Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

13-11-2008 om 20:39

Bijwerkingen antibiotica, dokters in de zaal?

Hoi allemaal,

Vanwege een bacteriële infectie heb ik een stevige antibioticakuur gekregen van de dokter. Hij heeft er speciaal eentje uitgezocht waardoor ik zo min mogelijk maagklachten krijg. Alleen zit het probleem nu een stukje lager. Een vriendin noemde het zeer plastisch: spetterpoep. Ik word er gek van... En ik moet nog 8 dagen.

Nu vroeg ik me af of je bij antibiotica iets als diacure of een andere diarreeremmer mag slikken. Ja, ik weet het, dat moet ik natuurlijk de dokter vragen en dat ga ik morgen ook doen. Maar ik zou het het liefste nu slikken (en een rustige nacht hebben), ipv pas morgen...

Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen? Dokters in de zaal?

groeten van Hasse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

13-11-2008 om 20:55

Bijsluiter?

Meestal staat er in de bijsluiter wel iets over medicijnen die je absoluut niet mag combineren. Anders even googelen op de naam van het medicijn?
Voor nu: sterkte ermee.

Tinus_p

Tinus_p

14-11-2008 om 09:47

Dokter in de zaal

Hasse:
"Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen? Dokters in de zaal?"
Als je zelf vindt dat je een arts nodig hebt, moet je de HAP bellen.

Lea van der Heuvel

Lea van der Heuvel

14-11-2008 om 10:36

Dokter in de zaal

Heel vervelend die spetterpoep! Je kan naast antibiotica best loperamide (Immodium) gebruiken, maar ik zou dan wel willen uitsluiten dat de diarree iets te maken zou kunnen hebben met de bacteriële infectie waar je het antibioticum (welke?) voor hebt gekregen. Gebruik je verder nog geneesmiddelen? Ik kan je eigenlijk alleen maar adviseren om toch even (telefonisch) contact op te nemen met je huisarts, hij/zij kan op basis van je gegevens bepalen wat voor jou het beste is. Als je er echt heel veel last van hebt is het switchen naar een ander antibioticum misschien een beter idee.

Wel goed blijven drinken (evt ORS)!

Groetjes,

Lea

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

14-11-2008 om 11:16

Dank

Tinus, ik bel de HAP alleen als er iets haast heeft, in mijn ogen, en dit valt daar niet onder, ik overleef het wel een nachtje... .

De bijsluiter zei alleen iets over de invloed van de AB op andere medicijnen...

Lea, ik heb een infectie in mijn voet, onderhuids zei de dokter en ik ben wat gaan zoeken (google is mijn beste vriend ) en vermoed dat het iets met wondroos van doen heeft. Ben ook rillerig geweest, mijn tenen waren rood en opgezet (dat doet zéér!!) en gisteravond viel er een soort gat in eentje, niet bloedend hoor, maar ook niet helemaal gewoon. Vanmorgen was het weer netjes dicht. Maar er heeft wel een wondje gezeten dus. Slik nu 3 dagen Amoclan en volgens mij is dat een behoorlijk paardenmiddel... Moet dus nog 7 dagen.

En ik heb de huisarts gebeld en ik mag er niks bij slikken helaas. Als ik het echt niet volhou krijg ik andere antibiotica. Het gaat gelukkig iets beter nu, dus ik denk dat ik het wel volhou tot volgende week vrijdag...

Bedankt allemaal voor de reacties!

Groeten van Hasse

Puck2

Puck2

14-11-2008 om 13:53

Mwah, paardenmiddel

Ligt natuurlijk aan de dosering, maar Amoclan is amoxycilline met clavulaanzuurt en dat is eigenlijk een vrij veel gebruikt en vaak goed verdragen antibioticum. Amoxycilline wordt ook vaak als eerste optie gebruikt bij kinderen.
Wat je wel kunt doen is om na het beeindigen van de kuur probiotica(die flesjes uit de supermarkt of hoger gedoseerd bij de drogist of reformzaak) om je darmflora weer wat sneller op peil te hebben.
Beterschap.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

14-11-2008 om 14:34

Aha

Dáár kwam die naam me bekend van voor, zat ook in de drankjes die mijn kinderen laatst hadden...

Ik moet 3 keer per dag een tablet (wat een knollen!!) van 500/125 mg. Is dat veel? Tis in elk geval andere koek dan toen ik wel eens een voorhoofdsholteontsteking had, ook qua bijwerkingen dus.

Groeten van Hasse

tweeling-mama

tweeling-mama

14-11-2008 om 22:35

Vitamine b complex

Ik ben apothekersassistente en wat regelmatig goed helpt is om dagelijkt 1 tablet vitamine b-complex forte in te nemen. Je zult zien dat de diarree dan afneemt. Althans in veel gevallen....

Succes enne beterschap!

Tweelingmama

Iets anders....

En de pil is niet meer betrouwbaar bij antibiotica. Het verbaasd mij echt dat dat niet altijd extra vermeld wordt aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Of is dat achterhaald? Ik kreeg 2 jaar geleden een ab kuur, voor het eerst van mijn leven, en mijn vriendin waarschuwde me. Er stond niets over op de verpakking.

tweeling-mama

tweeling-mama

15-11-2008 om 08:49

Pil en antibiotica

Wat je zegt klopt gedeeltelijk Wil, het is namelijk niet bij alle antibiotica zo. Wel in dit geval.
De pil is niet betrouwbaar bij de zogeheten penicillinen en tetracyclinen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld amoxicilline (evt in combi met clavulaanzuur), doxycycline, minocycline, flucloxacilline. Klacid en Zithromax bijvoorbeeld geven deze interactie niet. Het is eigenlijk ook de taak van de apotheek om daarop te wijzen. Wel moet dan natuurlijk bekend zijn of je een ac-pil gebruikt, of men moet standaard vragen aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd of men een ac-pil gebruikt als dit niet in het systeem staat.
Wel een goede zaak om inderdaad zelf even aan te denken als je het weet, scheelt achteraf een hoop ellende......

Tweelingmama

Kan er ook niet tegen

Ik krijg ook enorme diarree van amoxy met clavulaanzuur. Van amoxy alleen niet, dus misschien kan je de HAP vragen om een ander soort antibioticum?

Tweeling-mama

Ja, vooral omdat hasse last heeft van erge diarree. Dan is het sowieso oppassen met de pil. Maar goed, mijn opmerking valt niet echt onder haar vraag, die gaat over bijwerkingen.
Zwangerschap is niet echt een bijwerking....

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

16-11-2008 om 11:30

Wil40/zwangerschap

Dank je wel voor je zorg wb pilgebruik. Ik ben echter gesteriliseerd (en ik verkies een vrouwelijke partner , dus een zwangerschap is zoiezo al technisch onmogelijk .

Wel goed dat hier nu die waarschuwing staat, want ik wist dit niet en met mij waarschijnlijk nog veel meer mensen.

Groeten van Hasse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.