Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Svenja

Svenja

26-11-2008 om 16:20

Bicuspide aortaklep

Beste allemaal,

Sinds kort weet ik dat ik een bicuspide aortaklep heb. Ik heb binnenkort een vervolgafspraak in het ziekenhuis maar ben alvast op zoek naar informatie en vragen die ik kan stellen.

Het schijnt dat 1% van de bevolking zo'n klep heeft. Wat betekent dat nu precies en wat kunnen de gevolgen zijn?

DAnk voor jullie reacties.

Svenja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor je opgezocht:

Tweeslippige klep
Zo’n tweeslippige of bicuspide klep kan heel normaal functioneren; de betreffende persoon heeft er dan ook geen last van. Bij een deel van de mensen met een bicuspide klep wordt het hun leven lang niet ontdekt. Bij een ander deel verraadt de klep zich doordat hij een klikkend geluid maakt wanneer hij opengaat, en soms ook door een hartruis. Tijdens een bezoek aan een arts, meestal voor heel iets anders, wordt dat bijgeluid gehoord..

Tweeslippige klep zonder lekkage of vernauwing
Ook al kan de tweeslippige klep geen problemen geven, het blijft een zwakke plek. Er is een verhoogde kans dat in de loop van het leven de klep problemen gaat geven - hetzij vernauwing, hetzij lekkage - die op latere leeftijd aanleiding geven tot operatie. Die problemen ontstaan soms op de kinderleeftijd, maar vaker ontstaan ze op latere leeftijd. Je zou ze kunnen beschouwen als vervroegde slijtage van de klep. Zo’n versleten klep moet dan vaak worden vervangen door een andere klep. Verder geeft zo’n bicuspide klep een verhoogd risico op infectie omdat de bloedstroming niet helemaal normaal is - een beetje bruisend - zodat er een minieme beschadiging ontstaat aan de binnenbekleding van de aorta.Wanneer er bacteriën in het bloed komen, kunnen die op de beschadigde klep gaan zitten en daar een infectie veroorzaken. Deze infectie is moeilijk te bestrijden en leidt vaak tot beschadiging van de klep. De medische term voor zo’n infectie is endocarditis (letterlijk: ontsteking in het hart). Om een dergelijke infectie te voorkomen moet voorafgaand aan alle momenten waarop bacteriën in het bloed zouden kunnen komen, bijvoorbeeld voor een behandeling bij de tandarts, eenmalig een hoge dosis van een antibioticum worden gebruikt. Deze bescherming of profylaxe vermindert de kans op het ontstaan van endocarditis (zie de bijlage over endocarditisprofylaxe). Samenvattend is over de bicuspide klep het volgende te zeggen: het is een zwakke plek, maar als er problemen ontstaan is dat meestal pas bij het ouder worden. Er is een licht verhoogde kans dat de klep wegens vervroegde slijtage moet vervangen worden. Verder is er een licht verhoogd risico op ontsteking van de klep, waarvoor – levenslang! – bescherming nodig is op alle momenten dat bacteriën kunnen doordringen tot in het bloed en in het hart.

Zoon

Hoi,
Mijn zoon van 3 heeft een tweeslippige hartklep. Hij is geboren met een coarctatio aorta en dan zie je ook vaak dat de hartklep uit twee slippen bestaat. Aan de coarctatio is hij geopereerd. De cardioloog zei inderdaad dat dat wel meer mensen een tweeslippige hartklep hebben en daar gewoon oud mee worden zonder daar ooit last van hebbben of dit geweten hebben. Zij gaf toen aan dat de kans op verkalking groter is omdat je maar twee i.p.v. drie slippen hebt. Mijn zoon zal daar misschien in de toekomst last van kunnen hebben en dan wanneer dit verkalkt is een donorklep of kunststofklep nodig hebben. Maar voor het zelfde geldt wordt hij 80 zonder er last van te hebben.
Hij moet wel inderdaad bij bijvoorbeeld een kies trekken antibiotica.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
groetjes Aniek

Eke

Eke

27-11-2008 om 19:32

Aniek! (ot)

hoe is 't met jouw zoon. Mijn oudste had, zoals je je misschien nog herinnert, ook een coarctatio. Hij is vorig jaar zomer geopereerd, bleek een aorta te hebben van 1mm doorsnede en is nu helemaal zonder medicijnen! Geen bloeddrukverlagers meer, blijkbaar was z'n beschadigde nier helemaal geen probleem. Zoon doet 't perfect, gaat inmiddels met plezier naar school en heeft aan de hele zaak, behalve een groot litteken, niks overgehouden. Gaat 't bij jullie net zo goed?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.