Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gerdina

Gerdina

30-11-2008 om 23:00

Bloed(?) in urine baby

Dag allemaal,
Ik hoop dat er iemand is die mij gerust kan stellen want ik maak me wel zorgen over ons zoontje. Ons zoontje is bijna 3 maanden en heeft de afgelopen 3 nachten niet/nauwelijks geplast. En met mnacht bedoel ik dan tussen half 8 's avonds en half 8 's ochtends. Overdag plast hij wel goed. Gisteravond had hij om 10 uur een heel klein beetje geplast me ook wat bloed erbij. We schrokken hier erg van en hebben de huisartsenpost gebeld. Zij zeiden dat we een plaszakje om moesten toen en vandaag dan inleveren. Dat hebben we gedaan en we zijn dus ook met hem naar de post geweest. Zijn urine was gelukkig schoon, geen bloed, geen ontsteking. De arts zei dat het ook wat ureum kristallen konden zijn, die zijn nl oranje-rood. Ik heb de luier laten zien, maar ze kon niet zeggen wat het was. Ze zei dat we het verder maar even moet aankijken, maar dat er waarschijnlijk niets aan de hand is. Baby'tjes hebben wel vaker een beetje bloed in de urine zei ze.
Hij heeft verder geen koorts. Ik vind hem wel wat pieperiger en heb het idee dat hij iets minder goed drinkt. Hij krijgt borstvoeding.
Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt en bleek het inderdaad niets te zijn? En kan het normaal zijn dat hij alleen overdag plast?
Vannacht zag ik hem al aan een dialyseapparaat liggen...
De arts heeft me wel enigszins gerust gesteld, maar ik maak me toch nog wel wat zorgen.
Groet,
Gerdina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

30-11-2008 om 23:55

Gerdina.

Ik weet niet of ik je gerust kan stellen.
Als het uraten ( die kristallen waar je het zelf al over had ) zouden zijn dan moeten zijn luiers overdag toch echt wel een stuk droger zijn. Hij zou toch wel zo'n vijf flink zware luiers moeten hebben. Zo'n 150 cc vocht in elke luier is normaal.
Krijgt hij één of twee borsten per voeding en voed je hem op verzoek of op de klok ?
Hoe is zijn groei tot nu toe geweest ?
M.

Gerdina

Gerdina

01-12-2008 om 09:49

Rembrand

DAnk alvast voor je antwoord. Hij heeft op dit moment hooguit 4 goede plasluiers. Hij drinkt op verzoek, zo'n 7 keer per dag. Hij heeft nog één nachtvoeding. Meestal krijgt hij één borst per voeding. Als hij klaar is met drinken kan ik er altijd nog wel iets uitkrijgen de borst is dan nog niet helemaal leeg. Tot nu toe groeide hij als kool. Begin november zijn we voor het laatst op he CB geweest en toen was hij een kilo gegroeid in een maand tijd.
Vannacht had hij dus weer wat bloed in zijn luier, het is echt niet veel, maar het was ook een minimaal plasje.
Ik ben vannacht ook ongesteld geworden, kan het daarmee te maken hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken! Fijn dat je actief bent op het forum!
Gerdina

Rembrand

Rembrand

01-12-2008 om 11:36

Gerdina.

Hoi,
Zijn groei zag er tot nu toe goed uit. Het kan zijn dat je produktie door je naderende menstruatie wat is teruggelopen de afgelopen week. Dit kan zijn onrustige drinkgedrag veroorzaakt hebben en het feit dat hij toch minder melk heeft binnen gekregen. Twee borsten aanbieden en vaker voeden ( dus voedingsignalen in de gaten houden ) lijkt me in ieder geval verstandig de komende dagen.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat jouw hormonen bloedverlies bij je baby kunnen veroorzaken. Het kan wel bij een meisjesbaby, maar dan ( volgens mijn informatie ) alleen in de kraamweek. Je ziet dan wel eens vaginaal bloedverlies bij een meisjesbaby.
Nader onderzoek van een kinderarts lijkt me toch wel wijs.
M.

