Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bloedverlies na kraamtijd/ongi komt niet op gang

even een vraag of ik hier nu iets mee moet. Ik ben nu 9 weken geleden bevallen en had na een week of 4 a 5 helemaal geen bloedverlies meer wat na een bevalling normaal is. Maar ik heb wel af en aan sinds een week of een dag heel licht lichtbloedverlies en dan de volgende dag niets meer.

Is dit de cyclus die opgang komt of iets anders ? Ik vind het zo vreemd, ik lees dat anderen gewoon een echte menstruatie kregen na een tijdje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"echte menstruatie"

Manda, ik gaf na de geboorte van zoon borstvoeding en werd inderdaad al snel "normaal" en regelmatig ongesteld. De vroedvrouw was bij de nacontrole zeer verbaasd. Ik was een uitzondering. De meeste vrouwen die BV gaven werden langere tijd helemaal niet ongesteld of zeer onregelmatig en licht.
Vroeger dachten veel vrouwen dan ook dat ze bij het geven van borstvoeding langere tijd beschermd waren tegen zwangerschap. BV als voorbehoedsmiddel. Dat is een fabeltje natuurlijk, maar borstvoeding schijnt wel invloed te hebben op de menstruatie.

Rembrand

Rembrand

14-09-2009 om 00:17

Even reactie op wil.

Het is geen bakerpraatje. Als je borstvoeding geeft maak je o.a het hormoon prolactine aan. Dit werkt remmend op de eisprong. Als je op vraag voed en je baby laat er overdag niet meer dan vier uur tussen zitten, en krijgt in de nacht ook nog één of meerdere voedingen kan het geven van borstvoeding net zo veilig zijn als het gebruiken van een condoom. Dit gaat echter alleen op voor de eerste zes maanden ( als je nog geen bijvoeding geeft ), en als je nog geen bloedverlies hebt gehad. Er zelfs een naam voor de methode. Het heet LAM.(Lactatie amenorroe) Meer hierover kan je lezen via
http://www.ouders.nl/mlam.htm
Groetjes M.

Uhmmm

Ik zou het geven van bv niet gebruiken als voorbehoedsmiddel, tenzij je (snel) weer zwanger wilt raken.

Een condoom is volgens mij 99% zeker? Niks is 100% zeker, maar ik zou de methode van zoals hierboven beschreven, niet als vbhmiddel gebruiken.

Linda

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2009 om 11:47 Topicstarter

Maar moet ik

nou hiermee naar de huisarts ? Het is dus zoiets als 'spotting' licht bloedverlies (meer rode afscheiding) dan een echte menstruatie. En dit dus om de zoveel dagen.

Of kan het ook met de keizersnede te maken hebben of weer wat anders zijn. Ik kan er weinig over vinden op google.

Manda

Het spotting is voornamelijk vervelend, maar het komt waarschijnlijk door het geven van de BV. Hormonen op tilt, zullen we maar zeggen.Je lichaam geeft aan dat je een kind aan de borst hebt, beter niet zwanger kunt raken( geen eisprong en menstruatie), maar soms overheersen de eisprong hormonen(veroorzaakt spotting). Als voorbehoedsmiddel zou ik er ook zeker niet op vertrouwen. Zo heb je een maand geen bloedverlies en dan weer iedere week een beetje. Er zijn al veel vrouwen zwanger geraakt met het "veilige gevoel" wat Rembrand verteld.
Mijn vroedvrouw adviseerde mij wel degelijk voorbehoedsmiddelen te gebruiken.
Natuurlijk kan je even je huisarts bellen, als je de spotting erg vervelend vindt. En misschien heb ik wel helemaal de oorzaak niet genoemd van jouw probleem.
Is deze uitleg beter?
Kunstmatige hormonen, bijvoorbeeld de pil, zou alles weer sneller reguleren, maar dat is geen goede combi met het geven van BV.

Rembrand

Rembrand

14-09-2009 om 14:00

Manda.

Als ik het goed heb geef je een combi van borst en kunstvoeding toch ?
Dan is de LAM methode sowiezo al niet meer betrouwbaar. En ook niet als je al wat bloedverlies hebt gehad.
Ik zou de huisarts ook even bellen.
Gebruik je alweer voorbehoedsmiddelen ? De Cerazette (minipil) gaat overigens wel goed samen met borstvoeding.
Hoe vaak geef je op dit moment en hoe vaak een fles kunstvoeding ?
Groetjes M.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2009 om 16:35 Topicstarter

Maar

ik heb ook geen voorbehoedsmiddel nodig, ik vroeg mij af of het niet raar is dat het bloeden niet goed doorzet. Na de uitleg van Wil wacht ik het gewoon af, het zal indd wel met de bv te maken hebben.

Ik geef nu 3x per dag bv (soms 1 borst soms 2) en ik denk 4 a 5 flesjes per dag van 120.

Ik kan mij het niet meer zo goed herinneren hoe het na de bevalling van dochter1 ging.

Werkt hoor linda

Ze schelen hier 3,5 jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.