Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Salie

Salie

08-04-2010 om 11:01

Brief ggd

Hallo,

Mijn dochter, 7 in mei, is pas bij de schoolarts geweest. Normaal moet dit in groep 2, maar toen was er geen tijd, dus een aantal kinderen uit groep 3 moesten nu komen.
Mijn dochter is 125,5 cm en weegt 20,5 kilo. Een brief van de ggd had ik zeker verwacht i.v.m. haar gewicht. Nou die brief kwam dus ook, maar ook haar lengte was minder dan verwacht. Ik verbaas me hier eigenlijk over. Ze is niet de langste van de klas, maar wel een van de zeg maar. In de brief stond dat ze er vanuit gaan dat we voor dit probleem bij de kinderarts lopen en zo niet dan moeten we contact met ze opnemen.
Toen mijn dochter geboren werd was ze 54 cm en ze is altijd lang voor haar leeftijd geweest. Elke keer werd er me verteld bij het cb dat dit wel een keer zou stoppen. En nu gaat ze niet meer zo heel hard de lengte in en dan is het niet goed.
Ik vraag me dus af of ik hier iets mee moet? Wat denken jullie?
Gr. Salie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-04-2010 om 11:14

Lijkt me wat voorbarig

Het hangt er vanaf hoe snel de groeicurve nu is afgevlakt, maar ze is gewoon mooi middenmoot kwa lengte

http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=8#c7

Contact opnemen

Zo te horen is er helemaal niets aan de hand met je dochter, prima op de groeicurve. Tja ik kreeg te horen dat ik het gewicht van mijn zoontjes in de gaten moest houden, ze zaten tegen overgewicht aan... (6 jaar, 24 kilo, mooi slank).
Waarom bel je ze niet gewoon om te vragen waar dat advies op gebaseerd is? En als je dat niet wilt kun je altijd even met je eigen huisarts contact opnemen. Gewoon, voor de zekerheid. Maar zorgen hoef je je echt niet te maken volgens mij.

Succes!

Snap 't probleem niet zo

Ik snap 't probleem niet zo, die lengte en dat gewicht zijn toch niet zó extreem? Onze dochter van 8 jr. 4 mnd is 126,5 cm en weegt bijna 22 kg. Ze behoort wel tot de kleintjes uit haar klas, maar alles is prima in verhouding en haar groeicurve is ook prima. Ook nooit opmerkingen gehad over haar lengte of gewicht. Ik geloof niet dat ik me (op dit moment) druk zou maken als ik jou was.

Emmalynn

Salie

Salie

08-04-2010 om 13:31

Emmalyn

Voor mij is het ook geen probleem hoor. Ik maak me er zeker niet druk om. Ik wist dat we een brief zouden krijgen voor haar gewicht en had me al voorgenomen om daar niks mee te doen, want ik weet wat ze eet en hoe ik zelf was op die leeftijd.
Ik zat me alleen af te vragen hoe ze er bij komen dat ze qua lengte niet goed zou gaan. Zelf heb ik zoiets van laat maar gaan, maar voor hetzelfde geld zie ik iets over het hoofd. Dat is eigenlijk meer mijn vraag, zal ik er iets mee doen ja of nee, dus ik bedoel navragen hoe of wat of gewoon zo laten.
Maar wat Marmiek zegt is wellicht een idee. Gewoon even bellen waarop het gebaseerd is.
Ik weet dat er regelmatig draadjes zijn over lengte en gewicht, maar daar gaat het me niet om hoor.
Bedankt voor jullie reactie.
Gr. Salie

Inderdaad maar even bellen

Ik zou dan inderdaad maar even bellen om te vragen wat ze nu precies bedoelen.

Emmalynn

Paniekvoetbal

Klinkt wel wat overijverig hoor, van de schoolarts.

Jammer dat dit gelijk met een officiele brief moet en dat er verondersteld wordt dat je al bij een kinderarts met je kind onder behandeling bent. En zo niet, dan zeker wel doen.

Pfffff.

Persoonlijk wordt ik altijd een beetje kriegel van dit soort geneuzel. Niet het jouwe hoor Salie, dat bedoel ik niet. Maar soms kunnen goedbedoelde adviezen een beetje over de top worden getild. En dan heb je uiteindelijk bezorgde ouders en een hoop heisa om niets. En is toch iedereen even lekker druk bezig geweest.

Salie

Salie

09-04-2010 om 09:20

Even gebeld

heb maar even gebeld. Lengte was altijd bovengemiddeld en nu buigt ie wat af naar beneden en aangezien ze al bij de kinderarts loopt voor iets anders dachten ze dat ze ook daarvoor onder behandeling was. Nou nee dus. Gaan we ook niet doen hoor.
Inderdaad wat moppeke zegt, een hoop commotie om bijna niks eigenlijk. Ben ik er toch weer ingetrapt.)
Dank voor de reacties.
Gr. Salie

vlinder72

vlinder72

11-04-2010 om 16:33

Hier hetzelfde

Onze zoon van 6 was 107 centimeter. Erg klein dus. Wij konden ook terugkomen om zijn lengte in de gaten te houden. Wat blijkt ze houden in de gaten of een kind binnen bepaalde marges blijft. Onze zoon is klein maar hij hoort wel binnen een marge te blijven en hij kwam daaronder terecht. Gelukkig is hij na een jaar weer wat bijgekomen en nu zit hij weer op de alleronderste lijn van de groeicurve. Ach, dat zit onze baby ook dus wat maakt het uit. Dat gedoe met die bezoeken aan het GGD zonder de aanwezigheid van de ouders. Dan krijg je dit soort dingen. Het is prettiger als zoiets gelijk toegelicht wordt. Nu maak je je zorgen en blijkt het uiteindelijk niets bijzonders te zijn. Wel goed overigens dat ze er op letten. Groei is toch niet iets wat je eenvoudig zelf kan beoordelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.