Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen met sporten - kan dat eigenlijk wel?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ely (ot)

Ben je her en der wel op het forum tegengekomen, maar ik vind het fijn om te lezen dat het goed met het gaat. Herkenning bij de hobbels. Veel genietmomenten voor de komende tijd en daarna weer heerlijk bewegen!

Ely

Ely

27-05-2012 om 23:44

Judith (ot)

Dank je wel voor je lieve bericht. Natuurlijk zou ik voor jou liever anders willen maar soort fijn te lezen dat je de hobbels herkent.
We hobbelen (zoveel mogelijk) genietend verder

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2012 om 12:44

Sporten

Met mate sporten alleen doen om af te vallen zet inderdaad niet zoveel zoden aan de dijk. Sporten kan wel helpen bij afvallen maar dan moet je het regelmatig doen; liefst iedere dag. En dan hoef je je niet eens uren af te beulen in de sportschool; fietsen, stevig wandelen, de trap nemen etc. is dan nog veel beter omdat je het zo in je dagelijks leven integreert. En daar gaat het om. Een bewegingspatroon vinden dat past bij jouw leef- en levensstijl en dat routine maakt. Gecombineerd met op je voedselinname letten (niet dieten, maar een eetpatroon wat je dus ook de rest van je leven kan volhouden) val je af en nog belangrijker, blijf je op gewicht. Dan heb je ook nog genoeg ruimte om af en toe wel te "zondigen" zonder dat de kilo's er meteen aan komen.
Je voelt je fitter en dat helpt ook bij afvallen en gezonder eten. Het is een wisselwerking.

Het is ook nog zo dat als je heel veel sport, je spiermassa opbouwt en spieren wegen zwaarder dan vet. Zo kan je dus zwaarder gaan wegen maar wel gestroomlijnder zijn met minder vetmassa. En met iets als Pilates zal je vrij snel merken dat je een meer "toned" lichaam krijgt terwijl je wellicht niet bent afgevallen.

Ter informatie nog een tabel met het calorieverbruik per sport. Een uur intensief sporten levert best wel wat calorieverbruik op maar als je een broodje meer eet of een ijsje eet heb je dat al weer opgeheven http://www.wijvallenaf.nl/Berekenen/Calorieen-Verbranden.html

Ik beweeg best veel iedere dag (fietsen, wandelen, traplopen) en nu zwem ik natuurlijk lekker mee met de kids en ik skate ook een of twee keer per week. In de winter doe ik twee keer in de week Pilates oid. Sportscholen, fitness etc. heb ik een hekel aan. Ik let niet overdreven op wat ik eet maar het is overwegend gezond alhoewel ik nu ook best wat vaker een ijsje eet. Met mate genieten kan en mag best...
In de winter ben ik zo'n 2 a 3 kilo zwaarder dan in de zomer maar zodra het mooi weer wordt zijn die er ook binnen no-time weer af. De stats: 43, 158cm en 49 kg. Op mijn zwangerschap na (kwam 30 kilo aan!) heb ik nog nooit boven de 55kg gewogen.
Kortom: afvallen en op gewicht blijven doe je het beste door en regelmatig te bewegen en er een gezond eetpatroon op na te houden. Het is geen kwestie van of-of maar van en-en.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

28-05-2012 om 14:24

Thr truth about exercise

ik weet niet of iemand in dit draadjedit programma al genoemd heeft?


http://www.youtube.com/watch?v=tyQSzx0ofto
Ik werd erg blij van een uitspraak die gedaan werd in de trant van 'wie graag naar de sportschool gaat moet dat natuurlijk doen, maar veel gaat het niet uithalen'.
Mijn man valt trouwens wel af van bewegen, ook twee keer een uurtje per week. Ik niet, ik ren sinds een paar maanden een of twee keer per week en het doet he-le-maal niets met mijn gewicht. Maar ik voel me er wel goed bij.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2012 om 23:08

