Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anonniem

anonniem

21-12-2009 om 20:37

Beetje bang voor suikerziekte bij dochtertje van 4

Ons dochtertje van 4 drinkt veel,dit viel mijn schoonouders ook op,vaak is het heb dorst!
Alleen s'nachts wordt ze nooit door wakker,voor drinken en volgens de dokter moet ze dan s'nachts ook om drinken vragen!
Maar ik had de symptonen bij suikerziekte gelezen,en er stond iets van rode ogen of krijgen,dat heeft ons dochtertje niet,maar wel blauw/paars onder de ogen(dacht altijd van de exzeem),heeft er iemand ervaringen met kinderen met suikerziekte en de sypmtonen,ben bang om te gaan prikken,maar die onzekerheid is ook niets,het zit overigens niet bij ons in de familie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

21-12-2009 om 20:57

Ik denk

Dat je op basis van de "symptomen" niet zoveel kunt zeggen. Mijn kids drinken ook veel en de jongste ook 's nachts (heeft tuitbeker in bed). Maar ik vind daar niks raars aan.

Maar bloed laten prikken is niet zo eng hoor. En als het je gerust kan stellen waarom niet? Vraag dan in elk geval om "toverzalf." Daar wordt de huid waar ze gaan prikken mee verdoofd zodat je kind er niets van voelt. Werkte prima bij de oudste. Jongste is drie keer zonder geprikt.

anoniem

anoniem

21-12-2009 om 21:25

Ok dank je maar

ok dank maar maar ik vergeet te melden dat ik vind dat ons dochtertje ook vaak moe is(niet erg vaak plassen,toch normaal,vergeleken met ons zoontje),maar dat moe tja ze gaat nu 6 weken naar de basisschool da's ook vermoeiend,maar ze zegt ook vaak heb honger(weer een symptoon),wel moet ik zeggen dat ze het erg snel warm heeft en transpireert,ook in bed zijn haar haartjes soms nat van de transpiratie,nu niet,maar in de herfst nog wel.kan haar ook geen fleecetruien aandoen ivm warmte!

Hanne.

Hanne.

21-12-2009 om 22:52

Alledaagse syptomen

het moeilijke met zulke dingen is dat de syptomen zo algemeen zijn dat je ze waarschijnlijk bij iedereen zal vinden, vooral als je in termen van 'vaak' en 'veel' praat.

Wat je beschrijft past ook goed bij een kind dat net naar school gaat (snel moe) en een groeispurtje aan het maken is (honger en dorst). Alleen dat snel warm hebben hoort daar nu net niet bij, maar dat kan ook heel gewoon zijn (mijn kinderen lopen ook nu op blote voeten met max een t-shirt met lange mouwen omdat ze het anders te warm hebben. Een fleese trui kennen we hier in huis niet eens.

Diabetes type 1

Mijn broer kreeg diabetes toen hij 11 was. Bij hem was veel drinken en dorst de aanleiding om hem te testen. Een paar van de symptomen die worden genoemd door het diabetesfonds:

"Diabetes type 1 is meestal te herkennen aan de volgende klachten:

* vaak dorst en veel plassen
* afvallen zonder dat daar een reden voor is
* ziek en beroerd voelen
* constant hongergevoel
* wazig zien

Mensen met diabetes type 1 vallen vaak enorm af en voelen zich erg ziek. Het is duidelijk dat er iets niet in orde is en meestal gaan zij snel naar de huisarts die dan diabetes constateert. De symptomen zijn voor kinderen en volwassenen hetzelfde."

Zoals Pelle al zei, neem contact op met de huisarts als je het niet vertrouwt en blijf niet met je zorgen rondlopen. Sterkte.

Chris

En oh ja, nog een aanwijzing

Als je diabetes hebt die niet behandeld wordt, heb je vaak een aceton-achtige adem (doordat het lichaam vet gaat verbranden in plaats van glucose komen er zure afvalstoffen vrij). Zoals jij het beschrijft klinkt het overigens niet alsof je dochter diabetes heeft, maar nogmaals laat het even testen als je je erg zorgen maakt.

Chris

annoniem

annoniem

22-12-2009 om 22:31

Bedankt voor de reacties,maar een aceton-achtige adem,betekent d

Bedankt voor de reacties,ik laat het voor alle zekerheid toch prikken,maar ze valt niet af zo volgens mij,en van die adem dat betekent meer dat die dan een sterkere geur heeft,niet zo fris ruikt,of beodel je dat niet?

amk

amk

22-12-2009 om 22:50

De meest voorkomende reden voor

een aceton geur bij de ademlucht bij kinderen is overigens een doodgewone keelontsteking.

Annoniem

Met die acetonlucht bedoel ik een zure, scherpe lucht, anders dan een wat sterkere onfrisse adem. Maar het is de combinatie van factoren die er op kunnen wijzen dat je kind suikerziekte heeft. Als je alleen maar een acetonlucht ruikt en overige verschijnselen zoals veel plassen, afvallen, wazig zien etc. niet van toepassing zijn dan is de kans niet zo groot dat je kind suikerziekte heeft.

Ik lees in je eerste bericht dat je het er met huisarts al over hebt gehad en dat hij geen symptomen ziet bij je dochter die kunnen wijzen op suikerziekte ('s nachts vraagt ze niet om drinken en ze heeft geen last van haar ogen). Ik denk dus dat je er wel op kunt vertrouwen dat ze het niet heeft. Maar goed, als je haar laat prikken dan kun je het uitsluiten, en ook je schoonouders geruststellen.

Chris

nogevenniet

nogevenniet

28-12-2009 om 13:47

Prikkelbaar

Bij kinderen merk je de ziekte verschijnselen niet zo snel. Ze hoeven niet 's nachts wakker te worden van de dorst juist omdat ze door de hoge bloedsuikers veel dieper gaan slapen. ook dingen als wazig zien zijn voor een jong kind niet aan te geven. Wel zie je als ouder dat je kind afvalt, meer dorst heeft (extreem) dan daarvoor en dat je kind prikkelbaar of soms zelfs agressief wordt.Vermoeidheid hoort daar ook bij.
Met een simpele vingerprik heb je al een uitslag, waarom dus niet gaan?
Jes

annoniem

annoniem

04-01-2010 om 20:21

Dank je ik vind wel dat ze snel moe is en snel boos enz.

vanacht werd ze toevallig wakker van de dorst en ik vind ze ook wel prikkelbaar en moe,ze kijkt ook altijd wit,maar ze heeft ook exzeem en altijd blauw/paarse kringen onder haar ogen,mijn zoontje van 5 heeft een erg lief karakter en als ik haar dan soms zie,
niet luisteren,snel boos/schreeuwen,maarja je denkt dan soms echt een meid(en gaat sins vandaag volle dagen naar school),hoewel ze ook lief en knuffelig kan zijn natuurlijk,maar ik ga voor de zekerheid toh een afspraak maken,anders blijft die onzekerheid...zucht en bednakt voor de reacties.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.