Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-09-2010 om 11:35

Buisjes bij dreumes?

Mijn zoontje van net 1 jaar heeft al heel vaak oorontsteking en antibiotica gehad en nu wordt hij geopereerd. De kno-arts wil in elk geval de neusamandel verwijderen en de oren doorprikken en vocht verwijderen. Nu 'mag' hij ook buisjes, daar mogen/moeten we zelf over beslissen.

Voordeel van direct buisjes plaatsen is dat er maar 1 operatie nodig is. Nadeel van buisjes is beschadiging aan het trommelvlies met mogelijk gehoorverlies en kans op (chronische) looporen.

De richtlijn is onder de 2 jaar geen buisjes plaatsen, maar het mag dus wel. De kno-arts noemt het een overbehandeling, maar als verwijderen van de neusamandel niet volstaan (bij meer dan 80& volstaat het wel) baal je natuurlijk dat je niet gelijk buisjes hebt laten plaatsen en er een tweede operatie nodig is.

Ik ben aan het wikken en wegen, zijn er ervaringsdeskundigen die me kunnen helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

01-09-2010 om 12:24

Onze keuze

Wij hebben geen buisjes laten plaatsen. Bij onze zoon is toen hij 17 maanden was alleen de neusamandel verwijderd en zijn de oren doorgeprikt. Daarna was was hij helemaal van de eeuwige verkoudheid en oorontstekingen af. Overigens viel de operatie op zich me enorm mee, ik zou niet iets extra's laten doen om te voorkomen dat hij nog eens onder narcose zou moeten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2010 om 14:35

Buisjes

Ik heb bij mijn zoontje (ook chronisch verkouden, oorontstekingen en -tig antibioticakuren) wel buisjes laten plaatsen samen met de neusamandel verwijderen. Ik was zelf een "orenkind" en heb ook op die leeftijd al buisjes gekregen. Zowel ik als zoonlief waren meteen van die verkoudheden en oorontstekingen af. Bij zoonlief groeide de neusamandel in no-time weer aan dus alleen die ingreep had totaal geen zin gehad. Hij heeft in totaal 4 keer buisjes gehad (tja, die dingen kunnen er weleens spontaan uitvallen) en na de laatste keer was kennelijk de buis van Eustachius voldoende ontwikkeld dat hij geen last meer kreeg van ooronstekingen en dus ook geen buisjes meer hoefde. Zelf heb ik zo'n 10 keer buisjes gehad en geen nadelige gevolgen tov het trommelvlies. Succes!

Nasha 1st

Nasha 1st

01-09-2010 om 16:48

Buizenkinderen

ik heb er 2, buizen- of orenkinderen. Beiden zijn enorm opgeknapt na het plaatsen. Bij oudste zijn vlak voor de zomer de buizen verwijderd, nadat ze ruim 11 jaar gezeten hadden (ja echt!!!)...Gaatjes zijn keurig dichtgegroeid en deze vakantie heeft hij voor het eerst zonder doppen gezwommen. Eerst wat onwennig, maar inmiddels merkt hij er niks meer van en de oorontstekingen komen ook nauwelijks nog voor. Nashadochter heeft ze nog, de buizen, nu ook al zo'n 6 jaar....En ook daar gaat het heel goed mee!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-09-2010 om 00:02

Nasha

Heeft die KNO-arts van jou een bepaalde techniek, gebruikt hij speciale buisjes of hebben jouw kinderen gewoonweg goeie "buizen"oren? LOL Dat die buisjes zo veel jaren blijven zitten zeg, ongelooflijk. Heb ik zelf nou nooit meegemaakt helaas en zoonlief ook niet. Bij ons rolden die dingen er spontaan na een paar maanden weer uit met als gevolg dat wij dus keer op keer buisjes moesten... Ook geen ramp want het is maar een kleine ingreep maar toch. Wat is jullie succesformule?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-09-2010 om 12:10

Hmm

Ik neig toch naar alleen de neusamandel verwijderen en oren doorprikken. Als die buisjes toch regelmatig uitvallen en opnieuw geplaatst worden, is een (of meer) extra operatie sowieso niet uit te sluiten. En dan maar hopen dat het volstaat en het mannetje eindelijk van die oorpijn af is. Dank voor jullie advies!

Buisjes!

Sinds gisteren heeft onze 4,5 jarige nieuwe buisjes. De vorige gingen er met 15 maanden in en de eerste kwam er pas met 3,5 jaar uit. De tweede een paar maanden geleden.

Met doorprikken ontlast je het oor tijdelijk, maar het probleem zal blijven. Dan hou je kans dat de kleine nog een keer onder het mes moet.

Onze dochter is trouwens onwijs opgeknapt van de buisjes! Ze hoort alles weer is is veel opgewekter dan daarvoor.

Janna3

Janna3

03-09-2010 om 13:07

Eenvoudige ingreep

Mocht je opzien tegen een extra ingreep, buisjes plaatsen is veel minder ingrijpend dan amandelen knippen. Wij hebben het ook bij de hand gehad en gewoon het advies van de arts gevolgd. Een jaar later moesten alsnog buisjes worden geplaatst, maar dat was een fluitje van een cent. Na een uurtje huppelde het kind alweer naar huis. Als de richtlijnen zijn dat kinderen onder de 2 jaar geen buisjes krijgen zou ik me daaraan houden en eerst kijken of het zo opknapt.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-09-2010 om 20:56

Elisa

een combi denk ik hahahah....Nee, oudste heeft inderdaad speciale buizen gekregen, de KNO noemde het met weerhaken. Nu ze er uit gehaald werden zag ik wat hij bedoelde. Ken je die gipswandpluggen? Die, zodra je ze in het gat steekt, naar 2 kanten toe uitklappen? Nou zo zagen ze er dus uit (maar dan klein he

Bij dochter zitten gewone, maar kennelijk blijven die goed zitten bij haar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-09-2010 om 22:18

Nasha

Ah, ik zie het helemaal voor me ja Nogal logisch dat die dan niet spontaan eruitvallen LOL En je dochter heeft dan gewoon goede trommelvliezen voor buisjes (mazzelaar). Hoe dan ook ik zou altijd voor buisjes kiezen in combinatie met neusamandel verwijderen. Oren doorprikken werd zelfs al bijna 40 jaar geleden bij mij niet aan begonnen want dat heeft slechts zeer tijdelijk effect bij orenkinderen. Dan maar meteen een weerhaakbuisje erin=P

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.