Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Allergie op vakantie

Onze jongste krijgt steevast meer last van allergische klachten op vakantie. De laatste jaren begin ik een patroon te ontdekken. Asthma begon met 7 maanden, in een huisje. Exceem begon met 2 jaar, in een appartement. Met 4 kwamen de luchtwegklachten weer terug, nu bij het kamperen. Ook vorig jaar in een hotel kwamen de luchtwegklachten terug. Enzovoort.

En steevast, met het gaan over de drempel thuis, zíe je gewoon de last van zijn gezicht vallen. De laatste week van vakantie krijgt ie van die dikke pufferige ogen, en dat trekt weer weg de minute dat we thuis zijn.

Ik denk dat hij het meest gebaat zou zijn bij één vast vakantieadres, maar dat hebben wij niet. We wandelen en fietsen afwisselend. Het rare is ook dat hij zeker dat fietskamperen ontzettend leuk vindt, hij verheugt zich er al weken op dat we weer met zijn allen in de tent liggen straks. Maar ergens is het hem dus te veel.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Dit jaar gaan we niet op een vast tijdstip op vakantie doordat er wat dingen onzeker waren. Inmiddels ligt er wel een datum vast, maar voor het eerst heeft hij nu al klachten terwijl we nog thuis zijn. Gisteren en vandaag heeft hij alweer pufjes nodig gehad die hij in geen jaar gebruikt heeft, en het exceem speelt al weer een week op.

Omdat het me zo duidelijk ingegeven lijkt door omgevingsfactoren vraag ik me af wat ik moet doen. Moet ik het bespreken met hem, moet ik gewoon antihistaminica geven, moet ik de vakantie inkorten? Ik weet het niet meer. De keerzijde is dat hij thuis een enorm tevreden, eigenwijs, en geaard kind is. Ik wil hem dus niets aanpraten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

12-07-2012 om 11:00

Wat

is precies hetgeen je aan denkt?
1. dat door stress voor het onbekende zijn allergie verergert?
of
2. dat er teveel diverse allergenen zijn op de diverse adressen?

In beide gevallen zou ik toch de antihistaminica geven. Waar reageert hij precies op?
In het tweede geval zou ik in het dagelijks leven misschien meer "vreemde" adresse inplannen, anders komt hij straks nergens meer?
Hier behoorlijk erge/ernstige en vele soorten allergieen, maar ik neem wat voorhanden is en dan ga ik. Anders kom ik echt nergens mee. Maar wel met de medicatie en als dat op bepaalde adressen meer is: dan meer.
Maar misschien begrijp ik je vraag niet goed en heb je hier niets aan.

Maar rb

Als hij nu al klachten heeft terwijl hij nog niet op vakantie is, kan het dan niet aan de tijd van het jaar liggen? Of zijn de voorgaande vakanties steeds in andere perioden geweest?

Verder geen tips, sorry. Allergieën lijken ons gezin tot nu toe redelijk voorbij te gaan [klopt hard en nadrukkelijk af]

Groeten,

Temet

Dagjes fietsen

Je zou ook losse dagen kunnen gaan fietsen en thuis slapen, misschien helpt het vooruitzicht hem. Maar als hij zic wel zo enorm verheugt op slapen in de tent, is het misschien goed om gewoon te gaan en dan maar meer medicijnen mee te nemen - het is toch maar voor even.
Lastig.

Ik begrijp iets niet

Ik begrijp uit je bericht niet goed waar je de opkomende allergie aan koppelt, of waar je een verband lijkt te zien. Aan het pure feit dat jullie op vakantie gaan, het concept vakantie zeg maar? Met de achterliggende gedachte dat dat allergietriggerende stress oplevert, hoe leuk ook? Of met de locaties van jullie vakantie? Die omgevingsfactoren zie ik niet zo: ze zijn nogal divers: hotel, huisje, kamperen. Zeker bij dat laatste (je hebt dan je eigen spullen om je heen, eigen slaapzak, veel minder huisstofmijt dan in een huisje) kan ik niet goed plaatsen hoe dat de luchtwegproblemen zou verergeren.
Mijn eerste gedachte was net als die van Temet: hangt eea niet samen met de periode van het jaar?

