Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bloedneuzen

Beide kinderen hebben hier met grote regelmaat bloedneuzen. Spontaan, zomaar....voor zover wij weten houd het verband met de luchtvochtigheid (laag momenteel) én met de luchtdruk en het zuurstofgehalte van de lucht. Reizen met die 2 is dus altijd bloedneuzen (vliegtuig, auto omhoog,omlaag altijd raak). Dichtbranden is al verschillende keren geprobeerd. Bij oudste door zowel huisarts als kinderarts, bij jongste door huisarts. Ik geloof daar niet meer in ondertussen want het heeft nooit geholpen, geen sikkepit. Het doet alleen maar pijn en geen enkel effect. Ooit werd ons beloofd dat ze 'eroverheen zouden groeien' nou mooi niet dus. Gisteren had jongste weer 's een bloedneus en het bloed droop al op de bank waar ze rustig zat te lezen voor ze er erg in had. Nu leuke vlek op de bank....(grrr...). Oudste had vorige week d'r hele jas onder zitten. Bloedneus op de fiets en het waaide nogal dus het vloog zo d'r jas op voor ze kon stoppen. Tot stoppen krijgen we het meestal wel op een hele enkele keer na (oudste 2 keer gebeurd) en het is geen groot drama ze zijn er aan gewend.

Maar het is gewoon 'lastig'. Iemand nog een goede tip hoervoor? (je weet maar nooit, heb de hoop al een beetje opgegeven).

groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

02-05-2013 om 10:51

Melk

Drinken ze melk? Het lijkt een fabeltje maar je kunt er toch wel wat over vinden op internet. Mijn vader was hier heel gevoelig voor en om onder de diensttijd uit te komen is hij heel veel melk gaan drinken. Hij had zo vaak een bloedneus dat ze hem naar huis gestuurd hebben.

Chocola

Sommige mensen krijgen spontane bloedneuzen van chocola. Zie je daar een patroon in misschien?

Lilie

Lilie

02-05-2013 om 11:04

Vasaline

Onze oudste heeft het een tijd gehad. Heel vaak ' s nachts. Al het beddegoed onder. Werd er helemaal simpel van. Las toen ergens de tip om vasaline in de neus te smeren. Hielp heel goed. Hebben dat een aantal weken volgehouden en toen was het eigenlijk ook over. We nemen nog steeds een klein potje mee op vakantie

Annet

Annet

02-05-2013 om 23:27

Hooikoorts

Mijn oudste krijgt bloedneuzen sinds ze last heeft van hooikoorts. Met medicijnen tegen hooikoorts zijn er geen bloedneuzen, als ze 3 dagen haar pillen vergeet, zijn de bloedneuzen terug.

albana

albana

03-05-2013 om 08:17 Topicstarter

Mmm

Die vaseline hebben we een periode al geprobeerd en dat hielp niet. Chocolade eten ze amper en ik zie daarin geen oorzakelijk verband. Melk zou kunnen....Maar dat drinken ze elke dag en die bloedneuzen hebben ze niet elke dag? Dus welk verband moet ik dan zoeken? Dat melk drinken is elke dag ong. evenveel....en die bloedneuzen niet, die zijn er soms, soms niet.Soms 3 dagen achter elkaar en soms weken niet...Zou dat alsnog dan kunnen? Ik zou eens een periode helemaal geen melk kunnen proberen? Medicijnen tegen hooikoorts...kun je die zo halen dan? Vrij verkrijgbaar? En hebben die geen mogelijke bijwerkingen?
groeten albana

Cetrizine

Hooikoorts kan het inderdaad ook zijn. In ons gezien hebben de hooikoortsklanten ook de bloedneuzen. Cetrizine gebruiken wij tegen de hooikoortsklachten. Voor zover ik weet een onschuldig middel, vrij verkrijgbaar, merkloos te koop o.a. bij Aldi en Lidl 7 pilletjes voor 1 euro. 1 pilletje per dag. Sommige mensen worden er slaperig van (wij niet), dan wordt aangeraden het 's avonds te slikken, het werkt een heel etmaal. Wij hebben er helemaal geen bijwerkingen van en de hooikoortsklachten verdwijnen niet helemaal maar het wordt een stuk beter te doen.

