Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

brenda-34

brenda-34

21-09-2008 om 17:29

Beugel - menzis

Hopenlijk kunnen jullie me iets wijzer maken over dit. De tanden van mijn dochter staan schots en scheef en ik verwacht dat de tandarts binnenkort wel een beugel ter sprake zal brengen. Niet om het mooier te maken, maar omdat, met name de bovenste voortanden, echt niet goed staan. Maar... hoe zit dat financieel?
We zijn verzekerd bij Menzis en hebben alleen het Basispakket, en dus geen aanvullende verzekering. Wat zijn de totaalkosten dan?
Wij ouders zullen waarschijnlijk niet geaccepteerd worden voor een tandartsverzekering; zou het dan lukken om voor de kinderen alsnog een tandartsverzekering af te sluiten, ookal is het vlak voor de aanvraag van de beugel?
Er zijn verschillende pakketten, maar daar kan ik ook niet echt wijs uit. Hemeltje, welke moet ik dan kiezen en hoeveel kosten blijven er dan nog voor ons over?
Het liefst zou ik zien dat iemand reageert wiens kinderen een beugel hebben en via Menzis verzekerd zijn. Maar natuurlijk is alle info welkom, om een beetje inzicht te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

21-09-2008 om 19:27

Polisvoorwaarden menzis

Tandheelkundige zorg voor jongeren
De Basisverzekering vergoedt vooral de reguliere tandheelkundige zorg voor mensen tot en met 21 jaar. Hieronder vallen de halfjaarlijkse controle, verdovingen en vullingen. Reguliere orthodontie en kroon- en brugwerk worden door de Basisverzekering niet vergoed
Voor vergoedingen voor een beugel: http://www.menzis.nl/web/show/id=86906
Menzis kent geen medische selectie voor een tandartsverzekering.
Als ik het goed heb kun je nu alleen voor dochterlief een tandartsverzekering afsluiten, als aanvulling op de basisverzekering.
Ik zou dan pakket 2 kiezen, daarmee wordt de beugel volledig vergoedt, incl. de bezoeken die daaraan voorafgaan. Alle nacontroles per maand krijg je 50% vergoedt, bij ons ging dat om een maandelijkse factuur van ca. 35 euro waarvan jij dus de helft terugkrijgt.

Groetjes, Minet

Nasha the first

Nasha the first

21-09-2008 om 19:40

Ook bij menzis

Na zo'n beetje alle verzekeringen die ik met korting kon krijgen naast elkaar te hebben gelegd, toch voor Menzis gekozen, juist omdat ze zo'n beetje alle kosten van de beugel vergoeden. Die nacontrole wist ik dan niet, maar misschien zit dat in mijn pakket ook wel (heb de duurste geloof ik). Hoewel 17,50 te overzien is natuurlijk Maar goed, Menzis is wat beugels betreft wel 1 van de beteren.....zou maar gauw eens afsluiten als ik jou was....een beugel kan aardig in de papieren lopen....bedragen van 2000 euro of meer zijn echt heel normaal! (en aangezien ik 3 beugeltjes verwacht......)

Faith

Faith

21-09-2008 om 21:14

Confior

VOor onze zoon heb ik ook speciaal een tandartsverzekering bij Confior (dochter van Menzis) genomen, en dat vergoedt alles. Maar kijk de polis na, want er is volgens mij wel iets anders geworden, ik weet niet of dat voor de beugel ook geldt. Faith

Menzis pakket3

wij hebben menzis pakket 3 voor de tandartskosten. álles wordt 100% vergoed. ook nacontroles, foto's enz. enz. en vergis je daar niet in, ik ken iemand met pakket 2 die dacht dat dat wel genoeg was....en die ook nog flink wat foto's zelf moet betalen omdat ze over het maximumaantal heen was gegaan per jaar. wat grote onenigheid opleverde met de orthodontist die per sé elke keer een foto wilde maken en de hele boel wilde schoonmaken (a raisson van 44 euro, foto weet ik niet). en zoveel scheelt pakket 2 met 3 qua kosten per maand niet.
wij twijfelden over pakket 4 (dachten dat dat beter was voor ons, kronen e.d.) maar na wat rekenwerk (rekeningen vorig jaar) bleek al snel dat dat voor ons als gezin duurder was aan bijbetalen door die beugels. voor ons als ouders moeten we nu wel meer bij betalen aan b.v. kronen.(maar dat komt minder voor dan gedoe aan die beugel).
groeten albana

brenda-34

brenda-34

22-09-2008 om 12:46

Nog een vraag...