Plaatselijke allergie

Dat herken ik wel een beetje. Vaak als ik van werkkring verander krijg ik er ineens allergische klachten van.
Ik heb weleens een tijdje de vergadering mee moeten nemen naar een andere locatie omdat ik last kreeg van de vloerbedekking en de bloemen en ineens een huisstofmijtallergie ontwikkeld bleek te hebben.
Ik zou naar bevind van zaken reageren en vooral antihistaminica geven om de zaak de kop in te drukken. En zonodig direct naar een campingarts voor medicatie, net wat je nodig hebt.
Het kan namelijk van alles zijn. Misschien doe je ergens anders boodschappen en zit er ineens iets in de voeding van je kind waar die op reageert, of je hebt ineens een ander wasmiddel omdat je verplicht die van de camping af moet nemen.
Ik heb een periode een epipen meegekregen van mijn huisarts voor een kind omdat het ook onzeker was wat voor allergie er op kon treden en we waren dan in een ver buitenland in een dorp.
Dus je kunt ook met je huisarts overleggen en op voorhand medicatie meenemen.

Eczeem

Overigens vraag ik me af of je mogelijk tijdig een allergietest zou kunnen doen waar je kind op dit moment op reageert, soms kan dat al snel bij de huisarts, maar ik heb ook weleens tijdig een allergoloog kunnen inschakelen vlak voor we op vakantie gingen.
Eczeem doet me altijd denken aan koemelkeiwitallergie en dat kun je uit de voeding halen. Mogelijk zijn er wel andere zaken waar je zoon op reageert.

rodebeuk

rodebeuk

12-07-2012 om 12:10 Topicstarter

Het is altijd

...onafhankelijk van de bestemming. Dit is zijn zevende zomer, dus de zesde keer dat we op pad gaan. En hotel, camping, huisje, hoog-alpien, naar zee... het maakt niet uit.

Mijn indruk is dat hij heviger reageert door de stress.

En mijn twijfel is hoe ik hem daarbij begeleid.

Rafelkap

Rafelkap

12-07-2012 om 12:23

Trigger

Als hij allergisch is voor vakantie dan zou hij gewoon geen vakantie moeten hebben, is er niet iets als een vakantieschool?
Het is goed mogelijk dat door stress (of juist: rust nu) die allergie (die er al is) extra wordt getriggerd, daar kan je volgens mij niks aan doen behalve antihistaminica geven. En maar gewoon kijken hoe het gaat.
Of een kindercursusje mindfulness?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-07-2012 om 14:02

Lastig

Lastig hoor. Klinkt ook wel als 'geconditioneerd gedrag'. Hier geen allergie, maar wagenziekte. Inmiddels staat zoon soms al voor vertrek naast de auto over te geven. Het zit dus 'tussen de oren', maar het is er wel degelijk. De gedachte aan autorijden is al genoeg om ziek te worden. Misschien speelt dat bij jouw zoon ook? Helaas geen tips voor je. Ik lees mee, misschien komt de gouden tip langs.

Ijsvogeltje

Ik heb wel eens gelezen dat mensen die erg ziek werden van chemokuren ook na de behandeling kunnen overgeven als ze het bewuste ziekenhuis binnenkomen. Daar lijkt het verhaal van je zoon wel op.

Heb je m ooit wagenziektemedicatie gegeven? Het valt me op dat veel ouders (zelf vast niet wagenziek geweest, denk ik dan altijd) daar enorm terughoudend mee zijn. En maar aanmodderen met gember, watjes in oren, en drukpuntarmbandjes ... Dus op het gevaar af dat je roept 'ja duh, wat denk jij nou' zeg ik het toch maar: die pilletjes helpen gewoon echt (zelf goede ervaringen met Kruidvatpilletjes).

En hebben jullie een Opel, toevallig?

