Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Blokjesbeugel waar op letten?

Hallo,
As dinsdag krijgt mijn dochter van 12 na een half jaar een blokbeugel te hebben gedragen een blokjes/slotjes beugel.

Ik heb inmiddels begrepen dat ze anderhalf uur in de stoel moet liggen maar waar moeten we nog meer rekening mee houden?
en dan bedoel ik eigenlijk daarna ik snap dat eten even moeilijk zal zijn. Hoorde ook dat je mond van binnen kaopt kan gaan?
wie heeft er do's en dont's voor haar?
ja ik weet ik kan dat ook dinsdag vragen bij de ortho maar dacht ons een beetje voorbereiden kan nooit kwaad

alvast bedankt voor het reageren.
gr Ingmyr

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

21-11-2009 om 16:58

Ingmyr

Oudste begint hier ook met een beugel en ik heb bij de buurkinderen al het één en ander aan info gekregen. Ze krijgen verder vaak een uitgebreide folder mee met do's en dont's. Volgens mij moeten ze voorzichtig zijn met happen, even een appeltje eten is lastig. En de binnenkant van de wangen en lippen gaan vaak kapot door de slotjes, maar ik zag bij onze buurjongen dat hij daarvoor een spray had (iets van G.U.M.) om de pijn wat te verzachten en goed schoonmaken is ook heel belangrijk. Vooral rond de slotjes, als je dat niet doet dan loop je kans op glazuurbeschadigingen en als de beugel eruit gaat zie je dat als witte plekjes op de tanden die niet meer weggaan. Welke ortho hebben jullie trouwens? Vanaf ons dorp wordt bijna iedereen doorgestuurd naar een ortho in L die de controles ook in jouw dorp doet. Wel handig als oudste volgend jaar naar het VO gaat, kan hij mooi zelf naar de controles, is er zo ongeveer schuin tegenover.

Ingmyr

Ingmyr

22-11-2009 om 12:46 Topicstarter

Puck2

Hoi,

Bedankt voor het reageren.
Beide ortho's in L hebben controles in ons dorp, die van ons Tandarts H uit L alleen op woensdagmiddag 1x per 14 dgn.
idd erg makkelijk want ze moest nu 1x per mnd en dan ben je maar een min in de stoel dus om daarvoor naar L te rijden pfff. Ben blij dat het hier ook kan. Rekening met schooltijden houden ze niet dat kan niet je word gewoon ingepland op een tijd met nog 5 anderen en wie het eerst komt gaat het eerst. Dus ze zullen weleens even van school weg moeten om daar heen te gaan maar ja het is in zuid hoor dus wel even fietsen.

Leuk dat jouw oudste ook naar het VO gaat volgend jaar die van mij ook misschien komen ze nog wel bij elkaar in de klas??
Ben je ook naar de infoavonden geweest?? Wij vonden het wel leuk en gaan ook zeker in jan en febr als de inloop avonden zijn. Komen we elkaar misschien wel tegen hahaha.

gr Ingmyr

Ingmyr

Ingmyr

22-11-2009 om 12:48 Topicstarter

Lara10

Hoi,
Bedankt voor het reageren en de tip denk dat we maar soep eten onder de middag als het lukt .
Ze vroeg zelf al of ik nijntje koekjes wilde halen voor op school kan ze sabbelen.

Nou we zullen zien hoe het gaat ze heeft er wel zin in , en staat er gelukkig zelf heel goed achter.

gr Ingmyr

Marjoleine64

Marjoleine64

22-11-2009 om 15:44

Hier geen enkel probleem

Zoon van 12 heeft na een klein jaar blokbeugel een maand geleden ook slotjes gekregen. Alleen boven in eerste instantie, in combinatie met een buitenbeugel. Na een paar maanden komt onder er ook bij. Ikzelf heb mijn slotjes nu een half jaar, maar dan alleen onder. We hebben er allebei niet echt veel last van gehad. Na het plaatsen zijn de tanden een paar dagen gevoelig, en kan je beter geen harde dingen eten. Zoon wilde weer een weekje pap als ontbijt ipv brood. We hebben allebei af en toe last van kleine wondjes in de wangen, maar 2 dagen een stukje was (soort kaarsvet) op de uitsteeksels van de beugel en het is weer over.
Marjoleine

Ingmyr

Ingmyr

23-11-2009 om 08:04 Topicstarter

Waar haal je die was?

kun je dat mee krijgen bij de tandarts???

Minet

Minet

23-11-2009 om 09:18

Bij de ortho

hier kregen ze dat het plaatsen van de beugel gewoon mee in een doosje.