Tot nu toe erg bedankt voor de antwoorden. Dat wijst aardig de weg. Ik zal Pakket 3 eens goed bestuderen.
Maar nog een vraag... Het gebit van zoon is recht, en ik twijfel of het voor hem nuttig is om ook aanvullend te verzekeren. Beugel is niet nodig, en kronen en bruggen zijn toch eigenlijk meer iets voor latere leeftijd? Verder zie ik niet waar het toe dient.

Maar als

je overweegt om voor dochter een aanvullende verz. te nemen en misschien zelfs voor zoon.....is het dan niet goedkoper om diezelfde verzekering voor jouw en je man af te sluiten en dan zijn de kinderen 'gratis' meeverzekerd toch(hier wel i.e.g.)? ook voor jezelf 'handig' en 't is dan even duur.....
en menzis heeft vooraf geen medische selectie, tenminste als je overstapt op 1 januari, hoe dat zit midden in t jaar weet ik niet precies..
groeten albana

Puck2

Puck2

22-09-2008 om 14:15

Albana

Volgens mij zijn de kinderen wel gratis meeverzekerd voor je aanvullend pakket, maar ik dacht dat ik voor de tandarts 3 wel moet betalen voor de kinderen, maar zeker weten doe ik het niet. Maar ook hier een absoluut 100% toekomstig beugelkind dus het kan hier wel uit. En volgens mij hebben ze bij overstap van een andere verzekering wel een wachttijd voordat je gebruik mag maken van de dekking orthodontie.
maar dit is wat ik uit mijn hoofd zo nog weet, mischien zit ik er wel naatst. Wij zijn bij menzis verzekerd via de collectieve verzekering van het FNV.

Je hebt vast

gelijk....wij hebben dit ook al 2 jaar en zijn (2 beugels) niet van plan te wisselen voorlopig.....
en man betaald dit, dus eigenlijk weet ik alleen het 'eindbedrag' (het interesseert me pas als ik denk dat het anders/beter kan...)
groeten albana

brenda-34

brenda-34

22-09-2008 om 20:48

Albana

Zover ik kan zien betaal je voor volwassenen 23,50 pp en voor kinderen 7,00 pp. Dat is per jaar dus 564,- voor twee volwassenen. Dat vind ik nog al veul. Dus ik denk niet dat het voor ons volwassenen voordelig is.
Voor de gewone medische kosten staat er op de website
"betalen kinderen die met hun ouders zijn meeverzekerd ook niet voor de aanvullende pakketten Menzis ExtraVerzorgd 1, 2, 3 en 4. Daarbij moeten de kinderen wel hetzelfde pakket hebben als de ouders"
Vreemd genoeg staat er op de polis wel dat wij ouders basisverzekerd zijn, en de kinderen Pakket 3 (gratis) hebben. Ik zal eens de rekening van de bril opzoeken, en kijken of ze het gaan vergoeden!

Erna

Erna

22-09-2008 om 21:03

Tandverzorgd

Volgens mij heeft Extraverzorgd betrekking op de gewone zorgkosten en moet je voor orthodontie kijken onder Tandverzorgd en dat wordt voor elk gezinslid,dus ook kinderen, apart betaald.
Bovendien hebben ze ook een wachttijd, dit ter voorkoming dat iedereen pas overstapt op het moment dat ze een beugel willen. Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij is dat drie jaar.
Erna

