Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tonny

tonny

31-05-2012 om 14:36

Amandelen knippen

Iemand nog tips vanuit de praktijk? Jongste dochter (21) is komende week aan de beurt bij de KNO-arts.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

31-05-2012 om 14:41

Keel of neus?

Keel geen ervaring, neus wel toen ik 19 was

tonny

tonny

31-05-2012 om 14:42

Allebei

neus- en keelamandelen...

Ijs eten...

...zei de vriendin die op haar 20e haar keelamandelen liet knippen. Verder gewoon uitzieligen.

elsje78

elsje78

31-05-2012 om 16:16

Neus

Ok, mijn neusamandelen dus geknipt toen ik 19 was, operatie viel mee, het meest vervelende is 3 dagen die tampons in je neus. Toen die er eenmaal uit waren was alle leed geleden. Doet geen pijn maar is vooral benauwd, ook was ik heel bang om te moeten niezen. Ik had een claustrofobisch gevoel die 3 dagen... Maar mag ik je een advies geven; zeg hier vooral niets over, want als ik net van te voren had geweten had ik het nog moeilijker gevonden.

Succes voor jullie!

tonny

tonny

31-05-2012 om 20:06

Tampons in je neus?

Nou, daar heeft ze niks over verteld, dus dat is vast niet gezegd (en ik zal het ook niet doen, na jouw advies). Maar misschien weet ze het wel, gezien haar studie.

Affijn, ik heb al heel wat ijs in de vriezer liggen. Dat is alvast wat.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

31-05-2012 om 22:42

Pijn

Mijn vriendin heeft dit vorig jaar laten doen en zei dat als ze vooraf had geweten hoe ellendig dat amandelknippen zou zijn, ze er nog wel tien keer over na zou denken of ze het zou laten doen. Bereid je dus maar voor op een zielige dochter!
Overigens is ze nu wel van al haar klachten af, allerlei ontstekingen steeds.

elsje78

elsje78

01-06-2012 om 13:21

Nee alleen neusamandelen

Maar dat is al wel 15 jaar geleden dus ik weet niet of dat nu anders gaat. Ik weet wel dat die tampons heel akelig waren dus ik hoop van harte dat dat nu anders gaat...

Sjansje

Sjansje

01-06-2012 om 15:20

Oplosbaar

Ik heb pas geleden ook een neusoperatie gehad, en in "mijn" ziekenhuis gebruiken ze tampons die vanzelf oplossen. Dus geen eng gedoe met eruit halen na een paar dagen. Ook de hechtingen losten vanzelf op.
Was ik erg blij mee! (Zwak uitgedrukt )

tonny

tonny

01-06-2012 om 17:00

Geen bananen?

Hm, in onze folder staat op dag twee geprakte banaan. Gaan we niet doen trouwens, dochter eet van harte groente en rauwkost, daarnaast is ze fruitariër sinds jaar en dag.

Wat is er tegen op bananen?

Hee, maar die tampons in je neus - dan moet je dus dagenlang met je mond open lopen, dan droogt je keel toch uit?? Je moet veel drinken, dat weet ik, maar 's nachts is het toch de bedoeling om te proberen een beetje te slapen.

Nou ik ben blij als het een week verder is!

Bananen

Lijken mij nogal slijmerig in je keel, wat ze ook wel over melk zeggen. Dat het in je keel blijft hangen en je dan misschien (pijnlijk?) gaat hoesten?
Ik knapte vrij snel weer op maar was dan ook 13.. Herinner me alleen dat ze onverwacht ook de neusamandelen hadden gelnipt en ik niet durfde niezen. Toen moest het toch een keer en gebeurde er niets

Oh en sindsdien ben ik nooit meer echt ziek geweest! (Op wat virusjes en een longontsteking na)
Ik hoop dat het voor je dochter ook zoveel zal schelen. Succes!

Sjansje

Sjansje

01-06-2012 om 20:00

Niezen

Na mijn neusoperatie mocht ik eigenlijk niet niezen.
tja, hoe hou je dat tegen?
Tip van de KNO-arts: Met je mond ver open niezen, dan komt er geen druk op je neus/holtes te staan.
Dat is dan misschien ook de reden om geen banaan te eten? Banaan stopt dus misschien meer druk zetten bij het poepen???
Geen idee hoor, is maar een wilde gok.
Verder slaap je inderdaad niet heel lekker met die tampons, want die dingen worden erg zwaar door het vocht. Een verband onder de neus en dat vastplakken op de wangen voorkomt lekken. Verder alleen door de mond ademen, een andere keuze is er niet.
Dat vond ik trouwens wel eng toen ik wakker werd uit de narcose, had het gevoel geen lucht te krijgen. Tot ik dus doorhad dat ik door m'n mond moest ademhalen...

