Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beugel - kosten en noodzaak

Mijn zoons van 10 en 12 waren vanmiddag bij de tandarts en zijn beide doorverwezen voor een beugel. Intake kosten 335 euro p.p.!
Is een beugel nou echt zo nodig? Ik twijfel wel erg hoor.
En wat kost 't nou eigenlijk? Ik hoor bedragen van 1000 tot wel 2500 euro.
Onze verzekering vergoedt 1350.

En als ik nu een intake laat doen en ze zijn er toch nog niet aan toe, moet ik dan over 2 jaar weer opnieuw en dan nogmaals 335 per kind betalen?

Wie heeft ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

20-01-2010 om 22:16

Hier

Of een beugel noodzaak is kan hier niemand voor je beslissen. We kennen de gebitten van je kinderen niet. Alleen een tandarts of een ortho kan dat goed betalen.
Wij hebben geen intakekosten hoeven betalen, onze ortho werkt met een vast maandbedrag waarvoor je onbeperkt kunt komen als dat nodig mocht zijn. Verder hanteert hij een startbedrag en komen daar de kosten voor de foto's bij. Al met al denk ik dat ik dan ook wel op die 335 euro uit ben gekomen. Wat er bij het bedrag van jouw intake zit weet ik niet natuurlijk. Verder moet je gemiddeld op een beugel wel rekenen op over de 2000 euro, ik weet niet waar jij die 1000 euro vandaan hebt gehaald, maar dat klopt niet.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-01-2010 om 23:06

Beugel

kan zo rond de 2500 euro kosten. Ik heb express mijn zorgverzekering gewijzigd, omdat zoon ook naar ortho moest. Hier geen intake van 335 volgens mij....

Jade

Jade

20-01-2010 om 23:22

Intakekosten...

Wat in de wereld zit er dan bij die intake dat het 335 euro per kind moet gaan kosten?? Zit daar gelijk dingen bij die nog uitgevoerd moeten gaan worden zoals foto´s?? Ik zou dat eerst eens navragen....

Ik heb eigenlijk geen idee wat de totale kosten van de beugel(s) van mijn zoon is geweest. Ik heb de nota´s opgestuurd en het is altijd vergoed

Over het algemeen mag je rekenen op een bedrag rond de 1500 - 2000 euro.

tonny

tonny

20-01-2010 om 23:52

Ik twijfel

In ons gezin zijn de beugeljaren lang verleden tijd (en destijds was de verzekering wat royaler...)

beide dochters, nu alletwee volwassen, hadden jarenlang een beugel.
Bij dochter 1 bleken er heel watr gaatjes te zijn ontstaan bij de aanhechtpunten van de beugel. Tanden staan nog wel in het gelid.
En dochter 2 stelt laconiek vast dat alles al lang zo braaf recht niet meer staat als na afloop van de beugelperiode.

Advies vragen aan de tandarts, natuurlijk, maar dan moet het wel eerlijk advies zijn. Als je aan de bakker vraagt of je zijn brood zal kopen, weet je het antwoord al, en het gebeurt soms dat tandartsen doorverwijzen naar een bepaalde praktijk, ik kan me haast niet voorstellen dat daar nooit een snipper eigenbelang bij zit. Begrijpelijk, maar het gaat om een berg geld, het is goed te weten waar je aan begint en hoe lang het gaat duren.

Maxx

Maxx

21-01-2010 om 11:33

Kosten

Ons is door de orthodontiste verteld dat we op rond 2500 moesten rekenen. Gaat om een redelijk standaard beugel. Geen moeilijke of langdurige toestanden. Hier zullen we ws wat goedkoper uitkomen omdat het erg vlot gaat. Dus minder consulten (en de kosten daarvan).
Ik ben eveneens van verzekering veranderd omdat mijn oude verzekering tot 1700 vergoedde. Ik heb namelijk nog een kind dat een beugel moet. Bij de nieuwe verzekeraar wordt alles betaald.
Maxx

Puck

Puck

21-01-2010 om 13:11

Van verzekering veranderen voor beuegelkosten

Mijn ervaring is dat je niet al jaren van te voren een verzekering moet uitkiezen die een beugelt ruim vergoedt. Dat hebben wij namelijk gedaan en precies nu, dit jaar, nu oudste begint met een beugel hebben ze het maximumbedrag verlaagd. Ik heb zitten denken over een andere verzekering maar daar kijk ik pas volgend jaar naar. Dit jaar komen we nog niet aan dat maximum en je zal zien dat als ik nu zou overstappen (oke, vorige maand) dat ze dan volgend jaar als ik juist die royale vergoeding wil gebruiken ze het ook naar beneden bijstellen. Dus gewoon kijken op het moment dat het aan de orde lijkt te komen in het komende verzekeringsjaar. Overigens trekken ze bij de nieuwe verzekering wel het al gedeclareerde bij de oude af, je teller begint(helaas) niet weer op 0.

