Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anna3

Anna3

24-02-2012 om 12:31

Beugel en kaakchirurg

Iemand ervaring met het volgende? Ik ben bij de orthodontist geweest voor een eerste (advies)consult. Hij heeft mijn gebit bekeken, en vertelde mij dat de ondertanden/-kiezen min of meer goed staan, maar dat de correctie in het bovengebit ingewikkeld is. Er lijkt niet zo heel veel 'mis' te zijn, alleen de voortanden schuiven iets langs elkaar (vind ik niet mooi), maar om dat te corrigeren, en om het bovengebit en ondergebit goed op elkaar aan te laten sluiten, moeten alle boventanden en -kiezen (behalve de twee voorste voortanden) iets naar achteren, want anders krijg je een overbeet. En daarvoor moet de kaakchirurg eerst iets achter in de kaak plaatsen (in het bot?), plaatselijke verdoving, om een soort van ankerpunt te hebben (ben vergeten hoe het heet). Totale behandelduur circa 18 maanden.
Met name die ingreep bij de kaakchirurg vind ik nogal afschrikwekkend klinken. Heeft iemand er ervaring mee? Is het iets gangbaars? Ik kreeg van de orthodontist geen bevredigend antwoord en ik kan er op internet niks over vinden. Overweeg sowieso een second opinion, maar ben dus erg benieuwd naar ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Anker

hier geen ervaringsdeskundige, nog niet, maar ik weet wel wat je bedoelt. Zelf heb ik ook dit advies gekregen toen ik begon aan een behandeling bij de ortho. Die ankers worden geplaatst om zo het effect van een buitenboordbeugel te krijgen. Alleen je ziet het dus niet.
De ankers worden in het kaakbot geplaatst door de kaakchirurg en schijnt inderdaad een kleine ingreep te zijn. Volgens mijn ortho liet ze het vaak bij kinderen doen.

Tot nu toe is het bij mij nog niet nodig geweest om ze te plaatsen, maar het zou nog best kunnen gebeuren. Sinds 5 december heb ik een slotjesbeugel. En werkelijk verbazingwekkend wat voor een resulaat je al ziet.

Weet dat ik echt even gewikt en gewogen heb, omdat ze dat anker noemde tijdens het bespreken van het behandelingsplan, maar uiteindelijk had ik zoiets van....niet piepen als kinderen het laten plaatsen, dan moet ik ook maar even door de zure appel heen bijten.

Succes!

groetjes van Purk

http://www.orthodontist.nl/vvo-orthodontie-beugelgalerij.php?pagina=MicroImplantaat

Grappig

ik lees nog even je berichtje over, mijn twee voortanden schoven ook over elkaar heen. Nu na nog geen drie maanden staan ze op een piepklein stukje na recht naast elkaar

Schuiven

Hoi,
Weet je wel zeker dat de boel niet terugschuift naderhand? Mij ontbrak een hoektand en het gat werd dmv beugel gedicht. 2 en half jaar gebeugeld en erna ontstond er toch weer een gat. Wel minder groot.. En ik zit er niet mee maar het kostte toch een hoop geld. De ondertanden bleven wel netjes door zo'n draadje erachter. Daar blijft altijd eten tussen zitten..

Als ik een mep geld zou uitgeven zou ik wel willen weten of het echt blijft staan allemaal?

Anna3

Anna3

25-02-2012 om 19:06

Purk

Dankje voor je nuchtere kijk! Ik ben nu weer een beetje gerust.
Dank ook voor het linkje. Ik moet zeggen, ik schrik wel even als ik dat 'ankertje' op de foto zie, een stuk metaal dat zo uit het tandvlees komt, dat moet toch pijnlijk zijn?
Ik ga iig een tweede orthodontist bezoeken, 'ns kijken of die hetzelfde zegt.

Anna3

Anna3

25-02-2012 om 19:08

Vertigo

Ik zal 'ns vragen wat de kans is dat eea weer in de oude stand gaat staan.
Ik heb in het verleden beneden ook een (slotjes-)beugel gehad, en na de behandeling een draadje, maar dat draadje bleef altijd maar ca. een week zitten. Uiteindelijk heb ik het draadje niet meer vast laten zitten, maar ik kan niet zeggen dat daarna alles weer in de oude stand is gaan staan.

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

25-02-2012 om 22:17

Kaakspreider

Mijn dochter had hetzelfde probleem. Zij had ook een overbeet. Onder staat het redelijk netjes.
Bij haar was het behandelplan als volgt: 2 kiezen trekken uit de bovenkaak (want er groeiden er over elkaar heen), daarna heeft ze een vaste kaakspreider gekregen, die zit vast in het verhemelte. Wij moeten die elke dag 2 x aandraaien, wat als resultaat heeft dat haar kaak uit elkaar getrokken wordt. Ze heeft nu een enorme spleet tussen haar voortanden. Dat moet zo'n 3 weken, daarna laten ze het in balans komen, waarna ze na 3 maanden een 'plakkertjesbeugel'krijgt.
Ik zie nu al resultaat! En weet zeker dat het helemaal goed zal komen. Dus geen enge dingen...(hoewel de kaakchirurg ook spannend was, die heeft onderliggende kiezen getrokken).
Misschien id dit verhaal ook een mogelijkheid?

Anker

Mijn jongste heeft ook zo'n ankertje gehad om kiezen en tanden hele stukken te verplaatsen (komen op verkeerde plekken in kaak door) dmv een gouden kettingkje dat aan dat ankertje zit en dan steeds strakker getrokken wordt in de goede richting dan hé.
Dat ankertje plaatsen was een fluitje van een cent. Wordt plaatselijk verdoofd, doek over je hoofd, sneetje in tandvlees, ankertje draaien ze als een soort schroef in je bot. Dat in het bot schroeven voel je niet beweerde onze kaakchirurg, want in het bot heb je geen gevoel. Daarna weer dichtnaaien en 1 of 2 hechtingen erin en klaar. Dochter kreeg nog poeders om te spoelen, dat het mooi schoon bleef en daarna kan de ortho een kettingkje aan dat anker maken (wel weken later, na genezing). Die hechtingen zijn het 'lastigst' want die steken iets uit en dochter had echt de neiging om eraan te zitten met de tong. En dan werd het pijnlijk of jeukerig. Verder was het een fluitje van een cent. Bij haar is hij er alweer uit.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.