Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamvantwee

Mamvantwee

17-10-2008 om 13:06

Bericht over hormonaal spiraaltje en borstkanker

Hoi medeforummers,
Deze week was in het nieuws dat vrouwen die bij het ontdekken van borstkanker een hormonaal spiraaltje droegen, een slechtere prognose hadden en meer kans op uitzaaiingen.
Niet-wetenschappelijk gedacht draai ik dat bericht in mijn hoofd om en vraag me af of een spiraaltje met hormonen (ik heb de Mirena) nu niet beter helemaal uit voorzorg verwijderd kan worden? Er is geen paniek ofzo, maar wat denken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Meena

Meena

17-10-2008 om 14:06

Pil?

Huh, de Mirena bevat dezelfde hormonen als de pil, alleen in een veel lagere dosering. Iedereen maar stoppen met de pil dan? Nee, dit klinkt echt als paniekvoetbal.

sandra75

sandra75

17-10-2008 om 14:07

...

ik weet nooit goed wat ik hier van moet denken...
Feit is wel dat ik een mirena-spiraaltje heb gehad EN borstkanker..Overigens had ik het spiraaltje van 2000 tot 2001 en werd ik ziek in 2005.
Maar nogmaals,ik vind het heel moeilijk om hier een zinnig antwoord op te geven..net als op de berichten dat deodorant de kans op borstkanker zou vergroten..
Dus of al die spiraaltje met hormonen uit voorzorg verwijderd zouden moeten worden: ....??
Laten we zo stellen, als ik op dit moment een betreffend spiraaltje zou hebben liet ik hem eruit halen.Gewoon uit voorzorg inderdaad.Maar meer voor mijn eigen 'gemoedsrust'. Weet niet zo goed hoe ik die laatste zin anders uit moet drukken..
Het is nu gewoon de angst om het ooit weer te krijgen en ik zou dus alles uit voorzorg doen.Puur omdat het mijn ergste nachtmerrie is en dat probeer je te voorkomen. (al blijf ik erbij dat een zinnig antwoord moeilijk te geven is..)
beetje warrig berichtje misschien maar kan het even niet anders uiten haha.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-10-2008 om 14:25

Hmmm...

Natuurlijk helemaal fout om te gaan zoeken op internet, maar daar blijken intussen meer (recente) artikelen te staan over de combinatie Mirena (of hormoonspiraal in het algemeen) en een toch verhoogde kans op borstkanker. Ik heb het spiraaltje sinds 2005 en lees nu artikelen uit 2007 over nieuwe inzichten. Idd geldt dit dan ook voor de pil. Ik zal de huisarts eens vragen om advies, ik wil niet direct in de stress schieten, maar toch. Mijn moeder heeft een borsttumor laten verwijderen, heel recent en bij toeval in een heel vroeg stadium ontdekt, maar daar ben ik toen wel erg van geschrokken.

sandra75

sandra75

17-10-2008 om 15:02

Pelle

Neeheeee,niet weer)

Gut,ik bedoel alleen maar te zeggen dat het voor mij ws heel anders is..ik HEB borstkanker gehad en krijg dus gewoon de kriebels van die berichtjes.Ooooow alsjeblieft..*lol*

sandra75

sandra75

17-10-2008 om 15:07

Nikus

Neeeeej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-10-2008 om 15:09

Die link

...heb ik dus ook gelezen, en ja, dat soort berichten dus daar word ik dan wel even onrustig van.

Hormonen

Op zich is dit toch niet echt nieuw, er is toch al lang bekend dat er een aantal vormen van borstkanker reageren op hormonen?
En Mirena is één van de ac's die met hormonen werkt.

Mirena en borstproblemen

Toen ik de mirenaspiraal had kreeg ik enorm veel last van cystes in mijn borsten. Heeft natuurlijk niks met borstkanker te maken maar ik schrok me wel rot toentertijd! Ik heb de mirena laten verwijderen omdat de pijn ondraaglijk werd. De cystes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik heb tijdens het slikken van de pil nooit een dergelijke bijwerking gehad. Best vreemd toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.