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2008 om 11:37

Urineweginfectie

Is de meest miskende infectie bij jonge kinderen. Ik vind bloed in de urine (of uraten) echt niet normaal bij een baby van drie maanden. Ik vind het een raar verhaal en zou ook ongerust zijn. Kun je niet een dag lang urine opvangen en dan morgen terug naar de huisarts?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2008 om 11:37

O trouwens

Met jouw menstruatie heeft het níets te maken

Tirza

Dat was hier normaal

's nachts niet of nauwelijks plassen. Als ik de kleintjes op pakte voor de laatste voeding, waren de luiers meestal nog droog. Ook poepen deden ze in de nachtelijke uren niet. Ze waren ook heel snel zindelijk (weinig ongelukjes)

Gerdina

Gerdina

01-12-2008 om 13:29

Vanochtend weer naar de huisarts geweest

Hij heeft ons zoontje goed bekeken en ook de luier. Omdat he bloed een losse bloeddruppel lijkt te zijn en niet echt helemaal vermengd is met de urine, denkt hij dat het van het slijmvlies van zijn piemeltje komt. Dat dat nog heel gevoelig kan zijn.
Hij dacht ook dat zoonlief waarschijnlijk toch wat te weinig voeding krijgt op dit moment en suggereerde om eventueel na de bv nog wat water of flesvoeding te geven. Dat laatste ben ik voorlopig nog niet van plan. Ik ga hem nu de komende dagen overdag om de 2 uur voeden en eventueel nog wat kolven om extra te geven. De arts kon zich daar wel in vinden
Op dit moment zag hij nog geen reden ons door te sturen, maar mocht er nog vaker bloed in zijn luier zitten dan doet hij dat wel.
Zoontje maakt ook verder niet echt een zieke indruk, hij is wel wat verkouden, waardoor hij misschien ook wat moeilijker drinkt.
Tirza, gisteren is zijn urine nog gecontroleerd, toen zaten er geen ontstekingscellen in, kan het dan toch een infectie zijn?
Andrea, vanaf welke leeftijd waren jouw kinderen 's nachts droog? En hadden ze toen nog wel een nachtvoeding?
Om 12.00 had hij gelukkig een volle plasluier. Ik hoop dat met vaker aanleggen het goed komt.
Groet,
Gerdina

Rembrand

Rembrand

01-12-2008 om 13:42

Gerdina.

Heel verstandig dat je het advies van je huisarts over water of flesvoeding niet opvolgt. Dit is in feite een verkapt afbouwadvies. Twee borsten per voeding aanbieden en vaker voeden is de beste manier om je produktie weer snel op te krikken.Wat zei de huisarts toen je dat idee opperde ? Je zou hem ook tussendoor kunnen laten wegen om te kijken hoe zijn groei nu is.
Voor de rest sluit ik mij aan bij mijn collega Tirza.
M.

Gerdina

Gerdina

02-12-2008 om 11:37

Update

Ik heb de indruk dat het plassen iets beter gaat, al was het vannacht nog niet veel. Het lukt niet echt om hem vaker te laten drinken. Want als ik hem daarvoor wakker maak valt hij na 3 slokken weer in slaap. Wat wel goed gaat is om hem per voeding meer te laten drinken. Dus dan gewoon maar 10 keer aanleggen. Even tussendoor verschonen enzo.
Ik ga vandaag ook even zijn luiers wegen zodat ik ook weet wat hij plast. Bergrijp ik uit jouw berichtje Mieke dat een baby ongeveer 750 ml per dag moet plassen?
We gaan ook zo even naar het bureau om hem te wegen.
Ik voel me wel schuldig naar mijn zoontje, heb ik hem misschien wel bijna uitgehongerd!

