Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sini

Sini

30-10-2012 om 11:16

Algehele aftakeling en moeiheid het hoofd bieden

Dag mensen,
De laatste weken valt het me op dat ik (nog) sneller moe ben dan normaal. Na een weekend in Rome waar vriend en ik eindeloos aan het slenteren waren heb ik zo'n beetje de hele vakantieweek nodig gehad om bij te komen, ik heb verder al 4 dagen last van ischias, ik sta op met een gevoel van uitgeputheid, slaap 's nachts slechts (pijnklachten door -nu- ischias en ook door een zenuw die klem zit in mijn arm, waardoor mijn hand na een poosje erg pijnlijk wordt en me wakker maak). Ik grijp steeds vaker naar koolhydraten tegen moeiheid waardoor ik een tijdelijke boost krijg maar daarna weer inzak en overdag zomaar in slaap val. Afin, het is duidelijk, ik moet er wat aan doen. De basisoorzaak van de moeiheid (bloedarmoede) wordt aangepakt op het ogenblik (heftige menstruaties veroorzaakt door vleesboom die volgende maand weggehaald wordt). Maar het zal nog even duren voordat mijn ijzer voorraad op peil is (ik verdraag ijzer erg slecht waardoor ik maar minidoses per dag kan innemen.
Ik zoek eigenlijk een soort van babysteps plan van aanpak, wie weet raad?

Sinilind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

30-10-2012 om 12:09

Een paar tips

Ik kamp regelmatig met bloedarmoede. Ik ben dan overdag vaak slaperig. Dutjes doen helpt. Dus een powernap van een 10 minuten. Verder moet je er voor zorgen dat je 's nachts veel slaapt. Dus, bij wijze van spreken 's avonds om negen uur naar bed. Lastig dat je niet kan slapen van de pijn. Je zegt dat je ijzer slecht verdraagt. Welke heb je? ferrofumaraat of ferrogradumed? De laatste is ietsje minder effectief, maar wel beter te verdragen. Ben je vegetarisch? Zo nee, eet dan zo vaak mogelijk rundvlees. Het ijzer in vlees (haem) neemt het lichaam sneller op dan ijzer uit plantaardig voedsel. (non-haem). Zorg voor vitamine c bij de maaltijd, dat zorgt er namelijk voor dat ijzer beter opgenomen wordt. Je weet natuurlijk dat koffie, thee en zuivel ijzer afbreekt, dus neem dat niet tegelijk in met ijzer. En verder: babysteps. Dus nadat je actief bent geweest, uitrusten. Zorg dat je genoeg rustmomenten hebt over een dag. Die koolhydraten: ik zou daar even niets aan doen. Volgende maand is alles anders. Als je koolhydraten neemt, zorg dan voor koolhydraten met vezel. Roggebrood bijvoorbeeld. En volkoren pasta. Wist je trouwens dat volkoren pasta bomvol ijzer zit? Als je trek ik crackers hebt; evergreens zijn ook ijzerbommen.
Heel veel sterkte. Bellefleur

dc

dc

30-10-2012 om 12:19

Herkenbaar

Ik heb ook heel lang met een ijzertekort gezeten. Je voelt je dan zoooo uitgeput, echt vreselijk.

Ik heb geen ultieme oplossing voor je, helaas. Kun je wel ijzer in voedsel enzo verdragen? Ik neem aan dat je weet dat je moet zorgen voor voldoende vitamine C en melkproducten moet vermijden. Mijn gynaecologe zei dat ik vooral veel oesters en biefstuk moest eten. En spinazie heeft amper ijzer, in tegenstelling tot algemeen geloof, dus je kunt stoppen met je vol te stouwen met spinazie

Verder, sociaal leven op laag pitje, en veel rusten. Sterkte met de operatie!

Hibiscus

Hibiscus

30-10-2012 om 14:56

Lees mee

hier een Hb van 4,7 (transfusie laag dus) en ijzer voorraad van 6. Ik ben al maanden niet lekker en de laatste maand voel ik me nog minder. Ik had het alleen niet zo door, of wilde het niet doorhebben, ik heb bijvoorbeeld zaterdag nog 80 minuten hardgelopen...

Nu ben ik vandaag begonnen met ferrofumaraat en ik weet al dat ik hier last van ga krijgen, het wachten is op de buikpijn. Na de bevalling van de jongste had ik ook een Hb van 4,8 maar dat was vanwege groot bloedverlies. Toen heb ik overigens geen bloedtransfusie gekregen.

Ik ga binnenkort naar een internist om de oorzaak op te sporen. Ik heb namelijk absoluut geen zware menstruaties, integendeel, 3 dagen en dan is het. Ontlasting is ook normaal. Mysterie dus.

Ik merk dat ik vandaag eindelijk durf toe te geven aan mijn vermoeidheid en duizeligheid, heb net een half uurtje op de bank een dutje gedaan. Helaas helaas begin ik donderdag aan een nieuwe baan, na sinds 1augustus thuisgezeten te hebben. Ben ik zo blij een leuke baan te hebben, krijg ik dit. En het is ook nog een pittige baan die veeleisend is en betekent dat ik minstens 6 uur op mijn benen sta. En ik moet 18 kilometer per dag fietsen....

