Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yura

Yura

12-01-2012 om 09:13

Astma en hoogte

Hoe zit dat nou met astma en hoge bergen? Kom er niet helemaal achter met googelen. Vorig jaar is bij dochter inspanningsastma geconstateerd. Ze krijgt flixotide en gebruikt voor het sporten ventolin, tijdens een voetbalwedstrijd zelfs 2x (vooraf en in de rust), maar nu schijnt voetbal ook ongeveer de minste sport te zijn die je kunt bedenken met deze vorm van astma. Met het skien was het even afwachten hoe het zou gaan, ventolin zat in haar jaszak. In ons normale skigebied (tussen 600 en 2000 m) heeft ze het niet nodig gehad, mogelijk ook omdat ze heel goed kan skien en het haar daardoor nauwelijks inspanning kost. Ze had wel een lapje voor haar mond, waardoor de ingeademde lucht warmer was. Een dag gingen we naar een hoger gebied boven de 3000 meter, vantevoren vroeg ik me af hoe dat zou gaan, maar ik had mijn mond gehouden zodat er geen psychisch effect zou zijn en ik bedacht me ook dat er juist in Davos in de bergen een astmacentrum ligt, dus dat er blijkbaar ook juist iets goeds is aan bergen (inmiddels uitgevonden dat dat op 1500 meter ligt). Echter dochter deed 1 afdaling, stapte in een stoeltjeslift en al onderweg in de stoeltjeslift zei ze tegen mij dat ze moest puffen. Dat heeft ze boven aan gekomen gelijk gedaan. We zijn afgedaald en toen maar weer helemaal naar beneden gegaan, want intussen werd het weer ook bar en boos, dus hoe het verder ging na de ventolin weet ik eigenlijk niet. Ook een ander kind in ons gezelschap met astma zat al na 1 afdaling aan de chocomel omdat hij zo moe was. Ook dit is een zeer ervaren en goede skier, die het normaal geen enkele moeite kost. Wij gaan altijd met een heel grote groep (30 man) en er gaan af en toe stemmen op om ook eens naar Frankrijk te gaan. Daar liggen de skigebieden veel hoger, dus ik vraag me af of dit voor deze 2 kinderen wel zo'n goed idee is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kallisto

Kallisto

12-01-2012 om 14:47

Hoogte

Ik (zoon met astma) heb van de longarts begrepen dat de lucht boven de 2000 meter al zo ijl kan zijn dat zoon er extra benauwd van kan worden. Het verschilt waarschijnlijk per persoon en per weersomstandigheid, we hebben het maar niet geprobeerd.

Tineke

Tineke

12-01-2012 om 21:42

Hooggebergtebehandeling

Davos is ideaal voor astmapatienten (1650 meter) omdat er op die hoogte geen huisstofmijten voorkomen. Daarnaast zijn er nauwelijks loofbomen, dus veel minder pollen. Dan is er met Davos nog iets speciaals aan de hand door de ligging, hoe of wat weet ik niet meer precies, maar door die speciale ligging is er geen luchtverontreiniging. Die combinatie is ideaal voor mensen met allergisch astma.
Ik kan me ook nog herinneren (voor dochter een aantal opnames gehad) dat we nooit naar de heel hoge bergen mochten, dus nooit boven de 2500 meter en dat had te maken met de te ijle lucht. En het had ook te maken met de verblijfsduur. Na een aantal maanden mocht je wel naar de 2000 meter, weer een poos later naar de 2500 meter.

Yura

Als je naar hogere hoogtes gaat moet je acclimatiseren. Eerlijk gezegd ben ik een beetje verbaasd dat je daar helemaal geen rekening mee gehouden hebt. Niet vervelend bedoeld maar ook niet-longklanten kunnen wel een paar dagen gewenning gebruiken voordat ze helemaal top functioneren boven de 2000 meter. Skiën is wat dat betreft bedriegelijk omdat je door al die liftjes zo belachelijk makkelijk op hoogte komt. Als je wandelt dan laat je dat wel uit je hoofd.
Maar terug naar je dochter: wij zijn met onze longklant ook in de bergen geweest, hebben het opgebouwd. Een week op 1500 meter en de week erna op 2000. Vooral op 2000 zag je hem helemaal opbloeien. Hij had wel last van inspanningsasthma, maar dat kreeg hij met buikademhalen al aardig onder controle. Bij hem waren vooral alle allergische reacties helemaal weg boven de 2000, heerlijk moet dat voelen!

