Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen met sporten - kan dat eigenlijk wel?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

02-06-2012 om 23:55

Sporten

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar ik was altijd overtuigd dat sporten dodelijk is en ik hield het altijd verre van mij. Duizend keer liever iets minder eten dan dat ik zou gaan sporten.

Maar nu. Ik kreeg een paar jaar geleden last van RSI en toen moest ik een medische fitnesscursus volgen. Dus ik ging de fitnesszaal in en ik kreeg goede begeleiding, en het hielp. Niet om af te vallen, maar om van die RSI af te komen. Toen dat over was ben ik ook weer gestopt met sporten.

Maar afgelopen januari dacht ik: er moet toch iets gebeuren. Wat afvallen, OK, maar ook gewoon bewegingtechnisch. ALs je kleine kinderen hebt beweeg je veel meer in je huis dan met grotere kinderen (tillen, traplopen, fietsen met kinderen erop, naar school brengen, overal heen brengen, etc). Ik fietste wel drie keer zo veel als tegenwoordig, nu ze alles zelf doen, en ook binnenshuis gaat alles veel relaxter.

Dus ben ik weer die fitnesszaal in gegaan. En o wonder: ik werd een heel stuk strakker en een heel stuk soepeler. Niet lichter. Maar de begeleiders blijven mij maar vertellen: meer spieren verbruiken meer energie, je houding verbetert, je 'toning' van je spieren verbetert, en dat is voor veel meer dingen goed dan alleen om af te vallen.

Ik ga nu op en af (soms 2 keer in de week, soms niet, maar gemiddeld wel vaker dan 1 keer per week), en na een paar maanden merk ik dat ik ook wat afval. Terwijl ik niet minder eet. (Ik kan het niet opbrengen om minder te eten).

Al met al begin ik er zelfs lol in te krijgen. Overigens moet je niet alleen maar 'cardio' gaan doen (loopband, fietsen, etc) maar vooral ook krachttraining, ook al zegt men dat je van cario afvalt en van krachttraining alleen maar spieren kweekt. Juist die spieren heb je ook nodig. Dus ik probeer de combinatie erin te houden.

Tip: zet rapmuziek op je hoofd, dat werkt veel beter dan mooie melodische muziek, want je kunt er beter op rennen/fietsen/roeien/whatever. (Als ik geen muziek op zet ben ik alleen maar op de klok gefocussed en kruipen de minuten voorbij). Ik vroeg mijn man of hij een leuke rapper voor me had, en ik kreeg Kraantje Pappie, Iggy Dje en Kanye West. Volgende tip: probeer dan te verstaan wat ze zingen. Je mond valt open van de grove teksten die ze weten te produceren, je gelooft je oren niet, je zet 'm nog eens op repeat, en verdomd, ze zeggen het echt. Je wilt het uit je hoofd leren omdat je er dan thuis de blitz mee kan maken (want bij manlief dringen teksten nooit door). Door al deze mentale bezigheden ben je zo een half uur verder, de loopband is al weer klaar voordat je er erg in hebt. En je kent de meest schunnige liedjes, kan altijd van pas komen.

Margje

+ Brunette +

+ Brunette +

03-06-2012 om 01:16

Helaas, sport helpt wel degelijk.

Laat ik voorop stellen dat ik niet van sport houd en erg heb genoten van het boek van Midas Dekkers.

Toen ik begin deze eeuw een kilo of vijf te dik was, ben ik eerst een tijd calorie-arm gaan eten. Het afvallen ging me te langzaam en na een paar maanden ben ik er maar bij gaan zwemmen. Twee, soms drie keer per week een uurtje. Daarnaast nam ik altijd de trap i.p.v. de lift en nog wat van die dingetjes. Vanaf dat moment viel ik harder af. Eenmaal op gewicht liet ik de sport weer vallen maar ben wel op mijn eetgewoonten blijven letten.