elsje78

elsje78

01-06-2012 om 21:31

Niezen

Met neus en holtes vol tampons mocht ik echt niet niezen was er ook doodsbang voor ban dat ik zou exploderen haha. Ik kreeg pilletjes zodat ik minder de prikkel had om te niezen, juist door die tampons. Goh was ik blij dat die eruit gingen!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2012 om 23:32

Tonny

In ieder geval sterkte voor je dochter! IJsjes eten is een goede tip. Mijn zussen waren ook ongeveer van de leeftijd van je dochter en daarvan heb ik onthouden dat gezegd werd dat het voor iemand van die leeftijd vervelender is dan voor een kind van 2 bijvoorbeeld. Mijn zussen waren heel erg blij met de ijsjes.
Ik heb ze nog allemaal, dus ik kan niet uit eigen ervaring putten. Jongste hoefde alleen haar neusamandelen te missen en dat was redelijk snel weer in orde. Maar toen was ze nog maar 2 1/2.

mix

mix

01-06-2012 om 23:38

Tampons

ik kan het nergens terugvinden eigenlijk, wel bij een evt nabloeding. De neusamandel en keelamandelen zitten bij volwassenen wat vast dan bij kinderen, wie weet dan daardoor, dat het evt wat langer kan nabloeden?

mix

mix

01-06-2012 om 23:41

Vast=vaster

.

elsje78

elsje78

04-06-2012 om 18:11

En?

was het vandaag??? Hoop dat het meeviel!

Tonny

Tonny

05-06-2012 om 20:10

Nou het zit erop

De patiënt heeft nu bezoek en communiceert via de laptop. Zo heeft ze mij ook alle belevenissen 'verteld' nadat we samen maar huis waren gereden. Ze praat zo weinig mogelijk.
Het duurde allemaal wat langer dan verwacht dus ik zat thuis best in de zenuwen. Had haar vanochtend gebracht en was op haar verzoek weer naar huis gegaan. Het personeel was heel aardig. Wat wel vervelend was dat ze midden in het 'kinderprogramma' terecht kwam in de voorbereidingsruimte, allemaal huilende kleintjes...
Ook was het lastig dat ze mensen niet goed herkende omdat ze haar bril daar niet meer op had. Nou ja, details.

Het was zoals verwacht denk ik. Vooral haar huig doet erg zeer, normaal weet je niet dat je die hebt. Net nog wat oud bloed overgegeven, dat is naar. Dus maar kleine slokjes, je wordt flauw van alleen water en ijsjes.
Geen tampons in haar neus trouwens.

Nou, hopelijk valt de eerste nacht niet te zwaar en gaat het niet opnieuw bloeden.

Ik vind haar dapper hoor. En hopelijk heeft de ingreep het gewenste resultaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2012 om 23:18

Sterkte voor je dochter

Nou we zitten wel in de lappenmand Fijn dat het achter de rug is. Ik herinner van mijn zussen dat het herstel eigenlijk best snel ging. Wens haar maar sterkte van ons.

elsje78

elsje78

06-06-2012 om 09:04

Fijn

dat het erop zit! En wat fijn voor haar dat ze geen tampons in haar neus heeft! Nu kan ik wel eerlijk zeggen hoe erg ik dat vond, en dat ik er nog de kriebels van krijg als ik eraan denk. Vooral het eruit halen wat traumatisch, alsof mijn hersens door mijn neus naar buiten kwamen, jak.

Ik hoop dat ze zich snel beter voelt!

tonny

tonny

06-06-2012 om 10:47

Ze voelt zich gaar

heeft met een lampje schade op locatie bezichtigd en vindt het hélemaal niks, ook al klopt het volgens alle infofolders. Ze vindt drinken vies, doet het wel nu en dan braaf.
Net door de regen gefietst om paracetamolzetpillen te halen, die in water opgeloste pillen lieten haar kokhalzen en overgeven is eng - de wond moet niet weer open, als het even kan. Gisteren tweemaal oud bloed opgegeven.
Gisteravond kwam er een vriendin plus vriendje langs, dochter vertelde haar verhaal door alles op de laptop te typen. Ik was niet zo gezellig als ik normaal ben, maakte botte opmerkingen naar de visite, bah. Gewoon doordat ik overdag zo in spanning had gezeten denk ik, het duurde veel langer dan verwacht dat ze belden vanuit het ziekenhuis - het zat wat tegen na de ingreep. IK had me van alles in mijn hoofd gehaald.
Oh ja het is gewoon raar om niet gewoon te kunnen praten, dat voelt zo gek.

