Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ammunitie tegen fluor gezocht

Ze hebben hier nieuwe ongein verzonnen...ze gaan fluor in het drinkwater doen.

Nou ben ik daar helemaal niet blij mee, omdat je in Nederland altijd hoor hoe onnodig en slecht het is.

Alhoewel het waarschijnlijk niet terug te draaien is, wil ik toch laten weten dat en waarom ik er helemaal niet blij mee ben. We gaan tot ik een filter ontdekt heb dat fluor verwijdert maar gewoon flessen water drinken.

Maar goed, ik wil dus wat referenties doorgeven om duidelijk te maken waarom o.a. in Nederland al in de jaren 70 gestopt is met fluor in het drinkwater.
Alleen: ik stuit alleen maar op sites uit het alternatieve circuit, en daar hechten ze natuurlijk helemaal geen waarde aan.

Kan best dat ik helemaal verkeerd zoek hoor, maar kan iemand hier me misschien helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

13-11-2008 om 11:54

Tsja

dirksmama:
"Nou ben ik daar helemaal niet blij mee, omdat je in Nederland altijd hoor hoe onnodig en slecht het is."
Is het slecht dan?

Ik geloof dat de redenen in Nederland indertijd deels principieel waren ('drinkwater is drinkwater, en verder niet'). Iig is het zo, dat fluoridering van drinkwater een geliefd onderwerp was in diverse Usenetdiscussiegroepen, bijna net zo erg als vaccinaties :-S Dus mss daar?

Welk land eigenlijk?

dirksmama

dirksmama

14-11-2008 om 01:41 Topicstarter

Bedrijf

Indonesie, maar we wonen op een bedrijfsterrein waar Australiers en Amerikanen de scepter voeren. En die hebben als het op fluor aankomt erg achterhaalde ideeen.

marie

marie

14-11-2008 om 08:47

Fluor

hallo
Toevallig kwam dit laatst ter sprake met een collega toen we het over tandartsbezoek hadden. Die zei dat hij toen hij klein was in een gebied van Nederland had gewoond waar fluor aan het water was toegevoegd. Hij had en heeft een heel sterk gebit, bijna zonder gaatjes. Zijn tandarts en hijzelf denken dat het komt omdat hij destijds in een gebied met fluorhoudend water gewoond heeft.
Hij zei dat hij ook nog wist dat ze daar op een gegeven moment mee gestopt zijn. Niet omdat het slecht was, maar omdat drinkwater alleen maar drinkwater mag zijn en overal gelijk moet zijn in Nederland.
Dit is dus wat ik ervan weet.
groetjes

Niet schadelijk

De reden dat er gestopt werd, is dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij aan aanvullende zaken consumeert om lijf en leden gezond te houden en dat de overheid dat niet moet beslissen dat je fluor nodig hebt. Bovendien, zo was de redenatie, zit er voldoende in tandpasta als je volgens de richtlijnen poetst.
Men is niet gestopt met fluor in het drinkwater omdat het schadelijk zou zijn.

Kari1

Kari1

14-11-2008 om 10:59

Mee eens

en ik kan je dan ook niet helpen met zoeken naar bronnen die de schadelijkheid van fluor zullen aantonen (behalve uit het alternatieve circuit). In Nederland is er een proef geweest met gefluorideerd drinkwater. Had heel goede resultaten op (kinder)gebitten. Dat algemene fluoridering niet is doorgegaan is niet omdat fluor gevaarlijk is maar om de redenen die al boven beschreven zijn: de vrije keus. Er zijn volgens mij best landen die het wél standaard doen (weet even niet zo gauw welke, volgens mij Australië en Ierland, en ook een groot deel van de VS).
Kari

Kari1

Kari1

14-11-2008 om 11:45

O en

let je bij je flessen water dan ook op het fluorgehalte?
"Mineraal- of bronwater voldoet dan ook niet altijd aan de drinkwaternormen. Bronwater kan meer mineralen bevatten dan kraanwater."
Kraanwater in Nederland bevat meestal 0,1 mg/l fluor. Volgens het warenwetbesluit verpakte waters mag flessenwater 5 mg/l fluor bevatten.
Kari

Kari1

Kari1

14-11-2008 om 11:47

Hier

een leuk artikel over de achtergronden van het starten en stoppen van de fluoridering in Nederland.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=gehalte+fluoridering+drinkwater&meta=

Kari1

Kari1

14-11-2008 om 11:50

Die link

klopt niet helemaal, ik bedoel de bovenste hit van google.
En nu stop ik, 4 x is wel weer genoeg ;-0
Kari

Kari1

Kari1

14-11-2008 om 13:37

mel

mel

14-11-2008 om 22:35

Misschien....

Heb je hier iets aan ?

http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_fluoride.html

dirksmama

dirksmama

15-11-2008 om 07:31 Topicstarter

Geen verschil

Ik herinner me altijd gehoord te hebben dat met gewoon goed poetsen wel of geen fluor geen verschil maakt voor de tanden.
Maar dat je wel al makkelijk teveel binnenkrijgt, zeker als je een flinke theedrinker bent.

En teveel geeft vlekken op het gebit, verhoogde kans op osteoporose en arthritis. En dat gaat om gepubliceerde onderzoeken in o.a. Lancet.

In Australie en VS is een enorme pro-fluor lobby in elk geval.

Mijn grootste bezwaar is en blijft dat ik ZELF wel kan uitmaken of ik al dan niet preventieve medicatie inneem.

Dirksmama

Ik heb echt iets heel anders gehoord (en velen met mij, denk ik): poetsen met of zonder fluor maakt wel degelijk veel verschil. Hoewel ik me zou kunnen voorstellen dat het anders ligt als je fluor al via het drinkwater binnenkrijgt.

Ik ben een enorme theedrinker, ik heb dat ook wel eens tegen de tandarts gezegd, nooit een opmerking gehad dat dit een risico op overdosering kan geven. Ik meen me wel te herinneren dat er bij kleine kinderen overdosering kan optreden als er te gretig fluortabletjes worden toegediend.

Je laatste, principiële bezwaar is van een heel andere orde, en zoals je al hebt kunnen lezen is dat ook de reden geweest waarom het in NL niet meer in het drinkwater zit. Terecht, lijkt me inderdaad.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2008 om 11:02

Lancet

Dirksmama:
"En teveel geeft vlekken op het gebit, verhoogde kans op osteoporose en arthritis. En dat gaat om gepubliceerde onderzoeken in o.a. Lancet."
De site van de Lancet wel eens geprobeerd?? Of PubMed?

Principes zijn mooi, maar

Als ik in mijn mond kijk zou ik willen dat ze wel fluor aan het drinkwater hadden toegevoegd. Een perfect gebit is een hoop waard. En dat gedoe over het gevaar van fluor is gezemel van hetzelfde soort van ouwe hippies dat nu slachtoffers maakt door zich te verzetten tegen vaccinatie.

Zelfbeschikkingsrecht van ouders is niet zo mooi als je kreupel bent van de polio.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.