Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

snuffie60

snuffie60

12-11-2010 om 11:14

Bloedtransfusie

Een familielid heeft kanker met uitzaaïngen in de botten. Een eerste bloedtransfusie gaf verbetering van de vermoeidheidsklachten, de volgende helemaal niets....Wie kan dit verklaren?
snuf

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Snuffie

De vraag is natuurlijk niet te beantwoorden zonder achtergrondkennis.
Ik kan me voorstellen dat het heel teleurstellend is voor de zieke en de mensen om hem/haar heen. Een van de redenen die je zou kunnen bedenken is dat bij de 1e transfusie een bepaald tekort is verholpen dat de moeheid op dat moment voornamelijk veroorzaakte, maar er zijn natuurlijk heel veel factoren die de moeheid beinvloeden. Dus als je er 1tje opheft komt de volgende al weer om de hoek opduiken. En die factor hef je mogelijk niet op met een transfusie, hij kan weer heel anders van aard zijn.

Sterkte ermee verder..

oregano

oregano

12-11-2010 om 14:38

Moeilijk te beantwoorden...

mijn vader is 2 jaar geleden overleden aan kanker, had op het laatst ook uitzaaiingen in de botten en heeft ook een bloedtransfusie gehad. Dit heeft ook maar even geholpen, en hoe dat kan?
Hij was ook al maanden misselijk en koud van binnen, bleek ook te komen door een tekort aan calcium, daar heeft hij ook meerdere keren extra van gekregen via een infuus. Dat hielp soms wel en soms niet..
We hebben veel vragen gesteld in het ziekenhuis, maar nooit echt duidelijke antwoorden gekregen. Dat is ook moeilijk met deze ziekte voor de artsen, dat begrijp ik ook wel, maar het is voor de familie vaak zo frustrerend...
Dus ik kan je niet echt antwoord geven maar snap heel goed waarom je de vraag stelt.
Sterkte!

snuffie60

snuffie60

12-11-2010 om 14:57

De
transfusie werd gegeven om het HB op te krikken, de vorige keer hielp dat voor 2 weken. Nu niet, het kan toch niet zo snel afgebroken worden, krijg het gevoel dat de vermoeidheid door iets anders veroorzaakt wordt, maar hoe dit werkt.?
snuf

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-11-2010 om 16:25

Kanker

Mijn vader (vorig jaar overleden aan de gevolgen van kanker) kreeg ook weleens een bloedtransfusie als zijn hb te laag was. Dit soort dingen helpt tijdelijk en heffen alleen de vermoeidheidsklachten op veroorzaakt door een te laag hb. Bij kanker zijn er legio factoren en oorzaken voor vermoeidheidsklachten (alleen al het bestrijden van de kanker zelf is een uitputtingsslag) en dat los je niet op met een bloedtransfusie. Feitelijk helpt niks tegen die chronische vermoeidheid. Het hoort bij de ziekte en het ziekzijn, helaas.
En zelfs als iemand geneest van kanker blijft chronische vermoeidheid een van de voornaamste klachten, vaak nog jarenlang.
Sterkte!!

Gertrudis

Gertrudis

12-11-2010 om 19:09

Opruimen

Wat ik wel weet is dat je lichaam wanhopig blijft proberen die 'kwade' cellen op te ruimen. Door een hele waterval aan stofjes raakt je lichaam uitgeput. Ook de cellen vanuit je beenmerg kunnen niet vlug meer delen om het tekort aan bloedcellen te blijven aanvullen.

Dus het zou kunnen dat het verschil tussen het tekort en de transfusie op een 'positieve' waarde uitkwam en hij daardoor even beter was. Als het tekort nog groter was, kon de transfusie misschien niet meer tegen dat tekort op.

Ik verloor afgelopen maandag mijn vader aan longkanker. Hij zei zelf: ik heb geen honger meer maar dat beest in mij wel, hij eet me helemaal op. Zonder kennis van al die mechanismen in zijn lichaam sloeg hij keihard de nagel op de kop. Je sterft meestal niet aan de kanker maar aan wat je eigen lichaam probeert te doen tegen de kanker. Stoffen als TNF-alfa bijvoorbeeld, worden massaal geproduceerd door cellen die proberen je lichaam te genezen maar teveel van die TNF zorgt er tegelijk voor dat je geen honger meer hebt, je eigen reserves van vet en spier worden opgebruikt om aan de noden van de tumorcellen te voldoen.