Groeten,

Temet

Tineke

Tineke

12-07-2012 om 15:22

Onzin

Door stress word je niet benauwd en krijg je geen eczeem. Bij stress maakt je lichaam extra cortisol aan, het stresshormoon. En in medicijnvorm helpt cortisol uitstekend bij astma en gerelateerde klachten.
Andersom redenerend: schoolgaan betekent stress voor hem, door verhoogde cortisolproductie heeft hij dan geen last van zijn astma. Vakantie betekent dus juist (plotselinge) daling van cortisolgehalte, want minder stress, dus meer klachten.
Ik denk eerder aan een seizoensgebonden allergie, of misschien aan het 'vakantie-dieet', ijsjes en milkshakes zijn bijv. berucht.
Maar wat de oorzaak ook is, kind heeft altijd recht op goede medicatie, want dat is het enige dat de klachten doet verminderen.

rodebeuk

rodebeuk

12-07-2012 om 17:37 Topicstarter

Kaatje,

Wat bedoel je met "onzin"?
Reageer je daarmee op anderen of op mij?

Wat de medicatie betreft, natuurlijk krijgt hij die. We zijn juist erg alert op het risico dat hij te weinig zou krijgen. Willen bijv niet te lang Ventolin geven zonder goede ontstekingsremmer.

Maar ik baal gewoon enorm dat we hem niet beter kunnen helpen.

Tineke

Tineke

12-07-2012 om 17:44

Rodebeuk

Ik vind het onzin om deze klachten toe te schrijven aan vakantiestress en ik vind het onzin om daarop iets te verzinnen als mindfulness.
Ik denk dat het verstandig is om altijd een ontstekingsremmer te gebruiken. Het werkt net als de pil. Pas na 9 maanden kom je erachter dat je beter door had kunnen gebruiken. Dat kan dus een belangrijke reden zijn voor de klachten.

Rafelkap

Rafelkap

12-07-2012 om 18:58

die mindfulnesskul kwam van mij hoor, niet helemaal serieus bedoeld, ik zou mijn zevenjarige ook niet braaf in kleermakerszit op matjes zien zitten. Trouwens, als die allergie getriggerd wordt door rust zou hij met zo'n cursus het hele jaar door meer last hebben
Op naar de huisarts dus?

rodebeuk

rodebeuk

12-07-2012 om 19:20 Topicstarter

Ok in dat geval

blijf ik met de vraag zitten Kaatje.
Want hij is dus echt grote delen van het jaar klachtenvrij. En die vakantie valt niet altijd in de zomer, soms ook in maart.

Het gaat mij niet om het oorzakelijk verband, of dat er al dan niet is, maar om het samenvallen van die 2 dingen. Dat is voor mij de puzzel. Als ik echt zou weten dat er een vast verband is, zou ik er iets aan kunnen doen. Maar vorig jaar zaten we in een hypoallergene omgeving op 2000 meter hoogte. Dat ging iets beter dan op 1500 meter, maar ipv de longklachten kwam daar het exceem weer terug.

En je zou moeten zien hoe hij met een opgepuft gezichtje hier over de drempel loopt en een uur later weer staat te stralen. Die omslag is zó fel! Echt een transformatie. Ik ga me dan toch afvragen of het er puur aan ligt dat ons huis is gesaneerd. Maar bijvoorbeeld als we kamperen dan gebruiken we ook hypo-allergeen wasmiddel... ik heb echt geen idee waar ik het zoeken moet.

Ik heb inmiddels de huisarts gesproken. In overleg met de kinderlongarts was de medicatie helemaal afgebouwd. En ik neem jouw suggestie gewoon serieus. We gaan nu weer aan de flixotide, ik zal vragen of ze dat dan voor langere tijd wil.

Mijn man is als kind onderbehandeld voor asthma, dus we zijn altijd juist heel precies ermee geweest.

