Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Allergisch voor klimop?

Mijn man heeft twee weken geleden onze klimop rigoureus gesnoeid en heeft nu enorme jeukende uitslag op zijn onderarmen en handen. De huisarts vermoedt dat hij inderdaad reageert op de klimop, maar weet het niet zeker.

Man slikt nu Xyzal en smeert met costicosteroïdencrème, maar het wordt niet echt snel beter. Herkent iemand zo'n heftige reactie op klimop?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

28-09-2009 om 15:58

Ik kan me er iets bij voorstellen. Mijn man snoeit altijd de klimop, en als ik daar bij blijf staan krijg ik last van mijn longen en ga ik niezen. Ik heb allerlei allergien, en astma, dus reageer op van alles en nog wat, en klimop hoort zeker in dat rijtje. Of ik er ook jeuk en/of bultjes van zou krijgen weet ik niet, want uit voorzorg blijf ik er maar zo veel mogelijk af.

ChrisH

ChrisH

28-09-2009 om 16:17 Topicstarter

Mar-ank

Mijn man heeft inderdaad last van (astmatische) hooikoorts en kruisallergieën. Als je zelf al een allergische aanleg hebt is het waarschijnlijk dus heel verstandig dat je je niet in de buurt waagt van klimop.

Had er alleen nog nooit van gehoord (en hij ook niet!).

Chris

Puck2

Puck2

28-09-2009 om 16:34

Beetje kort door de bocht, chris

Chris, als je last hebt van hooikoorts en kruisallergiën of een allegische aanleg hebt dan is het ondoenlijk om te zeggen dat je uit de buurt van klimop of alle allergenen te blijven. Waar de één op reageert hoeft een ander niet op te reageren. Ik heb ook heftig hooikoorts met allerlei andere allergiën erbij maar klimop en bijv. primula (ook een heel bekende) kan ik prima verdragen. Maar ik waag me bijv. niet aan het snoeien van de coniferen en optuigen van de kerstboom. Maar op voorhand overal uit de buurt blijven is niet nodig, pas bij een allergische reaktie weet je dat je de volgende keer beter afstand kunt houden.

ChrisH

ChrisH

28-09-2009 om 16:49 Topicstarter

Puck

Mar-ank gaf aan wel te moeten niezen van het fijnstof dat vrijkomt bij het snoeien van de klimop, mijn opmerking was dan ook voor haar bedoeld. Fijn dat jij geen last hebt van klimop. Maar je hebt gelijk, het is inderdaad ondoenlijk om met een allergische aanleg overal uit de buurt te blijven, want dan heb je geen leven meer.

Het is geen moment in mijn mans hoofd opgekomen dat hij allergisch zou zijn voor klimop. Hij is gaan snoeien zonder handschoenen en met blote armen. Maar geloof me zijn huidige reactie is voor hem voldoende om in ieder geval niet meer met blote armen de klimop onder handen te nemen en ik heb al gezegd dat ik dit klusje voortaan op me neem. Trouwens, van coniferen en dennennaalden krijg ik ook uitslag.

Chris

mar-ank

mar-ank

28-09-2009 om 17:05

Oh ja!

De kerstboom! Is ook zo'n leuke. Deed ik vroeger altijd; kopen, naar huis halen, neerzetten, op- en aftuigen. Nu niet meer! Alleen bij het op- en aftuigen wil ik nog helpen; met handschoenen aan. En eigenlijk zit ik er sterk over te denken om over te gaan op een kunstboom. Vorig jaar waren we weg met kerst, en dit jaar weer, dus dat is er nog niet van gekomen.

En je hebt gelijk Puck, je kunt niet alles gaan ontwijken. Maar als je eenmaal hebt gemerkt dat je ergens last van hebt, is dat misschien voortaan wel verstandig!

Mees

Mees

28-09-2009 om 20:43

Ik ook

Na het knippen van de klimop heb ik ook wat jeukende bultjes. Niet zo sterk hoor, alleen wat uistlag op de binnenkant van mijn armen, en na een paar uur is het gelukkig weer weg.

gr Mees

Guinevere

Guinevere

28-09-2009 om 20:43

Afschuwelijk

Ja, ik heb dat ook. Ik blijf nu kilometers uit de buurt van de klimop. Ik heb 3 weken lang van nek tot tenen onder de uitslag gezeten, het sloeg helemaal door, zelfs op de huid die beslist niet in aanraking was geweest met klimop. Ik werd er helemaal ziek van, heb wekenlang alleen een pyjama kunnen verdragen op mijn huid. Sterkte voor je man dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.