Bewegen

Ik sport helemaal niet veel; ik beweeg wel gewoon regelmatig. Deels uit noodzaak want ik heb geen auto. En daarnaast let ik dus zoals gezegd wel degelijk op wat ik eet en drink maar niet overdreven. Als ik me mateloos zou laten gaan wat dat betreft zou ook ik zeker aankomen; regelmatige beweging of niet.
En ja, eea zal hem ook wel in de genen zitten; zwaarlijvigheid zit niet in onze familie. We zijn allemaal tenger tot normaal gebouwd maar iedereen beweegt wel veel. Dus de boodschappen lopend of op de fiets doen, naar het werk op de fiets (mijn vader heeft 40 jaar lang iedere dag een uur heen en een uur terug gefietst), de trap nemen ipv de lift etc. En gewoon letten op je eten maar niet dieten en/of overdreven sporten. Kennelijk is onze verhouding calorieinname-verbruik gewoon in orde. Wil je afvallen, moet je en je calorieinname verminderen en het verbruik verhogen. Nogmaals, het is niet of-of maar en-en. En het is een langzaam proces; geen sprint maar meer een marathon om in sporttermen te praten. Een kwestie van jezelf een andere leef- en levensstijl aanleren.

Pluk53

Pluk53

29-05-2012 om 09:58

Excuustruus

ik krijg het idee dat er heel wat mensen zijn die maar wat blij zijn als ze "onderbouwing" vinden voor hun keuze om vooral niet te sporten, en niet te veel te bewegen. Mogelijk dat je het "probleem" wat breder moet trekken, niet alleen je BMI/gewicht mee laten wegen, maar ook de facetten van je conditie, je gezondheid, je gevoel van welbehagen, je ijdelheid, je natuurlijke aanleg. Dat hele "pakket" bepaalt hoe je je keuzes maakt.
Maar wat betreft de invloed van sporten/bewegen op je "vorm": vergelijk in gedachte een olympische topatleet met de vetklompen in Wall-E. En bepaal dan voor jezelf waar op die schaal van nul tot 100 jij ergens wilt uitkomen.

pana

pana

29-05-2012 om 11:26

Nee

toen ik jaren geleden af wilde vallen en verplicht ging sporten(2 keer in de week) omdat ik dacht dat dat de oplossing was kwam ik in ieder geval bedrogen uit. Geen gram ben ik er mee afgevallen en ik ging daarbij nog steeds met lood in mijn schoenen, vond het echt nooit leuk.
Daarna ben ik aan een dieet begonnen en viel in dat jaar 13 kg af! Sporten zou voor mij goed zijn om conditie op te bouwen ed maar ik heb er echt zo'n hekel aan. Vandaar wandel ik maar iedere dag een stuk met de hond, om toch aan beweging te komen.

zwemster

zwemster

29-05-2012 om 12:50

Ja, pluk

Ik denk dan, nou dan doe je toch niks, als je vindt dat het toch niks uitmaakt? Maar dan ook niet zeuren

Ik ga straks weer trainen. En ik scoor wel in de 90. Zonder training niet natuurlijk. Kijk maar eens naar gestopte sporters.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 20:30

Idd pluk

Ik beweeg niet overdreven veel en ik sport dus nauwelijks. Iedere dag minimaal een halfuurtje fietsen, lopen, de trap nemen is gewoonweg de beweging die ieder mens nodig heeft om zich gezond en fit te voelen en dat valt prima in te passen in bijna ieders leef- en levenspatroon. Neem alleen die auto als het echt niet anders kan. Mijn ouders en mijn zus hebben wel een auto maar ze doen bijna alles op de fiets of lopend. Van en naar het werk gaan, de kinderen van en naar school brengen, boodschappen doen. Niet een blokje rondsjokken met de hond maar even iets langer stevig doorwandelen of een stukje met de hond meerennen. Toen ik nog in een andere stad werkte ging ik een kwartier op de vouwfiets naar het station en vanuit de trein nog 10 minuten op de fiets naar mijn werk. In de lunchpauze even lekker wandelen en op mijn werk ipv de lift de trap nemen.

Je hoeft echt niet drie keer per week te zweten in de sportschool of iedere dag 10 kilometer te gaan hardlopen. Doe thuis 's ochtends desnoods een kwartiertje oefeningen. "Een gezonde geest in een gezond lichaam". Beweging is voor iedereen goed; dik of dun, jong of oud. Overdreven sporten is ook niet goed; het is net als met eten, alles met mate.

