Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lizzy

Lizzy

21-01-2009 om 16:53

Astma-experts gezocht (lang)

Vroeger als kind had ik ernstig astma, wat me hinderde in veel dingen. Ook had ik toen een ernstige vorm van stoffenallergie.
Na jaren daarmee getobt te hebben, ging het in de pubertijd eindelijk wat beter. In combinatie kreeg ik, niet heel vreemd op die leeftijd, een vreselijke hekel aan het overal moeten saneren, het vast bij je moeten hebben van medicijnen en alles wat daarbij komt kijken.
Ik ben toen abrupt gestopt met mijn astmamedicijnen, wat uiteraard resulteerde in een ernstige longinfectie.

De tweede keer ben ik geleidelijk aan gaan minderen en dat werkte. Dit speelde toen allemaal af tijdens de pubertijd. Ik ben op een gegeven moment op kamers gegaan en alles ging redelijk goed. Ik had nog een terugval toen ik een jaar of 18 was.
Natuurlijk was ik niet helemaal gek, ik bleef uiterst secuur schoonmaken, geen vloerbedekking hebben en speciale hoezen voor matrassen houden. Ik had wel altijd Ventolin bij me en mijn andere medicijnen bij de hand. Bij de incidentele aanvallen die ik nog kreeg had ik dan altijd iets bij me gebruikte ik dan weer een paar weken mijn medicijnen, tot het weer over was.

Maar ik kon gewoon af en toe het stofzuigen overslaan. Ik kon op vakantie zonder al teveel problemen. Ik kon bij mijn vriendin met vloerbedekking en een andere visie op schoonmaken op bezoek, maar daar niet blijven slapen. Al met al heb ik vanaf een jaar of 15 tot de geboorte van mijn zoontje redelijk zonder al die medicijnen gekund. Tot de geboorte van mijn zoontje en eigenlijk daarvoor al op vakantie in IJsland kreeg ik ineens weer heel erg last van vloerbedekking in hotel. Vanaf IJsland mijn arts gebeld en die zei dat ik Ventolin gewoon kon gebruiken. De rest van de zwangerschap eigenlijk geen last gehad.
De ellende begon eigenlijk toen ik stopte/minderde met borstvoeding, rond september/oktober Ik kreeg de ene verkoudheid na de andere en de daarbij komende aanvallen. In September heb ik een ernstige longinfectie gehad en kreeg ik andere (zwaardere) medicijnen die ik sindsdien neem. Ik kon niet meer bj mijn vriendin komen zonder te wheezen. Ik reageer op alles. Begin januari ben ik weer ziek geworden en bleek ik een forse longontsteking te hebben. Kortom, de astma is terug en weer helemaal zoals vroeger. Afspraken met de longarts zijn gemaakt en het is nu een beetje afwachten hoe we een en ander onder controle krijgen.

Het is allemaal zo snel gegaan, dat ik zelf een beetje verbijsterd achterblijf. Sowieso moet ik op het ogenblik mijn werkzaamheden gaan aanpassen. Mijn werk brengt mij bij iedereen thuis, maar ik hoef maar een vloerbedekking te zien of het gaat mis.

Mijn vraag is eigenlijk: Hoe kan dit!? Ik dacht dat ik er vanaf was, dat het onder controle was. Hoe kan ik nou vanaf mijn 15de tot een 4 a 5 maanden geleden redelijk astmavrij leven en dat het ineens zo vreselijk mis gaat. Ik heb van niemand daar nog echt een antwoord op gehad, behalve dan dat dit soort dingen gebeuren.
Hoe krijg ik mijn astma onder controle of nog beter. Hoe krijg ik het weer zoals vroeger.
Heb ik dit aan mezelf te danken? Ik ga dit ook aan de longarts vragen. Het zou misschien zelfs wel een opluchting zijn, kan ik tenminste iemand de schuld geven al is het dan mezelf.

Eigenlijk wil ik gewoon heel erg boos als een kind stampvoeten en schreeuwen dat ik dit niet wil en dat die astma maar naar een ander vriendje moet zoeken,

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lizzy

Als eerste een grote, grote knuffel. Nee, je hebt het niet aan jezelf te danken en ja, het maakt je ontzettend boos.

Ik kan je niet veel medische info over jezelf geven... daar weet ik te weinig van. Ik kan je wel vertellen dat mijn allergische klachten heel erg veranderd en verergerd zijn rond zwangerschap en bevalling, en dat het een jaar of twee geduurd heeft voordat ik een rusttoestand bereikt hebt. Die was goed te doen. Ik heb anderhalf jaar gevoed, dus het stoppen met bv was nog niet de eindsituatie.

Verder kan ik er nog aan toevoegen dat je hele immuunsysteem tijdens de zwangerschap verandert omdat er met de vrucht een vreemd object in je lijf wordt toegelaten (en zelfs gevoed) dat normaal altijd afgestoten zou worden. Er vindt dus een heel ingewikkeld spel plaats van signaalstoffen en wisselwerkingen die maken dat dat niet gebeurt. Daarbij kunnen je allergische klachten ook betrokken zijn, bij jou dus op een negatieve manier.

Zoals ik je posting nu leest ben je nog heel erg boos omdat het je nu net overkomt. Van een afstand zou ik zeggen: ik snap dat je je zo voelt, probeer het nog wat meer tijd te geven. Ofwel verandert het in die tijd ofwel lukt het je om het beter te accepteren.

