Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gerdina

Gerdina

10-03-2010 om 11:53

Antibiotica kleuter

Onze dochter (5) blijkt een longontsteking te hebben en moet nu antibiotica. In de gebruiksaanwijzing staat dat je het zoveel mogelijk over de dag moet verdelen, bv om 7, 15 en 23 uur. Maar dat is natuurlijk niet handig met een kleuter die slaapt van 7 tot 7.
Kan ik het ook geven om 7, 13 en 19 uur of zit er dan te veel tijd tussen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

10-03-2010 om 11:56

Nee

liefst zo goed mogelijk spreiden dan werkt het spul het best. Mijn dochter neemt ze gewoon in haar slaap in. Ik zet haar even recht op en ze slikt. Ze wordt er niet eens wakker van.
Mijn standaard tijden zijn 8, 16 en 23 uur.

Pluk53

Pluk53

10-03-2010 om 11:58

Ha of apotheek

goede vraag voor huisarts of apotheker ).
Ik vermoed dat jouw indeling goed is. Rust is belangrijk voor het genezingsproces. En als je slaapt draait je metabolisme op een lager pitje, en zullen de antibiotica minder snel worden afgebroken/uitgescheiden.

Gerdina

De nacht hoef je niet mee te tellen tenzij de arts dat heeft aangegeven. Het schema van jezelf is prima.

Groetjes

Gerdina

Gerdina

10-03-2010 om 13:30

Vraag 2

Hoe krijg je het binnen bij een kleuter die helemaal hysterisch wordt en haar handen voor haar mond houdt?
Ik heb al uitgelegd waarom het nodig is, en dat begrijpt ze wel, maar toch wil ze ze niet.
Ik heb het al door een beetje vla geroerd (mag dat eigenlijk?)

Gerdina

Gerdina

10-03-2010 om 13:56

Als je de ultieme tip hebt..

heb je wat mij betreft gewonnen! Ze is het nu eindelijk na veel gehuil en strijd naar binnen aan het werken met vla, yoghurt en limonade, maar ik weet niet of dat eigenlijk mag. Ik zal maar niet melden hoe ik de strijd gevoerd heb, krijg ik cast het AMK op m'n dak .

Gerdina

Gerdina

10-03-2010 om 14:11

Te vroeg gejuicht

Ze is er al weer mee opgehouden

100%mama

100%mama

10-03-2010 om 14:16

Met een spuitje?

Misschien is dat een optie? Je kan bij de apotheek zo'n spuitje en doseerdop halen en dan in de mond erin spuiten? Hier is dat het enige wat werkt.....

Gerdina

Gerdina

10-03-2010 om 14:32

100%mama

Heb ik geprobeerd, spuitje was bijgeleverd. Het kleine beetje wat er inging spuugde ze gelijk weer uit.
En dan moeten de oordruppels ook nog.. Vanochtend werkte ze daar goed mee mee, maar ze gooit nu helemaal de kont tegen de krib.

Guinevere

Guinevere

10-03-2010 om 14:40

Pure limonadesiroop

Als het een drankje is: op een lepeltje geven met een scheut pure limosiroop. Zoon hier vond het jammer dat zijn kuur over was.

Linda99

Linda99

10-03-2010 om 14:45

Onderhandelen

Met een kleuter kun je op zich best onderhandelen. Snoepje klaar leggen voor erna bijvoorbeeld. En inderdaad, mengen met siroop. Zo ging het bij ons redelijk.

May

May

10-03-2010 om 17:06

Zelf..

Wij hebben een tijdje geleden enorme scenes meegemaakt met zoon van 5.... Tot hij zelf aangaf hoe hij het wilde hebben. Het moest in een borrelglaasje met een scheutje ranja erbij.. En hij wilde het vooral ZELF naar binnen werken. Vasthouden en het erin proppen werkte niet, dat spuugde hij allemaal weer uit. Het kostte soms wel een poosje overredingskracht, maar uiteindelijk pakte hij steeds zelf het glaasje...

