Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Blindedarm ellende

Er zijn vast wel ouders hier die mij raad kunnen geven bij het volgende:
Onze zoon (8) is eind juli vorig jaar opgenomen geweest in zh met hevige buikpijn, misselijk, bloed in urine en sterk verhoogde waardes in bloed. Na uitgebreid onderzoek op van alles en nog wat kon men niks concreets vinden en kreeg hij een week lang antibiotica waar hij goed van opknapte. Ontslagen met de mededeling dat het w.s. een heel lelijk buikvirus was geweest (vanwaar dan antibiotica??) maar dat alle waardes nu weer goed waren. Ging ook allemaal goed thuis tot ik 4 1/2 week geleden op woensdag een telefoontje van school kreeg dat hij ziek was geworden, hevige buikpijn en misselijk. Na te hebben overgegeven thuis, temp. gemeten (wat verhoging) gauw in bed. Wij dachten aan buikvirus dat heerste in klas, maar andere dag nog steeds even ziek. Omdat hij klaagde over buikpijn rechts onder ook getest op blindedarm (indrukken en loslaten) maar dat deed niet extreem veel pijn. 's Avonds paracetamol gegeven en toen zakte buikpijn maar hij bleef vreselijk misselijk. Uiteindelijk maandagmorgen naar huisarts, toen had zoon inmiddels al 6 dgn niks gegeten en nauwelijks gedronken, deze dacht nog steeds aan noro virus maar gezien zh opname vorig jaar moest urine worden onderzocht. Daar bleek zeer veel bloed in te zitten, bloed laten prikken en waardes waren torenhoog (mn leuko's). 's Middags met spoed naar kinderarts en na onderzoek met echo, waarbij rontgenoloog nog vrolijk opmerkte dat het kind er niet echt doodziek uitzag, bleek er 1 ontstoken massa in zijn buikje te zitten. Hij had een acute appendix gehad deze was razendsnel ingekapseld, er had zich een groot abces gevormd en hij had een zoveel pus en etter in buik dat er een buikvliesontsteking was ontstaan. Opereren kon niet vanwege het abces, daar moest een drain in en hij werd daarna opgenomen met veel antibiotica en 2 ltr vocht per dag vanwege uitdroging. Het abces aanprikken ging zonder roesje o.i.d. en duurde 3 kwartier, het was de hel voor ons kind zoveel pijn als dat deed, maar er kwam wel heel veel viezigheid al uit. De week daarna in zh moest er elke dag 2x worden gespoeld om rest eruit te krijgen. Na een week waren bloedwaardes redelijk goed en mocht hij naar huis met nog een kuur antib van een week. Inmiddels zijn we 2 wk thuis maar hij heeft nog steeds last van pijnlijke steken, ziet nog erg wit en is gauw moe. Hij was ook 5 kg afgevallen en het aankomen gaat ook niet echt snel. Vorige week heb ik op eigen verzoek nog een keer bloed laen prikken en toen bleek zijn bezinking nog steeds te hoog. Wij blijven bang dat er zich nog een keer zo'n abces ontwikkeld en willen het liefst de blindedarm laten verwijderen zodra dit kan. Na gesprek gisteren met chirurg blijkt echter dat hij dit helemaal niet van plan is. Eerst moet zijn buikje tot rust zijn gekomen en alle ontstekingen en verklevingen weg zijn (logisch) en dan gaan ze verder kijken en hem nauwlettend in de gaten houden. Maar wij hebben het gevoel op een vulkaan te leven die elk moment weer kan uitbarsten, vorig jaar hebben ze het immers ook niet kunnen ontdekken, en ik wil dit mijn kind niet nog eens laten ondergaan. A.s. woensdag moeten we weer richting zh voor bloed prikken en nog een keer gesprek met chirurg maar die ziet ons echt als overbezorgde ouders en schat het risico op herhaling niet zo groot in. Als hij bij zijn standpunt blijft gaan we zeker een second opinion aanvragen maar in hoeverre is onze angst nou reeel? Is een operatie idd risicovoller dan het laten zitten van de blindedarm? Daar gaf chirurg geen antwoord op, hij wil eerst de komende maanden aankijken.
Sorry voor lange bericht maar ik hoop gewoon op iets van herkenning bij andere ouders en hoe daar is gehandeld.

groetjes,

Jakje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minka

Minka

12-05-2010 om 12:58

Jakje

Hoi,
Wat een nare geschiedenis! Ik kan me voorstellen dat je er niet gerust op bent. Ik herken het niet helemaal, maar mijn man heeft een soortgelijke ervaring gehad, met veel minder complicaties. Hij had een blindedarmontsteking die chronisch (?) was en hij heeft eerst een opname gehad met antibiotica en bedrust. Eten mocht hij niet, alleen heldere vloeistoffen. Een half jaar later is de blindedarm alsnog verwijderd. Dat was bij de opname al afgesproken, al had hij bij die operatie eigenlijk geen enkele klacht. Het was puur om herhaling te voorkomen.
Minka

Gertrudis

Gertrudis

12-05-2010 om 14:09

Gevoel

Je gevoel volgen zou ik zeggen, jij ziet je kind elke dag en blijkbaar gaat de dokter nogal op statistiek af (de kans dat...) maar die getallen zeggen niks over 1 iemand.

