Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Borstvoeding en antibiotica voor de baby

Zoon heeft een urineweginfectie en is aan de antibiotica. Ik geef nog borstvoeding. Ik geloof dat als ik AB zou nemen, dat ik dan een grotere kans heb op spruw. Is dat ook zo als het de baby is die aan de AB is? En zo ja, kan ik dan iets doen om de kans op spruw te verlagen?

Bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ab en spruw

Hoi Petal,
Dat is balen dat hij een urineweginfectie heeft. Hoe kwam je erachter ? In principe is het zo dat iedereen die een AB kuur slikt een grotere kans heeft op schimmels. Wat je kunt doen om de kans wat te verlagen en zijn darmflora weer wat op te peppen (die krijgt namelijk wel een dreun van de A is hem probiotica geven. Bijv. orthiflor junior, maar ik weet niet of dit in GB te koop is. En verder in de gaten houden of hij symptomen van spruw krijgt (of schimmel op de billen). Als hij spruw in zijn mondje krijgt zal je ook zelf moeten smeren op je tepels (bij voorkeur met Miconazol zalf).
Groet,
G

Poppy

Poppy

15-05-2012 om 19:26 Topicstarter

Galaxias

Dank je wel.

De plasluiers van zoon roken al een tijdje anders en toen ik bij de HA was voor zijn tongriempje heb ik dat ook even verteld. Vandaag hoorde ik dat er E.coli in zijn urine is gevonden. Geen idee hoe lang hij dat al heeft, waarschijnlijk zeker een paar weken Hij heeft geen koorts oid dus ik had het echt niet door dat er iets mis was.

Ik heb even gezocht op probiotics en zal kijken of ik iets passends kan vinden. Of ik het er ook in kan krijgen is een andere zaak, drie keer per dag AB is al vreselijk met een voedselweigerende zoon.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

15-05-2012 om 20:51

Ach

Jee, Petal, dat arme ventje. Veel succes met het geven van de ab. Heb je een spuitje gekregen? Wij deden dan een tandemding, man nam zoon in de houdgreep en wrong het mondje open, ik spoot de ab er in drie keer in. Het was mierzoet spul, maar hij bliefde het echt niet .

Poppy

Poppy

15-05-2012 om 21:14 Topicstarter

Mea

Vanmiddag toen ik het alleen deed zat dat vieze spul overal, behalve in zijn mond Vanavond met hulp van man ging het iets beter. Nog maar 19 keer te gaan.

Ik gebruik inderdaad een spuitje maar meneer houdt het heerlijk in zijn mond om het daarna subiet uit te spugen.

Biene M.

Biene M.

15-05-2012 om 22:24

Petal

Wat een narigheid, je arme jochie! Hier ook ervaring met een kind dat niets van ab wilde weten. Je moet het drankje in zijn wang spuiten, in kleine beetjes, dan kan hij het niet uitspugen. Het blijft een heel gedoe Sterkte en beterschap voor je ventje.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-05-2012 om 22:26

Hier ook

veel ervaring met baby en AB. Hier was de truuk het spul zover mogelijk achterin de keel te spuiten (niet alles tegelijk dan slikte hij het ook gelijk door.

Petal

Is zijn tongriempje al geknipt of gaat dat in het ziekenhuis gebeuren ? Je kunt ook kijken of je de AB erin krijgt als je hem op je vinger laat zuigen en dan het spuitje in zijn mondhoekje zet en leeg spuit.
Vaak zie je dat kinderen met een blaasontsteking misselijk zijn en soms ook spugen. Minder eetlust is iets dat je dus nogal eens tegen komt bij blaasontsteking.
G

marjanne

marjanne

16-05-2012 om 08:17

Even over de vraag

Volgens mij heb je alleen een verhoogde kans op actief worden van een schimmel infectie bij AB gebruik als je die schimmel al bij je draagt. Grote kans dat je kindje nog niet is geïnfecteerd en dat hij nergens last van krijgt.
Succes , Marjanne