neteret mut

neteret mut

03-05-2013 om 16:46

Beetje ot

toen ik zwanger was werd het erger. Verder idd tijdens hooikoortsaanvallen wel. Bij een paar van de kinderen ook wel eens zomaar. Bij ons niet zo erg dat we dichtbranden serieus hebben overwogen, daarvoor toch te weinig overlast vinden we

albana

albana

04-05-2013 om 10:04 Topicstarter

Overlast en hooikoorts

Ja overlast geeft het hier wel. Het begint heel vaak zomaar...en dan niet met 1 straaltje (ja dat ook wel eens, maar dat is soms) maar heel vaak meteen met een 'sproeiend neusgat' (meestal 1), waar dus het bloed uitspuit. Dat betekend meteen reageren (nogal lastig als je slaapt of op de fiets zit ofzo), meteen neus dichthouden en rennen naar wasbak/buiten of plek waar al dat bloed weinig kwaad kan. Enigzins voorovergebogen want anders lukt je in die houding rennen niet. 9 van de 10 keer knoeit er dus bloed in de rondte. Op kleding zowiezo (niet zo erg dat was je er zo uit, wel erg als het een onwasbare winterjas is en die naar de stomerij moet) en meestal ook op vloer (tijdens rennen) en ook heel vaak afhankelijk van de plek waar ze zijn op meubels/bed/auto etc. Helemaal lastig is het als het op een moment gebeurd dat het erg slecht uitkomt (net aan de beurt in de rij b.v. of tijdens een examen).
Dat dichtbranden was niet overdreven...toen was oudste 5 ofzo en was het nóg erger dan nu. Maar of het geholpen heeft of niet kan ik niet goed duiden. Het ging (denk ik) een tijdje 'iets' beter...de sproeineuzen werden langzameloopneuzen. Dat is makkelijker te hanteren. Maar het effect was tijdelijk. Langzaamaan werden het weer spoeineuzen. Daarna nogmaals geprobeerd met hetzelfde resultaat. Wel is hoe ze ermee omgaan beter geworden natuurlijk naarmate ze ouder werden.
Met die hooikoorsttabletten. Die bloedneuzen doen zich meestal voor in periodes. Is het eenmaal 'aan de gang' dan blijft het een aantal keren achter elkaar gebeuren. Zeg 1 flinke bloedneus die amper te stoppen is, dan daarna nog 2 weken op en af bloedneuzen die meestal minder erg zijn en dan is het weer een tijdje rustiger. Zou het wat zijn om in zo'n periode met die hooikoorsttabletten te beginnen? En dat een tijdje vol te houden (b.v. 3 weken) en dan weer stoppen tot de volgende zich aandiend? En hooikoorst heb je toch alleen in bepaalde seizoenen? Die bloedneuzen doen zich altijd voor. Zomer en winter. De luchtvochtigheid heeft er zeker mee te maken. Als ze dat hebben is de luchtvochtigheid altijd laag...dat is 's winters als het vriest dat het kraakt, maar ook als het 's zomers erg droog is. B.v. nooit als het 'drukkend warm' is of als het dagenlang regent. Of alleen hooikoorsttabletten als de luchtvochtigheid laag is?
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

04-05-2013 om 15:32

Heu

Is er wel een fatsoenlijk bloedonderzoek gedaan? Bloedingstijd, bloedplaatjes, von Willebrand Factor?

Het is de melk

Ik ken best veel (ex)melkdrinkers met dit probleem. Als je (tijdelijk) stopt met de melk zul je zien dat het overraakt.

