Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Allergisch voor pleisters?

Dochter gevallen vrijdag. Op school een pleister op haar knie gekregen. Was maar een klein schaafje, dus 's avonds er weer af. De volgende dag zie ik links en rechts naast het schaafwondje 2 keurige precies vierkante rode plekken op haar knie. Precies waar de pleister geplakt had. Vandaag zijn die plekken veranders in 2 dikkige opgezwollen eczeemachtige jeukende plekken. Het ziet er echt raar uit. de huid lijkt wel heel dik geworden, bijna leerachtig. En het jeukt. Het is precies zo groot als de pleisterlijmplekken. Vanavond lijkt het iets minder erg dan vanochtend, dus ik denk dat het wel weer wegtrekt, maar wat een rare reactie...

Dochter is 10 en heeft wel vakenr ergens een pleister gehad. nooit een probleem. Iemand enig idee of er per merk pleisters een andere lijm gebruikt wordt of zo? Dat de schoolpleisters andere waren dan de Hansaplast die we thuis hebben? En wel eens eerder gehoord van een pleisterallergie??

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-04-2012 om 20:45

Ik ben ook allergisch voor pleisters en tape. Dezelfde klachten als je dochter, kan wel drie weken duren voordat het over is. Ik kreeg het nadat mijn hele voet tot over mijn enkel ingetaped was, dat was echt afzien!
Je hebt ook pleisters voor een gevoelige huid maar ik vermijd alle pleisters en tape voor zover dat kan.

Pleisterallergie

Tja, klinkt wel logisch. En je kunt voor van alles allergisch zijn maar het zou me te ver gaan om dat nu boven water te krijgen of het de ene lijm/pleister is of de andere. Ik zou wel kijken of een volgende keer je eigen pleister een probleem is of niet, dan kun je dat al dan niet blijven aanbieden.
Verder zou ik zelf antihistaminica geven en een vet verbandje erop doen met een (ruim genoeg)rolletje gaas met een knoopje of een rekverband eromheen doen. Maar misschien ga je liever naar de huisarts hiermee.
En even weken in bad met biotex om de laatste resten lijm eraf te weken.

Hier ook

Mijn dochter had twee jaar terug een allergische reactie op de prinsessenpleisters van Hansaplast. Zag er lelijk uit. Heeft wel een week geduurd eer het weer netjes was. Heb de pleisters teruggestuurd en kreeg een doos met diverse andere soorten pleisters. Nu kan ze er wel tegen (ze was toen 3 overigens).

Ef

Ef

30-04-2012 om 21:06

Ja, hier ook

Zoon was eerst alleen allergisch voor alle bruine stoffen pleister, later werd hij ook allergisch voor alle kunststof pleisters, maakt niet uit welk merk. en toen zijn kin een keer geplakt moest worden met steristrips was hij daar ook allergisch voor. Ik heb nu voor hem de witte "sensitive" pleister, dat gaat tot nu toe goed.

Ef

Ef

30-04-2012 om 21:10

O ja,

Stel dat ze een keer een operatie moet ondergaan of op de eerste hulp terecht komt is het wel handig om het te melden.

IngridT

IngridT

30-04-2012 om 21:55 Topicstarter

Wow!

Ik had er nog nooit van gehoord, maar ze dus niet de enige. Gelukkig was het maar een gewone kleine pleister, en heeft ze hem er na een halve dag weer afgetrokken. Had nog heel wat erger kunnen zijn denk ik....

Ze heeft trouwens vroeger als kleuter de wereld aan disney, prinsesse, harry potter & andere pleisters opgehad, niet alleen van die normale bruine. Nooit een probleem. Gek dat dat dan zo opeens gebeurt.

Maar goed, ik denk dat ik het nog maar even aanzie, heb het idee dat het in ieder geval niet erger wordt & zich niet uitbreidt qua oppervlak. Lijm zit er zeker niet meer op volgens mij, heb het goed bekeken. Om er nou meteen mee naar de dokter te rennen...

Ik hoop wel dat ik onthoud dat ik na de vakantie even op school ga kijken wat voor merk pleister ze daar precies hebben gebruikt, en dat ik nog eens een keertje uitprobeer of ze op onze eigen pleister wel nog steeds 'gewoon' (dus niet) reageert. Raar hoor.

Ingrid

Puck

Puck

30-04-2012 om 22:37

Ook, vanaf baby

Ik ben van de generatie die nog tegen de pokken werd ingeent en volgens mijn moeder ben ik zieker geweest van de pleisters die erop moesten dan van de pokkenprik zelf. En nog steeds kan ik niet tegen sporttape of pleisters, zelfs niet die hypoallergene witte dingen die nauwelijks plakken. Van ecg-plakkers heb ik ooit ook eens een week met rode rondjes op mijn lijf gelopen.

Lynna

Lynna

30-04-2012 om 22:45

Ik ook

Ik heb ooit pleistertape gekregen vanwege een zweepslag. Volgende dag zat mijn been onder de bulten en toen ik de tape eraf haalde kreeg ik blaren... sindsdien alleen witte pleisters.

rosa

rosa

01-05-2012 om 11:05

Ook

Vooral dat ze ook allergisch kan zijn tegen tape, bij een verzwikte enkel of zo, is goed om te onthouden. Zoals ook al door anderen genoemd had ik dat ook. De verzwikking was niet zo erg, maar ik heb veel meer en langer last gehad van een dikke rode jeukende enkel.
Mijn kinderen zijn ook allebei allergisch voor pleisters.

toja

toja

01-05-2012 om 11:30

Ik ook

En ook zo lang ik me het kan herinneren. Witte pleisters gaat redelijk, al plakken die voor geen meter. Van de rode plekken kun je best lang last hebben!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar

ishtar

01-05-2012 om 15:13

Bij de anestesie

wordt (iig de afgelopen keer met zoon) gevraagd of kind allergisch is voor pleisters. Ze zien het blijkbaar toch vaker.
Lastig is het! Ik heb een metaalcontactallergie (of overgevoeligheid) de jeukende bultjes daarvan zijn prima te koelen met calendulan-emulsie

guera

guera

01-05-2012 om 21:00

Dochter van 6 ook. Ze weet t zelf ook. Nee geen kinder of bruine pleisters. Exact zelfde klachten als jij beschrijft. Die witte sensitive gaan wel. Die hebben ze niet overal dus heeft ze toch n pleister nodig dan smeer ik de plekjes met vaseline ofzo ...

Wilma

Wilma

02-05-2012 om 16:22

En ik (ik zal 't eens nĂ­et hebben)

Hier niet standaard de witte pleisters in het ziekenhuis, maar ik zeg het zelf wel altijd. Zoon heeft 't ook. Dochter weer niet.

Oh ja herkenbaar

Een keer een arm in de tape gehad vanwege tennisarm. Daarna zo'n jeuk. Bij het eraf halen van de tape was de hele arm dik en opgezet. Het was zo erg dat ik wel een bezoekje aan de huisarts heb gebracht. Conclusie: op de plekken waar het tape gezeten had zaten zwellingen etc. die gelijk stonden aan tweede graads branwonden. Auw.....

Puck

Puck

07-05-2012 om 15:09

Dan heb je nog geluk gehad pind@

Voor zover je van geluk kan spreken. Toen bij mij de tape van mijn enkel gehaald werd de allereerste (en laatste) keer ging mijn vel er gewoon mee af. Ook Auw dus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.