Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Been gebroken

Zoontje van 5 heeft vanmiddag op schoolreis zijn been gebroken, net onder de knie. Nu zit hij van zijn tenen tot aan zijn billen in het gips. Wie heeft tips: wat doe ik tegen de pijn, hoe gaat plassen het makkelijkst, douchen, hoe lang heeft het geduurd allemaal, hoe hebben jullie het geregeld met werk? Het is zo'n gedoe en over vier weken gaan we naar de Wadden. Zit hij dan nog in een riolstoel dan hebben we een probleem, want de koffers en de rolstoel samen in de auto past niet. Tips? Gaat het makkelijk met een rolstoel de trein in?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat jammer

Net tijdens de vakantie, dat is balen!

Je hebt van het ziekenhuis toch wel pijnstillers meegekregen? Anders regelmatig kinderparacetamol en kinderibuprofeen geven (indien geen allergie, contraindicaties zoals asthma voor ibuprofeen). Vraag even na bij de drogist/apotheek maar normaal gesproken kan je paracetamol vier keer per dag en ibuprofeen drie keer per dag geven. De eerste drie of vier dagen zou ik dat het maximaal keren per dag geven ook zonder dat hij over pijn klaagt, dan afbouwen en alleen geven als hij pijn heeft. Als dat niet sterk genoeg is samen moet je terug naar de arts.

Bij de thuiszorg kan je een hoes krijgen voor een gipsbeen om mee te douchen, is echt heel handig.

Plassen kan misschien tijdelijk ook in een flesje als hij dat wil, dan hoeft hij in elk geval 's nachts zijn bed niet uit.

Rolstoel in de trein kan wel, maar dan moet de andere volwassene wel alle koffers kunnen dragen want een persoon zal de handen vol hebben aan de rolstoel. Ik neem aan dat je trouwens nog wel langs de orthopeed moet voordat je op vakantie gaat en hopelijk geeft die als advies dat je zoon voor de vakantie mag gaan lopen in het gips.

Normaal gesproken duurt zoiets vier tot zes weken, maar ook daar zal de orthopeed bij de volgende afspraak duidelijkheid over moeten kunnen geven.

Hoe je het met werk moet regelen weet ik niet, wat waren je oorspronkelijke plannen voor opvang in de vakantie?

Beterschap!

Mariel

Jemig

wat vervelend zeg ik heb gelukkig geen ervaring met beenbreuken maar wens jou en je zoon welveel sterkte

amk

amk

15-07-2009 om 11:43

4 tot 6 weken

gips, ja en dan komt de revalidatie er nog achteraan. Dus regelmatige bezoeken aan de fysio, want er is spierfunctie verlies met zo lang gips.

Met een rolstoel de trein in naar de wadden is geen doen. Dit moet je van te voren aanvragen want niet alle stations hebben een rolplank of zijn rolstoel toegankelijk. En dan vaak alleen nog op bepaalde tijden.

En vaak moet je dan nog met de bus door naar de boot. En de bus met een rolstoel is niet mogelijk.

Ellen

Ellen

15-07-2009 om 12:06

Clo

Mijn zoon heeft 3 jaar geleden ook zijn been gebroken. Zijn scheenbeen ook vlak onder de knie.
Eerst 10 dagen in gips gezeten wat hij niet mocht belasten. Qua pijn hebben wij alleen de eerste nacht een paracetamol zetpil gegeven; de dagen daarna was dat niet meer nodig. Wij hebben gelijk de volgende dag een rolstoeltje gehaald bij de thuiszorg.
Plassen deed hij in een lege frisdrankfles.
Bij het douchen zette ik hem op een plastic krukje. Ik pakte zijn been goed in een vuilniszak (je kunt ook speciale zakken bij de apotheek halen). Ik hield zijn been met vuilniszak vast en mijn man waste mijn zoon met de douchekop in de hand. Ging heel goed.

Jeuk heeft hij wel erg gehad in het begin. Wat verlichting gaf: fohnen op de koudste stand. Een breinaald (voorzichtig) en er is een speciale spray te koop bij de apotheek die je tussen het gips kunt spuiten.