Mocht je toch zuivel willen gebruiken dan kun je beter voor andere produkten gaan zoals yoghurt, vla dat lijkt nooit problemen te geven.

P

P

04-05-2013 om 21:21

Leuke test

Laat de één juist meer melk drinken en de ander minder. Verzin een leuke smoes (zodat ze niet weten dat het aan de bloedneuzen ligt) waarom je dit testje wil doen (ik heb gelezen dat....) en ga eens kijken of het uitmaakt

Ik ben altijd in voor experimentjes met mijn kinderen LOL

albana

albana

05-05-2013 om 08:46 Topicstarter

Bloedonderzoek en melk

Ja hoor, oudste zelfs zeer uitgebreid omdat die ooit een nogal heftige bloedneus kreeg waar de kinderarst bij was...
Het is echt niet zó abnormaal...ik weet van meer mensen dat hun kinderen (ook allemaal op rij) dat hebben. Maar bij de meesten wordt het 'beter' als ze gaan puberen. En uiteindelijk tegen volwassen aan gaan het echt zo goed als 'over'. Maar oudste is al 19 en het is wel iéts beter als toen ze 5 was, maar het verschil is niet erg groot. En jongste 15 (er is nog hoop dus).
Expirimentjes met melk. Oudste drink 'gewoon' melk. Als 't zo uitkomt. Misschien 1 beker per dag. Maar soms ook niets, die zou ik zo wel op geen melk kunnen krijgen. Maar die verlangt daar zeker wel uitleg over. Wat maak ik die wijs? Ze is natuurlijk niet achtelijk. Ze drinkt wel graag van die optimel/karnemelk-achtige dranken. Dus dat zou wel mogen? (=zuur dus)
Jongste drinkt meer de melk uitzichzelf. Ze vind het lekker, dus vandaar. Dan zou ik die kunnen laten doordrinken....
Ik denk dat ik oudste gewoon maar inlicht, gewoon vertellen, die wil daar denk ik best aan meedoen.
Ik weet dat er wel een relatie is tussen melk/zuivel en slijmvliezen/slijmvorming (w.s. het oorzakelijk verband van die bloedneuzen. Maar eerder zouden ze tekort hebben aan dat slijm, dan teveel. Dus het komt mij een beetje vreemd over...(andersom dus).
Dat zal die hooikoortspillen ook wel doen, die werken w.s. ook in op de slijmvliezen of de slijmproductie.
Ik ga beiden maar 's een tijdje proberen. Mijn kinderen kennende geven ze wel zelf duidelijk aan of ze verandering bemerken of niet.
groeten albana

shantiee

shantiee

11-05-2013 om 15:17

Neusspray

Mijn zoon (11) had ook vaak bloedneuzen van soms wel een half uur. Ik heb van de dokter een neusspray gekregen (Nasonex). Hij moest die 2x per dag een maand lang gebruiken. Het heeft wel geholpen, hij heeft daarna geen bloedneuzen meer gehad.

100%mama

100%mama

14-05-2013 om 14:32

Hier

ook een kind (8) met regelmatig een behoorlijke bloedneus. Hij heeft er al zoveel gehad dat hij het gewoon al voelt aankomen als er weer eentje komt. KNO heeft afgeraden om dicht te branden om de reden die jij noemt. Het geeft geen garantie en het doet zeer. An sich is de bloedneus geen ramp voor het lichaam, wel vervelend natuurlijk, maar er valt weinig tegen te doen. Nasonex legt een filterlaagje op je slijmvliezen waardoor er minder snel beschadiging optreed. Helaas in 9 van de 10 gevallen komt de bloedneus gewoon weer terug zodra er gestopt wordt hiermee en het filterlaagje verdwenen. Hier is het advies om de kamer goed op vochtpeil te houden en zeker niet in een warme omgeving. En natuurlijk zo min mogelijk in je neus peuteren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.