Het is natuurlijk niet niks wat hij meemaakte, je zou een termijn kunnen voor ogen houden waarbinnen je duidelijk wil zien dat je zoon opknapt, minder va

Gertrudis

Gertrudis

12-05-2010 om 14:10

Sorry, vervolg

vaak en vlug moe is ed. Is dat niet zo, dan naar een andere dokter voor een second opinion. Vooral voor duidelijker informatie ook, daar heb je recht op.

Veel beterschap voor je zoon!

Tirza G.

Tirza G.

12-05-2010 om 15:52

Mmmm

Als ik het zo lees, is zijn buik nog steeds niet rustig. Ik kan me voorstellen dat ze daar niet in willen snijden, snijden in een ontstekingsgebied is een groot risico. In de regel wordt eerst de ontsteking tot rust gebracht en dán pas gaat er gesneden worden.
Maar wat een horrorverhaal, bah!

Tirza

Blackbird28

Blackbird28

13-05-2010 om 09:38 Topicstarter

Niet nu

Ik snap ook dat er nog niet kan worden geopereerd zolang zoon nog niet 100% hersteld is, het wordt in die zin al lastig genoeg om hem dan nog een keer rustig naar het ziekenhuis te krijgen.
Maar zoals chirurg het nu aangaf zag hij ook in de toekomst geen enkele reden meer om te gaan opereren in een, zoals hij zei, "gezonde blindedarm". En daar hebben wij heel veel moeite mee, volgens mij is die darm helemaal niet meer zo gezond en blijf je dus een risico lopen.
Komt nog bij dat het zh in onze provincie is gefuseerd en dat levert tussen artsen onderling veel wrevel op wat je als patient absoluut merkt. Wij zijn begonnen in zh V, toen opgenomen in zh G en daar kende men zijn status niet goed en hadden andere behandelplannen. Het vetrouwen in deze artsen en chirurgen is redelijk gedaald, zijn al aan het beraden of het mogelijk is om bijv. in Belgie een arts te consulteren maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee.

ilsepilse

ilsepilse

14-05-2010 om 22:49

Zeker 2nd opinion

toen mijn zoon 2jr geleden erge buikpijn had werd hij 1 nacht opgenomen, ze dachten ook blindedarmonsteking. de volgende dag met AB naar huis, met de boodschap als hij weer buikpijn kreeg meteen terug te komen, gelukkig hoefde het niet maar wel vreemd dat dit bij jou niet werd gezegd... ik had allang eerder ad bel getrokken...
snel een 2nd opnion enne heel veel sterkte met je mannetje...

Blackbird28

Blackbird28

15-05-2010 om 17:14 Topicstarter

Overbezorgde ouder

Dat gevoel kreeg ik vorig jaar al toen we in zh waren en dom genoeg heb ik me daar nu door laten (mis)leiden. Niet snel genoeg naar huisarts omdat je niet gezien wilt worden als die overbezorgde ouder, juist omdat we maar 1 kind hebben.
Maar zodra hij nu pijn krijg zitten we wel gelijk op de SEH, hoop alleen dat het niet nog een keer zover komt.
Begreep van site van CZ dat je daar ook een second opion aan kan vragen, iemand toevallig al eens aan de hand gehad?

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 17:58

Jakje

Dat weet ik, van die fusie Misschien is het ziekenhuis in T een idee? Komt op mij altijd heel fijn over. Alhoewel ik moet zeggen, dat de berichten over de kinderafd. uit G de laatste tijd wél verbeteren.

Tirza

Blackbird28

Blackbird28

16-05-2010 om 11:05 Topicstarter

Tirza

Ja, hebben wij ook aan gedacht of nog iets verder in A. Weet niet of je daar zo naar toe kan gaan, zal w.s. eerst met CZ moeten overleggen maar ze staan idd goed bekend.
Mm, die berichten over die kinderafdeling hadden wij ook gehoord maar in praktijk blijkt dat dan toch tegen te vallen.
Was net nieuwe gang geopend waar onze zoon lag maar helaas kamer naast deuren die hele dag en nacht automatisch opengingen voor bezoek en personeel. Was bovendien aanlooproute naar kraam dus continue geren en veel gepraat (weg nachtrust), geen nachtverlichting in gang, kleine kamer voor 3 patienten en ouders, geen wasfaciliteiten in de buurt. Overdracht vanuit V was bedroevend, hebben met ambulancepersoneel 2x hele afdeling rond moeten rijden voordat we iemand konden vinden die ook nog niks wist van komst zoon.
Kortom, wij waren niet enthousiast

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2010 om 13:27

Mmmmmm

Wat lullig Jakje, bah. Ik dacht: ik gooi er wat positiefs in. Wat jammer dat het niet zo blijkt te zijn in de praktijk. Volgens mij kun je zó naar een ander ziekenhuis, ik kan je ook de L in B(oz) aanbevelen. Daar ga ik altijd met mijn schoonmoeder naar toe, ongelooflijk vriendelijk ziekenhuis.
Sterkte met je zoektocht. Dat geklier krijg je er gewoon allemaal gratis bij, terwijl je daar helemaal niet mee bezig wilt zijn

Tirza

ilsepilse

ilsepilse

16-05-2010 om 21:20

2nd opnion

dat hoef je toch niet aan te vragen aan je verzekering? ik ga als ik het niet zeker ben voor de zekerheid naar Belgie naar mijn oude ziekenhuis ...
en kreeg het altijd terugbetaald van mijn verzekering...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.