In speeddiëten geloof ik niet, ik heb er in totaal een half jaar over gedaan om die vijf kilo af te vallen. Nu, tien jaar later, zitten ze er trouwens weer aan dus ik vrees dat ik binnenkort weer moet gaan sporten.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

03-06-2012 om 20:23

Temet

Ik ben benieuwd of je de uitzending van Pavlov nog hebt gekeken en of het antwoord gaf op je vragen?
Ps: dank nog voor je tip een tijdje terug van Molletje; we hebben het gevonden op YouTube en de dag is niet compleet voor ons peutertje zonder Molletje!

Bellefleur

Bellefleur

04-06-2012 om 12:43

Van suikerverbranding naar vetverbranding

Hoelang duurt het voor je overgaat op vetverbranding? En kun je niet beter met een lege maag gaan trainen zodat je sneller vet gaat verbranden? En hoe voelt het als je over gaat naar de andere verbranding. Kun je dat voelen? Bijvoorbeeld door een dip in de energie?

Pluk53

Pluk53

04-06-2012 om 16:02

Vetverbranding, niet zo simpel

in je spieren en lever heb je een flinke voorraad glycogeen, "menselijk zetmeel", wat de ideale brandstof is voor de spieren. De spieren kunnen ook vet verbranden, maar niet als ze op topniveau moeten werken; dan is vetverbranding "te traag/moeilijk" om voor de benodigde energie te zorgen. Je kunt dus alleen effectief vetverbranden bij matige inspanning, die je lang volhoudt (minstens een uur). Zie http://www.dehardloopkrant.com/fysiek.php?page=78
Elk lichaam heeft genoeg glycogeen voor ~ 32km hardlopen.

Temet

Temet

04-06-2012 om 17:05 Topicstarter

Elisabeth

Heb de uitzending inmiddels gezien. Interessant. Je blijkt met hardlopen toch meer calorieën te verbranden dan ik dacht, maar misschien alleen maar als je zo hard loopt als die meneer (ben zijn naam alweer kwijt). Kan me voorstellen dat als je zo voortsjokt als ik zou doen als ik zou hardlopen (dat doe ik niet) dat het dan fors minder zoden aan de dijk zet.

En wie serieus wil afvallen zal kennelijk moeten sporten of anderszins de spiermassa moeten opbouwen, niet om af te vallen op zich, maar om het verlies van spieren bij afvallen te beperken. Weten we dat ook weer.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

04-06-2012 om 17:10 Topicstarter

Margje

Wat voor soort oefeningen deed jij tegen de RSI?

Ik denk dat ik ook naar de sportschool moet. Niet om af te vallen (al zou dat welkom zijn), maar tegen diverse pijnklachten links en rechts, een syndroom dat door een vriendin van mij (ook een veertiger) wordt omschreven als PHPD: pijntje hier, pijntje daar. De beste remedie is vermoedelijk spierversterking, en de enige manier om dat te bereiken is de sportschool. Meer gewoon bewegen (bij mij: fietsen en wandelen) gaat het verschil niet maken - die beenspieren zijn al sterk genoeg.

Groeten,

Temet

Elisabeth B.

Elisabeth B.

04-06-2012 om 18:51

Temet

Een sukkeldraf is effectiever dan keihard trainen, lees de post hiervoor van Pluk nog eens.
Ja, als je aan het diëten bent moet je trainen om spierverlies tegen te gaan en daarmee je calorie gebruikt op peil te houden. Maar je verbruikt ook meer calorieën en bewegen zorgt er ook nog eens voor dat je bloed minder vet opneemt. Het antwoord is dus dat bewegen bewezen effectief is om af te vallen.
Overigens, een (crash) dieet is echt niets voor mij, ik zou het niet kunnen en al helemaal niet kunnen volhouden. Ook een sportschool is niets voor mij. Ik blijf gelukkig op peil door een dagelijkse dosis beweging buiten

margje van dijk

margje van dijk

04-06-2012 om 21:10

Temet

Bij de RSI deed ik allerlei oefeningen voor de grote spiergroepen in het bovenlichaam (armen, schouders, rug, buik). Een harnasje vormen, zeg maar, "je belastbaarheid verhogen". Dat deden we aan apparaten, maar ook met grondoefeningen. Bijvoorbeeld de 'hoover': ga languit op je buik op de grond liggen, op je ellebogen leunen, en dan je voeten haaks (= op je tenen) zodat je in z'n geheel gestrekt een stukje van de grond bent (leunend op ellebogen en tenen). Hou dit een minuut vol. Even uitpuffen, en dan nog een keer. Dit sterkt heel erg je buik- en rugspieren en dat is goed voor je RSI.

