Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marieke de Vries

Marieke de Vries

06-01-2012 om 10:43

Afvallen moeilijk, voedselallergie

Hallo,

Ik probeer af te vallen, maar de moed zakt me al in de schoenen als ik de dieeten zie. Er moeten noten in, rauwe groente en fruit. En ik hoor bij de 2 procent van de Nederlanders met een appelallergie. Als onderdeel van een uitgebreidere allergie, para-berk-syndroom.

Ik zoek dus vervangers voor: alle noten, appel, pruim, abrikoos, kers, pruim, (alle steenvruchten), sharon-fruit, ananas, peer, banaan, honing,mango en ongekookte: wortel, paprika, tomaat, komkommer. En niet-gare aubergine etc. Ik ben ongetwijfeld nog iets vergeten.

Momenteel eet ik wel rauwe bloemkool (lekker) en bleekselderij (vies en blijft tussen tanden zitten). Op sla en citrusvruchten ben ik momenteel flink uitgekeken. Vruchtensappen zijn vaak koudgeperst, dus het allergene eiwit is nog heel, kan ook niet dus. Geldt ook voor gedroogd fruit.

Dit is een serieus bericht, geen hoax, ik loop echt vast, wil graag gezonder eten maar duik toch te vaak in de chocoladehoek.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Diëtist

Lastig! Ben je al eens naar een diëtist geweest? Die kan advies op maat geven. Kreeg ik ook toen ik bv gaf aan mijn allergiekind destijds.

enkidoe

enkidoe

06-01-2012 om 11:09

Loskomen

Hoi Marieke,
Ik denk dat je gewoon een beetje moet loskomen van die diëten. De lijst die je opsomt van voedingsmiddelen waar je een alternatief voor zoekt is niet voor de poes!
Als je noten niet kunt eten dan is dat een feit, zinloos om te zoeken naar noten die geen noten zijn. Ik ken het kruisallergie-patroon dat jij noemt, mijn man en zoon hebben het ook, maar zij eten wel cashewnoten en ook veel van de fruitsoorten die jij noemt. Kennelijk is het niet bij iedereen even heftig.
In noten zitten goede vetten en eiwitten. Als je geen noten kunt eten denk ik niet dat je 1 vervanger kunt vinden, maar dan denk ik toch aan magere eiwitbronnen zoals hüttenkase en magere kwark of karnemelk, en voor het vet aan avocado of olijfolie over je salade. Eventueel ook wat vette kaas door je salade.
Wat betreft het fruit: dat is versiering en in beginsel helemaal niet nodig in je dieet. Oeps, ik ben een beetje boud hier, maar als je echt op zoek gaat naar goede groentes die je kunt eten dan denk ik dat daar meer winst valt te pakken. Vruchtensap vind ik sowieso niet thuishoren in een dieet, te veel calorieën en te weinig vezels. Veel groentesoorten zijn dan veel gunstiger, minder suiker, meer vezels en toch ook vitaminen.
Wat ik kan bedenken kwa groente zijn met name de koolsoorten. Rode kool kan heel lekker zijn rauw, maar ook de andere soorten. Van witte kool word ik soms wat misselijk.
Verder kan mijn man niet tegen rauwe witlof, ik weet niet hoe die bij jou valt? Goed te gebruiken als basis voor een salade, waar ik dan nog van alles uit de groentela bijmik. Als je bleekselderij te heftig vindt kwa smaak is een stengel door de salade vaak nog wel te doen.
Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat peer ook in het rijtje voorkomt. Zijn dit allemaal soorten waar jij daadwerkelijk op reageert of is dit een soort standaard-lijst? Peer is zo ongeveer de minst allergene fruitsoort van ons universum. Terwijl citrusvruchten juist meer reactie opwekken. Die zou ik als allergisch persoon niet graag in grote hoeveelhede eten.

