Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bloeddrukmeter van de aldi

Onlangs heb ik een bloeddrukmeter van de aldi gekocht. Bij mijn huisarts was mijn bloeddruk goed, ik meen 125/80. Toen zag ik dat ding van de week liggen bij de aldi en dacht, he da's handig. Kan ik mijn bloeddruk zelf in de gaten houden. Vorige week had ik een prachtige, optimale op mijn aldimeter, 115/80,maar gisteren en vandaag zag mijn bloeddruk er opeens zorgwekkender uit. 150/98. Een paar keer achter elkaar gemeten. Als ik nu alleen al naar die meter kijk raak ik al in de stres. Ik vraag me af of deze meter betrouwbaar is, merk levita, of dat je bloeddruk gewoon erg kan schommelen. Iemand ervaring? Ik heb wel een drukke werkweek achter de rug dus helemaal stresvrij ben ik niet, maar de verschillen vond ik opeens wel groot

Voorzorgen

Voor je gaat meten is het belangrijk om even ontspannen te gaan zitten of liggen. Het beste resultaat is in de ochtend voor je opstaat en dat dan een aantal dagen achter elkaar. En meet dan steeds aan dezelfde bovenarm.
Tenzij er een aanleiding voor is zou ik niet de hele dag gaan lopen meten of beiderzijds gaan meten.
Je moet in het begin ook even leren omgaan met dat ding zodat meestal pas na een paar dagen er een betrouwbare meting ontstaat.
De Levita staat niet op de lijst van goedgekeurde producten van de Britse hypertensie vereniging maar ik ga er vanuit dat als je echt grote verschillen meet dat je toch wel even naar je huisarts gaat en dan kan dat ding geen kwaad.

Mamvantwee

Mamvantwee

01-06-2013 om 14:51

Ijken

Je kunt met je eigen meter naar de huisarts (assistente) en je meter laten ijken. Dan weet je ook in hoeverre jouw metingen betrouwbaar zijn.

Daarnaast is het absoluut waar dat je bloeddruk heel erg kan variëren. De mijne wisselt ook enorm: als ik druk ben, als ik even heb ontspannen, of gewoon in bed lig, of vijf minuten na de vorige meting, allemaal verschillende waarden. Klassiek geval: 'ben benieuwd of mijn bloeddruk weer zo hoog is....' En dan idd een hoge meting. Of als je denkt: 'o, valt wel mee' dan is de meting erna ook weer lager.

Ik kan ook niks met de metingen die bij de huisarts gedaan worden: er zitten zomaar 20 punten bovenop. Typisch witte-jassen-effect!

Ik meet mijn bloeddruk eens per maand gedurende twee of drie dagen, elke dag een keer s avonds voor het slapen gaan, en een keer s morgens voor het opstaan. En elk meetmoment bestaat uit twee of drie keer meten met vijf minuten tussentijd. Daarmee krijg ik een goed beeld van mijn bloeddruk.

groet, Mamvantwee

xanne

xanne

02-06-2013 om 18:00 Topicstarter

Dank

Bedankt voor de tips en de geruststelling. Ik ga nu 1 x in de maand meten, lijkt me idd beter. Ben ook al bezig met heel gezond eten en veel bewegen. Heb trouwens geen overgewicht. Ben wel net vijftig, veel opvliegers en andere ongemakken die ik niet kan plaatsen (oorsuizen) en daarom was ik ook naar de huisarts gegaan.

Jerbla

Jerbla

08-02-2014 om 13:44

superhandige bloeddrukmeter

Ik loop al jaren bij de huisarts met een te hoge bloeddruk. Mijn dochter heeft het ook. Steeds last van witte jassen spanning. Op advies van een kennis kocht ik een bloeddrukmeter van Bodygauge. Wel een makkelijk apparaat. Hoort een app bij, die je gewoon kunt downloaden voor op de tel. Nu meet ik gewoon regelmatig thuis mijn bloeddruk en komt er op mijn telefoon een mooie grafiek te staan. Bij mijn bezoek aan de huisarts laat ik die dan zien. Ik heb niets met techniek, maar dit werkt wel handig.Jeroen

Waarom?

Je bloeddruk was prima bij controle bij de huisarts, dus waarom zou je dan thuis je bloeddruk ook nog de hele tijd willen meten? In een hele diepe kast stoppen dat ding. Als je klachten hebt ga je naar de huisarts.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.