Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

02-10-2010 om 20:11

Buikpijn dochter (5)

Mijn dochter van ruim 5,5 jaar klaagt regelmatig over buikpijn. De ene keer een paar dagen niet, dan weer een paar keer op 1 dag. Er zit geen regelmaat in. Het kan zo een paar maanden weg zijn (in elk geval zegt ze het dan niet), om vervolgens weer maanden vrijwel dagelijks te zeggen dat ze buikpijn heeft. Al met al doet ze dit al wel een jaar of 2/3. Ik vraag vaak hoe het komt dat ze buikpijn heeft, maar meestal weet ze dat niet. Ook kan ze niet aanwijzen waar het zit, maar wijst de hele buik aan.

Ik heb zelf niet het idee dat het aan een mogelijke voedselintollerantie/ -allergie ligt, omdat het daar te wisselend voor is. Soms zegt ze bijv. dat de buikpijn komt door de melk, maar dat drinkt ze dagelijks, en ze geeft dat lang niet altijd als reden. Soms kan een glas water voor haar 'de' reden zijn voor buikpijn. Maar ook vermoeidheid lijkt soms een oorzaak.
Ik heb ook zitten denken aan wagenziekte omdat ze in de auto ook nog wel eens klaagt. Maar daarvoor zit ze te vaak in de auto zonder klagen.
Vaak stuur ik haar naar de wc als ze het over buikpijn heeft, maar dat is ook lang niet altijd de oplossing.

Mijn vraag is wat ik hier nu eigenlijk mee moet. Ik vind het te vaag om hier mee naar de huisarts te gaan, aan de andere kant vind ik het ondertussen ook al te lang duren.
Aan haar taalontwikkeling mankeert niets, dus 'niet onder woorden kunnen brengen' gaat volgens mij niet op. Wel is ze versneld naar groep 3 gegaan (had ze heel veel zin in), maar de buikpijn dateert al van ver voor daar sprake van was. Andere spanningen die de buikpijn mogelijk kunnen veroorzaken zijn er bij mijn weten niet. Zou het misschien (ook?) iets psychisch kunnen zijn? (Maar waarom dan?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

02-10-2010 om 20:15

Oja

Ik heb deze vraag trouwens ook bij de vraagbaak kinderarts gesteld, maar kreeg (helaas) de reactie dat de vraag niet behandeld zou worden.
Ik hoop n.a.v. jullie reacties een stapje verder te komen met dit buikpijnprobleem.

Gewoon even langs de huisarts

Je huisarts kan met je praten en je dochter zien en dan beslissen of er iets aan de hand zou kunnen zijn of niet. Dat kunnen wij allemaal niet. In principe kan regelmatig buikpijn niets betekenen, veel kinderen klagen er over, maar het kan ook andere dingen betekenen zoals coeliakie - maar dat is uit een verhaal online niet op te maken.

Overigens vind ik vijf jaar nog erg jong om precies onder worden te kunnen brengen wat er zeer doet en waarom. Precies aangeven wat zeer doet in een buik is voor veel volwassenen zelfs moeilijk.

Mariel

Tirza G.

Tirza G.

02-10-2010 om 20:55

Kinderen hebben heel veel buik

Veel pijnen en pijntjes worden door kinderen "buikpijn" genoemd, het staat denk ik bovenaan het lijstje vage klachten. Stress kan leiden tot buikpijn, maar een lege maag ook. Een volle maag ook. Verstopping ook. Maar ook bijv. een lichte benauwdheid (hijgerig) na hardlopen, of een krampje in je luchtwegen bij mist. Is voor een kind allemaal "buik". Steken in je zij bij inspanning is ook je buik. Een te strakke broek waarmee je voorover hebt gezeten levert ook buikpijn op.
Misschien is het goed om het voor jezelf eens op te schrijven wat ze dóet als ze buikpijn heeft. Gaat ze echt met een dekentje op de bank? Gooit ze haar broek uit? Is ze er huilerig van, is haar buik gezwollen, gespannen of kun je er eigenlijk vrij weinig aan merken?

Tirza

Puck

Puck

02-10-2010 om 21:28

Precies tirza

Onze huisarts noemt het dan ook in eerste instantie kleuterbuikpijn. Het kan zo ontzettend veel dingen zijn. Ook stress of gewoon geen zin hebben kan "buikpijn" heten. Onze jongste heeft ook regelmatig buikpijn gehad en 2x bleek er een blaasontsteking te zijn (met verder geen andere klachten zoals veel plassen of branderig gevoel) en de andere keren was het eigenlijk niets dat te vinden was.

Ja tirza!

