Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anna3

Anna3

08-03-2010 om 21:01

Bcg vaccinatie eenjarig kind, uitnodiging ggd

Wij kregen van de GGD een oproep om onze dochter te laten vaccineren tegen tuberculose, de BCG vaccinatie. Ik denk dat uit de bevolkingsadministratie is geconcludeerd dat wij regelmatig naar Noord-Afrika op vakantie gaan, wat helemaal niet het geval is, alleen eens in de zoveel jaar.
Ik ben altijd geneigd om te doen wat me gevraagd wordt en tbc is een ernstige ziekte, maar nu twijfel ik. Er wordt in de brief geen nadere informatie verstrekt, ook geen verwijzing naar een website o.i.d. Ik lees ergens op internet dat ze er een litteken aan overhoudt (waar?), wat ik eerlijk gezegd niet zo leuk vind.
Weet iemand waarom het wel of niet belangrijk is?
En wie zo'n uitnodiging allemaal krijgt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

08-03-2010 om 21:06

Wij gaan regelmatig naar Noord-Afrika, en dat is zeker makkelijk af te leiden uit onze geregistreerde gegevens. Wij hebben die oproep (nog) niet gekregen. Ik vind het een lastige vraag. Tbc is ernstig en bovendien weer in opkomst, ook hier in Nederland. Aan de andere kant is die vaccinatie waarschijnlijk ook niet niks.
Groetjes
Massi

Antwoorden

veel antwoorden op je vragen kan je hier al vinden......
ik weet bijv. dat adoptiekindjes afkomstig uit risicogebieden gescreend en gevaccineerd worden.

Krijg bij je verhaal trouwens wel een beetje een big brother gevoel.
mamsa

Niks big brother

Nou wij reizen zéér regelmatig naar risico gebeiden waar tbc 'heerst' en dat zou je uit onze gegevens ook met gemak kunnen analyseren (vader geboren in risicogebied) maar wij kregen helemaal geen oproep. Ik had er eigenlijk ook nooit bij stilgestaan....totdat we werden gebeld door een goede kennis (waar we die zomer nog uitgebreid waren geweest...meerdere keren, zelfs gelogeerd) dat zijn vrouw ziek was. Erg ziek, in het ziekenhuis....en zijn dochter erna bleek ook ziek. Uiteindelijk bleek het dus 'open tbc' te zijn. Toen gingen bij ons thuis de alarmbellen en wij naar de huisarts en erna voor controle naar de GGD en nog steeds dus geen oproep voor dochter. Toen de uitslag van de testen er was belde huisarts op.....of het geen goed idee was dochter aan te melden voor de BCG-prik? (Dochter was toen al 3!!!) En dat hebben we dus gedaan...zelf aangemeld. Zelfs met dochter 2 hebben we haar zelf moeten aanmelden (moest via c.b. toen). Die was wel jonger. Ik heb inderdaad gezien dat het bij de GGD vol zat met mensen van buitenlandse afkomst....waar die oproepscreening dan op gebasserd is, is ons ook totaal onduidelijk. Maar wij waren bij big brother in ieder geval niet 'in beeld'. Misschien omdat man al ingeënt was toen hij hier kwam (in militaire dienst gedaan)? Maar dat is een gok.
Het litteken...tsja....die is aan de buitenkant van de arm...maar ik zie ze bij de kinderen amper meer. Niet zoals je 'vroeger' wel eens zag...zo overduidelijk is het niet meer. Het is minder zichtbaar. Wel 's zomers als ze zongebruind zijn, maar dan moet je het ook weten om het te zien. Ik vindt TBC en de inenting ervoor nu net een inenting waaarvan de eventuele gevolgen al járen duidelijk is. Veel duidelijk dan bij andere inentingen die veel korter worden gegeven.En de gevolgen van de ziekte zelf zijn wel zó dat je dat niet wil hebben. Het is geen 'kinderziekte' die risicovol is, het is een serieuze ziekte waar je echt niet zo 1,2,3 vanaf bent, dat kost lange behandelingen en lange tijd. Vrouw+kind van die kennis zijn wel langer dan een jaar ziek geweest.
groeten albana

Hanne.

Hanne.

09-03-2010 om 09:02

Nog een link

Hier nog een link van (een) GGD over de vaccinatie. Daar staat dat kinderen met ouders uit landen waar TBC voorkomt een oproep krijgen, en dat je het kan overwegen als je regelmatig of langdurig naar zo'n land gaat.

http://www.ggdhollandsnoorden.nl/Secundair-menu/Onderwerpen/TBC/BCG-vaccinatie

Ik heb het zelf in het verleden niet gedaan (ging > 3 maanden weg) en heb er voor gekozen om vooraf en achteraf een mantoux test te doen. Nadeel van vaccinatie is dat een mantoux daarna altijd een positief resultaat geeft, en dat je om evt TBC te constateren in het vervolg altijd een rontgen foto moet. Ook de mantoux heeft bij mij trouwens een klein litteken gegeven.