Gerdina

Gerdina

02-12-2008 om 13:13

Slecht gegroeid

Hij is in een maand nu maar 230 gram gegroeid. In de lengte is hij wel volgens schema gegroeid. Ik voel me nu een erg ontaarde moeder dat ik het niet door heb gehad. Ik zit hier ook in tranen achter de computer. Maar de eerste twee maanden was hij ook steeds binnen 10 minuten klaar met drinken en groeide hij heel goed.
Ik hoop dat met het langer drinken en het aanleggen zodra hij maar een kik geeft we het weer de goede kant op kunnen krijgen. We hebben voor vrijdag weer een weegafspraak op het bureau.
Op het bureau zeiden ze ook dat ik kon gaan kolven en hem dus alleen flesjes gekolfde melk te geven, zodat ik weet wat er naar binnengaat. Lijkt jullie dat een goed idee? Ik geef hem liever gewoon zelf. En het lijkt me ook heel intensief en hier loopt ook nog kleuter rond die wel wat aandacht van haar mama verdient. Maar asl dat het beste is dan zal ik het doen.

Rembrand

Rembrand

02-12-2008 om 14:09

Groei.

Ik kan me voorstellen dat je hier best van bent geschrokken. Gelukkig ben je er nu achter en kan een ander borstvoedingsbeleid je produktie er weer bovenop helpen. Je kan ook borstcompressie gebruiken om hem meer binnen te laten krijgen en hem wakker te houden.
Meer hierover kan je lezen op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie.html
Kan je via het CB gebruik maken van de diensten van een lactatiekundige ? Je kan ook zelf een lactatiekundige consulteren. Zij kan je telefonisch of bij een huisbezoek deskundig advies geven. In jullie geval is het denk ik ook goed als het aanleggen/voeden word bekeken. Kolven is geen goede maatstaf om te zien hoeveel er uit je borsten komt. Het valt me op dat er wel steeds meer moeders voor kiezen om fulltime te kolven. Onzekerheid lijkt hierbij de grootste drijfveer te zijn. Live voeden heeft meer gezondheidsvoordelen, en als het goed gaat hou je dit langer vol dan alleen kolven. Ik ben in ieder geval nog nooit iemand tegen gekomen wiens hobby kolven was
M.

Tirza G.

Tirza G.

02-12-2008 om 14:56

Ach meid toch

Gelukkig ben je precies op tijd. Lekker aanleggen en wat misschien ook wel werkt: wisselvoeden. Dus niet 1 borst per voeding, niet 2, maar 3 of 4. Gewoon weer terugleggen naar de "eerste" kant als hij met de tweede borst klaar is.
Kolven is zinloos. Een hoop werk, een hoop frustratie en als meet-argument nauwelijks betrouwbaar.

Tirza

-Wendy-

-Wendy-

02-12-2008 om 17:53

Herkenning (groei)

Ik herken veel in je verhaal. Mijn dochter, nu ruim acht maanden, was toen ze vier maanden was een klein ons afgevallen. Met zes maanden was ze iets meer dan een ons gegroeid. Ik heb het boekje niet bij de hand, maar uiteindelijk was ze in drie maanden tijd maar twee ons gegroeid. En ze was al die tijd tevreden, vrolijk en actief. Ik vond het stiekem wel leuk dat ze zo klein was (ze is wrschl onze laatste) niet wetenden dat ze helemaal niet groeide. Ook hier dus schuldgevoel alom.

Ik ben haar toen iedere twee uur gaan aanleggen en ben vooral meer tijd gaan nemen voor de voedingen. Dus niet stoppen als ik dacht dat ze klaar was, maar echt pas stoppen als ze helemaal niets meer deed met de borst. En met resultaat, haar luiers werden zwaarder en op mijn werk kolfde ik de helft meer. Daarnaast ben ik gaan bijvoeden, maar dat is voor jou zoontje natuurlijk nog niet aan de orde.

Uiteindelijk was mijn dochter drie weken later zes ons gegroeid! En ik vermoed dat er nu weer een maand later weer minstens zoveel is bijgekomen.

Misschien is dit verhaal een opsteker, veel sterkte in ieder geval!

Wendy

tonny

tonny

02-12-2008 om 22:55

1,2,3,4 - beetje o.t.

ja... dat lijkt zo vanzelfsprekend Tirza, ik hoop dat dit werkt bij Gerdina. Want zo heb ik het geregeld verteld, uitgelegd toen ik ooit cp was en ook zelf gedaan.

