Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2009 om 15:10

Aleve intense 550

Ik heb rugpijn. Als ik morgen met deze rug naar mijn werk moet wordt dat een lange dag. Nu zie ik net de reclame van Aleve 550 voorbij komen '12 uur van je rugpijn af' is de strekking. Maar is dat zo? Weet iemand dat uit ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

18-10-2009 om 17:30

Naproxen

Aleve 550 bevat 550 mg. naproxennatrium, een ruime dosering waar je 12 uur mee moet kunnen doen bij flinke pijn.
Maar waarom mag je maar 1 tablet per dag? De andere 12 uur mag je gewoon die flinke pijn voelen?

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2009 om 21:21

Dat mocht

Aleve willen, 12 uur van je pijn af. Echt niet. Op zich is dit een tamelijk langwerkend middel, Naproxen stapelt niet maar verlengt bij hogere dosis. Dus 550 werkt 12 uur, 275 werkt 6 uur. Het is niet zo dat 550 zes uur lang dubbel zo goed is
Bij pijnbestrijding is het belangrijk om de pijnstiller aan te passen aan de aard van de pijn, niet elke pijnstiller werkt op dezelfde receptoren. En het is belangrijk om de spiegel hoog te houden, dus niet iedere keer een pijnstiller he-le-maal uit laten werken tot je weer pijn hebt en dan weer beginnen met een pijstiller. Een prettige, goed werkende combi is bijv. zo'n Aleve 500 en dan elke 3-4 uur 2 stuks paracetamol. Sterkte.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2009 om 23:49

Tirza

Dank je voor deze tip!

Grappenmakers

Ja, het zijn grappenmakers, die lui van Alleve. "je wilt van de pijn af maar liever niet te veel pillen slikken'. Bij Naproxen is het gebruiksvoorschrift nu eenmaal dat er 8-12 uur tussen de doses zit. Dus slik je niet heel veel pillen. Maar je slikt wel relatief sterkere pillen dan, lijkt me zo.

Overigens ben ik dolblij met naproxen, dat was in mijn pre-piltijdperk het enige dat menstruatiepijn echt effectief eronder hield.

Sterkte, Kaaskopje.

Temet

Tirza G.

Tirza G.

19-10-2009 om 19:00

Dat is precies wat naproxen

goed kan, werken op krampachtige spierpijnen. Voor gewrichten/botten kun je weer beter Ibuprofen slikken. En voor alle andere dingen paracetamol, een hele veilige, effectieve pijnstiller.
Ik weet niet hoe/wat je rugpijn precies is Kaaskopje, maar Naproxen is niet per definitie eerste keus. Ibuprofen zou het ook goed kunnen doen.

Tirza

Puck2

Puck2

20-10-2009 om 11:28

Maar tirza

NAproxen en ibuprofen zijn zusjes van elkaar die allebei tot de NSAID (niet steroide anti ontstekingsmiddelen) behoren. Ze grijpen volgens mij ook aan op dezelfde receptoren. Kun jij dan uitleggen hoe de één meer tegen kramp werkt en de ander meer tegen botten/spierpijnen. Dat kan ik dan niet rijmen.
Overigens is paracetamol plus naproxen idd een goede combi, maar dat zou ik niet zomaar op eigen houtje gaan slikken, maar even overleggen met de huisarts.
Let bij ibu en napro (en andere nsaid's) wel op voor maagklachten (zeker in combinatie met paracetamol). 3 dagen combi in het ziekenhuis na de keizersnee was goed voor 3 maanden anti-maagpijn-pillen

Naproxen-ibuprofen

@ Puck: volgens mij is er toch een andere samenstelling, ofwel een ander effect van Naproxen tov Ibuprofen.

Ik ´doe´ het altijd goed op Naproxen, Ibuprofen helpt mij lang zo goed niet.

Vooral voor (tegen) menstruatiepijn (mènnn, wat een zegen, die Naproxen!) en ook bij andere fikse pijnen.

Ibuprofen en ik, dat gaat ws niet zo goed samen, want ik merk er niets van.

Ik neem dus zomaar aan dat het ingrijpt op andere receptoren, want anders kan ik het niet verklaren (tussen de oren zit het ook niet, of je moet de receptortjes tussen de oren bedoelen )

Puck2

Puck2

20-10-2009 om 17:12

Mien

Volgens mij werken ze allebei juist op precies dezelfde receptoren wat ik ooit van een promovendus analgesie heb begrepen. En goed om te horen dat Ibuprofen niets bij jouw doet. Bij mij ook totaal niets en dat geldt ook voor NAproxen en Diclofenac, een nog heftiger zusje. Zowel wat pijnstilling als ontstekingsremming betreft doet het allemaal nul, noppes, nada, niente. Ik denk dat ik gewoon die receptor mis ofzo.

Tirza G.

Tirza G.

20-10-2009 om 18:47

Puck2

Sorry, ik was wat onzorgvuldig. Voor zover ik weet, binden Ibuprofen en Naproxen zich aan andere enzymen en daardoor wordt het transport en de afgifte beinvloed. Het zijn inderdaad beide NSAIDs en toch hebben ze allebei hun sterkere en zwakkere punten.
De combinatie met paracetamol is veilig en paracetamol heeft eigenlijk geen invloed op je maag. De enige die schade oploopt van paracetamol gebruik is je lever. NSAID's zijn echter berúcht vanwege hun nadelige effect op je maag.

Tirza

Puck

he, wat bijzonder, ik heb nog niet eerder iemand getroffen die geen effect had van enig NSAID

Dat Ibu en Naproxen allebei op dezelfde receptoren werken is vast nog niet tot mijn receptoren doorgedrongen

Gelukkig heb ik veel aan Naproxen! (Paracetamol helpt vooral tegen hoofdpijn, andere (hevige) pijnen demp ik het liefst met Naproxen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.