Ervaring hier

Inderdaad: als een van de ouders geboren is in een land waar tbc heerst dan kan je kind gevaccineerd worden. Dat geldt dus ook voor mijn kinderen, omdat in vader Indonesisch is en de ziekte daar kennelijk ook veel voorkomt. Nu weet ik dat tb ook in Nederland in opkomst is en dat was voor mij een overweging om die prik maar te gaan halen. Daar staat geen termijn voor, maar als je beschermd wilt zijn voor een reis naar het buitenland moet je m wel minstens zes weken van tevoren halen.

Het was in zoverre een vervelende prik dat er een zweertje door ontstaat - dat komt na een week of zes, meen ik - en dat veroorzaakt overlast. Er kwam pus uit etc. Dat is overigens iets om rekening mee te houden als je een zwembadvakantie hebt gepland, want dat wondje moet met gaas worden afgedekt etc, dus da's dan niet zo heel handig. Na genezing bleef inderdaad een litteken over, een klein putje in de bovenarm. Niet heel opvallend, en niet te vergelijken met de littekens die mensen aan de pokkenprik overhielden. Kind was overigens verder van de vaccinatie niet ziek.

Dochter krijgt m tzt ook. Moet wel nog even bedenken wanneer. Je krijgt hier een oproep voor een bepaalde tijd, maar da's alleen maar een beleefde suggestie, je kan m eigenlijk halen wanneer je wilt.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

09-03-2010 om 11:58

Litteken

Deze vaccinatie geeft idd grote kans op een litteken. Hij kan dus ook beter niet op de arm worden gezet; iirc is de beste plaats onder de voet, maar vraag dit even precies na.

Gehad

Mijn ziekenhuis bood het automatisch aan omdat wij in een risico-gebied (?) wonen. Zoon heeft deze dus gehad toen hij een dag of wat oud was, zonder (bij)problemen. Je ziet het inderdaad nog wel een beetje op zijn arm.

In de tijd van mijn man kregen de kinderen de bcg als ze 13 ofzo waren. Man heeft er een flink litteken van.

Bastet

Bastet

09-03-2010 om 16:48

Brrr tinus (ot)

Onder de voet?Oh jakkes,dan maar een litteken,ik moet er niet aan denken.
bastet

Andere plek doen ze niet

Ik was met oudste ook behoorlijk 'bang' voor een litteken, oudste heeft een moeilijke huid, die ook nog niet snel geneest. Maar ik heb het op alle manieren geprobeerd (ook nog via de huisarts) maar ze waren daar zeer standvastig in, precies weet ik het niet meer, maar de reden was (dacht ik) dat er wereldwijde afspraken over waren? (zou dat kunnen?) Het had iets te maken met die plek, dat ze later kunnen controleren óf je ingeënt bent.
Overigens gaf het zelfs bij oudste geen problemen...en amper een litteken. Ze wordt trouwens ook ook al niet bruin, dus dan ook zie je het vrijwel niet.
groeten albana

Anna3

Anna3

09-03-2010 om 20:26

Fijn

al die reacties. Ik kan het nu toch beter plaatsen. Denk dat we het toch maar doen.

Tirza G.

Tirza G.

09-03-2010 om 22:27

Schouder

Van oudsher wordt dat ding toch bovenaan in je linkerschouderblad gegeven? Je krijgt er met een beetje mazzel een prachtige pusbult die vanzelf openbarst (brrr) en daarna een mooi litteken.

Tirza

Rechts?

Ik dacht rechts tirza....maar dat is uit m'n hoofd, heb geen kind bij de hand om te controleren........
Is links niet die pokken-inenting?
groeten albana

Primavera

Primavera

10-03-2010 om 11:24

Links

Bij mij zit BCG op de linker bovenarm, de pokken-inenting op het linker bovenbeen. Het littekentje van de tuberculose-inenting (nauwelijks zichtbaar) is niet te vergelijken met die van de pokken-inenting.
Groeten Primavera

Tirza G.

Tirza G.

10-03-2010 om 15:43

Ha!

Ik ontdek een geboortejaar-trend! Bij mij zit de pokkeninenting op mijn lijf, ónder mijn linkerarm, zeg maar beha-band-hoogte. Mooi uit zicht dus.
De BCG zit in het linkerschouderblad en geeft een mooi bultig litteken.

Tirza

ilsepilse

ilsepilse

16-03-2010 om 21:56

Bcg en mantoux

mijn collegas werken op het TBC bureau en alle kinderen waarvan een ouder buiten Europa geboren is en dit is een risicogebied voor TBC worden opgeroepen. De ouders zijn vrij hier wel of niet op in te gaan.
Mijn man komt uit WEst AFrica dus wel een risicogebied, ik heb het wel laten doen bij de jongens ook al gaan we niet vaak.
Mijn oudste zoon heeft een lelijk litteken (putje) omdat de wond best vaak ontstak bij de jongste zie je het bijna niet , het wordt inderdaad boven op de linkerarm gezet, als mensen soms een mantoux willen voor een langdurige reis naar het buitenland kan de VPK altijd checken of er daar een litteken zit.
Voor mensen die vaak naar Marokko op vakantie gaan is het wel verstandig en dan wordt 8 weken voor vertrek aanbevolen.
mijn pokken litteken zit op mijn bil (was in Belgie gezet) mijn vader had vroeger TBC gehad dus wij moesten idd als kind vaak fotos laten nemen omdat na een BCG je mantoux idd altijd positief is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.