Puck2

Puck2

23-11-2009 om 22:13

En een blokbeugel?

Het ziet ernaar uit dat hier in eerste instantie een blokbeugel gaat komen. Wat zijn daar de do's en don't's en heb je daar in het begin ook last van?

Marjoleine64

Marjoleine64

23-11-2009 om 22:40

Blokbeugel

heet ook wel activator. Het is echt een 'blok' wat ervoor dient om bij kinderen in de groei de onderkaak te stimuleren om harder te groeien. Wij moesten dus van de ortho eerst maar eens wachten tot zoon in de groei zou zijn. Toen hij bijna 11 was (een half jaar voordat zij ons terug wilde zien) ben ik dus weer gegaan, want zoon groeide erg hard toen. In 8 maanden was zijn overbeet van ruim 10 mm terug naar 3 mm. Toen nog 2 maanden alleen 's nachts in voor het 'vasthouden' en daarna kreeg hij dus slotjes boven en buitenbeugel.
Die blokbeugel moest hij dus zoveel mogelijk in, ook overdag en op school. Maar eten ermee kan echt niet, dus je krijgt er een speciaal bakje bij om hem in te doen. Praten ermee is ook best lastig, zoon werd wel zielig gevonden op school. En ja, net als met slotjes doet het de eerste dagen na bijstellen iedere keer een beetje pijn door de extra druk op je kaken. Hij is ook in die 8 mnd 2 keer kapot geweest (draadje gebroken), en omdat wij nogal ver van de ortho wonen (half uur rijden) stuurden we hem dan op en konden het dan 4 dagen later ophalen. Oja, hij mocht zelf de kleur van de beugel uitzoeken, het werd blauw met glitters (ze hebben wel 10 kleuren). Geen gezicht, maar ach hij vond dit mooi en het was maar tijdelijk.
Marjoleine

Ingmyr

Ingmyr

24-11-2009 om 08:01 Topicstarter

De blokbeugel

Wist niet dat er een andere naam voor was tandarts noemt het ook de blokbeugel.
En idd er zitten blokken op zodat je kind de kaken zo neer zet zoals het zou moeten.
Eten kan je er echt niet mee en alleen water mag je drinken als he tin is.
Dochter heeft hem alleen 's nachts in gehad vond het voor overdag voor haar teveel gedoe en ook omdat ze hem zelf niet uit kreeg en ja ik ben er niet steeds bij op school natuurlijk. Vandaar dat het bij haar ws 2mnd langer heeft geduurd voor haar kaken goed stonden.
Kapot is deze nooit gegaan en praten ja is in het begin heel raar maar dat was hier gauw over dat slissen.

Ingmyr

Ingmyr

24-11-2009 om 08:03 Topicstarter

Nou we gaan zo op weg....

en zijn zeer benieuwd......dochter kon moeilijk in slaap komen gisteravond en vind het reuze spannend en ik eerlijk gezegd ook wel een beetje.....

Flora B

Flora B

25-11-2009 om 08:56

Hoe is het gegaan?

Ik heb je draadje gevolgd, mijn zoon moet vanmiddag!!
Hij heeft ook eerst de blokbeugel gehad en nu de slotjes, ben heel benieuwd, hij vind het helemaal niet spannend, eerder stoer! (zal hem nog wel tegenvallen)

Puck2

Puck2

25-11-2009 om 09:05

Flora

Dat stoer vinden dat herken ik. Oudste vindt het hier ook stoer en vindt het superleuk dat hij nu eindelijk zijn beugel krijgt. Kan niet wachten tot we volgende week het behandelplan te horen krijgen en heeft al gevraagd hoe lang het daarna duurt voor hij echt een beugel krijgt. Tja, ik denk dat we elkaar nog wel nader spreken als hij hem ook daadwerkelijk heeft en de draadjes iedere keeer strakker gezet zijn. Ingmyr heeft in gezellug al wat verteld, maar voor degene die daar niet komen wil ze vast haar verhaal hier nog wel een keer neerzetten.