Dus, tips zijn welkom. Net weer een crackertje appelstroop gegeten en biefstuk met broccoli staat voor vanavond op het menu. Ik eet geen orgaanvlees of oesters... Ik neem wel al een tijdje extra vitamine C en drink een glaasje verse jus. Ik hou al een tijdje bij wat ik eet via de eetmeter van het voedingscentrum en ik krijg van alles meer dan genoeg binnen. Behalve calorieen, ik kom niet boven de 1700 uit, dat moet ik wellicht aanpakken met wat extra noten ofzo?

Ik wil echt wel blijven hardlopen, ik zou het zo erg vinden als ik mijn goede conditie nu kwijt zou raken. Ik ren 3 keer per week, op zaterdag altijd minimaal een uur. Maar het kost wel moeite.

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

30-10-2012 om 15:18

Oh en sini

Vervelend hoor voor je, jij hebt ook nog eens een operatie voor de boeg.

Is voor die Ischias geen pijnstilling mogelijk zodat je kunt slapen?

Hibiscus

Tinus_p

Tinus_p

30-10-2012 om 21:25

Infuus

IJzer kan per infuus. Vraag eens aan je huisarts waarom dat in jouw geval geen optie zou zijn.

Infuus en injectie

Kan allebei hoor! Nog een keer bij arts navragen!

Hoe is je B12?

Krijg je ook klachten van Floradix?

Bellefleur

Bellefleur

31-10-2012 om 09:15

Jeetje!

Ik ben al flauwgevallen bij een hb van 5,9! Laat staan dat ik zou kunnen hardlopen! Appelstroop heeft niet zoveel nut. 15,3 mg per 100 gram. En wie doet er 100 gram op z'n broodje! Kun je beter versgemalen peper nemen. 28,9 mg per 100 gram Of engelse drop. 8,0 mg per 100 gram. Daar kan ik zo een paar 100 gram van op. Noten voor ijzer heeft geen zin. In amandelen zit 4,0 mg/100 gram, cashew 5,0mg/100mg En walnoten 3. Ferrofumaraat 3x daags geeft je 600 mg. Om even te vergelijken.
Sini, wat ik heb kunnen vinden over injectie: volgens mij wordt in Nederland alleen infuus gegeven. Misschien een optie als je toch geopereerd wordt?
Ik heb weinig last van mijn ijzerpillen als ik ze 's avonds inneem. Ik neem altijd een onderhoudsdosis van 200 mg per dag. Misschien is dat een mogelijkheid? Als je minder ijzer slikt maar wel langdurig heb je misschien minder last? En heb je floradix al eens geprobeerd?

Yta Chalne

Yta Chalne

31-10-2012 om 15:29

Infuus

Ijzer per infuus gaat prima, is in relatief korte tijd gedaan en geeft niet de verschijnselen die je krijgt van oraal ijzer. Het effect is dan ook fantastisch. Weet ik uit inmiddels ruime ervaring. Duizend keer beter dan pillen en relatief weinig zoden aan de dijk zettend eten. Dus wellicht toch nog even aandringen bij de HA?

Tinus_p

Tinus_p

31-10-2012 om 16:19

B12 idd

Is dat al getest en wat was de uitslag?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-10-2012 om 19:35

Bloed

Ja, het is afschuwelijk hoe moe, lusteloos en uitgeput je je dan voelt. Ik weet er alles van, mede om dezelfde reden (extreem bloedverlies door een vleesboom-> baarmoederverwijdering 3 jaar geleden). Ijzertabletten, voeding etc. zal in dit geval niets tot nauwelijks helpen. Je lichaam heeft een grote dosis in een keer nodig wat ook nog eens makkelijk en snel door je lichaam kan worden opgenomen. Via het infuus dus of een bloedtransfusie. Ik kreeg 1 zak bloed tijdens/na mijn operatie en tjonge, wat een verschil! Lag ik eerst op apegapen, hoorde ik het bloed bonken in mijn hoofd en zag ik lijkbleek, na die zak voelde ik me meteen weer mens.
Ik vraag me trouwens af of ze je uberhaupt wel willen opereren met zulke lage waardes... Bloedverlies is een van de meest voorkomende complicaties. Ik verloor bijna de helft van mijn bloedvolume en had nog maar een bloeddruk van 60/30 dus het was tricky...
Vraag het nog even na aan je huisarts en/of aan je gyn. Dit kan niet zo heel veel langer doorgaan want het is ook echt niet onschadelijk voor je hele lichaam, zeker gezien die aanstaande operatie. Sterkte!!

Bellefleur

Bellefleur

01-11-2012 om 09:10

Ferinject

oftewel ferric carboxymaltose. Geeft minder bijwerkingen dan oraal, en loopt in een kwartiertje door. Dus, binnen het half uur zou je in principe klaar zijn. Ik zou terug gaan naar de huisarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.