Nu heeft ze me de kamer uitgewapperd omdat ik te bezorgd kijk. Was ik maar niet zo'n open boek

't Is maar een heel gewoon iets, amandelen. Dat besef ik heel goed en heb des te meer respect voor mensen met écht nare aandoeningen en hun naasten.

Ach tonny

Val jezelf niet zo af... Zo'n zielige dochter is gewoon vervelend en bezoek dat voor haar komt, waar zij niet mee kan praten - wat moet jij daartegen zeggen terwijl je ze zelf nog in de zorg zit, ook al klopt het volgens de boekjes nog zo prima? Niet alleen je dochter moet uitzieligen, jij ook. Dat mag joh. Neem zelf ook een ijsje, wie weet helpt het wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2012 om 11:21

Hoe gaat het vandaag

met jouw patiënt?

tonny

tonny

07-06-2012 om 12:43

De patient heeft er de balen van

ze had 'gewoon erge keelpijn' verwacht maar voelt zich ziek, dus dat valt tegen.
Heeft gelukkig net wel een halve witte boterham met smeerkaas op, dat is een beginnetje. Al dat water en die ijsjes is ze helemaal zat en naar haar gevoel helpt het niks. Ze is vooral misselijk van die bovenmate geirriteerde huig die viermaal groter dan normaal is.

Vanavond komt een van haar vriendinnen wentelfteefjes bakken - lief hoor.

Kaaskopje, geen wonder dat je hartstikke moe bent. Het is gewoon een enorm vermoeiende en enerverende tijd. Hoop dat het in orde komt met dat zorgverlof en inderdaad, wat RB zegt, laat de ziekenhuisdietist raad geven!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2012 om 13:51

Tonny

Nou beide dochters zitten dus met een flink pijnlijke keel. Sneu...

Ja, we moeten inderdaad met die diëtiste praten. Als ze nog lang geen eetlust houdt blijft er niks van haar over.
Wens je dochter maar weer sterkte!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2012 om 14:01

Tonny

Ik weet de naam van je dochter niet meer zeker. Wil je haar naam opsturen? Mocht je mijn normale emailadres even niet hebben: [email protected]

elsje78

elsje78

09-06-2012 om 21:31

Hoe gaat het nu?

Knapt ze al wat op?

Tonny

Tonny

10-06-2012 om 00:31

Valt nog tegen

Nog erge keelpijn en een naar gevoel, ziek. Ze eet nu wel wat maar hele kleine hapjes en heel voorzichtig. In de folder staat een tot twee weken.. Vanavond kwam er een vriendin voetbal kijken, dat was erg gezellig al kost dat wel haar keel, met praten.
Geduld is een schone zaak.
Het is vervelend dat ze bij haar studie erg weinig soepel zijn, dinsdag is een les die ze echt moet volgen, ik hoop dat dat gaat lukken.

Ze heeft wel het gevoel dat er inderdaad veel ruimte zal zijn als alles genezen is. Vooral de ene amandel was echt megagroot.
We wachten maar af en blijven braaf ijsblokjes maken, vooral het opstarten in de ochtend is erg vervelend.

Tineke

Tineke

10-06-2012 om 15:40

He bah

Niet leuk! Sterkte voor jou, beterschap voor haar!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2012 om 16:03

Sneu

Ik had niet verwacht dat het herstel zo traag gaat. Gelukkig weet je niet alles van te voren. Duimen dan maar dat ze morgen voldoende opknapt om dinsdag naar school te kunnen. Bij onze dochter moeten we de mentor vragen wat de schade is. Haar stage wordt goedgekeurd, dus dat is klaar voor dit jaar, maar ze mist nu op de valreep te veel lessen en daardoor is het onzeker of ze over kan.

tonny

tonny

12-06-2012 om 19:54

Gaat wat beter

gelukkig zeg!

Nog wel steeds pijnstillers, netjes verdeeld over het etmaal, ze gaat die afbouwen als de laatste witte plekken verdwenen zijn. Kan nu weer heel aardig eten, soms nog even een rare misselijkheidsaanval door die huig die nog steeds niet terug in model is.

Bedankt voor jullie belangstelling! Het blijft naar, zieke kinderen, of ze nu 2, 12 of 21 zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.