Ingmyr

Ingmyr

25-11-2009 om 13:45 Topicstarter

Het verhaal

Nou daar komt ie:

Het ging boven verwachting goed gistermorgen. Dochter lag rustig en ontspannen in de stoel mede doordat de tandarts het allemaal heel rustig uitlegde bij alles wat ze deed.
Ze gaf dochter ook een complimentje dat ze zo rustig was dat had ze wel vaak anders meegemaakt. Ik zat er ook bij en heb er zelfs foto's van gemaakt. Want ja je ligt daar met je mond in een beugel om alles open te houden en droog natuurlijk en dat was een raar gezicht. Ze mocht zelf meekijken met een spiegel en dat vond ze erg leuk.(ik kreeg zelf koffie tussendoor had ik niet verwacht eerlijk gezegd)
Binnen een uur ( we waren gewaarschuwd voor anderhalf uur) zat alles er op en d'r aan en kreeg ze uitleg over het poetsen 4 x per dag en hoe ze wondjes kon voor komen en zijn die er wel wat was erop (wat we ook meekregen) Tevens wat mag je nog wel eten en drinken nou er mag nog veel hoor maar ja een appel afhappen kan even niet meer en kaugom is al helemaal uit den boze. Arts zei wel dat het de eerste 4 dgn behoorlijk zeer kan gaan doen en dan mag je er rustig wat voor innemen.
Ze is in de middag weer naar school gegaan en bij thuiskomst vertelde ze dat ze wel wat pijn had en op school al een paracetamol had gehad. Avond eten zag ze niet zitten dus maar bouillon gemaakt en brood zonder korsten met smeerkaas daar na een lekker water ijsje en ons meisje was gelukkig.
Maar toen kwam de nacht en om 2.30 huilde ze ons uit bed want het deed zo'n zeer hup molletje erin en gelukkig heeft ze nog wel wat geslapen maar vanmorgen was het huilen met de pet op. eten drinken alles deed zeer en ze wilde eigenlijk thuis blijven. Ik heb haar wel naar school gestuurd onder het mom van gaat het niet dan kom je naar huis. En ja daar is afleiding en dat is dan toch het beste. Ik heb met spanning afgewacht wanneer ze thuis zou komen en dat was gewoon om 12.30 uur. Het ging wel zij ze en zowaar (opa had puddingbroodjes gebracht) die ging erin als koek. Ze is nu naar een vriendin om te spelen en volgens haar gaat het al wat beter. Ze heeft zelfs zin om vanavond gewoon aardappelen te eten met zacht groente nou dan doen we dat maar.

We hebben trouwens gistermorgen wel voor ze in de stoel ging flink wat vaseline op haar lippen gesmeerd en zeker in de mondhoeken dit doet ze nu ook na het poetsen op de lippen en binnen in de mond dit om toch wondjes tegen te gaan.

Flora succes vanmiddag en laat je ook nog even weten hoe het ging?? En jij Puck ook als jullie meer weten?

gr ingmyr

Flora B

Flora B

25-11-2009 om 15:56

Net terug...

Oh, flinke meid goed gedaan...
We zijn net terug en het heeft 5 kwartier geduurd ( alleen de bovenkant) ik had vooraf hem een paracetamol gegeven, en zijn lippen flink in laten smeren met labello.
Hij moet zo nog kranten bezorgen, dus als hij teveel pijn zou hebben is het ook niet te doen.
Wij hebben helemaal geen voedingsadviezen gekregen, hij moet 16 dec. terug komen voor controle en 6 jan. krijgt hij de onderbeugel. Wel heeft hij speciale poetsborstels meegekregen en een vloeistof om mee te spoelen tegen tandbederf...
Ook van een appel was geen sprake... ( dat is het enige fruit wat hij lust) Vreemd....
Ik hoop dat je dochter vrolijk thuis komt en lekker gaat eten, wij hebben al vast vanmiddag warm gegeten en morgen maar een stampotje had ik bedacht.
Bedankt voor je verhaal maar ik zou graag horen wat wel en niet eten,
groetjes Floor

Ingmyr

Ingmyr

25-11-2009 om 20:17 Topicstarter

Flora

Hoi,

Dus je zoon krijgt de beugel in 2 keer? Zit wel het draadje erdoorheen?? Hoe gaat het nu met hem?

Nou ze heeft heerlijk gegeten vanavond ze hield niet meer op hahaha.

Zal hier even neerzetten wat er op haar brief staat :

* Geen harde dingen zoals nootjes, pepermuntje, zuurtjes of lollies. Je mag er ook niet op zuigen. Je mag ook geen kleverige dingen zoals kauwgom, toffees, lions, snickers, winegums etc.
* Appels, wortels, stokbrood, pizza en repen chocolade mag je wel eten maar niet afbijten. Je kan dit het beste eerst in kleine stukjes snijden en dan voorzichtig met je kiezen eten.
* Kippenvleugeltjes, spareribs en drumsticks mag je wel eten maar niet afkluiven. ook nagelbijten, het bijten op pennen, potloden of legosteentjes veroorzaakt losse brackets (slotjes).
* Cola kun je beter niet drinken, dit is erg slecht voor je gebit. Andere frisdranken zoals sinas,7-up, cassis of spa mag je wel drinken maar van dit alles niet teveel.
* Limonade, sap, melk, yoki, koffie en thee mag je wel drinken. Probeer bij alles wat je eet en drinkt goed na te denken of het losse brackets kan veroorzaken.