En mindfulness haha dat is idd geen optie joh. Het ging mij erom, hoe ik met die klachten omga. Los van de normale allopathische benadering. Ik had het er net nog over met mijn man, we hebben allebei heel sterk wisselend allergische klachten gehad in ons leven, maar nooit zo snel gewisseld. En we vragen ons gewoon af hoe dat komt, dat die klachten zo kunnen opkomen en verdwijnen. We vinden het jammer dat de de geneeskunde daar geen antwoord op heeft. Ik zou bv. heel graag mijn zoon sterker maken, als dat zou kunnen. Misschien heeft hij een lage jaarlijkse belasting door iets, wat jij zegt, misschien toch door onderbehandeling. Of door een latente allergie. Ik wéét het gewoon niet!

amk

amk

12-07-2012 om 20:17

Heimwee

het kan natuurlijk ook een uiting van heimwee zijn. Onbewust zich toch niet op zijn gemak voelen hoewel het lijkt of hij het erg naar zijn zin heeft.

dc

dc

13-07-2012 om 11:28

Stress

Als ik gestressd of moe ben, dan krijg ik meer allergische reacties, meer buikpijn, exceem en bronchitis.

Ik ben ooit eens bij een acupuncturist geweest voor chronische buikpijnklachten, en hij vroeg bij het intake-gesprek of ik ook last van allergie en longproblemen had. Mijn mond viel open, maar volgens hem zijn die 3 sterk gerelateerd.

Ik vind het dus zo'n onzin niet. Verder zou ik gewoon meer antihistamine geven voor vakanties.

Tineke

Tineke

13-07-2012 om 12:39

Oorzaken

Zelfs als je het niet makkelijk kunt verklaren, hoef je nog niet bij stress uit te komen. (Wat alterneuten je ook wijsmaken, dc.)
Astma (allergie, eczeem) kan dermate gecompliceerd zijn, dat het soms simpelweg nuttiger is om je af te vragen hoe je het kunt verhelpen, dan waar het vandaan komt. Er zijn zoveel factoren waar je nauwelijks invloed op hebt.
Luchtvochtigheid, ozon & fijnstof, pollen, om maar iets te noemen. En mijn eerder genoemde cortisolspiegel-schommelingen is ook zo'n leuke waar je geen vat op hebt. Later naar bed/ later opstaan geeft ook weer andere spiegels en dus schommelingen en dus meer gevoeligheden. Een verdwaalde kattenhaar in een vakantiehuisje, een bbq/kookluchtjes, of roker in een buurtent, ijsje eten, shampoo/deo/parfum-luchten in de doucheruimte, huisstofmijten in de slaapzak, schimmelplekje in de tent, paddestoel in het gras, etc.
Ik denk dat er so wie so in vakantietijd wel honderd verschillende mogelijke oorzaken zijn, je hoeft er iedere keer maar eentje te hebben en het is al raak, zeker als er geen standaard beschermlaagje ontstekingsremmer aanwezig is. En die ene kan dus iedere keer een andere zijn.
Wij lossen het vaak op met een licht kuurtje prednisolon, anders komen we nergens, en dan wagen we ons niet aan kampeer- en trekavonturen, dat zou veel te veel prikkels geven.

dc

dc

13-07-2012 om 13:03

Stess

dat maken de alterneuten mij niet wijs, dat merk ik zelf op.

Als ik een slechte nacht heb gehad, en de volgende dag moe ben, dan heb ik echt veel meer last van hooikoorts dan dat ik goed heb geslapen. En nee, dat is niet toevallig omdat er dan minder pollen zijn ofzo. Ook als ik erg gestressd ben, dan krijg ik vaak buikpijn. En dan heb ik de volgende dag ook vaak last van jeuk en hooikoorts.

Het lichaam is een geheel. Ik zeg niet dat je het met een beetje yoga ofzo op kunt lossen, maar ik denk dus wel dat het kan zijn doordat iemand uit z'n comfortzone weggaat. Stress zorgt er gewoon voor dat jouw persoonlijke zwakke plekken naar boven komen.

Misschien kun je naast de antihistamine ook valeriaan geven?

Tineke

Tineke

13-07-2012 om 13:13

Gevaarlijk advies

Dc: "Misschien kun je naast de antihistamine ook valeriaan geven?"
Alle kalmeringsmiddelen kunnen bij astma ronduit gevaarlijk zijn, je legt de ademhaling plat die soms al zo minimaal mogelijk is.

rodebeuk

rodebeuk

13-07-2012 om 14:22 Topicstarter

Kaatje

Een van de serieuze opties is om naar een vaste plek te gaan. Het is meer in dat soort termen dat ik zoekende ben. Maar dat kamperen zijn we juist gaan doen omdat het in huisjes nog erger leek.

