Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Astma en singulair

De afgelopen tijd heb ik een aantal draadjes gevolgd over astma bij kinderen en welke medicijnen er allemaal zijn en worden gebruikt. Maar 1 medicijn kwam ik niet tegen en dat was Singulair (een pil die gebruikt wordt bij een vorm van lichte astma). Het lijkt mij een heel handig medicijn.
Mijn zoontje van 7 gebruikt nu 2 keer per dag flixotide. Werkt goed, als hij het concequent gebruikt. En dat is nu het probleem. 's Ochends voordat hij naar school gaat, vergeten we hem vaak te laten puffen.
's Avonds is meestal geen probleem.
Nu lijkt me singulair een goede oplossing, maar ik heb nog compleet geen ervaringsverhalen over gelezen. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit medicijn en mij kan vertellen of het een goed medicijn is.
Mariska

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra-

Petra-

10-02-2009 om 09:28

Jaaah

Hier al ruim twee jaar een zoon van 10 aan de Singulair, verbazingwekken dat één pil al dat puffen kan vervangen. Van 2x per dag Seretide en de nodige Ventolin nu alleen Ventolin voor het voetballen. Dus ja wij zijn helemaal blij!

Jesse_1

Jesse_1

10-02-2009 om 11:01

's ochtends puffen (o.t.)

Hier wordt standaard 's ochtends na het ontbijt gepuft, zoon puft als hij zijn brood opheeft vóór hij zijn drinken drinkt. Vandaar dat hij het nooit vergeet.
Misschien als je het standaard voor het tandenpoetsen invoert? Dan heb je altijd 's ochtends en 's avonds.
Puffen wordt alleen soms vergeten als hij bij Oma logeert (want dan is alles anders).
Jesse

maris234

maris234

10-02-2009 om 11:22 Topicstarter

Al geprobeerd

We proberen zo concequent mogelijk te zijn. Inderdaad voor het tandenpoetsen. Realiteit is gewoon dat we het toch nog te vaak vergeten. Komt ook een beetje door de drukte 's ochtends om 4 kids klaar te maken voor school, eten, drinken klaarmaken. Mijn zoontje probeert er ook zelf aan te denken. Maar hij is soms net zo'n warhoofd als ik .
Mariska

Lys Lionne

Lys Lionne

10-02-2009 om 18:02

Geen vervanging...

Vreemd dat je erover denkt om het ene medicijn te laten vervangen voor het ander omdat je hoopt dat je daar de medicijntrouw mee verhoogd? Stel dat hij straks 's avonds voor het slapen gaan die pil steeds vergeet, wat ga je hem dan geven? Ik denk toch dat jullie zullen moeten werken aan een routine. Tanden poetsen 's morgens vergeet je toch ook niet? Haren kammen, gezicht wassen...allemaal routinematige zaken die heel gewoon zijn. Waarom puffen dan niet? Zet desnoods een voorzetkamer met medicijnen in het kastje bij het broodbeleg en zet het geheel op tafel bij het ontbijt....
Wij hebben overigens niet de ervaring dat Singulair het puffen kan vervangen. Zoon heeft het jaren gebruikt náást het puffen.

Mari

Mari

10-02-2009 om 18:47

Ernaast

Mijn kinderen gebruiken beiden singulair, maar niet als vervanging van de puf maar juist als extra ondersteuning van de puf. Ik dacht niet dat het bedoelt was als vervanging.

maris234

maris234

10-02-2009 om 19:06 Topicstarter

Bedankt!

Dank je wel voor je begrip lys...! Wat ik alleen maar aan het doen ben, is aan het uitzoeken wat de ervaringen zijn van andere mensen met dit medicijn. We hebben ideeen zat om het ritme te verbeteren. Dus daarom had ik daar geen vraag over gesteld! Had ik misschien ook niet moeten aanhalen dat het lastig is 's ochtends.... Sorry. Iedereen op het verkeerde been gezet. Maar goed,als singulair goed werkt in het geval van mijn zoontje, waarom dan niet? Het blijft tenslotte gemakkelijker om 1 keer per dag medicijnen in te nemen!
Samen met de arts zijn we aan het uitzoeken wat de beste medicijnen voor mijn zoontje zijn. En of de medicijnen die hij nu heeft wel de beste zijn. Door onze vorige arts zijn de flixotide en ventolin gegeven zonder officiele diagnose vast te stellen. Nu zijn we met een andere arts (vanwege verhuizing, die andere arts) aan het uitzoeken hoe nu verder. Dus allergietest etc. Blijft het bij flixotide, geen probleem. Wordt er gewoon door gewerkt aan een ritme . Hopelijk vind ik een beetje uit wat nu de ervaringen zijn met singulair!
Waarom gebruikt jullie zoon het eigenlijk naast het puffen?
Mariska

Lys Lionne

Lys Lionne

10-02-2009 om 20:37

Tsjaa...

