Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

24-05-2009 om 18:01

Advies nodig bij rugklachten

Ik voel mijn rug. En dat is op zich niet erg maar ik wil voorkomen dat het erger word. Jaren geleden heb ik ook rugklachten gehad en zelfs een hernia, maar de oefeningen die ik toen kreeg blijken nu niet te werken. Mijn jongste ruud is bijna 3 en omdat hij reuma in zijn benen heeft moet ik hem veel tillen en veel dragen. Hij weegt 15 kilo en het valt me nu, nu hij een aantal slechte dagen achter elkaar heeft toch wel erg zwaar. Heeft iemand advies hoe ik ervoor kan zorgen dat het niet erger word en ik straks uit de running raak. Want wie zorgt er dan voor mijn ruudje en de rest van mijn gezin. Groet polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

24-05-2009 om 20:15

Vragen bij het reumacentrum!

Hoi Polly, ik zou dit aankaarten bij de reumatoloog. Toen ik zwanger was, heb ik 'les' gekregen in het verzorgen van een baby met reumahanden. Ik kreeg heel bruikbare tips om mijn gewrichten te ontlasten. Al heb jij zelf geen reuma, je vraag is in feite hetzelfde: hoe kan ik mijn kleine (zware) peuter verzorgen en zelf niet overbelast raken?
O ja: mijn moeder is al vijftig jaar rugpatiente en zweert bij een klein middagdutje en bij ophouden als je je rug voelt tijdens een activiteit. Gewoon meteen stoppen (indien mogelijk). Zij zegt dat ze vijf hernia's heeft gehad omdat ze altijd door haar pijn heen beet en doorging.
Groetjes en sterkte ermee
Massi

Weinig zitten

Het middagdutje van Massi is geen onzin. Nou hebben we niet altijd tijd voor een middagdutje. Maar als je even 5 minuten over hebt, waarin je normaal even gaat zitten, kan je beter even gaan liggen.
Op je zij, met een dun kussentje tussen je knieën.
Rugpijn is echt heel vervelend. Je wordt er werkelijk doodmoe van. Als je dan even onderuit gezakt gaat zitten, wordt het alleen maar erger. Dus, lopen of liggen. Sterkte, voor jou en je kleine mannetje!

Mamba

Mamba

25-05-2009 om 00:00

Hup naar de fysio

Vraag advies, vraag om hulpmiddelen voor jou en voor Ruud. Bij mij werkt het trainen van de buikspieren erg goed tegen rugpijn.
Sterkte met alles!

Polly Shearman

Polly Shearman

25-05-2009 om 09:46

Toen

Ik vanmorgen wakker werd was het echt heel erg, maar nu ik al weer een paar uur bezig ben valt het weer mee. Ik heb vandaag nog contact met de aan ons toegewezen reumaverpleegkundige ik zal haar om advies over die ergo vragen, morge moet ik toevallig bij de huisarts zijn ( voor een van de andere kinderen) dan zou ik hem ook een verwijsbrief voor de ergo kunnen vragen. Fysio kan ik toch zo bellen zonder verwijsbrief>?
groet, polly

Polly Shearman

Polly Shearman

25-05-2009 om 14:36

Even liggen

ging ik daarstraks heel even liggen, terwijl de kinderen lief in de tuin speelde, ja hoor, viel ik acuut in slaap schrok ik half uur later pas weer wakker... heel fijn! ahum... gelukkig speelde de kinders nog steeds heel lief.
Ruud heeft vandaag een goede dag, dat was wel nodig na een paar zware dagen.
groet, polly

Guinevere

Guinevere

25-05-2009 om 20:26

Zelf doen?

Kan hij echt niet zelf lopen dan, Polly? Want hij wordt natuurlijk alleen maar zwaarder, je kunt 'm niet blijven tillen. Ik kan me zo voor stellen dat hij pijn heeft aan zijn benen en dan steeds zijn armpjes naar je uitstrekt. Het lijkt me belangrijk hem te stimuleren om tóch zelf te lopen etc. Bewegen is goed voor hem!
En als hij in bepaalde situaties écht niet zelf kan klimmen/lopen, dan zou ik gaan informeren of er daarvoor bepaalde hulpmiddelen te krijgen zijn. Nu is hij 15 kilo, straks 25...

Polly Shearman

Polly Shearman

26-05-2009 om 10:48

Vandaag

gaat het met mijn rug gelukkig al weer stukke beter, ik blijf maar trouw de oefeningen doen.
En ruud zelf laten lopen, tja dat kan soms echt niet. Als ik hem bv uit de wandelwagen til en op de grond wil zetten dan gilt hij het uit, dan kan hij echt niet lopen.
Als ik hem dan op zijn fietsje zet en hij gaat zijn benen wel bewegen zonder ze echt te belasten kan hij vaak daarna wel weer even lopen.
Maar na een rustmoment kan hij het echt niet.
En op een slechte dag gaat komt hij pas rond 4 uur op gang ofzo.
Dus ik til hem uit bed, draag hem naar ons bed, draag hem naar de badkamer, aankleden draag hem naar beneden, en dan op zijn fietsje, maar dan weer in de wandelwagen daarna weer op de bank tillen, enz enz.
Ik kom uit de zorg ik weet wel wat van tiltechnicken maar soms voelt hij als zo;n grote zoutzak... nogal log om te tillen en vaak ook nog zonder zijn benen te raken omdat dat gewoon heel veel pijn doet.

groet, polly

Polly Shearman

Polly Shearman

26-05-2009 om 14:44

Pandia

Ik denk idd dat ik gewoon een constructie moet bedenken om het voor mijn rug beter te maken. En natuurlijk voor ruud om zijn zelfstandigheid te behouden, gek idee. In februarie deed hij nog alles zelf, het is echt een stap achteruit, alsof hij weer 1,5 is, maar dan in het lijf van een bijna 3 jarige.
Volgende week moeten we weer naar het ziekenhuis met hem en dan zal ik de arts vragen om een verwijzing voor advies van een ergotherapeut.
groet, polly

Massi Nissa

Massi Nissa

26-05-2009 om 20:26

Nog meer tips

Ik heb hier een trapje zodat dochter in en uit bed kan klimmen (het trapje is verrijdbaar zodat ze het niet met slaapzak en al gaat proberen midden in de nacht). Ook een trapje voor het tandenpoetsen, handjes wassen etc. Ik weet niet of Ruud nu trapjes op en af komt, dus misschien heb je er niets aan, maar je weet maar nooit. O ja, lang stilzitten en dan in beweging komen is pijnlijk, misschien kun je hem als je bijna thuis bent al een beetje laten bewegen in de buggy? In de lucht fietsen, kabouter spillebeen nadoen, zoiets?
Groetjes en weer sterkte, ook met je rug
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.