Tineke

Tineke

13-07-2012 om 15:10

Zoeken en tobben

Wij huren wel gesaneerde huisjes en ik heb van tevoren uitgebreid overleg over alle materialen in het huisje en wijze van schoonmaken. Soms treffen we het perfect aan, soms minder perfect. En ik heb geleerd nooit, maar dan ook echt nooit of te nimmer, de stofzuiger te gebruiken van een vakantiehuisje. En deze mogen de schoonmakers ook niet gebruiken voor wij komen, tenzij spiksplinternieuw.
Het lijkt erop dat dat jullie heel goed met het astma van zoon kunnen omgaan, hij komt thuis niet of nauwelijks in aanraking met allergenen en andere uitlokkende prikkels. daarom kan hij thuis medicijnvrij leven. Op vakantie zijn er nu eenmaal meer en andere prikkels dan thuis, gewoon, omdat het niet thuis is. En dan mist hij dus de bescherming van medicatie. Het kan een idee zijn om zo'n acht weken voor de vakantie met ontstekingsremmers te starten, en dan na de vakantie weer afbouwen. Kan best als je een keer per jaar op vakantie gaat, misschien hoef je je bestemming dan niet eens aan te passen.

rodebeuk

rodebeuk

13-07-2012 om 19:29 Topicstarter

Ja, opbouwen

Nu zijn we vandaag begonnen met ontstekingsremmer en antihistaminicum. Dat kan dan nog een volle week tot aan ons vertrek. Volgende keer eerder beginnen denk ik. Zijn vader heeft ook heel duidelijk minder last van "eigen stof" dan van huisstof in andere huizen. Dus zo optimaal super gesaneerd zijn wij ook niet, denk ik. Maar toch dat het anders is, dat is het enige wat ik kan bedenken.

En het is idd wel zo dat we dus nogal voortvarend zijn geweest met vloerbedekking, stoffering en huisdieren mijden. Ook vanwege onze eigen allergieën.

hmmm... volgende keer eerder beginnen... weer wat geleerd. Het goede nieuws is dat hij niet echt dingen hoeft te missen, zo zwaar is zijn allergie dus normaalgesproken niet.

Hij begon al heel jong toch?

Dan kan het niet alleen maar tussen de oren zitten volgens mij.
Als ik het zo allemaal lees komt bij mij toch als eerste iets dat gerelateerd is aan het seizoen.
En misschien het 'gemis' van de huisallergenen waar je kind al aan gewend is.
Ik zou het zelf denk ik zoeken in tijdig aan medicatie toedienen, zodat het niet groot kan uitgroeien.

Overigens van onze kant even een waarschuwing tegen te vaak ontstekingsremmers gebruiken: mijn man is kortgeleden op het nippertje op tijd behandeld aan meerdere scheuren in het netvlies. En daarbij werd aangegeven dat er mogelijk een samenhang kan zijn met het tientallen jaren gebruiken van inhalatiecortisonen.

rodebeuk

rodebeuk

14-07-2012 om 14:27 Topicstarter

Ja, hij begon al heel jong dm

..maar dat was niet in de zomer, dat was maart. Dus dan denk je toch weer niet aan 1 bepalende seizoensinvloed. Mja, dat zal wel huisstof geweest zijn. Hij was hondsberoerd (9 maanden).

Zeker het eczeem is veel te veel uitgegroeid. We waren er niet mee bekend en zaten ergens hoog in de Alpen, het kwam toen niet eens bij me op om naar een dokter te gaan. Stom achteraf.

Netvlies is geen kattenpis! Wat zullen jullie geschrokken zijn zeg.

Lijkt me geen allergie idd

'...onafhankelijk van de bestemming. Dit is zijn zevende zomer, dus de zesde keer dat we op pad gaan. En hotel, camping, huisje, hoog-alpien, naar zee... het maakt niet uit.

Mijn indruk is dat hij heviger reageert door de stress.

