Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

22-01-2017 om 12:06

Blaasontsteking met bloed plassen

Dochter van 15 had gisteren opeens een blaasontsteking. Het begon in de middag zei ze. 's Avonds had ze een verjaardag en kwam opvallend vroeg thuis. Ze voelde zich niet goed, zei ze. Later kwam er dus uit: veel pijn bij het plassen en ook bloed plassen.
Dokterspost dus maar gebeld, het was best veel bloed vond ik. We konden om 00.30 u. komen (het was inmiddels rond 23.45 u). De arts heeft haar uiteindelijk niet gezien. Uit urineonderzoek bleek een urineweginfectie (wat volgens de kattige assistente van de dokterspost hetzelfde was als een blaasontsteking). Na nog een nachtelijke rit van 10 km omdat hier geen enkele apotheek open bleek, kwamen we met een kuurtje thuis. Ze heeft vannacht meteen genomen en vanmorgen was het bloed en de pijn al minder, zei ze net. Maar ik vind het toch wel raar dat je met een beginnende blaasontsteking meteen bloed plast. Moeten we hier verder nog iets mee richting onze eigen huisarts?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2017 om 12:11

Nee

zeg ik heel voorzichtig. Het is vervelend, maar niet meteen zorgwekkend. Ze kan eventueel na de kuur nog wat urine inleveren voor nacontrole.

Vesta

Vesta

22-01-2017 om 12:47

nee,

waarschijnlijker is dat ze het begin van de blaasontsteking gewoon gemist heeft.
Gebeurt bij mijn dochter ook altijd.

Een blaasontsteking kan gewoon heel snel gaan en dan plas je al snel wat bloed mee en is het heel pijnlijk.

En nee dan hoef je als de kuur goed aanslaat en afgemaakt wordt niet weer naar de arts. Tenzij het vaker binnen korte tijd voorkomt, dan zul je met de arts overleggen over vervolg behandeling en onderzoek.

Puntenslijper

Puntenslijper

22-01-2017 om 13:29

Nee hoor

Hier begon vorige week mijn blaasontsteking ook meteen met bloed plassen en pijn bij het plassen. De kuur (ook via huisartsenpost verkregen) sloeg snel aan. Bloed plassen was in ieder geval meteen over. En ze hoeft niet terug naar huisarts.

Buts

Buts

22-01-2017 om 13:47

Niet gek

Dat kan, er is goed gehandeld.
Nacontrole alleen nodig als er nog klachten zijn.

Tango

Tango

22-01-2017 om 13:55

Nacontrole

Nacontrole werd wel aangeraden door de assistente. Na de kuur de urine weer laten controleren. Doen we dus ook wel.
Fijn om te horen dat het dus inderdaad kan, zo snel. Nu maar hopen dat ze het niet vaker krijgt. Was nu de eerste keer.

Buts

Buts

22-01-2017 om 14:43

Mag

Cystitis bij gezonde niet-zwangere vrouwen (vanaf 12 jaar)NHG Samenvattingskaart
Voorlichting
De huisarts legt uit dat een blaasontsteking veel voorkomt, niet besmettelijk is, maar wel af en toe kan terugkomen. Het gaat om een hinderlijke, in principe onschuldige aandoening, die vanzelf binnen één week kan genezen.9) De huisarts bespreekt de mogelijkheid van een afwachtend beleid (ruim drinken en zonodig pijnstilling) en het meegeven van een ‘uitgesteld antibioticumrecept’. Over het al dan niet starten van het antibioticum kan de vrouw dan zelf beslissen als de klachten persisteren of toenemen.27)

Met antibiotische behandeling zijn de klachten vaak eerder verdwenen, hoewel ze tot enkele dagen na afloop van de behandeling kunnen blijven bestaan.

In aansluiting op de gegeven mondelinge informatie kan de huisarts de patiënt verwijzen naar www.thuisarts.nl.

