Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Titia

Titia

09-03-2012 om 13:13

Borstvraag

Maar even onder een gelegenheidsnick. Vanmorgen bij de huisarts geweest omdat ik "iets" voelde in mijn borst, wat er eerst niet zat. De arts voelde het ook, maar zei: het is zacht, en dan is het nooit iets ernstigs. Toch moet ik volgende week een mammografie laten maken.
Mijn vraag is dus: klopt het dat het nooit wat ernstigs is als het geen harde plek is? En als dat dan zo overduidelijk is, waarom dan toch een mammografie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-03-2012 om 13:46

Voor jouw gemoedsrust

Over het algemeen zijn foute knobbels hard, niet rond, en zitten ze 'vast' in het borstweefsel. Als een knobbeltje zacht is, of beweeglijk of helemaal rond is het over het algemeen geen kanker. Je huisarts wil waarschijnlijk het zekere voor het onzekere nemen, ook voor jouw gemoedsrust. Bij mijn ziekenhuis is het dan nog gebruikelijk om als je iets voelbaars hebt ook nog een echo te maken.

Ook

Ik had ook iets dergelijks, vorig jaar. Huisarts dacht dat het niks bijzonders was, hooguit een cyste. Voor de zekerheid toch een echo laten maken (niet op mijn verzoek, was advies huisarts), en t was idd en onschuldige cyste.

Ely

Ely

09-03-2012 om 14:30

Er kan van alles zijn

Dus een mammo is gewoon een goed idee. Biologie houdt zich niet zo aan dat soort wetmatigheden

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Titia

Titia

09-03-2012 om 16:11

Dank

Bedankt voor jullie reacties. De mammografie is pas donderdag. Dat duurt nog zo lang, pfff. Ik heb het er ook verder maar met niemand over gehad. Mijn man heeft al zoveel aan zijn hoofd, ik dacht ik wacht t eerst wel even af. Maar ja het houd je toch bezig natuurlijk...

Met niemand?

Als ik jouw man was zou ik behoorlijk boos zijn als je zoiets niet met me zou delen. Het houdt jou bezig, dan is het toch niet meer dan fair dat je dit deelt met degene waar je het meeste van houdt? Samen praten haalt ook wat spanning van het wachten weg, dat scheelt ook. Hij heeft er toch recht op om dit te weten?
Los daarvan wens ik je succes met wachten tot donderdag en ik hoop met iedereen mee dat het een onschuldig knobbeltje is.
Sanneke*

guera

guera

09-03-2012 om 18:42

Waar woon je

Ik had met kerst hetzelfde. Huisarts reageerde idem. Ik weet zo goed als zeker dat het niks is maar ...
Ik kin meteen door. In utrecht is gewoon inloop Mammografie. Daarna echo. De radioloog zei : doen we standaard. Als een vrouw iets voelt wat anders is dan anders dan onderzoeken we dat. Zij kent haar lijf.
Bij mij was het niks....
Maarru waar woon je dat die mammo zo lang duurt ?
Succes.
Ps ff man vertellen en vriendinnen hoor. Ik heb vanuit zhuis toen gesnst. Meteen instant medeleven. Zo fijn !

Titia

Titia

09-03-2012 om 19:28

Verteld

Hmm, heb het mijn man toch maar verteld en die reageerde inderdaad ietsje bozig, zo van: ik dacht dat wij alles deelden! Maar ik wilde hem er eigenlijk gewoon niet mee belasten. Meer het idee om het niet groter te maken dan het is, ik weet niet. Het is een oude (en hardnekkige) gewoonte om dingen eerst maar zelf en vooral ook alleen op te willen lossen. Maar inderdaad is het veel fijner om het te delen.
En,nog een andere kant, ik voel me ook wat stommig als er niks aan de hand is en ik allemaal mensen ongerust heb gemaakt. Alsof ik mij aanstel. Nou ja, kan iemand het nog volgen? ;o)

Fijn

Fijn dat je het hebt gedeeld met je man Titia! Ik zou toch wat mensen die dicht om je heen staan inlichten, want ze merken vast aan je dat je ongerust bent. En medeleven in de vorm van een smsje, belletje, bakkie koffie komen doen is gewoon hartverwarmend. En als alles ok blijkt te zijn gezamenlijk opgelucht en blij, ook heel fijn om te delen. Succes!
Sanneke*

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.