Na 10 dagen loopgips. Aangegeven dat hij zo'n jeuk had en of daar wat tegen was. Toen hebben ze een speciaal soort zwachtel onder zijn nieuwe gips aangebracht. Daar zeiden ze dat ze op de gipspoli betere zwachtels hadden als op de Eerste Hulp waar zijn eerste gips werd aangebracht. En hij heeft ook geen jeuk meer gehad.
Loopgips ging in het begin niet makkelijk. Hij durfde er gewoon niet goed op te staan. Dat duurde 2 dagen: daarna liep hij als een kievit en deed alles er mee!

Uiteindelijk na 5 of 6 weken mocht het gips er af. Geen therapie meer nodig geweest en hij liep als vanouds!

Sterkte ermee!

Vervelend en lastig

Erg vervelend zo met de vakantie zeg, en erg onhandig natuurlijk. Hier een dochter die 4 jaar geleden haar kuit- en scheenbeen gebroken had net boven de enkel, ze kreeg gelukkig gips tot aan de knie en niet tot aan haar lies. Dan zijn ze toch wat handzamer met tillen en helpen denk ik. De eerste dagen veel pijnstilling gegeven volgens schema en daarna af gaan bouwen. Na ruim een week kreeg ze loopgips en daar liep ze na een paar dagen ook heel makkelijk mee. De eerste dagen toen ze uit het gips was liep ze wel wat voorzichtig en ongemakkelijk maar ze heeft ook geen therapie nodig gehad. Dat schijnt bij zulke jonge kinderen zelden nodig te zijn. Sterkte en succes met je zoontje.

Amk

"En de bus met een rolstoel is niet mogelijk"
Jawel hoor, je kunt zeker wel met de rolstoel in de bus. Veel bussen hebben zelfs speciale rolstoelplekken. Het zou goed kunnen dat het niet in elke bus kan, touringcars lijken me bijvoorbeeld wel erg lastig, maar het is zeker niet per definitie onmogelijk. Van tevoren navragen dus!
Maar wat een ellende zeg, veel sterkte deze vakantie!

ayla

ayla

15-07-2009 om 13:23

Vriendinnetje

hier heeft vriendinnetje van dochter sinds een week haar hele been in het gips, scheenbeen gebroken. komt nu in de rolstoel naar school. Eerst moest ze 6 weken gips, nu is dat 4 weken en dan krijgt ze een stevig verband wat de moeder op vakantie zelf eraf mag halen.
Zij gaan meen ik naar zuid frankrijk dus ze weten nog niet precies hoe ze het doen met achterin zitten.

veel sterkte ermee

Jacoline29

Jacoline29

15-07-2009 om 14:31

Geen rolstoel

Kan je geen buggy gebruiken ev ipv een rolstoel?Is kleiner en makkelijker in de auto ook.

Jacoline29

Jacoline29

15-07-2009 om 14:34

Nog even

Ik bedoel dan een beetje wandelwagen idee,is volgens mij kleiner dan een rolstoel.klasgenootje van dochter zit ook in het gips en zit dus in zo'n wandelwagentje nu.

MaximeM

MaximeM

15-07-2009 om 15:20

Of imperiaal met dakkoffer huren?

Hoi,

Voor de meeste auto's kan je een imperiaal met dakkoffer huren, daar kan je dan nog extra spullen indoen, zodat je voldoende ruimte voor de rolstoel hebt (als je die nog nodig hebt tegen die tijd)

Maxime

Kruisvereniging ter plekke?

Mijn moeder gebruikt een rollator en voor langere stadsbezoeken etc. een rolstoel. Ze woont verder weg, maar als ze bij ons komt en er is weinig ruimte in de auto, dan eemt ze de rollator mee en regel ik zelf via de plaatselijke kruisvereniging een rolstoel voor een paar dagen.

Misschien dat je iets dergelijks ook kunt regelen op de Wadden? Waarbij je dit dan vooraf telefonisch afstemt? Dan is het een kwestie in de auto, naar bestemming rijden en ter plekke de rolstoel voor gebruik ophalen? Blijft natuurlijk probleem van tussentijds w.c. bezoek, overtocht naar eiland etc., maar misschien te overwegen als andere oplossingen niet zouden kunnen?

