Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ongelukje

Ongelukje

15-06-2015 om 16:00

Blauwe teennagel gaat stinken

Dochter heeft iets zwaars op haar grote teen laten vallen. De nagel is langzaam aan het loslaten. De huid onder de nagel gaat nu heel erg stinken. Betekend dit dat er een infectie is? Hoe moet ik de teen behandelen en verzorgen. Alvast bedankt.

Katniss

Katniss

15-06-2015 om 16:19

Huisarts

Ik zou ermee naar de huisarts gaan of bellen voor advies. Het klinkt niet goed in ieder geval.

Nagel wegknippen en in de soda

Zie titel. Ik zou iedere dag een voetenbadje doen met soda of Biotex groen om ontsteking te voorkomen. En als de nagel dan zacht is van het badje steeds zover mogelijk wegknippen, zodat er geen vuil onder kan ophopen. Pleister er overheen voor de bescherming. En verder veel geduld hebben, teennagels groeien maar langzaam.

Ongelukje

Ongelukje

15-06-2015 om 18:59

aha

We zijn net met het eerste Sodabadje begonnen. Voor het slapen gaan nogmaals een badje en dan proberen een beetje weg te knippen van de nagel. Goeie tip . Dochter heeft veel buitengespeeld in de natuur en wou niets anders dan sandalen dragen. Oei haar voeten werden dan best vol met aarde en straatvuil, niet goed dus. Ga nu inderdaad beter opletten en een pleister eroverheen doen ter bescherming tegen vuil. Goed opletten hoe de teen eruitziet elke dag. Bedankt! Is betadine erop ook goed?

Puck

Puck

16-06-2015 om 08:57

en in de gaten houden

Ik ben ook niet gelijk van naar de dokter gaan en probeer ook eerst zelf te verhelpen, maar ik zou het wel in de gaten houden en als het erger wordt, meer gaat stinken, de teen rood wordt of opzwelt of je dochter koorts krijgt of zich ziek zou gaan voelen dan lijkt me dat een reden om alsnog naar de huisarts te gaan en dan niet meer af te wachten.

voel eens aan die teen

Voel eens aan die teen. Als die warmer is dan zijn buren wijst dat op een ontsteking. Maar dan zou je dochter ook flink pijn moeten hebben en dat lees ik niet in je openingsposting.

groeten,

Temet

Sok

Ik zou die teen bij buitenspelen voorlopig beschermen door een sok aan die voet te doen. In schone omstandigheden is het wel goed dat het lucht krijgt.

Katniss

Katniss

17-06-2015 om 00:32

Apart

Ik ben dus de enige die met een stinkende ontstoken teen naar de huisarts zou gaan? Bestaat er niet het gevaar van bloedvergiftiging of andere enge dingen?

Barvaux

Barvaux

17-06-2015 om 07:48

Nee

Hier ga ik ook mee naar de huisarts, het gaat om een kind en dan neem ik niet zoveel risico en wacht ik niet zo lang af maar ik weet dat mijn huisarts daar hetzelfde over denkt. Mijn kind zou zich ook erg schamen denk ik voor zo'n stinkende teen en ook wel willen weten wat het is.

Puck

Puck

17-06-2015 om 09:02

Katniss

Er wordt nergens aangegeven dat de teen ontstoken is. Alleen dat het stinkt. Dat kan ook zijn dat het bloed aan het afbreken is en dat dat niet fris ruikt. Er staat ook niet dat haar dochter klachten heeft. Dus in eerste instantie zou ik er niet direct mee naar een dokter rennen en zou ik handelen zoals ik in mijn posting heb beschreven.

Precies

Bij roodheid, zwelling en/of pijn zou ik naar de dokter gaan. Maar dat stond er niet, dus ik ga ervan uit dat dat dus niet het geval is. Dan ga ik dus niet naar de dokter.
Overigens is betadine als het niet open/ontstoken is niet nodig, maar het kan ook geen kwaad. En ik zou inderdaad bij het buitenspelen een pleister plakken of een sok aandoen, en daarna even goed schoonmaken.

Wikke

Wikke

18-06-2015 om 11:47

Wel

Wel naar de huisarts en dan alleen om het stinken. Een ontsteking hoeft niet per se met kloppen, koorts of zichtbare roodheid gepaard te gaan. Er kan door broeien een schimmeltje ontstaan zijn, er kan ook gewoon een laagje pus onder zitten zonder al die verschijnselen en pus stinkt. Als je dan koorts krijgt ben je al vrij ver in het proces en is de ontsteking groter dan nodig. Ik weet niet of je zelf pus kunt zien zitten?
Een gewone blauwe teennagel stinkt uit zichzelf niet op die manier.