Je hoeft met je dochter niet alle hoogtes te mijden, maar voor de grote hoogtes moet je zeker een week wachten. Niet te snel te hoog! En dan alleen als je niet al te zware asthma hebt. Wij hebben het geluk dat het veel minder geworden is, dat geluk had de dochter van Kaatje duidelijk niet. Voor zware asthma-patienten geldt dus wel dat het mijden van hoogte belangrijk is.

Yura

Yura

13-01-2012 om 14:59

Irl

Ik heb eigenlijk alleen via OO gehoord over problemen met hoogte en acclimatiseren. Het lijkt net of het irl niet bestaat ofzo. Hoeveel mensen gaan niet 1x per jaar een weekje skien op hoger dan 3000 meter? Als je maar een week gaat is er dus nooit sprake van eerst een week acclimatiseren. Het gebied waar wij skien krijg je een pas waarmee je ook op de gletscher kunt, veel mensen gaan daar dus 1 of meer van de 7 dagen skien. Een vriendje van zoon snowboardt op hoog niveau en gaat ook in de diverse vakanties een week op trainingskamp, dan zit hij dus ook op die hoogte (anders is er geen sneeuw in oktober of mei).
Dochter heeft gelukkig geen zware astma, anders kon ze niet voetballen en met gym is ze (met puffer dan dat wel) een van de besten in de klas. Ze heeft ook nietallergische astma, dus het voordeel van geen allergenen boven een bepaalde hoogte heeft ze niet. Hierboven staan een paar zeer verhelderende bijdragen, waarvoor dank. Ik ga de mensen in ons reisgezelschap die naar Frankrijk willen zeggen dat dat dus voor ons geen optie is.

Yura

Yura

13-01-2012 om 15:03

En dieptes/grotten?

Overigens heb je hetzelfde effect met dieptes. Ging 2,5 jaar geleden in de vakantie in de Ardeche grotten in met zoon en dochter. Van dochter was toen nog niet bekend dat ze astma had of ze had het nog niet. Man stond buiten te wachten omdat de hond niet mee kon en die dacht jeetje zeg wat een aanstellers zo buiten adem van een beetje trappen lopen, maar het dat kwam dus door de lucht. Ik vond dat effect erger dan wat ik vorige week mee maakte in de hoogte, zal dus ook geen grotten meer in gaan met dochter nu.

Yura

Yura

13-01-2012 om 15:20

Iets minder hoog dan ik dacht

Nog even op de pistenkaart gekeken van het betreffende skigebied, ik denk dat we ongeveer max. op 2700 meter hoogte zijn geweest op die dag.

mar

mar

13-01-2012 om 18:44

Yura

waarschijnlijk zit je op de verkeerde sites
Ook de bergsportvereniging wijst op het belang van acclimatiseren. Dat de doorsnee Nederlander dat allemaal maar onzin vindt en het er niet over heeft is iets anders.
Voor de cursussen adviseert de bergsportvereniging om al een week eerder in het gebied te wandelen/klimmen.
Skieën lijkt wat dat betreft wat anders, maar als je eerst naar boven zou moeten lopen merk je het wel.
Wij zijn vaker in de zomer met liften/tandradbanen naar grote hoogte >3000 meter gegaan. Dit deden we altijd pas als we al minstens een week in de bergen waren en al een aantal keren boven de 2000 meter waren geweest. Vervolgens na het uitstappen eerst een halfuurtje koffiedrinken en daarna pas aan de wandel. Ook dan merk je de hoogte, maar is het goed te doen. (meestal). Ga je gelijk uit de lift op weg, dan zie je regelmatig mensen onwel worden.

