Gezondheid
Annemerel11
20-09-2025 om 18:22
Afvallen: hoe stop ik met ‘weekendsnacken’?
Ik ben een vrouw van 28. Ik ben 1,67 groot en weeg momenteel 63 kg (nuchter in de ochtend) Ik wil al jaren het gewicht van 60 kg bereiken en nadien naar 57-58 maar dit lukt me niet.
Ik eet vegan en buiten de deur nog wel eens vegetarisch. In de werkweek lukt het me ook goed om me aan mijn 3 maaltijden te houden en als snack iets van fruit. ‘S avonds soms nog een cracker of een yoghurtje, maar soms ook niet.
Maar in het weekend gaat het dan mis. Ik eet dan wel eens buiten de deur, maar eigenlijk gaat het dan zo.
Vrijdagavond: chips om het weekend in te zetten (kleine portie) Zaterdagnamiddag een zoete snack of eens een boterham met zoet beleg. ‘S avonds weer een zoete snack. Zondag bv ‘s middags buiten de deur eten (vaak 1 weekenddag, maar ook niet elk weekend). Zoete snack in namiddag en soms nog tijdens avond ook.
Het grote probleem is dat ik door een fysieke beperking ook weinig sporten kan doen. Ik wandel iedere dag na het werk wel 1,5 tot 2 km en in het weekend wandel ik 1 dag meestal zo’n 5-15 km afhankelijk van week tot week. Dit lijkt niet voldoende te zijn.
Door operaties heb ik ook een uitstulping aan mijn buik. Deze is goed zichtbaar door t-shirts etc. Aanspannende modellen zijn niets voor mij en ik heb al verschillende miskopen gedaan hierdoor. Ik wil er natuurlijk ook netjes uitzien op het werk en dit zo veel mogelijk verbergen. Ik had net weer een moment waarbij ik 10 dingen aan heb getrokken en niets goed zit. Hoe dikker ik ben, hoe meer de uitstulping ook zichtbaar is natuurlijk.
Ik heb dunne armen en normale benen, het zit hem vooral ik mijn buik. Je kiest natuurlijk niet altijd waar je afvalt.
Dus: hoe stop ik met in het weekend zo te snacken? Ik weet dat het fout is maar elk weekend is het opnieuw van dat ook al begin ik met goede voornemens. En als het niet in huis is ga ik het gewoon buiten de deur halen/eten.
Iemand tips/advies?
IMI-x2
20-09-2025 om 18:48
https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/afvallen-niet-goed-voelen-in-mijn-lijf?page=2#32
Hier staan veel goede tips in.
Decembermamma
20-09-2025 om 19:00
Ik weeg 65 en ben 167 en ging het even checken want ik dacht echt waarom je met 63 kg wilt afvallen, je zit prima op gewicht.
Maar ik zou juist in het weekend je houden aan de extra tussendoortjes zo maak je het door de week haalbaarder. Zoek het afvallen niet in het eten maar meer in de beweging.
sonj@
20-09-2025 om 19:10
Ik wilde ook graag mijn buik(je) kwijt, en ben verder niet dik. Ik ben koolhydraatarm gaan eten, en mijn buik is een stuk platter geworden. Misschien ook voor iets om te proberen?
Jesse_1
20-09-2025 om 19:55
Waarom stel je exact dezelfde vraag als drie maanden geleden? Zie IMI-x2 voor diverse suggesties
Anoniemvoornu
20-09-2025 om 20:51
IMI-x2 schreef op 20-09-2025 om 18:48:
https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/afvallen-niet-goed-voelen-in-mijn-lijf?page=2#32
Dit , je opent continu dezelfde topics en reageert nergens inhoudelijk op
Pinokkio
20-09-2025 om 20:54
Gewoon kiezen.
Of je laat je levensstijl zo (valt heel wat voor te zeggen) en accepteert dan ook je lijf (je gewicht is idd natuurlijk prima) of je kiest ervoor je levensstijl om te gooien om je buikje aan te pakken.
Beide opties zijn ok, ik zou wel een keuze maken.
Kies je voor het laatste dan zal het even flink pijn doen. Gewoontes doorbreken is lastig. Eenmaal doorbroken zal het veel makkelijker worden.
Wat mij altijd helpt: geen focus op wat ik níet meer mag, maar op wat wél. Dus andere, gezondere keuzes zoeken waar je je op uit kunt leven.
TineWinkel
20-09-2025 om 22:24
IMI-x2 schreef op 20-09-2025 om 18:48:
Maar blijkbaar is TO ondertussen toch n kilo afgevallen. En zo heel langzaam afvallen is, als je al n gezond gewicht hebt, best prima.
Maar eigenlijk ben ik vooral erg verbaasd over de herhaling van vragen. Morgen heeft ze n kinderwens en overmorgen wil ze misschien toch t huis uit...?
Lotd
21-09-2025 om 01:04
hier ook. Ik hoef zeker niet af te vallen maar ik baal enorm dat ik me in het weekend blijkbaar niet in kan houden! Ik ben ook opgevoed met weekend uit eten toastjes wijntjes ect. Ik hoor graag de gouden tip, ik eet soms gewoon teveel en ben dan misselijk. Maar doordeweeks gaat het prima.
Renate46
21-09-2025 om 07:21
Probeer wat extra krachttrainingen te doen. Bijvoorbeeld een uurtje zwemmen in het weekend kan je extra 500kcal op leveren. Spieren zorgen ook voor verbranding.
Renate46
21-09-2025 om 07:24
Mugs schreef op 20-09-2025 om 20:07:
Je bent mooi op gewicht dus verander vooral niks 👍
Gewicht (BMI) zegt niet alles. Je kan ook Skinny Fat zijn.
Decembermamma
21-09-2025 om 07:40
Lotd schreef op 21-09-2025 om 01:04:
hier ook. Ik hoef zeker niet af te vallen maar ik baal enorm dat ik me in het weekend blijkbaar niet in kan houden! Ik ben ook opgevoed met weekend uit eten toastjes wijntjes ect. Ik hoor graag de gouden tip, ik eet soms gewoon teveel en ben dan misselijk. Maar doordeweeks gaat het prima.
Ik ben opgevoed met in het weekend grote koeken als ontbijt (van de markt kwamen dan reuze mergpijpen, grote roze koeken of andere grote koeken) en in de avond toastjes of chips.
Nu eten we in de avond door de weeks ook wel chips, toastjes houd ik niet van en een stukje chocolade eten we zowel door de weeks als in het weekend wel. Bij ons gaat het vooral.om.de gerechten. Door de weeks aardappelen vega en groenten. In het weekend calorierijke gerechten en die hakken ern. Ik zou voor geen goud dit veranderen.
Ysenda
21-09-2025 om 08:45
waarom geven we allemaal weer exact dezelfde antwoorden als een paar maanden geleden?
Ik ga forumbeheer vragen deze draad te sluiten. Laten we verder gaan in de originele draad.
Annaniem2023
21-09-2025 om 08:54
of we stoppen gewoon met op haar reageren, dan houdt ze vanzelf op.
Ysenda
21-09-2025 om 09:07
Annaniem2023 schreef op 21-09-2025 om 08:54:
of we stoppen gewoon met op haar reageren, dan houdt ze vanzelf op.
Dat is al vaker voorgesteld en dat gebeurd niet. Onder andere omdat ze steeds een nieuwe nick gebruikt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.