Goed van de nieuwe arts om eerst uit te zoeken of jullie zoon wel de goede medicatie krijgt. Wellicht is er iets heel anders nodig?!? Heeft je zoon al wat diagnostische onderzoeken zoals een longfunctie, NO-meting etc. gehad?
Verschillende ontstekingsstofjes spelen bij het veroorzaken van astmasymptomen een rol, waaronder leukotriënen. Inhalatiecorticosteroïden zoals Flixotide kunnen veel ontstekingsstofjes onderdrukken maar niet de leukotriënen. Singulair blokkeert de leukotriënen en voorkomt daarmee dat zij ontstekingsreacties in de longen veroorzaken. Heel vaak wordt Singulair naast inhalatiecorticosteroïden gebruikt, omdat deze weer nodig zijn ivm hun andere ontstekingsremmende werking in de longen.
En zoals gezegd: medicijntrouw blijft het allerbelangrijkste in het hele verhaal. Ook als je zoon alleen Singulair zou gaan gebruiken is het zaak te zorgen dat deze niet vergeten wordt. En als jullie dat ritme op kunnen pakken, waarom dan niet het ritme van puffen?

maris234

maris234

11-02-2009 om 06:48 Topicstarter

Vraagje voor petra

Dank je Lys voor je uitleg! Nu begrijp er wat meer aan ! Op internet vind ik alleen maar info over singulair als eventuele vervanging, zoals Petra verteld. Petra, mag ik je vragen waarom bij jullie dan niet meer wordt gepuft? Is het een hele lichte vorm van astma? Want bij Jesse en Lys wordt singulair als aanvulling gebruikt. Welke onderzoeken zijn bij jullie allemaal gedaan?

Petra-

Petra-

11-02-2009 om 10:32

Maris

Bij ons is de basis Singulair, er zijn inderdaad de nodige long testen gedaan en nu volstaan we met elke twee maanden de longfunctie test. Buiten de Singulair heeft hij ook echt de Ventolin nodig bij inspanning, dus voor voetballen etc. puffen we Ventolin. Ook gebeurd het nog wel eens dat we tijdens een verkoudheid meer Ventolin gebruiken, dit omdat hij het anders toch benauwd krijgt.

Tineke

Tineke

11-02-2009 om 13:01

Lys lionne heeft gelijk

"Heel vaak wordt Singulair naast inhalatiecorticosteroïden gebruikt, omdat deze weer nodig zijn ivm hun andere ontstekingsremmende werking in de longen."
Precies, het is een ander deel van de astma-flipperkast wat aangesproken wordt. Daarom zal het maar zelden voorkomen dat singulair als enige medicijn gebruikt wordt.

maris234

maris234

11-02-2009 om 14:35 Topicstarter

Bedankt allemaal

Bedankt voor alle uitleg! Het zal dus inderdaad voor mijn zoontje puffen blijven. We gaan hard doorwerken aan een goed ritme . Ben benieuwd wat de arts gaat adviseren en wat zij ervan af weet, want al deze info die ik nu heb gehoord heeft ze ons niet verteld. We wonen in Roemenie, dus misschien toch nog een te nieuw medicijn. Gelukkig is het wel een hele goede arts, dus zal waarschijnlijk wel goed komen. Ze is goed bekend met alle andere astma medicijnen.
Nogmaals bedankt!

Lady Grey

Lady Grey

12-02-2009 om 11:38

Singulair werkt niet altijd

Dat zei onze longarts, ik weet niet of iemand dit al geschreven had. Mijn zoon heeft singulair twee weken gehad, als het zou werken zou het binnen die tijd een significante verbetering geven. Die verbetering kwam niet, dus we puffen en voeren hem Aerius.

Overigens zit het kennelijk in onze genen dat Singulair niet werkt, bij mijn man had het ook geen effect.

Super goedje!

Mijn zoon krijgt nu 2-3 jaar singulair 5 mg. is inmiddels 10 jaar. Hij heeft beduidend minder ventolin pufjes nodig...behalve als hij zwemtraining heeft, (toch 4 keer in de week, maar zonder training geen ventolin meer)

Afgelopen zomer hebben we een week zonder singulair geprobeerd omdat we het nut ervan in twijfel trokken...maar binnen 5 dagen zijn we weer gestart, gerochel, gepiep, benauwd en hoesten was het effect!

Ik ben er een enorme voorstander van!

Lady Grey

Lady Grey

17-02-2009 om 21:34

Ik ook

als het zou werken. Maar dat is bij dit goedje altijd heel duidelijk, of het doet wat en dan vaak heel veel, of het doet helemaal niets.

Als het mijn zoon zijn twee puffers en zijn aerius zou verminderen zou ik het hem natuurlijk geven. Maar helaas, we puffen, drinken en smeren (eczeem) vrolijk door.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.