Bolderkar/fietskar

Bolderkar of fietskar huren is natuurlijk ook een hele erg "waddenoplossing" bij elke fietsverhuur te vinden.

Mariel

Rafelkap

Rafelkap

16-07-2009 om 08:28

Inklapbaar

Bij de kruisvereniging of thuiszorgwinkel kan je inklapbare rolstoelen huren.
Wat sneu voor je zoon, maar zodra de pijn weg is: maak er het beste van!

Anienom

Anienom

16-07-2009 om 10:15 Topicstarter

Dankjulliewel en zo gaat het nu:

Hij heeft denk ik dezelfde breuk als jouw kind, Ellen: het scheenbeen, net onder de knie. Bemoedigend dat hij zo snel loopgips kreeg! Ik weet maandag meer. Ik ga in ieder geval vragen naar die zwachtel voor de jeuk! Dat spuitspul heb ik inderdaad nu, maar het had wat voeten in de aarde. Geen enkele apotheek in de buurt kende het dus we moesten over de grens gaan, om kwart voor twee 's nachts hadden we het in huis! Het is nu oefenen met plassen in een fles, douchen op een kruk en zo meer. Gelukkig is de ergste pijn voorbij, de eerste nacht heb ik nog geen drie uur geslapen Gelukkig waren ze op mijn werk heel begrijpend: ik heb gisteren vrij gehad en heb dat maandag weer, als het nieuwe gips er komt. Voor de rest heb ik een schema gemaakt en ook de op BSO, voor de eerste vakantieweek, is hij met rolstoel welkom. Voor de vakantie hebben we inderdaad de opties imperial (lukt helaas niet op onze auto)en trein (wil ik niet, al hiervoor al niet, vanwege ongeduldige door de trein rennende kinderen. Okee, dat risico is met 50% verminderd . Meneer Clo ziet de trein wel zitten, de rolstoel is opklapbaar, maar jongens zeg, twee treinen -we komen uit het zuiden- en dan nog eens een bus met rolstoel, loslopend kind en bagage, pffff). Ik wil ook nog de optie boedelbak: hier huren, daar inleveren, bekijken. Met loopgips is het misschien niet aan de orde.
Hartverwarmend is trouwens de aandacht die hij krijgt, het is een komen en gaan van klasgenootjes met cadeautjes. Tijdens de val kreeg hij ook een bloedneus en daar zijn veel kindjes van geschrokken. De aandacht die hij krijgt maakt veel goed!
Bedankt voor jullie tips en beterschapswensen!

Mari

Mari

16-07-2009 om 11:20

Reizen met rolstoel

Mijn ervaring is dat het systeem bij de spoorwegen erg goed werkt. Je kan assistentie aanvragen, dan komt er iemand met een loopbrug om kind de trein in te rijden. Moet wel vooraf gereserveerd worden, maar tegenwoordig kan dat zelfs een uur van te voren. Ipv. van de bus kan je ook gebruik maken van de regiotaxi, je hoeft niet geregistreed te zijn, of zoiets. Alleen weer van te voren boeken.
Je kan ook ter plekke een rolstoel huren, bv. als je naar Terschelling gaat?
http://www.vvvterschelling.nl/vragen/page.lasso?read=24#q21
Er zal zoiets ook voor de andere eilanden zijn.
Maar hopelijk is het niet nodig en krijgt je zoon loopgips. Sterkte.

Margreet

Margreet

16-07-2009 om 16:21

Trein en auto

Wat ontzettend vervelend voor je kind! Fijn dat de pijn al minder is. Ik heb geen ervaring dus handige tips over douchen en dergelijke kan ik je niet geven, maar wat me wel te binnen schoot: waarom gaan jij, zoon, rolstoel en bagage niet gewoon met de auto en reist je man met andere kind met de trein? Ik begreep dat hij er geen probleem mee heeft met de trein te reizen. Ik kan me wel voorstellen dat als je al die spullen mee moet nemen, het een heel gesjouw wordt.

Veel sterkte, beterschap en voor later: fijne vakantie!

Margreet

Margreet

16-07-2009 om 16:22

Lees nu pas

Oeps, lees nu in je bericht dat koffers en rolstoel niet samen in de auto passen. Is het mogelijk dat je man 1 kind plus bagage meeneemt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.