Schimmel bij je dragen

Hoi,
Heel veel mensen dragen de rustende vorm van candidiasis bij zich. (90% van de baby's is bij geboorte al hiermee gekoloniseerd). In het informatieblad van de VBN staat hierover het volgende: Candidiasis is een schimmelinfectie,
veroorzaakt door Candida albicans.
Candidiasis van het mondslijmvlies wordt
spruw of moniliasis genoemd.
Candida albicans is een gist, die normaliter
in rustende vorm (Y- of Yeastvorm) voorkomt
op de huid, in het maagdarmkanaal en
in het baringskanaal en daar in de regel
geen klachten geeft. Hieruit kan echter
een pathogene (ziekteverwekkende)
vorm ontstaan. Deze pathogene vorm (de
M- of Myceliumvorm) is invasief (dringt
in het weefsel binnen) en veroorzaakt
ontstekingsreacties.
G

Poppy

Poppy

16-05-2012 om 19:50 Topicstarter

Oefening baart kunst

Vandaag ging het alweer iets beter. Het lijkt ook wel alsof zoon er aan went dat dit gewoon even moet.

Ik zal morgen bij de apotheek even advies vragen over welke probiotica.

Galaxias, ik heb vrijdag een telefoongesprek met het ziekenhuis en dan krijg ik hopelijk een afspraak. Mijn huisarts vond zijn tongriempje niet zo kort en zei dat ik bij de kinderarts een second opinion moest vragen. Ook zal ik dan vertellen over de blaasontsteking want ik geloof dat hij daarvoor toch nog wel wat onderzoeken moet hebben om te kijken of het iets anatomisch is en of er schade is. Ik laat nog horen hoe dat verder verloopt.

Petal

Huisartsen hebben niet zo heel veel expertise over korte tongriempjes en over borstvoeding, en al helemaal niet over de combi van die twee. Ik zou eerder de neiging hebben om een goede lactatiekundige te vinden en haar om een second opinion vragen. Heb je wellicht de mogelijkheid om een goede foto van zijn tong te maken ? Je mag hem mailen naar mij als je wilt. (even googelen op mijn echte naam en dan vind je ook wel een mailadres
Bij jongens met blaasklachten is er inderdaad een protocol om door te sturen. Of dit na één keer blaasontsteking is weet ik niet, maar het zou me niet verbazen.
G

Poppy

Poppy

17-05-2012 om 20:49 Topicstarter

Galaxias

Dank je. Ik zal eens kijken of ik een aardige foto van zijn tong kan maken.

Ik kan het me verbeelden maar ik vind dat hij de laatste tijd zijn tong beter gebruikt. Hij steekt hem iets meer uit in ieder geval. En hij is minder hartvormig ook denk ik. Als ik voel dan vind ik het inderdaad kort maar hij zit niet helemaal tot het puntje vast.

Ben benieuwd wat ik morgen te horen krijg.

Asa Torell

Asa Torell

18-05-2012 om 17:12

Petal

Vervelend dat getob met je mannetje! Ik hoop dat het snel allemaal weer achter de rug is, zowel de eetproblemen die dan misschien met het riempje te maken hebben, als de blaas-gerelateerde onderzoeken.

Poppy

Poppy

19-05-2012 om 07:44 Topicstarter

Zucht en lara10

Dat telefoontje van het ziekenhuis was alleen met een administratief iemand om een afspraak te maken. Een week dus gewacht op een afspraak om een afspraak te maken. Hoe verzin je het. Maar goed, 8 juni dus nog even wachten.

Dit was eigenlijk voor het tongriempje. Kan ik ook zo lang wachten voor de infectie of moet ik toch maar weer naar de huisarts? Hij zei trouwens niets over nog een keer urine opvangen om te kijken of de infectie verdwenen is. Of is dat niet nodig?

Kan je ook vertellen wat er bij jou jongste aan de hand was Lara10? En hoe dat verholpen is?

Poppy

Poppy

20-05-2012 om 07:35 Topicstarter

Lara10

Dank je, met je zoon gaat het helemaal goed nu hoop ik?

Hier heeft/had zoon volgens mij echt geen symptomen van de infectie. Geen koorts, geen jengeligheid. Alleen komt hij al 5 maanden niet goed aan.

Hoop dat het hier gewoon 'pech' is, maar we zullen zien.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

20-05-2012 om 09:44

Petal

Ik duim mee voor duidelijkheid en een goede uitslag. Wat een stom gedoe dat je zo lang moet wachten om zelfs maar een afspraak te kunnen maken. NHS, pfff.

