Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Desiré

Desiré

23-02-2009 om 22:37

Borstontwikkeling bij bijna 9- jarige

Ik heb een dochter die eind april 9 wordt. Vorig jaar had ze in haar rechterborstje een schijfje zitten. Zijn we mee naar de huiarts geweest, kon geen kwaad. Is uiteindelijk vanzelf over gegaan. Nu klaagt ze sinds een paar weken over haar linkerborstje. Weer zo'n schijf, maar nu heb ik het idee dat dit borstje zich echt aan het ontwikkelen is. Hij is echt groter geworden en is dus groter dan het andere borstje. Moet ik me daar zorgen over maken? En zou dit al het begin van de pubertijd kunnen zijn? Ik vind het zo vroeg (

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Desiré

Desiré

24-02-2009 om 16:31

Wel wat te zien

Er is dus wel wat te zien! 1 borstje is echt al opgezet en als ze een strak shirtje aan heeft zie je dit dus. Ze is verder zo plat als een pannekoek dus vet kan het zeker ook niet zijn.
Wel bedankt voor je reactie!

sumiya

sumiya

24-02-2009 om 16:55

Hier weer weggegaan en nog niks

Mijn dochter heeft precies hetzelfde gehad toen ze net 9 was, ze is flink lang en dun en bij haar zag je het ook echt in t-shirtjes. Nu een jaar later is er echter niks van te zien, zo plat als een dubbeltje, al is het wel het begin van andere puberteitverschijnselen geweest zoals schaamhaar dus op een manier zal het toch iets hormonaals zijn.
Sumiya

Bibi

Bibi

24-02-2009 om 22:05

Hier ook

Hallo,
Mijn dochter is nu 9, maar een aantal maanden geleden, toen was ze nog 8, begon ze ook borstgroei te krijgen. En ze heeft ook al een héél klein beetje schaamhaar. Ik ben met haar naar de HA geweest, omdat ik het ook zo vroeg vond. De HA vond het idd ook wel vroeg, maar niet té vroeg. De HA gaf wel het advies om haar groei in de gaten te houden, als die stagneerd moet ik aan de bel trekken. En ook bij een menstruatie voor haar 10e moest ik terugkomen. Maar vooralsnog wordt er niets mee gedaan, volgens de HA kan het nog wel 2 á 3 jaar duren voor haar 1e menstruatie, maar het kán ook eerder, en dán moet ik dus wel terug met haar.
Bibi

Vic

Vic

25-02-2009 om 10:55

Al een tijdje

Mijn dochter (9) heeft volgens mij al een jaar dezelfde lichte verdikking en ik verwacht niet dat we binnenkort een bh'tje nodig hebben. Ik houd het wel in de gaten, maar vooralsnog maak ik me geen zorgen. De huisarts vertelde dat de menstruatie i.h.a. zo'n 2 jaar na de eerste verschijnselen van borstgroei begint. Wat dat betreft hoop ik nog wel op een groeispurt voor haar, want ze is net 1.36 m. nu.

Moeder van pre-puber

Moeder van pre-puber

26-02-2009 om 17:05

Re: bibi

"En ook bij een menstruatie voor haar 10e moest ik terugkomen. Maar vooralsnog wordt er niets mee gedaan, volgens de HA kan het nog wel 2 á 3 jaar duren voor haar 1e menstruatie, maar het kán ook eerder, en dán moet ik dus wel terug met haar."

Dat is op zich een raar advies, want wat zou de HA er dan nog aan willen doen?

TE vroeg is wanneer puberkenmerken (borstgroei, schaamhaar, okselhaar) zich vertonen voor het 8e levensjaar. Dan spreek je van pre-puberteit. Daarmee kun je naar een kinderarts.

Wanneer je kind te vroeg in de puberteit komt, dan zet de groeispurt zich ook te vroeg in. Normaal gesproken zet de groeispurt zich rond het 11e levensjaar in, je kind maakt dan nog een groeispurt van ca. 15 cm. Wanneer zich dat te vroeg inzet, dan breekt het de normale groei te vroeg af en komt er vanaf dat moment max. 15 cm bij. Dus denk je een groot kind te krijgen, dat kan dus ook flink tegenvallen als je kind de groeispurt krijgt bij bv. 1.40m.

Bij onze dochter was de puberteit al goed zichtbaar aanwezig vlak voor het 8e levensjaar, borstgroei, schaamhaar en groeispurt. Ze was op haar 9,5 bv 1.58m. We lopen met haar bij de kinderarts en volgen een traject van 2 jaar om de puberteit voor die periode stil te leggen. Dus ook de menstruatie, die wordt er door uitgesteld.

Sommige meiden zijn gewoon vroeg, anderen overschrijden net de grens aan wat 'normaal' is.

En als je twijfelt aan je huisarts, gewoon een doorverwijzing naar de kinderarts vragen om het zeker te weten.

Alma Luyer

Alma Luyer

04-03-2009 om 23:55

Borstontwikkeling

Hallo Desiré

Bij 9 jarige komt dit steeds vaker voor. Het wil niet zeggen dat ze al in de pubertijd komen al kan dat wel.
Mijn tip gaat meer over het effect wat het soms heeft de kinderen kunnen er wat pijn aan hebben.
Als dat gebeurt kan je er 's avonds een natte washand opleggen die je een paar minuten op laat liggen. Die was hand maak je met koud water zo nat dat er geen water uit lekt. Vaak maakt dat de schijf minder hard en zichtbaar.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groetjes Dyslectje

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

15-03-2009 om 00:25

Mijn dochter en ik ook

Mijn dochter van 9,5 heeft ook sinds kort denk ik schijfjes in haar borstjes. Door de vele verhuizingen van mij (daardoor weet ik hoe oud ik ongeveer was) weet ik dat dat bij mij ook zo rond die perioden begon. is nog geen voorteken van grote borsten hoor hahaha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.