Gerdina

Gerdina

10-03-2010 om 19:44

Bedankt zover

maar het heeft nog niet gewerkt ;-(. Ik stelde het borrelglaasje met limonade aan haar voor en dat vond ze een goed idee. Ze begon al heel enthousiast bedenken dat ze dan elke keer een andere kon kiezen (glaasjes hebben hier verschillende kleuren randen). Dus vanavond glaasje uitgezocht AB eb limo erin, mevrouw neemt een slokje en zegt: "ik vind het vies" en doet haar kaken ferm op elkaar. Zelfs de belofte dat als ze het elke keer braaf neemt ze dan de dvd van Mega Mindy krijgt, kon haar niet over de streep trekken. We hebben nog met zijn tweeën geprobeerd het met het spuitje erin te krijgen, maar dat spuugt ze gewoon weer uit. Ze heeft dus eigenlijk niets binnengekregen. Ik probeer het straks nog wel weer als ze slaapt en dan half wakker maken.
Morgen spuit ik het denk ik maar in een pakje drinken, hopelijk heeft ze het op voor ze doorheeft dat er iets inzit.
Ik word hier wel wat wanhopig van, want ze heeft het echt nodig, de huisarts verwacht zelfs dat ze nog wel een verlenging nodig zal hebben.
Ik voel me dan ook zo'n slechte moeder dat ik haar niet zover kan krijgen dat ze het wel neemt.

Pakje drinken

grappig ik las dit vanmiddag en was druk en wilde je de tip geven om wat uit een pakje drinken te drinken en het daar dan bij in te spuiten (helemaal vol drinkt ze misschien niet helemaal op?)

maar daar was je zelf al opgekomen, heb je de ab die vreselik naar banaan smaakt en ruikt? die kan je het beste bij pakjes roosvicee in doen ....

was hier ook het enige wat werkte...

Puck

Puck

10-03-2010 om 21:24

En juist wel slapend proberen

De apotheek hier zegt dat je het evt. over de wakkere uren mag verdelen, maar dat het toch beter is als je het echt met gelijke tussenpozen doet. En misschien is het juist wel makkelijk om het haar in de slaap te geven. Iedere keer met het spuitje een heel klein beetje in haar wang spuiten en dan slikt ze het in haar slaap misschien wel gewoon door. Dat werkte bij jou kind toch ook AMK of vergis ik me daarin?

amk

amk

10-03-2010 om 22:52

Yep slapend

maar ook wakker mag je haar ab voorzetten, ze vindt het gewoon lekker. (Waarschijnlijk al op jonge leeftijd te veel smaakgewenning, de eerste had ze met 3 maanden te pakken

Maar voor de vreselijke hoestdrank hebben we wel een protocol afgesproken.
Zij houdt de waterfles al vast, ik doe alles wat ze moet innemen in 1x in een lepel (zo'n maatlepel van 15ml) die gieten we naar binnen en dan gelijk mag ze drinken. Ook slapend werkt het zo.
Slapend is ze wel wat meegaander dan als ze wakker is, dus ik zou het zeker proberen. Wel goed recht opzetten en de juiste comando's geven. Mond open, mond dicht, slikken, aflebberen (de lepel), drinken. En dan leg ik haar weer neer.

Henriette123

Henriette123

10-03-2010 om 22:58

Smaak

Heb je al bij de apotheek gevraagd, of je misschien een andere smaak AB kunt krijgen?
Dus ipv zo`n chemisch fruitsmaakje en neutrale smaak.
Dit heeft hiet wer eens gewerkt.

Even terug naar de apotheek

Gerdina ik zou inderdaad even terug naar de apotheek gaan en het probleem voorleggen. Soms hebben ze dingen in een andere vorm.