Medicatie
Bij het besluit een cystitis antibiotisch te behandelen gebeurt dit in eerste instantie blind. Dat wil zeggen zonder dat de verwekker en het resistentiepatroon bekend zijn. De volgende antibiotica komen in aanmerking:

eerste keus: een 5-daagse kuur nitrofurantoïne (2 maal daags 100 mg met gereguleerde afgifte of 4 maal daags 50 mg);28) contra-indicaties zijn ernstige nierinsufficiëntie (klaring < 30 ml/min) en G6PD-deficiëntie;
tweede keus: een eenmalige gift fosfomycine (3 gram), 2 uur na de maaltijd, bij voorkeur voor de nacht. Leg uit dat de klachten niet meteen zijn verdwenen na inname van de eenmalige gift.29) Geef vrouwen die borstvoeding geven geen fosfomycine, tenzij de borstvoeding 24 uur onderbroken kan worden, door te kolven en de gekolfde melk niet te gebruiken;
derde keus: een 3-daagse kuur trimethoprim (1 maal daags 300 mg voor de nacht);30) contra-indicaties zijn ernstige lever- en nierfunctiestoornissen, ernstige afwijkingen in het bloedbeeld, acute porfyrie en methotrexaatgebruik.

Controle
Indien de klachten na de kuur verdwijnen, is controle van de urine niet nodig.
Verricht, wanneer de klachten 3 tot 5 dagen na aanvang van de kuur niet duidelijk zijn afgenomen, alsnog of opnieuw urineonderzoek en verstrek, indien aangewezen, een alternatief middel.
Stuur een dipslide of verse urine naar een laboratorium voor kweek en resistentiebepaling als de klachten na een tweede kuur aanhouden, waarna behandeling plaatsvindt op grond van de uitslag.

https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-urineweginfecties

Zie kopje controle. Het is niet nodig, dat is verouderde informatie. Desalniettemin staat het je natuurlijk vrij. Beterschap voor dochter.
Groetjes Buts ass.

Wel even contact met huisarts

Vanwege een vriendin met regelmatig blaasontstekingen in de pubertijd en een nierbekkenontsteking zodat ze in het ziekenhuis belandde, zou ik het toch wel even bespreken met de huisarts. Al was het maar om te weten op welke symptonen je moet letten. Zo te lezen is dochter niet echt een melder. Ze voelde zich niet lekker maar kan wel al koorts gehad hebben.

Ik wil je niet ongerust maken maar ik zou in een dergelijke situatie wel behoefte hebben aan een gedegen onderzoek .

Buts

Buts

22-01-2017 om 15:53

Gedegen

Gedegen onderzoek bij een eerste blaasontsteking bij een verder (even aangenomen) gezond meisje van 15 die binnen 24 u al zo goed reageert op een ab-kuur? Echt?
En waarom dan? En aan welke onderzoeken had je gedacht? En waarom na 1 blaasontsteking?
Ze hoeft bij een blaasontsteking geen koorts te hebben. Ze moet letten op de symptomen die ze nu heeft en koorts/erg ziek voelen, flankpijn. Zodra ze dat heeft cranberrysap gaan drinken, goed uitplassen, gaan als je moet, urine voor een stickcontrole naar de assistente brengen en van daar verder.

Gedegen onderzoek

Ik ben zelf geen dokter maar zo te lezen heeft de dienstdoende arts het meisje zelf ook niet onderzocht.

Ik dacht aan het voelen of de onderbuik pijnlijke drukplekken heeft.
Nogmaals, het meisje is eerst naar een verjaardag gegaan. Het zal mij niets verbazen als ze voorafgaande aan het feestje ze al zich niet lekker voelde maar dit niet wilde delen. Ik vind haar dus niet zo mededeelzaam.
Ze zegt dat het al beter gaat. Het is nu maar de vraag of dit klopt.

De pijngrens kan per mens verschillen. Hier liep een puber twee weken met een afgebroken speld in de voet. Met wat gepeuter en trekzalf was de punt eigenhandig eruit geduwd. Toch maar even een foto gemaakt ter controle.
Dat bedoel ik met mededeelzaamheid bij pubers.

Ik begreep dat een nierbekkenontsteking vaak gepaard gaat met koorts, maar het hoeft niet.
De assistentie heeft een sticktest gedaan, meer niet.

Maar Buts, de adviesen die jij hierboven neerzet kan de assistente mogelijk zijn vergeten mee te geven. Te meer reden om toch de huisarts of de assistent van de huisarts haar klachten aan te horen.