Als laatste vraag ik me af of je zwaar op dieet wilt of je voedingsstijl langzaam wilt aanpassen. Dat laatste is veel raadzamer dan het eerste, tenzij je echt zwaar overgewicht hebt en onder begeleiding aan het afvallen bent. Maar zelfs dan is, zeker in een allergiesituatie, raadzaam om niet al te radicaal in te grijpen. Je kan beter geleidelijk veranderingen doorvoeren die je volhoudt, en in jouw geval houd je dan meer ruimte om de boel aan te passen aan je allergie.

Kom gerust door met verdere vragen, als je al in januari geen dieetvragen zou kunnen stellen hier dan zijn we wel errug streng voor nep-hoaxers!

Marieke de Vries

Marieke de Vries

06-01-2012 om 11:37

Fijn

Fijn dat ik serieus genomen wordt.

Enkidoe van peer heb ik geen buikpijn of benauwdheid maar ik wordt er heel misselijk van, sta echt te kokhalzen. Dank voor je zinvolle info. Ik heb inderdaad een uitgebreide versie, is de laatste 15 jaar sterk aan het opkomen, is vorig jaar officieel bevestigd door allergoloog. (Samen met astma en sterke anti-allergetabletten).

Voor mijn gevoel is het deels hormoongerelateerd, zwangerschappen/bevallingstijd gaven altijd al pieken en nu ga ik richting overgang.

Ik wil geen crashdieet, ik lees dr Ivan Wolffers mee op twitter en die geeft zinvolle linken over hoe fout dat is (hij is overigens geen voorstander van eiwit-dieeet want is o.a. zware belasting voor je nieren). Wat ik wel wil is mijn levensstijl veranderen, minder snoepen van de dingen waar ik geen last van heb en op zoek naar alternatieven die niet allergeen zijn. Overigens, helaas, vallen sommige broodsoorten, restje rijst, gekookt ei soms ook zomaar verkeerd, dus daar ben ik toch wat matig mee.

Behalve de hazelnoot is het gelukkig geen levensbedreigende allergie, maar wel knap lastig. En chocola en koekjes eten zo heerlijk ongestoord weg. Dus de knop moet om, zal ook eens kijken of dietiste nog vergoed wordt (hoewel ik de categorie die merkproducten als Roosvicie 50/50 aanbeveelt als drank voor dikke dinkeren niet hoef te hebben als adviseur).

Wat ik al wel doe is veel zelf koken, weinig pakjes, maar het lekker tussendoorknabbelen is dus errug lastig.

Magnetron

Het kan schelen als je zaken waar je last van hebt een minuut in de magnetron zet. Verder zou ik eerst zoeken naar het verder uit je menu halen van voedingsmiddelen waar je slecht op reageert. En niet te mager gaan eten, dan mis je zaken. Haring en makreel kun je mogelijk wel verdragen. En mogelijk zit er ook nog winst in het weglaten van kruiden en melk? Bittere chocolade nemen bijvoorbeeld. En bastognekoeken of matzes in plaats van chocoladekoekjes. Popcorn eet ook lekker weg. Geen peper maar piment (op basis van een besje). Bessensap. En mag je wel aardappel? Dan kun je chips eten of gebakken aardappelen. Met wat ketchup bijvoorbeeld. Vooral zorgen dat je lekker eet. En inderdaad langzaam aanpassingen aanbrengen. En zorgen dat je altijd wat te eten bij je hebt zodat je niet in de verleiding komt om foute dingen aan te schaffen onderweg. Neem vooral zaken die verhit zijn en goed verwerkt. Rauw is gewoon niet geschikt.
En verder heb ik zelf veel gehad aan een contactpersoon van de vereniging voor voedselallergie.
Ik hoefde niet af te vallen maar heb ook een periode extreem last gehad van alles wat bewoog. Kan een fase zijn. Bij mij is het weer gezakt. Met name toen ik zwanger werd en na de overgang is het weg.