Maar bij jongste dochter werkte het niet; ook niet toen ze zeer matig groeide. Die wilde geen tweede borst. Laat staan derde, vierde. Ik kon op mijn kop gaan staan! Om wanhopig van te worden.
Gelukkig is ze inmiddels 17, alles is tijdelijk. Maar wat een stressvolle tijd was dat.

tonny

Gerdina

Gerdina

04-12-2008 om 13:41

Bijna het bijltje erbij neergegooid

Vanochtend zag ik het niet zo meer zitten. Ondanks dat hij langer drinkt, plaste hij nog geen milliliter meer. Elke keer maar zo'n 40-50 ml. Zelfs al een keer na de voeding nog 45 ml gekolfde melk gegeven. Maar ook dat hielp niet.
Bovendien heb ik heel erg last van mijn rug, ellebogen en polsen mede door het lange voeden. Ik ben nu soms wel een uur bezig met voeden. (Ik heb ook fibromyalgie, dus kwetsbare gewrichten) Ik begin aardig aan het eind van mijn latijn te raken. Maar vanmorgen had hij zowaar 115 ml in zijn luier, dus raap ik mezelf maar weer bij elkaar in de hoop dat het tij gekeerd is.
Kolven is inderdaad mijn hobby niet, dus ik voed toch zoveel mogelijk zelf.
Morgen weer wegen, ik hoop dat er weer een beetje vooruitgang in zit, dat hij in ieder geval niet verder is afgevallen.
Bedankt voor jullie tips en steun. Fijn om te weten dat het toch nog goed kan komen zoals bij Wendy en Tonny!

Rembrand

Rembrand

04-12-2008 om 18:44

Gerdina.

Als hij morgen weer niet gegroeid is of afgevallen lijkt het toch heel goed om een lactatiekundige te consulteren.
Je hebt in het begin genoeg melk gehad ( hij groeide immers een kilo per maand ). Deze produktie zou echt weer op de rit kunnen komen, maar deskundige begeleiding is dan wel wenselijk.
Gebruik je medicijnen voor je fibro ?
M.

Gerdina;

Je bent nu bijna een week aan het "rommelen". Ik zou het advies van Rembrand inderdaad opvolgen en morgen een lactatiekundige bellen. Het lijkt me niet wenselijk dat je een uur per voeding bezig bent als je nog een kindje hebt rondlopen en fibromyalgie hebt. Daarnaast is het wel belangrijk dat je kindje weer goed gaat drinken. Die grote zware plasluiers moet hij toch echt weer gaan krijgen.

Heel veel succes en hopelijk krijg je de voeding weer op de rit.

Linda

Gerdina

Gerdina

05-12-2008 om 14:04

Ja! gegroeid

Hij was nu 150 gram zwaarder dan dinsdag. Nu heeft hij dinsdag gedronken na de meting en vandaag voor, maar toch. Toch zijn zijn luiers nog steeds niet echt vol. Kan het zijn dat hij eerst het vocht in zijn eigen lijfje weer aanvult en pas dan weer meer gaat plassen? Hoewel hij er nooit uitgedroogd uitgezien heeft. Zijn urine was ook altijd gewoon licht (qua kleur).
Nu nog bedenken hoe we het doen, zodat het voor mij ook goed vol te houden is. We proberen het dit weekend komen we daar niet uit dan bel ik maandag de lactatiekundige.
Ik heb trouwens het idee dat ik melk genoeg heb, hij drinkt de borsten nooit leeg, maar dat hij een beetje lui geworden is. Hij is verder ook meestal een rustige en tevreden baby.
Vannacht heeft hij trouwens voor het eerst doorgeslapen. De CB-verpleegkundige zei dat het wel verstandiger is hem maximaal 6 a 7 uur te laten slapen, omdat er anders te veel tijd tussen de voedingen komt. Of kunnen we hem beter midden in de nacht nog een keer wakker maken?
Voor nu zijn we wel een beetje opgelucht. Dinsdag gaan we weer naar het bureau. We hadden dan al een afspraak staan. Ik hoop dat de stijgende lijn doorzet!
Groet,
Gerdina

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.