Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

13-03-2012 om 09:13

Bijvoeding bejaarde schoonvader (lang)

Mijn schoonvader is na een val in het ziekenhuis terechtgekomen waarbij hij een hersenkneuzing bleek te hebben, en een fors aantal gebroken ribben. (en nog wat "kleine" dingen).

Na 6 weken Intensive Care is hij op de afdeling neurologie terecht gekomen, om verder aan te sterken en in afwachting totdat er een plek is in een revalidatie centrum.

Lichamelijk begint hij op te knappen, geestelijk is hij er nog lang niet.

Nu is hij in de afgelopen weken behoorlijk afgevallen, en is het streven van het ziekenhuis dat hij weer aankomt in gewicht. Dit wordt onderandere gedaan door het geven van het zgn. "astronautenvoer", die een voedingswaarde hebben van 2400 Kcal per pakje. Er word verwacht dat hij 2x zo'n pakje per dag leegmaakt.

En nu de uitdaging....

Mijn schoonvader heeft door het hersenletsel een verminderde mondmotoriek, en ook heeft hij nog steeds een canule in zijn keel waarop hij aangesloten was op de beademing. Hij mag dus alleen maar vloeibaar eten volgens het ziekenhuis.

Gisterenavond toen mijn man op bezoek kwam, kreeg hij te horen dat mijn schoonvader niet meer wil eten, en dat hij dus weer gevoed wordt via de sondevoeding. Tegelijkertijd kwam de verpleegkundige ook heel trots met de mededeling dat mijn schoonvader weer aan het schrijven was geweest, en dat hij geschreven had dat hij aardappelen wilde, sperziebonen, en speklappen met karbonades en gehakt ballen....

Voor ons is het logisch. Mijn schoonvader wil gewoon structuur in de mond, en iets waar smaak aan zit. De bijvoeding (samen 4800 Kcal !!) vind hij domweg niet lekker, en dus eet hij het niet. Hij is namelijk nooit een liefhebber van pap, vla of pudding geweest, dat is allemaal te zoet en te wee.

Wat e.e.a bemoeilijkt is dat hij door zijn hersenletsel zich lang niet altijd bewust is van waar hij is, en wat er precies aan de hand is. Ook is hij nog niet in staat om zich zo uit te drukken zoals hij het wil, en is het korte termijn geheugen bijzonder slecht.

En dan nu dus mijn vraag:

Ik ben op zoek naar informatie over het bijvoeden van ouderen in deze situatie, maar ik zou niet weten welke zoekwoorden te gebruiken bij googlle.

Zijn er alternatieve manieren om ervoor te zorgen dat hij toch meer Kcal binnenkrijgt, en dat hij tegelijkertijd toch iets krijgt wat hij lekker vind? (Wij riepen al, we koken zelf wel en doen het dan door de blender heen, en we voeren hem dan ook zelf wel)

Zijn hier toevallig diëtisten of verpleegkundigen die ervaring hebben met dit type patiënten, die vanuit hun ervaring kunnen vertellen hoe zij daarmee omgegaan zijn in het verleden?

Zijn er mensen die dit herkennen, en die nog een aanvulling of opmerking hebben?

En dan wil ik jullie van te voren al graag bedenken voor het meedenken en lezen van dit stukje.

Sindbad's vrouw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

13-03-2012 om 10:22

Dietiste

hoi; ik ben een dietist.
als eerste zou ik zeggen: ga in het huis op zoek naar een dietist of zoek een zelfstandig gevestigde. Een pakje bijvoeding kan onmogelijk 2400 kcal bevatten, meestal rond de 300 kcal; dus 2x is 600 kcal (en nog lang niet genoeg!!). Afh. van het slikprobleem moet je met een dietist en logopedist afstemmen hoe de structuur van het eten moet zijn. Hij kan dan ook gewoon eten eten, alleen gemalen (en wat verdund); verdund eten is meesteal kaloriearm en als je aan wilt komen moet je super veel energie binnen krijgen.
succes

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

13-03-2012 om 11:02

Bertje/dietist

Ha, wat je verteld bevestigd idd mijn vermoeden dat er iets niet helemaal duidelijk was overgekomen bij de communicatie van het ziekenhuis richting mijn man en vriendin van schoonvader.

Het leek mij idd ook al sterk dat er 2400 Kcal in een pakje zou zitten, en dat hij dan 2 x daags die hoeveelheid moest drinken als bijvoeding. Dat is namelijk 2x datgene wat een gezonde volwassen man nodig heeft.

dank je alvast voor deze informatie, daar kan ik alvast wat mee.

Smaak

Mijn man heeft ook bijvoeding moeten gebruiken om aan te komen. Het merk Fresubin vond hij het lekkerst. Dit kan je uittesten door gewoon een proefpakket (gratis) bij Sorgente aan te vragen, en het zo te testen. Zeker als hij het langer moet gebruiken, is de smaak echt van belang.

Terug naar het ziekenhuis

Als arts zou ik het fijn vinden als je even met mij kwam praten (ervan uitgaande dat ik dat de arts van je schoonvader was). Het klinkt mij namelijk in de oren alsof er een goed plan is gemaakt dat niet duidelijk gecommuniceerd is naar de familie toe. Ik zou dus eerst nog een keer met je schoonvaders arts en dietist in het ziekenhuis gaan praten voordat je van alles op internet gaat zoeken.

Vragen die ik zou stellen als ik familie zijnde:
Wanneer kan hij weer vast eten?
Als hij niet vast kan eten kunnen wij dan gepureerde dinen van huis mee nemen of is dat niet veilig?
Hoelang is het plan voor sondevoeding?

Mariel (heeft veel patienten met hersenletsel)

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

14-03-2012 om 23:17

Mariel81

Ik ben ook absoluut niet van plan om het hele internet af te zoeken op zoek naar soortgelijke verhalen en manieren waarop mensen daar mee om kunnen gaa, of naar soortgelijke ziektebeelden.
Dan weet ik zeker dat ik niet meer slaap, en verzuip in alle informatie die ik niet kan sorteren op bruikbaar/onbruikbaar, al was het maar om de doodsimpele reden dat ik een leek ben.

Wel heb je me hier een paar goede vragen aan de hand gedaan, die ik zondermeer ga stellen.

Gisteren heb ik mij onderandere even een paar minuten bezig gehouden met het onderzoeken van welke bijvoeding nu zoveel Kcal had, en ben ik op de website van nutrica terecht gekomen.

Daar kwam ik een telefoonummer tegen die ik kon bellen voor informatie.
Zij hebben mij inderdaad verteld dat 2400 Kcal per pakje niet bestond, en ook konden ze mij vertellen dat het waarschijnlijk 2.4 Kcal per mililiter is geweest.... Dat komt dichter in de buurt.

Ook heb ik geleerd dat er "krachtvoer" in poedervorm bestaat, wat door appelmoes en dergellijke gemengd kan worden.

Kijk, dat is "kennis" die ik kan gebruiken in het overleg met de dietiste om te informeren of ze dat niet door het gepureerde eten kunnen doen, of door de appelmoes en dergelijke. Dan heeft mijn schoonvader meer smaak, en krijgt hij toch de krachtvoer binnen.

Het gaat mij er namelijk niet om dat ik niet wil dat mijn schoonvader krachtvoer krijgt, maar ik wil graag andere alternativen hebben om toch tot het zelfde resultaat te komen.

Nogmaals dank je wel voor je opmerkingen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.