Zo is het. Onze oudste is ernstig ziek geweest, armen/benen/borst/schouders en had het in eerste instantie álleen maar over 'buikpijn'. Terwijl dat het enige gebied was waar ze géén pijn had.
In het ziekenhuis vonden ze het de gewoonste zaak van de wereld...dat zeggen alle 3,4,5,6 jarigen, ongeacht wáár ze pijn hebben.
groeten albana

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

03-10-2010 om 13:24

Reactie

Over het algemeen merk ik niets aan haar als ze zegt buikpijn te hebben. Soms zegt ze het op een wat benauwde manier, maar meestal is het vooral een mededeling. Ik reageer er dan ook bijna altijd op met 'he, vervelend voor je' en verder niet. Ze gaat niet op de bank liggen, huilen, broek uitdoen, en wat je verder nog maar kunt bedenken ter verlichting. Soms helpt het idd om naar de wc te gaan (is ook een standaard opmerking van mij). Hoe haar buik voelt als ze het over buikpijn heeft, weet ik niet. Zal ik de komende paar keren eens in de gaten houden.
Ik merk aan mijzelf dat ik haar buikpijnen niet (meer) serieus neem, met als gevolg dat als ze een keer wel echt buikpijn heeft, ik ook niet reageer. En ondertussen vraag ik mij af of er stiekem niet toch echt iets is. Maar om nu naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing te vragen om haar buik te laten doorlichten voor de zekerheid..... Dat vind ik ook weer zo wat.

ayla

ayla

03-10-2010 om 20:33

Bij ons

dochter klaagde ook al jaren over buikpijn, ws geen pijl op te trekken, dan weer een week niet dan weer weken iederen dag. heb regelmatig met haar bij de huisarts gezeten die het omschreven als aanstel of spanning. Toen kreeg ze een aantal keren een blaasontsteking en zijn we daardoor gelukkig doorgestuurd naar de kinderarts. Daar bleek ze na diverse onderzoeken coeliakie en LI te hebben. Ook heeft ze chronische obstipatie. Ik zeg net dat ieder kind met buikpijn meteen iets moet hebben. Maar schuif het ook weer niet te snel weg als aanstel. Heeft ze regelmatige goede ontlasting? obstipatie kan vrij veel buikpijn veroorzaken. spanning en stress kan vrij veel effect op je darmen hebben en daardoor dus obstipatie veroozaken, dan merken we hier heel sterk bij ayladochter.
Coeliakie is bij kinderen vrij makkelijk te onderzoeken via bloedonderzoek, mocht je het niet vertrouwen laat er dan toch even naar kijken maar doe het dan wel via een kinderarts

ishtar

ishtar

03-10-2010 om 22:21

Zoon

had ook al heel lang buikpijn. Dat leek ook wel eens weg te zijn, om vervolgens weer 'op te duiken' Met de nadruk op 'leek' want zijn ontlasting was altijd dun, en als ik hem ernaar vroeg zei hij wel dat hij buikpijn had.
Na een paar keer door een ka binnenstebuiten te zijn gekeerd, op vanalles en nog wat te zijn getest kwam de 'diagnose' prikkelbaar darmsyndroom. Wat mij betreft een zwaktebod, want zijn klachten waren er altijd.
Toen er een kindergastro-enteroloog in het ziekenhuis kwam werken heeft de ka mij benaderd om hem daar eens door te laten onderzoeken (de diagnose zat haar blijkbaar ook niet lekker...)en blijkt hij een vetsplitsend co-enzym te missen, in combinatie met lactose-intolerantie (die niet uit de ademtest was gekomen, dat kan ook nog;-S)
Ook ik denk niet dat elk kind met buikpijn iets heeft, en ik weet dat ze soms wel pijn hebben en niks zeggen (het went nl ook) dus ik zou er ook niet zomaar van uit gaan dat de periodes waarin ze niks meldt er ook niks is.
Ik zou er wel even mee naar de arts gaan.

ishtar

ishtar

03-10-2010 om 22:25

Pandia (ietwat ot)

ik herken misselijkheid prima, maar het gevoel dat ik heb vlak voor ik echt moet overgeven is toch echt pijn, ok in mijn maagstreek, maar wel pijn. Dat is 'het' teken dat ik heel gauw in de buurt van de wc moet komen... (vorige week nog getest;-S)

Fransien

Fransien

04-10-2010 om 09:04

Darmparasiet

Hmmm, hier ook van die af en aan buikpijnen, bij ons met diarree, maar dat hoeft niet. Het lag hier aan een darmparasiet (dientamoebe fragilis volgens mij) en daar wordt niet standaard op getest. Onze kinderen knapten na behandeling ontzettend op. De test is vrij makkelijk, ook voor het kind, poep in een buisje naar het lab opsturen.

80%

Het schijnt dat 80% van de buikpijnen wordt veroorzaakt door stress (bij kinderen). Bij mijn zoon is dat het vaak toch. Iets spannends. en dat kan de zwemles zijn maar bijvoorbeeld ook een brandoefening die ze op school deden. Een dag van te voren werd alles uitgelegd en blijkbaar vond hij het heel spannend. Hij zegt van niet maar heeft dan wel vaak buikpijn.

liefs lisa

auw

auw

06-10-2010 om 17:31

Link

Hoi, op onderstaande webpage, staat er onder 'buikpijn bij kinderen' (rechts) een hele duidelijke brochure van de maagleverdarmstichting. http://www.mlds.nl/gezonde-spijsvertering/spijsverteringswebsite-voor-kinderen/

Misschien heb je er iets aan.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

09-10-2010 om 22:06

Updateje

Klein updateje: ik heb haar al een week niet gehoord over buikpijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.