Maxx

Maxx

21-01-2010 om 13:48

@puck

Verlagingen kun je uiteraard niet voorzien.
Ik heb wel van te voren alle details van onze situatie met de nieuwe verzekeraar doorgesproken. Zij hebben mij precies verteld wat er wel en niet vergoed zou gaan worden.
De al gemaakte kosten voor het lopende orthodontietraject blijken ongeveer op 1700 uit te komen. Dat wordt dus vergoed door de oude verzekeraar. Wat er verder nog nodig is wordt vergoed door de nieuwe verzekeraar.
Het tweede beugeltraject start dit jaar. Dat zou ik helemaal vergoed moeten krijgen.
Maxx

Rinkie

Rinkie

21-01-2010 om 19:05 Topicstarter

De intake

In de intake (we hebben een keurige begroting) zitten kosten voor foto's en gebitsmodellen. Daarnaast ook de kosten voor het bespreken van deze foto's etc en een plan voor een vervolgbehandeling (de echte beugel, zeg maar).
Mijn verzekering vergoed 1370 euro. Ik kan wel een luxe verzekering afsluiten, maar dan moet ik een verklaring invullen en daarop staat de vraag of er de komende twee jaar een behandeling te verwachten is. Je moet dat invullen voor alle volwassenen en kinderen boven 8 jaar. Dat gaan ze dus niet accepteren.

Als ik het goed begrijp uit de reacties, zou ik wel volgend jaar een andere verzekering kunnen proberen.
Welke vergoedt ruim en doet niet te moeilijk over overstappen?

Maxx

Maxx

21-01-2010 om 20:41

Rinkie

Check VGZ gezinspolis.
Maxx

Rinkie

Rinkie

21-01-2010 om 21:16 Topicstarter

Maxx verzekering

Dank je Maxx. Alleen ben ik al bij VGZ... Wel een ander pakket (oudere versie of zoiets, dat wijzigt af en toe), maar de eis voor een Luxe tandartsverzekering is dus 2 jaar geen behandelingen in het vooruitzicht.

Grasmus

Grasmus

21-01-2010 om 23:21

Vgz

Bij de VGZ Gezinspolis hoef je juist geen extra Luxe tandartsverzekering af te sluiten. Tandartskosten zitten bij het pakket inbegrepen. Wij zijn ook via een ander pakket van VGZ overgestapt naar de Gezinspolis, het koste vrijwel niets extra en met een veel hogere vergoeding voor de orthodontist.

Rinkie

Rinkie

22-01-2010 om 16:40 Topicstarter

Grasmus

Hoefde je bij je overstap binnen VGZ naar de Gezinspolis dan geen tandartsverklaring in te vullen?
Dat zou wel erg fijn zijn

Rinkie

Rinkie

22-01-2010 om 17:00 Topicstarter

Supertip!! dank grasmus en maxx

Ik heb maar even met VGZ (Turien) gebeld. Ik kan zo, zonder enige controle, over naar het Gezinspakket. Scheelt me 10 euro voor mijzelf en mijn man (dus 20 euro in totaal) en dan krijg ik 2.500 per beugel.
Wat is dit een fijn forum

Grasmus

Grasmus

22-01-2010 om 19:53

Mooi

Kijk, dat is mooi! Goed dat je gebeld hebt, zo zie je maar.

Rinkie

Rinkie

22-01-2010 om 21:30 Topicstarter

Ja, 't is maar net wie je spreekt

Grasmus, ik had dinsdag ook al gebeld met Turien/VGZ. Degene die ik toen aan de tel kreeg zei: Helaas, u moet 2 jaar wachten tot u op een een luxe tandverzekering orthodontie kunt declareren. Ik nog speciaal gevraagd of het niet anders kon, maar nee, helaas zei mevrouw.

En vanmiddag krijg ik iemand die zegt: ik raad het juist aan, aan mensen die voor ortho moeten, want het scheelt je veel geld. Pffft.

Puck

Puck

22-01-2010 om 22:23

Vond het al gek rinkie

Ik vond het al gek dat voor orthodontie een wachttijd van 2 jaar gold. Voor veel andere "kwalen" en "behandelingen" geldt bij veel verzekeraars wel een wachttijd (maar 2 jaar is wel heel lang) maar voor orthodontie geldt dat bij veel verzekeraars niet.

Rinkie

Rinkie

23-01-2010 om 17:11 Topicstarter

Puck

Er geldt wel een wachttijd van 2 jaar als je van de basis naar de luxe tandartsverzekering wilt.
Nu belde ik opnieuw en blijkt er nóg een optie te zijn en dat is dan de gezinspolis incl. tandarts en orthodontievergoeding. Die is zonder wachttijd, alleen de 1e dame aan de telefoon had me die optie niet genoemd en daarom ben ik superblij met Grasmus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.