Dus ik zou dat toch even laten zien of op zn minst vragen, je hebt op die plek zo een botinfectie te pakken als je het laat versloffen.

dubbeltje

dubbeltje

18-06-2015 om 12:01

vaak

Kun je in dit soort gevallen de assistente al om advies vragen. Dan krijg je te horen dat een sodabadje wel een goed idee is. Twee x per dag!

Rotting

Een stinkende teen is aan het rotten. Als dat geen pijn doet, dan is het erg.

Wikke

Wikke

18-06-2015 om 12:37

Dubbeltje

Soda droogt uit en wordt door het Rode Kruis en op het medischcontact artsennet en de NHG niet meer geadviseerd.
http://medischcontact.artsennet.nl/Actueel/Nieuws/Nieuwsbericht-1/133954/Geen-sodabadje-bij-acute-wonden.htm

http://download.nhg.org/FTP_NHG/standaarden/FTR/Schaafwonden_text.html

Ook mijn oom met vele ontstekingen mocht niet meer in de soda/biotex en in de betadinescrub nog maar eens per week.

dubbeltje

dubbeltje

18-06-2015 om 12:49

wikke

De link die jij geeft gaat over acute wonden. Dat lijkt me heel wat anders dan een ontstoken teennagel.

ongelukje

ongelukje

18-06-2015 om 12:56

hoe het nu gaat.

Ik vond het ook eng dat de teen ging stinken. Nadat 2x sodabadje gedaan te hebben en de nagel die losz zat afgeknipt te hebben stonk de teen niet meer. De kleur was normaal en de teen niet opgezet of warm. Ik ben zelf ook altijd bang voor infecties en enge bacterien. Denk dan aan al die griezel verhalen van geamputeerde ledermaten als gevolg. Wel stom dat we haar buiten hebben laten spelen met sandalen en geen besccherming. Het zag er eerst alleen maar blauw uit. Ik had geen idee wat er onder die teennagel gebeurde. Gelukkig ziet alles er nu goed uit. Ik hou het wel heel goed in de gaten. Alles wat veranderd.... Ik merk wel dat ik heel veel heb aan dit forum en internet. Het sodabadje en betadine en afdekken heeft wel geholpen. Dat het uitdroogt wist ik niet. Als mijn vinger ontstoken is dan vind ik wel dat het snel verlichting geeft. Misschien wel niet goed voor mensen die extra kwetsbaar zijn. Bedankt allemaal!

als het ruikt

naar de huisarts, lijkt mij. Dat is een teken dat de wond niet schoon is.

De broer van een vriendje van mij, had een ontstoken vinger (had ergens tussengelegen, was een wondje van niets in 't being) en hij vond dat het vanzelf gekomen was en daarom ook vanzelf weg zou gaan. Hij weigerde er naar te laten kijken. Uiteindelijk is die vinger geamputeerd. Bah, ik moet er niet aan denken. Daarom alleen al, ga ik met zoiets naar de huisarts, zeker als het ruikt. Die werpt er een blik op en geeft het juiste advies. Hoeveel moeite is dat nou? Het had die broer een vinger kunnen schelen.

Wikke

Wikke

18-06-2015 om 20:25

Dubbeltje

Een ontsteking waar al pus uitkomt heeft een verbinding met de buitenlucht.

Als het een gesloten ontsteking is moet je 2 x 24 uur een nat verband gebruiken om te weken en het vuil naar buiten te laten komen.

Bij twijfel of stinken bezoek je mijns inziens een dokter voor een blik op de ontsteking en eventueel een antibioticakuur als dat nodig mocht zijn.

De laatste keer dat ik een patient zag die een stinkende teen had, was die al zwart en in staat van ontbinding. Een kinderteen is maar klein. En verder mag je bij diabetespatienten geen soda op wonden gebruiken, dus kun je dat advies ook niet in zn algemeenheid geven.

De richtlijnen zijn gewoon weer veranderd en niet elke arts/assistente is altijd up to date. Verder duurt het lang eer die dingen doorgedrongen zijn en overgenomen worden, ik kan het ook niet helpen.

Fijn dat het nu beter lijkt te gaan met de teen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.