Verder deden we allerlei balanceer-oefeningen, want ook dat is goed om een betere houding te krijgen. (Als je een klas vol mensen vraagt op 1 been te gaan staan, gaan er altijd een paar heel erg wiebelen. Daar ben ik er dan ook 1 van. Dit vermogen kun je ook oefenen).

En dan nog aan de apparaten, ook die grote spiergroepen. Dus bv. zitten op een stoeltje en dan met je armen iets zwaars naar je toe trekken, of van bovenaf naar beneden trekken, of juist omhoog duwen of van je af duwen. Is goed voor alle spieren in de RSI-regio.

In het begin heel erg weinig gewicht, puur aanvoelen hoeveel je kan hebben. Inmiddels kan ik op al die apparaten veel meer gewicht aan.

En daarnaast: uithoudingsvermogen trainen met cardio. Dus op de loopband, fietsen, tredmolen, dat soort apparaten. Roeien, ook heel erg goed (want gebruik je die armspieren ook weer). Ik doe cardio in slots van 10 minuten, en doe per keer 3 of 4 of 5 slots cardio. Bij de cursus zeiden ze: doe er minimaal 3.

Ik moet zeggen dat ik er tegenwoordig behoorlijk veel lol in heb, dat ik echt strakker ben (en ook wat lichter). Maar dat ik ook erg gebaat geweest ben bij de begeleiding die ik heb gehad (en die nog altijd rondloopt).

Ik denk dat jij dat ook moet doen hoor, ze hebben vast bij jou in de buurt ook wel zo'n cursus. RSI heet tegenwoordig KANS (Klachten aan Arm, Nek, Schouder). Daar hebben ze vast wel een klasje voor.

Succes ermee!
Margje

margje van dijk

margje van dijk

04-06-2012 om 21:20

Ps temet

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik herken jouw PHPD syndroom wel (ik ben 44). Ineens merk je dat je gewoon minder soepel bent, of meer last krijgt van dingen. Of dat je 's ochtends verstijfd uit je bed komt of zo. En inderdaad, daar helpt fitness wel tegen.

Ik doe in een ideale week 2 keer: 1 keer alleen fitness, en 1 keer fitness volgend op een bodysculpt klasje. Dat is een 'low impact' klasje (= je gaat er niet heel erg van zweten) waarin de buikspieren, been-, bil- en armspieren worden gedaan. Ik merk nl. dat ik dat in mijn eentje niet opbreng, al die oefeningen die niet aan apparaten zijn. (Bij een apparaat heb je tenminste nog een schermpje of zo met je verrichtingen, dat enigszins motiveert). In groepsverband met een juf die je door die stomme oefeningen heen banjert gaat mij veel beter af. En als dat klaar is ga ik nog de fitnesszaal in voor een minimaal fitness-programma.

Overigens dacht ik ook dat ik joekels van beenspieren had (van nature sterke benen), maar ach, ook dat is relatief. Ik doe ook gewoon beenspieren en ook daar voel ik verschil.

Margje

Temet

Temet

04-06-2012 om 21:37 Topicstarter

Margje: beenspieren

Tja, er kan natuurlijk geen trainingsapparaat op tegen windkracht 6 tegen op een Azor

Toch maar eens een sportschool bezoeken. Ik mag niet mopperen, er zit er een bij mij om de hoek. Er zit er ook een iets verder weg die aan een fysiotherapiepraktijk gekoppeld is. Misschien eerst daar maar heen voor goede tips en dan naar die dichtbije als ik de kunst heb afgekeken.

Groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

05-06-2012 om 08:04

Temet, sporten

Een spierpakket als "harnas" is een hulp(je) bij heel wat gewrichts- en rugklachten. Maar je zult je lichaam moeten helpen om dat op te bouwen, spontaan zal geen spier gaan groeien.
Ikzelf ben ~10 jaar geleden her-begonnen met sporten met de gedachte: als ik het nu niet oppak, doe ik het nooit meer. Heeft voor mij redelijk uitgepakt qua conditie/gewicht. En ik doe een sport waar ik nog lol aan beleef ook.

Temet

Temet

05-06-2012 om 10:27 Topicstarter

Elisabeth b

"Een sukkeldraf is effectiever dan keihard trainen, lees de post hiervoor van Pluk nog eens. "

Dat is niet wat ik begrepen heb. Voor het verbranden van calorieën maakt het niet uit. Die posting van Pluk gaat over iets anders: hoe lang kan je het volhouden om te rennen.

Voor mij hoe dan ook theorie. Ik haat hardlopen, heb het altijd gedaan, ben er ook erg slecht in - ook altijd al geweest - en ben volstrekt niet van plan om ooit aan looptraining te beginnen. Al helemaal niet omdat ik, zoals ik al schreef, vooral spieren moet trainen - en dan vooral die in mijn bovenlijf. Daar zijn gelukkig ook effectievere manieren voor waarbij niet hoeft te worden gerend

Groeten,

Temet

jutter

jutter

05-06-2012 om 11:10

Ter info sportschool

Sportschool One Fitness zit volgens mij bij jou in de buurt. Begeleiding is hier niet erg goed, maar ben je zelf een beetje bekend met fitness dan heeft deze sportschool een prima prijs-kwaliteit verhouding.

groet, Jutter

Temet

Temet

05-06-2012 om 11:45 Topicstarter

Jutter

Helemaal raak geschoten.
Wat jij zegt bevestigt mijn vermoeden: voor de goede instructie eerst naar de fysiofitnessmensen, en daarna voor het gemak en de kosten overstappen naar One om de boel bij te houden.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-06-2012 om 21:10

Temet

Bedenk wel dat fitness vreselijk saai is. Om het lang vol te kunnen houden is het wel prettig als je om de paar weken een nieuw trainingsschema volgt. Voor mij is het wel de investering waard om daarom te trainen bij een sportschool waar altijd goeie begeleiding is. Anders had ik het allang opgegeven.

Margriet*

Margriet*

05-06-2012 om 22:30

Temet

buiten sporten is nog leuker! Rondje plas en dan even aan de fitness apparaten hangen. Kan ook skatend of fietsen door de tuinen van... Leuk voor de contacten .

Fitness

En/of een boek of metgezel meenemen. Of tv kijken als ze een scherm hebben. Of een podcast op je ipod zetten..
Iig geen jaarabonnement nemen waar je aan vastzit

Ii zit nu 'extreme makeover weight loss' te kijken en dat werkt zowel relativerend als motiverend!

jutter

jutter

06-06-2012 om 12:06

Schema's

Bij fitness is het inderdaad wel zaak om tegen de verveling en om je spieren 'wakker te schudden', regelmatig van schema te wijzigen. Ik zelf wissel om de 2 maanden ongeveer. Dit schema maak ik zelf, op internet is er zoveel te vinden. Tenzij je specifieke gevoelige plekken of blessures hebt is het meeste wel zelf samen te stellen. kwestie van een beetje inlezen.
Mocht je behoefte hebben aan een trainingsmaatje en/of info, laat maar horen...

groet Jutter

Elisabeth B.

Elisabeth B.

08-06-2012 om 19:43

Temet

De post van Pluk gaat inderdaad over het tempo te bepalen dat je lang kunt volhouden, dan zit je nl globaal genomen in je vetverbranding zone. In deze zone verbruik je de 'moeilijke' calorieën, de opgeslagen reserves. Ga je zwaarder trainen, harder rennen, dan schakelt je lichaam over naar de makkelijke calorieën en verzuur je uiteindelijk. In de aflevering van Pavlov wordt dit proces heel duidelijk uitgelegd.
Dagelijks 5 km sukkeldraf is dus effectiever dan 2 of 3 x oer week intensief trainen in de sportschool.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.