Als je met vragen blijft zitten kan een ha je misschien, afzonderlijk van de zieke, meer uitleg geven. Bij mijn vader was de informatie ook bijzonder karig.

Ik vond op de volgende site nog tamelijk wat info:
http://kanker.kwfkankerbestrijding.nl/soorten-kanker/Pages/default.aspx

Sterkte!

Tinus_p

Tinus_p

12-11-2010 om 21:39

Arts

snuffie:
"Een familielid heeft kanker met uitzaaïngen in de botten. Een eerste bloedtransfusie gaf verbetering van de vermoeidheidsklachten, de volgende helemaal niets....Wie kan dit verklaren?"
De behandelend arts??

"ze zijn een feestje aan het vieren daarbinnen"

Zo drukte mijn buurman het uit de laatste dagen voordat hij aan kanker bezweek. Het hele systeem wordt langzaam overgenomen.

Moeheid kan zo naar zijn. Mijn moeder heeft nu een andere ziekte in het eindstadium waar ook zware vermoeidheid bij hoort, en die vermoeidheid kleurt alles, haar stemming, de communicatie, haar beslissingen.

Tirza G.

Tirza G.

12-11-2010 om 22:29

Gertrudis (licht ot)

Gecondoleerd, wat erg. Wat is het toch een rotziekte.

Tirza

snuffie60

snuffie60

12-11-2010 om 23:57

Gertrudis

Dank je dat je ondanks je eigen verdriet mijn vraag hebt willen beantwoorden. Al googlend met je informatie is me veel herkenbaar en duidelijk geworden. Het is niet alleen de kanker, maar het eigen gevecht van het lichaam dat fataal wordt. Ik begrijp nu ook het sterke gewichtsverlies en zwakte (kankercachexie). Het moeizaam praten en lopen komt niet door het hb ( dat wel laag , maar niet extreem was).

Ik kan dit wel aan de arts vragen, maar dat is dan puur ter informatie voor mij. Mijn familielid denkt dat er in het ziekenhuis iets niet goed gegaan is met de transfusie.
De arts is overigens heel duidelijk geweest hoe de situatie is. Deed echt zijn best om het begrijpelijk uit te leggen dat het niet meer in "winterslaap" te houden is en de situatie zal verslechteren.

snuf

Tirza G.

Tirza G.

13-11-2010 om 23:38

Izar

Ook jij gecondoleerd. Net zo snel als bij mijn vader, zo te lezen. Zes weken zat er tussen diagnose en overlijden

Tirza

Gertrudis

Gertrudis

14-11-2010 om 18:36

Tirza (ook ot)

Bedankt, ik sta een beetje buiten de familie en om hier dan een steunbetuiging te krijgen doet goed.

Groeten, G.

Gertrudis

Gertrudis

14-11-2010 om 18:39

Snuffie60

Vandaag nog praatten we met de familie over iemand die het nieuws van de diagnose heel slecht opnam en niet meer uit bed kwam tot hij stierf dus ik snap dat de dokter dat niet op zijn geweten wil maar toch, met juiste informatie kan je waarschijnlijk bewuster een keuze maken. Dus toch wel fijn dat je familielid goed is geinformeerd.

Gertrudis

Gertrudis

14-11-2010 om 18:44

Izar

Ook gecondoleerd. 't Is zo'n gemis.

Veel sterkte de komende tijd.
G.

Gertrudis

Gertrudis

14-11-2010 om 19:02

Izar

(Ach, ik bak echt niks van een forum - of mijn bericht is te vlug weg of ik vergeet de helft)

Wij wisten het al langer maar tussen het hervallen en zijn dood zaten 7 weken. We troostten ons met het feit dat longkanker zo agressief is maar het gebeurt dus vaker en ook bij andere types kanker, zo snel achteruitgaan. Ik dacht bij kanker aan een lang en slepend ziekbed met veel tijd om afscheid te nemen en te mijmeren over vroeger. Gelukkig voor hem is hij ook thuis in zijn eigen bed gestorven.

Inderdaad, het is moeilijk te vatten, ik heb bijna de hele plechtigheid van nee geschud.

Sterkte

oregano

oregano

14-11-2010 om 20:08

Gertrudis en izar (ot)

gecondoleerd met het verlies van jullie vader...Het is zo'n vreselijke ziekte..
Heel veel sterkte de komende tijd.
S.

Gertrudis

Gertrudis

16-11-2010 om 18:58

@oregano

Bedankt voor je deelneming, G.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.