Linksom of rechtsom, heb vertrouwen dat het beter zal worden!

Janeway

Janeway

21-01-2009 om 21:24

Theorie van mij ha

Of het echt klopt weet ik niet maar ik zie er wel wat in..
Als je astma oid hebt tot je pubertijd dan zie je het vaak terug komen in je volwassenheid met een jaar of 25/30..
Bij mij klopte dat ik was 28 met een longontsteking en sindsdien iedere winter de klos met bronchitus.. (astmatische bronchitus) Ik gebruik geen (continu) medicijnen zoals jou maar was ook wel verbaasd dat ik het weer terug kreeg..
Dit is trouwens theorie van mij ha of het dus helemaal medisch onderbouwd is weet ik niet

Tirza G.

Tirza G.

21-01-2009 om 21:46

Overgroeien

Gehoopt hebben we, keíhard gehoopt dat onze dochter haar astma in de puberteit zou overgroeien. Eh, niet dus - maar het gaat wel beter dan ooit te voren. Ik herken dus wel wat in je verhaal, ook van manlief die betere en mindere periodes heeft. We hebben huisdieren gehad ín huis, terwijl hij nu al dichtslaat als er een kat door de tuin loopt (bij wijze van spreken). Dat komt en gaat ook weer een beetje. Astma kent blijkbaar toch een vrij grillig verloop.
Ik moet wel zeggen, dat ik zéér medicijntrouwe gezinsleden heb, mijn dochter gaat volgend jaar op kamers maar ik zie haar echt niet stoppen met medicijnen ofzo

Tirza

Prulletje

Prulletje

21-01-2009 om 23:05

Zwangerschap

Geen tip van mij helaas. Wel een andere ervaring.
Zwangerschap doet rare dingen met je lijf. Ik had zelf tijdens mijn zwangerschap juist helemaal geen last van mijn allergien. Een kennis uit de pufclub juist veel meer. Bij mij kwamen de allergien weer langzaam maar zeker binnen een paar jaar na het stoppen met de borstvoeding weer tot volle sterkte terug. Ik weet dus ook dat het heel erg tegenvalt als je denkt ergens vanaf te zijn en het komt weer keihard terug.

Sterkte!
Prulletje

Lizzy

Lizzy

22-01-2009 om 10:38

Dank voor jullie reacties

Nadat penicilline niet aansloeg, heb ik andere medicijnen gehad voor de longontsteking en die slaan eindelijk aan. Ik zie er uit als iemand die een enkeltje strafkamp heeft gehad
Ik voel me vandaag dus ietsje beter en kan iets beter relativeren. In ieder geval goed genoeg om mezelf een aansteller te vinden, ik voelde me gisteren intens zielig.

Ik baal wel onwijs dat die astma weer op volle sterkte terug is, al is het alleen dat al die dingen die je in de loop der jaren vanzelfsprekend bent gaan vinden ineens weer een probleem worden. Afspraak met de longarts heb ik over drie weken, dan zal er wel een plan van aanpak komen.

Ik hoop inderdaad dat het snel onder controle komt. Ik heb al met mijn baas gebeld en hij was erg begripvol. Maar naar klanten toe gaan is het grootste deel van mijn werk. Daar ga ik ook met de longarts over praten, hoe en of ik dat voor elkaar ga krijgen.

Tirza, fijn dat jouw kinderen gezagsgetrouwer zijn als ik destijds. Ik hoop voor jou op alle fronten, want ik was een rampenpuber

Lizzy

Lizzy

22-01-2009 om 10:54

Rodebeuk

Dank voor je lieve woorden, doet me echt goed.

Janeway, ik hoor inderdaad wel vaker. Een vriendin van me kreeg rond deze leeftijd inderdaad ook weer zware astma-aanvallen.

Prulletje, ik denk inderdaad dat de zwangerschap een en ander veranderd heeft. Gelukkig heb ik daar een lief mannetje voor terug gekregen

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 18:41

Lizzy

Ja, ik weet het, ik bof en ik ben er blij mee Het is en blijft een kl*te-ziekte. Ik hoop dat je snel grip op de zaak krijgt!

Tirza

Komt en gaat

Beste Lizzy, volgens mij komt en gaat astma heel vaak. Ik kreeg een vorm van astma rond mijn twintigste en het verdween op een gegeven moment ook weer. En na 10 jaar kreeg ik het vorig jaar terug. Ik baalde vreselijk en heb een jaar wel gesukkeld, maar nu is het weer helemaal onder controle en weet ik al niet meer beter. Het ligt echt niet aan jezelf hoor!
Veel sterkte ermee,
Jonne

Lizzy

Lizzy

23-01-2009 om 17:56

Ja tirza, het is een rotziekte

Kan je niets anders over zeggen.

Ik zit nu aan de Spiriva, Symbicort en de Ventolin en het lijkt nauwelijks beter te worden. Natuurlijk heb ik ook allemaal medicijnen tegen mijn longontsteking. Ik slik en inhaleer me gek
Vandaag weer naar de huisarts geweest en die heeft ervoor gezorgd dat ik een urgentieafspraak met de longarts krijg voor maandag. Misschien dat ik dan wordt opgenomen om een en ander onder controle te krijgen.

Jonne, fijn om te lezen dat astma komt en gaat. Ik hoop dat het bij mij snel gaat.

Lizzy

Dat klinkt heel fors. Ik hoop dat je snel terecht kunt en goed geholpen wordt. En dat de astma ook weer gaat!
Jonne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.