Mijn oplossing is trouwens (heb geen kinderen, werk wel regelmatig op de kinder SEH) om het kind op de rug te leggen, vaak op ouders knie, mond open, spuitje zo ver mogelijk achter in de wangzak en rustig leegspuiten. Het is vaak een beetje een drama maar de meeste kinderen slikken wel op die manier.

Maar om dat soort scenes te voorkomen zou ik eerst gewoon even terug naar de apotheek - wie weet hebben ze iets "lekkerders".

Mariel

Gerdina

Gerdina

11-03-2010 om 08:20

Slapend geprobeerd

maar zodra ze maar half doorhad dat ik daar met de AB stond. Zat ze in het hoekje van haar bed, met de handen voor haar mond.
Vanochtend heb ik het in haar pakje drinken gedaan. Dat heeft ze half opgedronken tot ze zei dat het vandaag niet lekker was . Ik (heel schijnheilig) zeg dan: "ja dat is zo als je ziek bent, dan smaakt alles een beetje anders". Maar ze weigert het nu echt verder op te drinken.
Er zit volgens mij een of ander vreselijk sinasappel smaakje aan, zo ruikt het in ieder geval.
Mijn man moet vanmiddag naar de huisarts, misschien kan die een smaakjesvrij AB voor haar vragen.
Bedankt in ieder geval voor jullie meedenken!

Hanne.

Hanne.

11-03-2010 om 10:07

Danoontje

Hier is het enige wat werkt om het in een danoontje te verstoppen.

(dwz de eerste portie gaat in een echt danoontje, daarna wordt het yoghurt met veel limonade en AB in een danoontje bakje)

Enige is dat ze na de kuur weer even moeten afkicken van 3x per dag een danoontje krijgen, en dat broer/zus natuurlijk ook een danoontje wil

Hanne.

Hanne.

11-03-2010 om 10:07

Overigens

overigens eten ze hier verder nooit danoontjes, dus ze kunnen ook niet door hebben dat ze anders dan normaal smaken

Verschillend

hier wordt heel verschillend gereageerd op drankjes; de ene keer neemt zoonlief het zonder morren; wel met spuitje, maar dat is ook het leukste; zelf optrekken en zelf in de mond duwen, misschien is dat nog een idee? De andere keer wil hij er helemaal niets van weten en het heeft duidelijk met smaak te maken. Overigens proef ik zelf ook altijd even... (gewoon om te weten wat hij naar binnen moet werken en of ik problemen kan verwachten).
Ons mannetje heeft al vele ab-kuren achter de rug en we zijn er daarom achter dat hij het liefst de pilvorm heeft. Gewoon omdat je dan niets proeft. Hij slikt ze met wat drinken zo in een keer achterover, kostte wat moeite om aan te leren, maar ik ben er blij mee dat hij het kan. Pilvorm kan niet altijd, maar ik vraag er altijd naar bij de apotheek. Het is gewoon ook een soort van standaard om drankjes voor te schrijven omdat 'men' denkt dat kinderen dat makkelijk vinden. Ik zou dus even overleggen met de apotheek, zij zijn over het algemeen best bereid om iets speciaal voor je kind te maken (met een andere smaak ofzo) en als die geen antwoord weten zou ik de huisarts weer even bellen.

Succes!

Jeetje

Goh, wij hebben geboft begrijp ik. Babydochter heeft net een ab-kuur achter de rug, een amoxiciline(als ik het goed schrijf)suspensie met een spuitje. Dat spul smaakte naar perzik-drinkyoghurt. Dochter was er dol op, en begon al enthousiast te trappelen als ze het flesje zag. Dat was dus mazzel.
Wij gaven overigens ook alleen maar overdag.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

11-03-2010 om 11:57

Als baby ook geen probleem

Als baby/dreumes was het hier ook geen probleem?

Maar vanaf een jaar of 2 heeft hij ineens een ontzettende afkeer tegen alles wat met dokters/pillen/zalfjes/drankjes te maken heeft gekregen.

En toen werd het moeilijk, heel erg moeilijk. Pas nu hij bijna 6 is begint het langzamerhand iets makkelijker te worden en lukt het heel soms om hem met praten te overtuigen.