Poppy

Poppy

25-05-2012 om 18:54 Topicstarter

Potverdorie

Dinsdag de laatste dosis antibiotica gegeven, hoera! En vanochtend rook ik weer dat rare luchtje. Weer urine opgevangen en getest en ja hoor, of nog dezelfde infectie of gelijk weer een nieuwe? Ik snap het niet en baal er flink van. Vanavond dus weer aan een nieuwe ab kuur

Mea Proefrok

Mea Proefrok

25-05-2012 om 19:58

Inderdaad

Snotjandosie. Wat ontzettend vervelend voor je manneke en voor jou. Sterkte, hoor. Hoop dat ze snel vinden en rechtzetten wat er mis is.

Hibiscus

Hibiscus

26-05-2012 om 07:58

Kweek gemaakt?

petal,

Is er een kweek gemaakt van de urine of alleen een stickje gebruikt? Welke ab is gegeven? Waarschijnnlijk nitrofurantoine, en die werkt bijvoorbeeld niet altijd goed bij een e-coli bacterie. Met een kweek kan heel gericht de juiste ab gegeven worden.

Als je nu een nieuwe ab kuur achter de rug hebt, laat dan meteen urine op kweek zetten voor je aan een nieuwe kuur begint, het is belangrijk om te weten of de ontsteking weg is of niet.

2 x een urineweginfectie bij kinderen (zeker bij jongens!) is altijd reden voor uitgebreider onderzoek door een kinderarts, maar nog liever door eeen kinderuroloog.

Sterkte ermee. Echt zo ontzettend vervelend voor jullie.

Hibiscus

Poppy

Poppy

27-05-2012 om 07:38 Topicstarter

Reactie

De afspraak bij de kinderarts is 8 juni. Was eigenlijk voor het tongriempje maar dit is belangrijker en zal ik dan ook bespreken. Heb de uitslag van de 1e kweek gekregen van de ha om te laten zien. Daar stonden 3 antibiotica op waar de infectie gevoelig voor was.

De 1e kuur was iets van amoxiciline? Donderdag is zijn urine via een stick getest op infectie en omdat dat positief was zijn we gelijk met een nieuwe, andere kuur begonnen. We wachten nog op de uitslag van de tweede kweek maar dat duurt hier een week. Tegen die tijd is hij alweer klaar met de nieuwe kuur. Maar hopen dat het de juiste antibiotica is deze keer.

Deze keer gelijk daarna nog maar eens urine testen om te kijken of de infectie nou daadwerkelijk weg is of niet. Want het lijkt me dat hij nog steeds dezelfde infectie heeft ipv binnen 2 dagen een nieuwe?

Het gekke is dat zoon helemaal geen ziek verschijnselen toont en ondanks zijn weinige aankomen echt mollige armpjes en vette dijbeentjes heeft.

Bedankt iedereen.

Poppy

Poppy

27-05-2012 om 08:58 Topicstarter

Nieuwe kuur

is trimethoprim.

Poppy

Poppy

28-05-2012 om 15:38 Topicstarter

Groeiachterstand

Wanneer spreek je van een groeiachterstand?

Zoon begon als baby op het 75e percentiel lijntje voor lengte en gewicht. Vandaag was dat nog maar de 9e en 25ste dus allebei flink gezakt. Alhoewel ik twijfel of de lengte goed was want hij is volgens mij in 3 maanden echt wel meer dan een halve cm gegroeid.

Poppy

Poppy

01-06-2012 om 20:15 Topicstarter

Uitslag van de tweede kweek

Het was dus toch niet nog dezelfde infectie maar een nieuwe, enterobacter cloacae. Gelukkig dat de andere huisarts trimethoprim had voorgeschreven want deze bacterie is bestendig tegen de vorige antibiotica.

Geen idee hoe zoon in een paar dagen een nieuwe infectie is opgelopen, wellicht zat die er al is en hij gaan groeien toen de andere infectie op zijn retour was.

Enfin, donderdag de afspraak bij de kinderarts en ik hoop dat we snel meer weten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.