In grotten is de lucht doorgaans vochtiger, wat het voor astmapatiënten moeilijker maakt. Dat heeft niet zozeer te maken met de diepte verwacht ik. Integendeel, je komt lager, dus er zou verhoudingsgewijs meer O2 in de lucht moeten zitten.

Mooi wel huisstofmijten in de bergen hoor!

Misschien dat ze in Davos geen huisstoffmijten hebben, maar wij wonen op de 2e verdieping van een appartementengebouw dat op 2450m hoogte staat.
Mooi dat we de boel net zo schoon moeten houden als in Nederland, anders hebben we allemaal last van onze huisstofmijtallergie!

Sterker, dochterlief heeft daarginds meer last van allergie (dikke dichtgeplakte ogen, vaker puffer gebruiken) dan in Nederland.

Yura

Yura

14-01-2012 om 10:06

Mar

Bedankt. Ik houd helemaal niet ervan om op grote hoogte verkeren. Ik voel me er altijd een beetje raar, misschien komt dat van de lucht, maar had meer het idee dat het psychisch is. Het is altijd zo'n maanlandschap en ik voel me altijd een beetje unheimisch. Met skien boven de boomgrens heb ik dat ook, dan lijkt de ene piste precies op de andere voor mijn idee en raak ik gedesorienteerd. In die grotten was dus iedereen zwaar buiten adem, mijn zoon en ik ook, het had dus niet met astma te maken, maar echt met iets in die grotten. Sommige mensen met een mindere conditie begonnen al na een paar minuten te hijgen en hielden niet meer op totdat we al weer enige tijd buiten stonden.
Vwb die huisstofmijt Dirksmama, heeft dat niet ermee te maken dat je in een warmer land woont? De boomgrenst ligt in Europa en Afrika bijvoorbeeld ook niet op dezelfde hoogte, dus ik denk de grens van wel of geen mijt ook niet op dezelfde hoogte ligt.

Serwe

Serwe

14-01-2012 om 14:49

Kou

Ik heb astma en ik heb ook meer last als het erg koud is. Vooral na de overgang tussen een warme binnenruimte en buiten als het onder het vriespunt is zorgt er voor dat ik binnen een paar minuten buiten adem ben. Het went wel als je iets langer buiten blijft maar zo vrij ademen als een warmere omgeving lukt mij niet. Onze poging tot een wintersportvakantie was om onder andere deze reden geen groot succes.

Als we zomers in de bergen zijn heb ik er niet zo veel last, ook niet als we boven de 2000 meter komen. Veel hoger dan dat gaan we eigenlijk nooit.

Het verschilt ook erg per persoon. Ik reageer bijvoorbeeld niet allergisch op pollen maar wel schimmel en huisstofmijt.

Voor mij is het fijnst een warm en droog klimaat maar ook dat zal verschillen.

In elk geval lijkt het er op dat je dochter wel last heeft van de hoogte dus ik zou inderdaad niet ergens heen gaan waar alleen maar hooggelegen ski gebieden zijn.

Annet

Annet

14-01-2012 om 22:22

Er zijn toch niet veel gebieden boven 3000 meter

Wij gaan al jaren naar Frankrijk en hebben twee personen met astma in het gezin. Hoogte is tot nu toe geen probleem.
Zo uit mijn hoofd is het hoogste punt in ons skigebied rond de 2400 meter (grand massif). Daar ben je alleen even als de stoeltjeslift aankomt. Je gaat daar direct weer weg waarbij de daling vrij snel gaat.
Puffen is nooit nodig op de piste. Misschien scheelt het wel dat beiden geen inspanningsastma hebben.
Wel zijn er soms problemen met overgangen van temperatuur, bijvoorbeeld van piste naar druk restaurantje. Maar dat lijkt ook veel te maken met een slechte afzuiging van het koken/bakken wat daar gebeurt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.