Kijk eens naar die programma's over afvallen. De meeste dikkerds verstaan onder beweging door de supermarkt sjokken om de kar vol te laden of 's avonds heen en weer naar de keuken te lopen om weer een blad met toastjes of een zak chips te halen en dan vervolgens de hele avond op de bank tv te kijken. Idem met de kinderen. Ze worden niet gestimuleerd om op een sport te gaan, buiten te gaan spelen of de fiets te pakken ("ach, ik breng en haal je wel even met de auto") terwijl ook voor kinderen regelmatige beweging ontzettend belangrijk is. Hop, naar buiten met die kids. Zeker als het mooi weer is. Zoon en ik gaan dan weleens gezellig samen een halfuurtje skaten in het weekend. Of hij gaat een potje voetballen en ik ga skaten. Of hij gaat met zijn vriendjes zwemmen. En daarnaast drie of vier keer per week voetbaltraining en wedstrijden. Heel gezond. Kinderen hebben minstens anderhalf uur intensieve beweging per dag nodig.
Beweging is gewoon gezond. Als je wilt afvallen, helpt bewegen wel degelijk. Misschien niet direct maar wel indirect. Dat je daarnaast vooral je calorie-inname moet beperken is logisch. Tuurlijk kan je ook afvallen door op je krent te blijven zitten en streng te dieten inclusief shakes en light-produkten (niet doen!). Maar zet dat nou echt blijvend zoden aan de dijk en is het leuk en gezond? Nee.
Het draait allemaal om zelfbewustzijn. Leer je lichaam kennen, leer honger van trek en van emotie-eten te onderscheiden. Luister naar de signalen van je lichaam. Hou van je lichaam; geef het wat het nodig heeft. En dat is een combinatie van regelmatig gezond actief bezig te zijn op een manier die voor jou werkt en met gezond verstand te eten. Van alles wat maar in bescheiden hoeveelheden.
Zo vindt je lichaam uiteindelijk zijn natuurlijke balans en hoef je geen calorieen meer te tellen, op de weegschaal te staan etc. Het is geen strijd meer tussen lichaam en geest. Je kan gewoon genieten zonder je druk te maken.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-05-2012 om 21:33

Weinig bewegen zorgt voor ongezond eten

Dit weekend in de kranten, het volgende onderzoek naar de relatie tussen weinig bewegen en ongezond eten:
AMSTERDAM – Weinig bewegen en ongezond eten liggen vaak in elkaars verlengde.
Dit domino-effect van ongezondheid is daarom wel redelijk goed te doorbreken. Dat zeggen medici van Northwestern University maandag in Archives of Internal Medicine.
De conclusie komt voort uit een onderzoek dat de Amerikanen uitvoerden om te zien welke gedragsveranderingen vrij simpel uit te voeren zijn, en die toch een grote uitwerking hebben.
Door minder op de bank te zitten gaat de consumptie van ongezonde levensmiddelen, die vaak plaatsvindt hangend voor de televisie, vanzelf ook naar beneden. Zo ontstaat er een dubbel voordeel.
Fruit
Voor het onderzoek volgden de onderzoekers ruim 200 mensen van 21 tot 60 jaar oud, en gaven hen een van vier mogelijke opdrachten. Dit was een combinatie van het eten van meer fruit en/of minder voor de televisie zitten.
In de eerste drie weken van de studie kregen de deelnemers een beloning voor het volhouden van het nieuwe regime, maar die hield daarna op, of werd een stuk minder.
Versterkt
Verrassend genoeg zagen de wetenschappers dat degenen met de gecombineerde opdracht ‘meer fruit en minder voor de televisie’ hun nieuwe routine veel beter volhielden dan degenen met een ‘halve’ opdracht. Dat kan alleen als het een het ander versterkt.
© NU.nl/Stephan van Duin

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 21:56

Elisabeth

Dat is nu precies mijn ervaring en die van vele anderen. Overigens is dit niet zo'n verrassing. Zo werkt het gewoon: meer bewegen zorgt ervoor dat je automatisch naar gezonder voedsel grijpt en in het algemeen gezonder gaat leven. Je voelt je gewoon lekkerder in je vel zitten; zowel lichamelijk als geestelijk.

Pluk53

Pluk53

30-05-2012 om 09:36

Augustinus

van kerkvader Augustinus is de uitspraak: Heer, geef mij kuisheid, maar nu even nog niet. (enigzins ingekort).
Heel wat mensen zijn "verslaafd" aan een bepaalde manier van leven. En daar hoort een glas wijn en een broodje brie bij. een leven "zonder" kunnen ze zich niet als "prettig" voorstellen, en met cognitieve dissonantie wordt de zaak recht geredeneerd. Dat is prima, dat maakt het leven draaglijk. Maar in een discussie mag je wel bij de feiten blijven. Voldiende bewegen, in welke vorm dan ook, draagt bij aan een gezonder leven, en een groter gevoel van welbehagen. En de een sport, al of niet fanatiek, en de ander loopt elke dag een uur met de hond; maar bewegen moet.