Marieke de Vries

Marieke de Vries

06-01-2012 om 13:09

Verhitten

Hallo AnneJ
dank voor je info.

verhitten is idd gedeeltelijk een optie. Maar als ik appel net niet lang genoeg verhit, is het raak. Dus ik doe het eigenlijk niet meer, het smaakt me ook niet meer goed. Heb laatst ook die anti-allergene appel (santana?) geprobeerd, maar het smaakt me ook gewoon niet meer.

Wortel bevat 7 allergene eiwitten, die een verschillende kooktijd nodig hebben om kapot te gaan. Nou, 25 minuten, anders gaat het mis. Tomaat, laatst ´buikgriep´ na een beetje unox tomatensoep met stukjes tomaat. Die zijn minder gaar. Net zoals tomaten gesmoord met gefruite ui, tien min. is te kort.

Melk en kruiden gaan wel goed, gelukkig. (behalve kwark met gedroogde appelstukjes
Patat, zelf gesneden, in zonnebloemolie gefrituurd, heerlijk. Moet dus wel echt gaar zijn, net als aubergine.

Vandaag wat olijfjes uit zo´n zakje met water of olie of zo gegeten. Kijk, dat is lekker. Onthouden dus. De bloemkool die ik wilde eten in kleine roosjes tussendoor ligt me nog aan te staren vanaf het aanrecht. )

enkidoe

enkidoe

06-01-2012 om 13:46

Even over die eiwitten

Als je nu blijft eten wat je eet, dan heb je toch veel te veel koolhydraten? Ik denk niet dat de bezwaren tegen "eiwit-diëten" opgaan voor het meer in balans brengen van je voedselinname. Wat die Wolffers aanstipt zijn volgens mij de Atkins- en Dukan-diëten. Dat is wel even andere koek! Vooral bij Dukan moet je vrijwel al je brandstof uit eiwitten halen, da's heel extreem. Maar als je minder chocolade en koekjes wilt eten (wat me zonder meer verstandig lijkt, er zit nul bouwstof/vitamine in en je komt in een suikerrush), dan zul je automatisch meer andere brandstofbronnen eten. In koekjes zit vooral suiker en vet, dus wat je ook anders eet, er komt altijd iets meer eiwit bij kijken. Dat lijkt mij niet zo bezwaarlijk!

Beperken

Een van de theorien is dat ons lichaam evolutionair gezien niet overweg kan met de explosie aan stofjes zoals we dat na de 2e wereldoorlog zijn gaan ontwikkelen op alle gebieden. Ik heb ook weleens meegemaakt dat een collega's gewoon een aantal (ik dacht 6) van de meest gebruikte voedingsmiddelen en contactmiddelen (afwasmiddel e.d.) tijdelijk moest beperken om het lichaam niet te veel keuzes en switchen te geven. En dat hielp.
Dus houdt ik het hier ook nog steeds beperkt. Altijd hetzelfde wasmiddel en ook verder hypoallergeen (azijn als naspoelmiddel in de was bijvoorbeeld) geen garnalen of kabeljauw, weinig citrusfruit, geen aardbeien.
Het kan je mogelijk uit een negatieve spiraal halen. Want bij mij was het ook zo dat ik uiteindelijk overal op reageerde, het versterkt elkaar, ook als je er dan nog stress en griep bijkrijgt bijvoorbeeld.
Maar het is een idee.

Waarom dieet

Waarom niet gewoon eten wat je wel eten kunt, maar de chocolade beperken? Er zijn toch zat andere dingen die je wel eten kunt.
En elke dag een flinke wandeling.
Ik heb altijd begrepen dat beweging meer doet voor je gewicht dan een dieet.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-01-2012 om 21:12

Edhebm, het beste dieet!

Eet De Helft En Beweeg Meer.
Niet makkelijk, maar dat is het nooit. Zie een dieet als een zwangerschap, tel evenveel maanden (jaren) die om af te vallen als je er over gedaan hebt om aan te komen.

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.