Janeway

Janeway

11-03-2010 om 18:37

Wat hier

Ooit werkte.
Zoon was toen wel jonger als jou kind maar hij weigerde stelselmatig de ab. Ik kreeg toen van de ha een recept voor capsules die ik open mocht maken en met vla of yoghurt of appelmoes kon geven. De poeder was dan verstopt onder een hapje en hij kreeg er gelijk een hap zonder achter aan. Werkte dus wel heel goed. Misschien kan je dat proberen

Tijdstip

Verdelen over de dag is idd het beste. Slaap is echter ook belangrijk. Oudste lag eens in het ziekenhuis en moest toen ook AB. Moest ik hem ook wakker maken om 23 uur. Mooi niet, ik laat hem lekker slapen. Is 't ie doodziek en dan nog wakker maken, ook? Gewoon 7 uur, 12 of 13 uur en 19 uur en dan lekker naar bed.

Linda

p.s. en voor dat toedienen heb ik geen tips, oudste is echt dol op drankjes....

Tango

Tango

11-03-2010 om 22:39

Vla of danoontjes

Bij Tangodochter ging hier de amoxicicline altijd door de roze(!) vla. Heeft van zichzelf al een chemische smaak volgens mij, dus viel het drankje niet op. Tangozoon heeft 1 keer amoxicicline gehad, volgens mij gaven we die ook door de vla, daarna niet meer want hij bleek er dus ernstig allergisch voor. Gelukkig geen kuur meer nodig gehad. Andere drankjes bijv. paracetamol in drankvorm gaan door de danoontjes, krijg ik anders ook niet binnen als hij oorpijn heeft o.i.d. Gelukkig slikt hij nu inmiddels ook de tabletvorm (alleen vruchtensmaak).
Verdelen deden we altijd overdag, heb nog nooit 's nachts gegeven. Het heeft altijd goed gewerkt op die manier.
Goed idee om inderdaad even terug naar de apotheek te gaan voor iets anders. Aan iedere keer die strijd heb je niets.

Gerdina

Gerdina

12-03-2010 om 10:54

Ze doet het!

Gisteren heeft ze 2 keer de AB door een pakje drinken gehad zonder dat ze het wist. 's middags begon ze erover dat ze dan 's avonds het wel zou nemen met een beetje multivit uit een borrelglaasje.
Dus dat deden we 's avonds, ze heeft het zelf klaargemaakt, toen moest er ook nog een rietje bij en met de belofte 2 extra verhaaltjes te lezen en na ieder slokje een slokje water ging het erin!
Vanochtend werkte ze ook goed mee en ging het volgens hetzelfde ritueel. Ik ben nu erg opgelucht, ik denk dat ze dit nu verder wel volhoudt.
Ontzettend bedankt voor jullie tips en ideeën, ik heb er veel aan gehad.
Ik heb haar trouwens opgebiecht wat ik gisteren met haar drinken had gedaan, ze vond het gelukkig niet heel erg, ze moest het wel gelijk aan haar vader vertellen: "wat mama nu toch heeft gedaan.."

100%mama

100%mama

12-03-2010 om 17:23

Fijn!

Super dat het zo is gelukt hoor!

buzz

buzz

16-03-2010 om 14:27

Bij

onze peuter ook veel elende met de penceline.
spuitje nee lepeltje nee, jogert nee.
Maar uit een borrelglaasje met een heel klein beetje water en flink ranja gaat het er in! niet van harte en met een rietje, dan proeft ze het niet voor in haar mond.
\Een enorm aplous en een stikker (stikkervel vol, heel klein kadotje) Natuurlijk heeft het stikkervel net zo veel plaatsen als de peneceline lang duurt. Mijn zoon darintegen als die wat moet doet hij het braaf, en groot glas ranja er na, en een dikke kus en het is klaar.
wat verschillen kinderen toch zech

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.