Dochter maakt van alles kleine stukjes en legt het dan in haar mond doet dus niks met haar voortanden. Pijn word minder zegt ze en aangezien ze een moeilijke pillen slikster is heb ik nu kinder zuigtabletten gehaald met banaan smaak en dat gaat goed .

Ik hoop dat die van mij maar ook die van jou vannacht lekker zullen slapen.

Als je nog vragen hebt lees ik het graag en wie weet heb jij nog tips voor ons.

gr Ingmyr

Puck2

Puck2

26-11-2009 om 09:08

Ach gossie ingmyr

Wat vervelend voor je dochter. Hoop dat het snel weer beter gaat. Ik heb oudste je vorige posting laten lezen zodat hij zich alvast voor kan bereiden dat een beugel niet alleen maar stoer is, maar dat je er ook flink last van kunt hebben. Het maakte geloof ik maar een klein beetje indruk. Maar wat mag je veel dingen niet eten en drinken. Gelukkig vallen die vooral in de categorie "toch al ongezond" en dat is niet zijn favoriete eten, maar lekker een stuk wortel afkluiven zal wel wennen worden.
Flora, ik hoop dat jouw zoon er niet zo'n last van heeft gehad vannacht.

Puck2

Puck2

27-11-2009 om 11:28

Jessica, mondwater

Jessica, wat v oor mondwater spoelt je zoon mee. Is dat speciaal spul van de ortho of gewoon vrij verkrijgbaar. Wij (dwz, Puckman) heeft hele slechte ervaringen met mondwater. Puckman heeft altijd veel tandsteen en is toen begonnen met spoelen met mondwater speciaal tegen tandsteen. Bij de eerste controle bij de tandarts vroeg die direct of hij soms gespoeld had met mondwater. Ja hoezo? Dat was volgens hem erg slecht spul en het gevolg was dat de tandarts juist extreem veel tandsteen weg heeft moeten halen. Onze tandarts raadt mondwater voor regelmatig gebruik dan ook ten strengste af, hooguit voor af en toe eens een frisse adem.

100%mama

100%mama

27-11-2009 om 18:02

Het is niet de cola

het is de koolzuur, het geld dus voor alle koolzuurhoudende dranken......

Er is speciaal mondwater voor ortho klanten, ehhh, ben alleen de naam nu even kwijt, zal je net zien! Volgens mij heet het vitalis.....ga maandag even op de praktijk kijken.

Mondwater is niet nodig, in die zin, in de gezonde en goed onderhouden mond niet. Ook wij raden mondwater af, mede omdat er in veel waters (Listerine) zoveel shit zit om de bacterien te doden dat de goeie bacterien ook gedood worden.

Ingmyr

Ingmyr

28-11-2009 om 11:00 Topicstarter

Flora

Hoe gaat het bij jullie???

Ben erg benieuwd.

Hier gaat het goed geen pijn meer maar gewoon een raar gevoel. inmiddels een klein wondje in de mond, maar dat vind ze niet vervelend, eten gaat maar kauwen lukt niet.

En ze was bang dat het erg zou opvallen maar dat is niet het geval zelfs ik zie er niks van. Vind het wel moeilijk om iedere keer te bedenken wat we eten en of ze het wel kan wegkrijgen.

Ingmyr

Ingmyr

28-11-2009 om 11:02 Topicstarter

100%mama

Begrijp dat jij op een tandartspraktijk werkt??
Ik kreeg op papier dat koolzuurhoudende dranken wel mogen maar in mate en ja de cola absoluut niet. Nou mogen ze hier alleen prik in het weekeinde dus dat zal nog meevallen maar alleen maar limonade dat word een probleem want dat lust ze niet.

Flora B

Flora B

30-11-2009 om 10:19

Hier ben ik weer...

Tjee, wat ben ik ziek geweest (mexicaan) maar nu gaat het weer... Bedankt voor de voedingstips, wel raar dat wij helemaal niets daarover gehoord hebben. Ondertussen kan mijn zoon bijna alles eten, al hoewel de harde duitse broodjes zondagochtend wel lastig waren, maar zaterdagavond zelfs chips gehad. Zijn tong is wat schraal, hij vroeg of daar ook de wax op kon... hahaha! Gelukkig gaat het ook goed bij je dochter, mijn zoon vind zich nu wel erg stoer!
Groetjes en bedankt,'
Floor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.