En mijn twijfel is hoe ik hem daarbij begeleid."

Hooikoorts en huismijt lijkt dan uitgesloten. Vind stress een goede verklaring. Niet iedereen kan makkelijk en blij op vakantie.

Daar zou je dus naar kunnen kijken, is er iets wat wel leukt/minder stress geeft (er van uitgaande dat het stress is).
Of misschien heel onpedagogisch een placebo iets geven? Een pilletje dat' helpt ', vit c bijv.. (maar ik weet niet of ik dit zou doen hoor maar ken iemand die haar kind dit gaf tegen heimwee, 2 jaar later was die zoon erover heen maar die 2 jaar was het hanteerbaar zeg maar)

Overigens kun je zonder problemen loratidine geven (afhankelijk van de leeftijd 5 of 10 mg, gewoon te koop.
bij Kruitvat onder 'hooikoortstabletten)

Maar ok, dit zijn lapmiddelen. Hoe goed ze ook kunnen werken. Persoonlijk zou ik proberen door te dringen in het koppie om te kijken wat er aan de hand is.

Lijkt me heel naar!

Iets anders: schimmel?

Schiet me ineens te binnen, kan dat het niet zijn?
Ik weet niet of jullie in je eigen tent enzo altijd o vakantie gaan, daar kan maar zo een schimmel groeien. Tent, slaapmatjes/slaapzakken etc

Maar als de klachten er zijn op alle mogelijke locaties (zee/bergen) en in huisjes en tenten, dan lijkt me een locale allergie zo onwaarschijnlijk.
behalve dan dat stress een onderliggende allergie flink kan doen oplaaien.
Asthma is daar wel bekend om, maar ook andere allergische klachten.

Overleg ook met je ha/behandelend arts. Ik weet niet welke medicatie hij krijgt. Maar ophogen daar van salbutamol (of vergelijkend) is niet handig, maar je zou wel tijdelijk de steroiden kunnen verhogen. Al heb ik geen idee of dat ook werkt bij eventuele stress-allergie-klachten.

Stress kan zorgen voor verhoogde histamine relaease dus met antihistaminica kun je denk ik wel wat voorkomen.

Blijft dat onderliggende stress van vakantie wel iets is om over na te denken.

rodebeuk

rodebeuk

14-07-2012 om 20:20 Topicstarter

Spul slaat goed aan

We zitten nu op flixotide, levoriticine (weet naam niet zeker) en hebben al bijna geen Salbutamol meer nodig.

Het merkwaardige is dat hij enorm geïnteresseerd is in alle medicijnen en het allemaal graag gebruikt en toedient. Maakt het wel veel makkelijker, maar geeft te denken of hij wat meer 1 op 1 nodig heeft.

En hij voelt zich al een stuk beter! Ik ga er toch maar voor om hem zo goed mogelijk te krijgen voor de vakantie en dan zien waar het schip strandt.

Fijn

Fijn dat hij zich beter voelt! Heb verder niet gereageerd omdat ik eigenlijk niets beters wist dan: medicatie aanpassen en dat was je dus al aan het doen. Bij mijn oudste heb ik ook een hele tijd zijn ontstekingsremmers aangepast aan wat ik aan hem zág, aan klachten (of wat hij rapporteerde natuurlijk). Dat hield in dat hij in de zomer haast niets gebruikte, in elk geval geen ontstekingsremmer, wel heel af en toe ventolin. Op mijn verzoek (ik rommelde op die manier al jaren wat aan, en wilde wel eens zeker weten hoe het er nou voor stond met hem), kreeg hij een longfunctietest. Bleek dat hij tóch onderbehandeld werd. Ik wist niet dat dan kon: zo op 't ook had hij nergens last van, maar uit de test bleek dat hij echt voortdurend ontstekingsremmers nodig had, ook in de zomer. Dus dat doen we nu maar. Ik merk er niet veel van, maar het zal ergens zijn nut voor hebben. Hij zal in elk geval minder energie nodig hebben om zijn zuurstof binnen te krijgen, wie weet kan hij nu dan wat gaan groeien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.