Tango

Tango

22-01-2017 om 21:46

Flanagan

Jij kent mijn dochter haha. Ze is inderdaad niet erg meedeelzaam. In eerste instantie wilde ze gisteravond ook niet zeggen, waar haar vader bij was, wat er aan de hand was. Ik vermoedde wel dat er echt iets was dus ben daarna achter haar aan naar boven gegaan. 's Middags had ze dus ook al last gehad, veel moeten plassen e.d. maar nog niet echt pijn.
Vanmorgen zei ze inderdaad dat het een stuk beter ging. Vanmiddag had ze een danswedstrijd, weinig naar de wc gegaan en ik denk ook niet voldoende gedronken, daarna dus weer meer last. Wel de antibiotica genomen, al moet ik dat dus begeleiden want vanmorgen deed ze het zelf maar wist niet hoe ze het moest doen met het spuitje (is in drankvorm, tabletten waren op bij de nachtapotheek) dus deed ze het maar in het dopje van de fles(!). Nu vanavond had ze nog steeds wel pijn bij het plassen, als ze uitgeplast was, maar gelukkig veel minder bloed. Ik houd het goed in de gaten, het zou ongeveer 48 uur duren tot de klachten waren afgenomen, daar zijn we nog niet. Maar inderdaad ze meldt niet alles.
Ik ga dus wel voor de zekerheid de urine weer laten testen als de kuur voorbij is. En daarnaast sowieso een afspraak maken omdat ik vind dat het niet lekker gaat met haar weerstand op dit moment.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2017 om 22:29

Flanagan

Ik ben een zeer ervaren blaasontstekingsklant en het komt voor dat ik van het ene op het andere moment opeens constateer dat er iets mis is en dan is het ook meteen goed mis. De assistente heeft mij daardoor ook een keer onterecht geïrriteerd toegesproken met ' voortaan wel meteen de ochtendurine brengen hoor!' Ja maar, als je pas om 11 uur merkt dat er gedoe is, dan is die ochtendurine al door het riool. Ik heb nog niet ontdekt hoe het kan dat het zo plotseling tot uiting komt. Ik ken mijn lichaam best goed, ik voel redelijk aan wanneer er iets is.

Nee

Na 4x een nee op de vraag van Tango, vond ik het tijd voor een ja en legde ik uit waarom.

Ik heb ook een aantal blaasontstekingen gehad maar nooit met bloed. Als ik het voelde aankomen, slikte ik cranberrycapsules tot het stopte. Cranberry zorgt ervoor dat je minder vaak moet plassen zodat de zuurgraag in de urine de bacteriën kan doden. Maar ik pas voor te veel zelf dokteren.

Buts

Buts

23-01-2017 om 11:04

stick

de stick is alles wat je gewoonlijk nodig hebt voor een blaasontsteking. Afhankelijk van het merk test hij met grote gevoeligheid op diverse onderdelen.
Komt daar niets uit dan gaat de urine gewoonlijk op kweek, in de praktijk of door naar het lab van het ziekenhuis.
Daar komt behalve met overleg of ondertekenen van het door de assistente geschreven (in overleg) recept geen dokter aan te pas; het is gewoon het eerste onderzoek dat ook de dokter de assistente zal laten doen.
Je zoekt verder als er daar niets uit komt. Maar dat is bij die klachten de eerste stap, daar hoef je niet voor aan een buik te voelen, tenzij een arts bij het horen van de klachten al denkt aan een blindedarmontsteking, verstopping. Maar dan zijn er ook andere klachten en zal de stick gewoon negatief zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2017 om 23:10

Flanagan

Ik had als kind ook wel eens bloed in de urine. Het is zéker een teken dat het een stevige ontsteking is, die met antibiotica te lijf gegaan moet worden. Verder niet.

Helaas komt blaasontsteking toch langs cranberry capsules bij mij. Mogelijk heb ik het er ook weleens mee voorkomen, maar zeker is het niet.

Ze geloven mij tegenwoordig ook met een negatieve uitslag van de test. Dat komt vaker voor en pas als het op kweek wordt gezet komt er toch iets uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.