Dayenne

Dayenne

24-09-2008 om 09:45

Ook bij menzis

Ik zit ook bij Menzis en heb toevallig recent een gesprekje gehad op het kantoor over het evt. beugelen van dochter. Wat blijkt: vanaf dat een kind 10 jaar is, wordt er afzonderlijk premie geheven voor de tandartskosten van het kind. Je kunt dan zelf het aanvullende pakket kiezen voor je kind en staat helemaal los van hoe de ouders voor de tanden zijn verzekerd. Je kind kan dan bijv Tand4 nemen terwijl jullie niks nemen. De premies zijn beduidend lager dan voor volwassenen en is puur en alleen bedoelt vanwege de toename kosten van kinderen ouder dan 10 jaar juist vanwege het beugelen. Ik meen dat het goedkoopste pakket op 5 euro kwam en het duurste op 10 euro per maand. Dan zijn al je beugelkosten volledig gedekt! Ik weet niet hoe oud je kind nu is, maar miss is het het overwegen waard om te wachten tot zijn/haar 10e? (ben even kwijt of het nu om een dochter of zoon ging, sorry).

Groet, Dayenne

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 11:48

Dayenne

Even oppassen. Wat mij zo bijstaat is dat tandverzorgd 3 meer vergoedt aan beugels en orthodontie dan tandverzorgd 4. Even goed oplettendus met wat je kiest.

Dat klopt puck

tandverzorgt 3 bied meer voor beugelkinderen dan tandverzorgt 4. maar 4 bied weer meer voor volwassenen (kronen e.d.).
en dat bedrag vindt ik persoonlijk wel meevallen. die beugel zelf kost al veel (rond de 800 euro), maar dan heb ik het nog niet over alle foto's die gemaakt worden (rondom hele kaak)en waar je bij veel verzekeringen een maximum aan hebt, die je zeker gaat overschrijden als je kind een beugel krijgt. het vooronderzoek (ik meen ong. 300 euro) de maandelijkse controles. en dan de ellende nog, eeuwige discussies met de orthodontist die iets wil en zegt dat het beter is en jij die weet dat de bodem van de portemonaie al lang in zicht is.

eerst snapte ik (toen ik de eerste keer met dochter meeging) maar niet waarom al die ouders met die toch al grote kinderen meekwamen op de gekste momenten van de dag (=dus voor veel ouders vrij nemen). zo zat er een jongen die wij vaag kennen van zeker 15 jaar, mét zijn moeder (die ook werkt) en zo nog wat kinderen+ouders.
ik zag me al iedere keer op de onmogelijkste tijden vrij nemen voor 10 minuutjes poetswerk elke maand (dát gaat écht niet lukken) en vroeg dus verbaasd aan dochter waarom dat was....(dochter had geen idee, die vondt dat ze ook wel zelf kon gaan..) en als die orho dan nog een beetje 'flexibel' was in z'n tijden, welnee, alles propvol, amper te schuiven.
dus dochter zou op school wel eens vragen waarom die ouders allemaal meegingen (ik moest wat over het hoofd zien toch? die ouders hebben vast een goed reden). en het was al snel duidelijk.........die ouders gaan allemaal mee om de kosten in de hand te houden!!! (écht waar!) ik vondt het ongeloofelijk en polsde ook nog wat collega's (met beugelkinderen) en ja hoor...die regelden ook een 'oppas'om naar de ortho te gaan (oma mee, met briefje wat wel en wat niet) en volgens hun 'kwam ik er nog wel achter', 1 collega heeft zelfs de beugel van d'r dochter voortijdig tegen het advies van de ortho in laten verwijderen, ze had er geen geld meer voor (scheiding) en naar haar idee was het zo 'goed genoeg'...tjonge, jonge.
gelukkig hádden we net het goede pakket.(pffff) dus dat gepuzzel ooit van wat en welke verzekering had dus toch het gewenste opgelevert. nu gaat alleen 1 van ons mee als er 'iets' bijzonders is en dochter wil dat graag zelf. en bij de intake natuurlijk. en soms moet ze over 2 weken al weer terug komen (draadje aantrekken á 33 euro, 3 minuten werk). ik zou niet weten hoe we dat hier ooit hadden moeten regelen. of ik zou ook opa mee moeten sturen met een kladbriefje...
groeten albana

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 16:11

Lekker opbeurend albana

Dank Albana,
hier een potentieel beugelkind en je verhaal klinkt als valse muziek in mijn oren. Ben ik even blij dat we in ieder geval een goede verzekering hebben afgesloten....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.