Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

15-09-2009 om 19:20

Boeren?

Ik loop stage op een vmbo. In de klas zat een meisje luid te boeren enkele keren (en dan echt zo'n galmende) waar de docent niet op reageerde. Toen ik er later naar vroeg zei hij dat dit meisje er niets aan kan doen. Dat ze iets aan haar maag heeft waar ze al medicijnen voor krijgt maar dat ze ondanks dat veel last heeft van lucht in haar maag.
Nou denk ik dat het niet uit moet maken; dat je ook wel lucht kwijt raakt als je met je mond dicht boert. Of ze zou haar hand ervoor kunnen houden zodat het niet zo'n lawaai maakt, maar dat doet ze niet. In overleg met ouders en leerkrachten wordt dit dus geaccepteerd.
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
En wat kan een medische reden zijn waardoor je zou moeten boeren, behalve hyperventilatie, zou ik niets weten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-09-2009 om 20:26

Ja, dat kan

Ik heb ook een tijd door maag- en darmproblemen érg veel moeten boeren. Ben er voor behandeld en na een aantal maanden was het weg.
Maar je kunt best met je mond dicht en een hand voor je mond boeren.

Breuk in middenrif

Mijn moeder heeft ook een tijd heel veel moeten boeren,na een maagonderzoek bleek ze een breuk in haar middenrif te hebben. Ze probeerde de boeren wel met haar mond dicht te doen, maar dat lukte niet altijd.

Kan niet altijd (mond dicht)

Wij hebben ooit een bewoner gehad en die had maag en darmproblemen (was een chronische ziekte ben even de naam kwijt) en ook veel lucht dat er dan uit moest. Soms ging dat vrij 'gemakkelijk', maar ook heel vaak zat 't 'm gewoon 'dwars'. Dan voelde hij het wel, maar wilde de boer niet komen en dat was een heel naar gevoel. (Heel enkel heb ik dat ook wel eens en w.s. jullie ook wel dus herken je het 'nare gevoel'). En dan 'probeerde' hij zo'n boer een beetje op te wekken, door z'n mond op rare manieren te openen of door met z'n schouders te trekken (rondje draaien) enzo een beetje meer...., maar als dat alles niet hielp was de enige manier een hapje lucht doorslikken (met opzet dus) zoals ook wij wel kunnen als we 'nep' willen boeren en dan kwam de rest (wat 'm dwars zat) er wel achteraan. En vaak gaat dat allemaal gewoon veel beter met de mond een stukje of helemaal open. Je hand ervoor kan altijd en zal geen invloed hebben. Maar misschien is dat als je het écht extreem hebt praktisch gewoon niet haalbaar? Ik herinner me wel dat als ik met die bewoner afwaste dat hij tijdens de afwas soms wel 5 to 10 keer moest boeren (na het eten, dus veel lucht) en om nu elke keer dan je afwaskwast of theedoek te moeten laten vallen...om van de bordjes maar niet te spreken lijkt me ook onuitvoerbaar. Dus de frequentie zal van invloed zijn op het wel/niet hand voor de mond. Als de frequentie écht hoog is zal dat gewoon niet te doen zijn...anders ben je de hele dag alleen maar bezig met je hand voor de mond te doen.
Het lijkt mij wel een vreselijk probleem/ziekte.Voor jezelf en ook voor je omgeving.
groeten albana

nicky

nicky

16-09-2009 om 14:31

Herrie

Hallo Koentje,

ik heb zelf een maagbreuk oftewel een middenrifbruik, hierdoor ontsnapt er regelmatig lucht in de vorm van een boer. Meestal hoor je daar niets van omdat ik mijn mond dichthoud, maar soms word ik zo misselijk dat ik op mijn buik druk om de lucht er uit te krijgen en dan is dat op de een of andere manier prettiger als ik mijn mond open kan houden. dit gebeurt best vaak en steeds naar het toilet lopen is daardoor geen optie. Heel vervelend, maar alleen thuis horen ze me boeren en elders niet, dat is anders op te lossen door inderdaad je mond dicht te houden.

groeten
Nicky

koentje

koentje

16-09-2009 om 20:13

Oke jongens

bedankt voor de antwoorden, het kan dus wel degelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.