Temet

Temet

30-05-2012 om 23:05 Topicstarter

Of platvloerser

Als je andere dingen aan het doen bent denk je minder snel aan eten, bovendien kan je moeilijk ramen lappen/ de hond uitlaten/ schoffelen en daar tegelijk chips bij nuttigen.

Bezig blijven is het devies, dan merk je de honger niet zo. Aldus de moslimtak van de schoonfamilie nav van mijn vragen of die ramadan niet vreselijk moeilijk vol te houden was.

Groeten,

Temet

Bellefleur

Bellefleur

31-05-2012 om 09:26

Ha temet!

Dat is nou precies het motto van mijn man en mij! Ik maak altijd lange fietstochten, kan ik dat niet, dan trek een zak chips open. Dat levert een verschil op van zo'n 4000 caloriën.
Overigens hanteren wij hier ook het motto 'bewegen is dodelijk voor een depressie'.

Pavlov

Vanavond Pavlov gezien, met Joep van Deudekom? Ik moet zeggen dat ik wel een beetje anders ben gaan denken

Temet

Temet

31-05-2012 om 22:16 Topicstarter

Genista

Nog niet, ik zag de aankondiging maar kon niet kijken, morgenavond dan maar op uitzending gemist.

Groeten,

Temet

Temet

Ik zou het zeker kijken. Als vrij enthousiast Midas-lezer werd ik toch wel geïntrigeerd door bepaalde resultaten (al hebben we het natuurlijk per definitie over casuïstiek bij Pavlov )

Pluk53

Pluk53

01-06-2012 om 10:46

Genista, use it or lose it.

"al hebben we het natuurlijk per definitie over casuïstiek bij Pavlov "
Je kunt natuurlijk met behulp van cognitieve dissonantie de meest fantastische uitvluchten blijven bedenken waarom al de genoemde (ervarings)feiten niet voor jou van toepassing zijn, en gewoon aan de rode wijn en toastjes brie blijven hangen. Vooral het spierverlies-verhaal vind ik persoonlijk het meest relevant. "Use it or lose it", dat is de kern.

Goed zo pluk...

Dan blijf jij lekker denken dat ik ongenuanceerd aan de rode wijn en toastjes met brie blijf hangen.
PS er stond een smiley. Die betekent knipoog.

Pluk53

Pluk53

01-06-2012 om 11:01

Genista, foutje

Silone was van de rode wijn en de brie, en die was nog niet zover dat ze daar al afscheid van wilde nemen.

Grinnik

Ik wil daar ook nog niet definitief afscheid van nemen, hoor. Af en toe kan ik daar hevig van genieten

Pluk53

Pluk53

01-06-2012 om 12:49

Ot; groot gelijk

prima combinatie, ik geniet er ook graag van. Mijn favoriete conbi: port met blue-stilton (met wat druiven voor de vorm).

Kobalt

Kobalt

01-06-2012 om 13:52

Ha ha

Ik zat gisteren avond ook naar Pavlov te kijken. Ik vond Joep van Deudekom altijd erg leuk, maar ik zei tegen mijn man: ´He, bah, dat hij zo fanatiek sport en ijdel is, wat een afknapper, ik vind er niets meer aan.´ Even later bekent Joep dat hij eigenlijk gymleraar is.
Kijk, dat verklaart een hoop. Tussen mij en mensen die er vrijwillig voor kiezen om kinderen gymles te geven, dat komt nooit meer goed, teveel jeugdtrauma´s...
Nou ja, ik was toch al gelukkig getrouwd .

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 15:19

Pavlov 31 mei

Dank voor de tip Genista, wat een leuke en leerzame uitzending! Ik raad iedereen die wil afvallen aan de uitzending te bekijken, echt nuttige (en voor mij soms ook nieuwe) informatie. Highlights van de tests die Joep onderging:
Als je afvalt, verlies je ook (best veel) spierweefsel en door het verlies van spieren daalt je calorie verbruik weer. Sporten voorkomt dat verlies en meer spieren zorgt voor meer calorieverbruik.
Bewegen heeft ook na 24 uur nog effect want je bloed neemt minder vet op.
Verstandig spieren opbouwen (niet zwaar trainen maar meer repeteren) heeft een lang effect, het spierweefsel blijft nog dagen opbouwen en dat verhoogt je calorie verbruik.
Voor de hardlopers onder ons erg nuttige tips je techniek te verbeteren waardoor de druk op je gewrichten flink afneemt.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 15:19

