Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

jessica5

jessica5

30-01-2010 om 21:16

Buisje in oren verstopt of uitgevallen

In September heeft zoon van 7 twee buisjes in de oren gekregen. Hoort al een tijd weer slecht en hebben een gehoortest laten doen. Daar kwam uit dat er bij een oor een flink gehoor verlies is. K.N.O arts belde en we moeten natuurlijk langs komen. Het buisje kan verstopt zitten of is er al uit gevallen.Mijn vraag is:als dat dat buisje verstop zit wat kan de K.N.O arts daar dan aan doen?. Heeft iemand daar ervaring mee?.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-01-2010 om 02:00

Ja, ervaring

Mijn zoon had ook een verstopt buisje, en dat bleek bij de volgende controle weer gewoon open te zijn. Maar als er al weer sprake is van gehoorverlies, dan denk ik dat de KNO-arts de buisje operatief gaat vervangen door nieuwe buisjes (en dan iets grotere, zodat ze minder snel verstopt raken).

Minet

Minet

31-01-2010 om 14:13

Doorprikken

Het buisje kan ook simpelweg weer worden open gemaakt door er doorheen te prikken en dan te hopen dat hij niet weer verstopt raakt.
Onze kinderen hadden ze ook regelmatig dichtzitten, maar de KNO arts had ze zo weer open en kon via het buisje de holte erachter spoelen als het weer flink ontstoken was.

Wat de kno-arts hier doet

bij verstopte buisjes; uitzuigen (gewoon tijdens het spreekuur) en vervolgens een recept meegeven voor oordruppels en deze een week gebruiken.
Ons mannetje heeft om de haverklap verstopte buisjes; als ik merk dat hij pijn krijgt of zijn oren beginnen te stinken of als er wel wat prut uitkomt maar het komt er niet goed uit (met pijn als resultaat) dan bel ik met de kno-arts en dan kan ik meestal binnen een paar dagen terecht en dan is het negen van de tien keer bovenstaande procedure. Het is op het moment even rustig (afkloppen!), maar wij zitten de afgelopen twee jaar bijna om de zes tot acht weken bij de kno-arts voor dit ritueel. Slechthorendheid is hier dan ook geen criterium meer; dat is zo'n beetje standaard (waarvoor dan ook een apparaatje).

Als de buisjes er uit zijn dan beoordeeld de arts of het nodig is nieuwe te plaatsen. Ons mannetje kreeg na drie keer binnen een paar maanden de buisjes eruit, de vierde keer eindelijk buisjes met weerhaakjes waardoor deze langer blijven zitten. Nu alweer bijna een jaar.

Succes!

Kadonaj

Kadonaj

01-02-2010 om 13:10

Ik word er ook gek van, help

Zoonlief is net 17 maanden en nu voor de 16e keer een loopoor. Buisje links heeft er 7 weken in gezeten, rechts zit er nog wel in, maar ik had dus echt de domme illusie dat het gedoe met de oren voorbij zou zijn.

Nu ik toch dit draadje zag van moeders met ervaring hierin, hebben jullie tips om die looporen te verminderen of zo? Hij loopt buiten met een mutsje op, amper onder de douche, zwemmen doen we ook niet meer, maar ja, ik moet dat kind toch schoon krijgen?

volgens de kno mag hij met buisjes gewoon alles...maar ja, met gemiddeld elke drie/vier weken een ontsteking...

Kadonaj

Kadonaj

02-02-2010 om 09:54

Sterkte weer dan...

zo zielig als ze weer die narcose moeten komen...succes

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-02-2010 om 19:35

'joepie, ik word weer geopereerd!'

Toevallig Jesscica. Ook wij waren gisteren weer bij de KNO-arts. En hier omgekeerd probleem: een van de buisjes gaat er maar niet uit. En aangezien ze er niet langer dan drie jaar in mogen blijven, wordt het buisje er binnenkort waarschijnlijk operatief uitgehaald. Mijn zoon reageerde heel verheugd: Leuk, ik word weer geopereerd! En was wel een beetje teleurgesteld dat we daarvoor een andere keer moeten terugkomen.
Een week na het plaatsen van de buisjes (drie jaar geleden dus, hij was toen net 5) vroeg hij ook al wanneer hij weer naar het ziekenhuis mocht. Het was leuk, dat je dan zo in slaap wordt gebracht vond hij...

Nasha 1st

Nasha 1st

02-02-2010 om 19:57

Ijsvogeltje

hoezo mogen ze er niet langer dan 3 jaar in blijven? Die van oudste zitten al ruim 10 jaar hoor!

Kadonaj

Kadonaj

02-02-2010 om 20:35

Schattig, maar nooit van gehoord...

Wat kunnen kinderen toch schattig zijn. Jongste van 17 maanden, de orenklant zeg maar, vind het inmiddels ook helemaal prima dat ze met al die haakjes en zuigers in zn oortjes zitten...

ik heb er nog niet van gehoord dat ze maar een maximale tijd mogen blijven zitten, maar dat kan natuurlijk aan het gebruikte materiaal liggen, mijn zoontje heeft titanium, ik heb begrepen dat dat ijzersterk is. (en er binnen 7 weken dus weer uit...)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-02-2010 om 22:15

Omdat...

... (en ik citeer de arts) de kans daarna te groot is dat de gaatjes in de trommelviezen niet meer dichtgroeien.

Kadonaj

Kadonaj

03-02-2010 om 09:12

Jkz

hier ook naar het jkz Ze zijn echt superlief hier voor de kinderen he?!

Gisteren weer geweest omdat zoonlief dus weer TWEE looporen had, inclusief bloed... dus weer aan de druppels en antibiotica en als het weer droog is terugkomen...

Minet

Minet

03-02-2010 om 16:14

Nasha?

Hoe weet jij dat die buisjes er nog altijd zitten? 10 jaar is echt extreem, en is al helemaal niet de bedoeling.(of er moet een bijzondere reden zijn) Buisjes groeien normaal gesproken in een termijn van 4 maanden tot een jaar weer uit de trommelvliezen. Soms blijven ze langer zitten, maar moeten er toch echt na enkele jaren uit want een trommelvlies hoort dicht te zijn.

Toch vreemd dan, het buisje in het ene oor van mijn zoon zit er in maart ook 5 jaar in...

Nasha 1st

Nasha 1st

03-02-2010 om 19:39

Omdat

we elk jaar op controle gaan bij de KNO en die elk jaar (al ruim 10 jaar) constateert dat de buisjes er nog zitten ) En ik weet heeeeeeel zeker dat we niet tussendoor met hem in het ziekenhuis zijn geweest voor een nieuwe set. Dit is echter wel een set met "weerhaakjes" zoals de KNO het noemde, omdat de allereerste set van zoon binnen 2 weken al het oor had verlaten.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.