Pavlov 31 mei

Dank voor de tip Genista, wat een leuke en leerzame uitzending! Ik raad iedereen die wil afvallen aan de uitzending te bekijken, echt nuttige (en voor mij soms ook nieuwe) informatie. Highlights van de tests die Joep onderging:
Als je afvalt, verlies je ook (best veel) spierweefsel en door het verlies van spieren daalt je calorie verbruik weer. Sporten voorkomt dat verlies en meer spieren zorgt voor meer calorieverbruik.
Bewegen heeft ook na 24 uur nog effect want je bloed neemt minder vet op.
Verstandig spieren opbouwen (niet zwaar trainen maar meer repeteren) heeft een lang effect, het spierweefsel blijft nog dagen opbouwen en dat verhoogt je calorie verbruik.
Voor de hardlopers onder ons erg nuttige tips je techniek te verbeteren waardoor de druk op je gewrichten flink afneemt.

Elisabeth

Yes! Bevestiging van mijn overstap (hiellanding - middenvoetlanding) een jaar geleden....geïnspireerd door een boek over Mexicaanse langeafstandslopers, intuïtief voelde het direct goed aan, en nu blijkt het langzamerhand ook wetenschappelijke onderbouwing te krijgen. Maar: voor wie nu ook wil overstappen: doe het rustig aan (Joep zegt ook zoiets hè, "je moet eigenlijk opnieuw leren lopen"). Dat is ook echt zo, begin met een halve km en kijk eens hoe dat gaat (vnl de dagen erna).

Saskia

Saskia

01-06-2012 om 20:51

Niet eens met verbrandingsverhaal

In het fimpje wordt gezegd dat het niet uitmaakt of je suikers verbrandt of dat je vetten verbrandt.
Zelf zit ik na allerlei lichamelijke problemen in een reintegratieprogramma. Ik blijk veel te snel suikers te verbranden (dus verzuren). Dat is niet goed. Daarom moet ik nu trainen op een bepaalde maximumhartslag om te zorgen dat die verzuring (suikerverbranding) niet meer gebeurt maar mijn weerstand toch groter wordt. In mijn geval is die hartslag best laag. Het aparte is dat ik mij dus niet zwaar mag inspannen maar wel wel 2-3x per week gemiddeld moet inspannen gedurende een half uur. Vaker mag niet!

The point: bij mij is het doel dus juist om vetten te verbranden ipv suikers. Niet om af te vallen maar om meer weerstand op te bouwen. Het feit dat ik suikers verbrand, is deel van het probleem

zwemster

zwemster

02-06-2012 om 08:09

Beemer

Ik herken het, als je bedoelt vanuit rust ineens een beweging maken. De spier spant dan aan en blijft zo, als ik iets gepakt hebt blijft mijn hand in die houding. Op sommige dagen heb ik moeite met de onderste traptreden. Na 4 of zo gaat het redelijk normaal. Verergerende factoren zijn te weinig slaap en hormonen (pms, zwangerschap).

Brianna F

Brianna F

02-06-2012 om 09:16

Suiker/vet

Mij is altijd geleerd dat je lichaam pas vetten gaat verbranden als er geen suiker (glycogeenvoorraad) meer is. Dan pas gaat de verbranding over op vetten.
Dus als je verzuurt betekent het dat je suikervoorraad op is en je over moet schakelen op vetverbranding. Dat duurt even, want dat verbrandt veel minder snel dan suiker. En het moet eerst omgezet worden.

zwemster

zwemster

02-06-2012 om 12:36

Nee

Niemand weet ook wat het is. Huisarts, sportarts, bloedprikken, enz. kwam niks uit.
Nadat ik aan de pil ging werd het wel minder. Toen gingen de pieken en dalen eruit. Maar een nacht of twee slecht slapen en bewegen gaat weer moeilijk of op een laag tempo. Ik probeer dan even te slapen 's middags in het weekend. Maar vaak trekt het stijve ook wel bij in de loop van de dag. Het is vooral in de ochtend en na inspanning. Het is wel irritant dat ik dan ook vaak niet op een woord kan komen of twee mogelijkheden door elkaar uitspreek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.