Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jessica de Vries

Jessica de Vries

29-10-2009 om 10:39

Bult achter oor, 1 kant, kind van vier

Nieuw hier, even rondgeneusd, lijkt me behulpzaam forum zo.

Vraag: mijn zoon van vier heeft sinds twee weken een knobbel (grote erwt) vlak achter zijn oor. Twee week geleden had hij open eczeem aan dat oorlelletje. Huisarts zij het twee week aan te kijken en dan moest het wel kleiner zijn geworden in elk geval.

Dat is niet zo, ik ga morgen terug. Maar ze dacht dat het gewoon een klier was, kan dat, aan 1 kant en zeker niet kleiner geworden? Het doet hem niet zeer als ik aan het bultje zit. Het zat er voor de twee week geleden ook zeker niet, ken het lijfje aardig goed door het vele insmeren.

Iemand ervaring met eenzijdige dikke klier, kan het wat anders zijn, zijn er nog vragen die ik aan de huisarts zou kunnen stellen?

Jess

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pollewop

Pollewop

29-10-2009 om 12:08

Middelste heeft het nu voor de 2de keer

Eerste keer ben ik er mee naar de huisarts geweest en deze vertelde mij dat het een opgezette klier is wat kan beteken dat er een ifectie of virus in het lichaam zit wat het lichaam aan het bestrijden is. Hij heeft het nu weer en ik denk dat het weer een virus is, is nu ook flink verkouden.

appeltjeQ

appeltjeQ

29-10-2009 om 18:42

Ook

O, dat heb ik ook al sinds ik in mijn puberjaren Pfeiffer heb gehad. In het ziekenhuis is er zelfs een biopt van genomen (au au) en het bleek inderdaad een verdwaalde lymfeklier te zijn. Als ik niet lekker ben of heel moe is de bult groot, als ik superfit ben klein.

Jessica de Vries

Jessica de Vries

30-10-2009 om 09:53

Update

Zoon is gisteren even bekeken door kinderarts van andere zoon, blijken twee dikke klieren te zijn, andere kant bij de kaak. Logisch gezien het eczeem aldus de arts, dus geen reden tot zorg.

Jess

Hier aan hals

Hier heeft jongste al zeker vanaf mei een opgezette klier (w.s.) in d'r hals. Zeg maar ergens boven de schildklier. Hij is zo dik dat als ze d'r hoofd draait dat ie eruit steekt, net of ze een scheve adamsappel heeft. W.s. heeft ze 'm al langer, volgens dochter 'altijd' al...Er is al een echo gemaakt (meteen al) en daar kwam niks uit...ja, het zou dát kúnnen zijn en dát, maar ook een opgezette klier kunnen zijn. Vorige maand naar de kinderarts (voor de zekerheid, huisarts vondt het gewoon te lang duren voor een klier) en die denkt ook een opgezette klier. Het rare is dat dochter 'niks' heeft, niet verkouden, geen griep en ál die tijd zit dat ding daar. Kinderarts zei ook dat een opgezette klier is...moet in januari voor de 'zekerheid' terugkomen. Biopsie kan niet...er lopen teveel bloedvaatjes door heb ik begrepen (? n.a.l.v. de echo...) Maar ik heb er een unheimlich gevoel bij.....Als die dokters nu maar niet allemaal zo 'twijfelden' en 100% zekerheid konden geven, maar dat zou alleen kunnen als ze het weg zouden halen...Afijn we wachten af tot januari dus.
groeten albana

algebra

algebra

04-11-2009 om 11:47

Albana

Vogeltjes tbc!
Dat had mijn 2-jarige ooit. Veroorzaakt door een zuurvaste staafjes bacterie uit de tbc familie. Je vindt het niet vaak. Meestal bij kinderen uit de zandbak leeftijd (2 tot 5), waarbij in huis een vogel aanwezig is, in (zo ongeveer) de bible belt. Maar dat klopte bij ons dus niet echt -alleen de leeftijd klopte.
Kenmerken: een dikke bobbel in de hals, kan tot formaat kippe-er groeien. De opgezette lymfklier, die niet vanzelf weg gaat. Geen algemeen ziek zijn, geen koorts, niets te zien... behalve de bult. Het risico is dat het van binnenuit toch gaat ontsteken, en dat het openbarst. Dan zit je met een vieze wond die niet geneest, en fistels, en allerlei ellende.
Bij ons hebben ze (toen de bult rood en dun werd en je de wit/gele plekken van de pus erdoor zag schemeren) net op tijd geopereerd. Eerder ook een huisarts die geen idee had, een een chirurg die wel gewoon wilde snijden- dan zien we later wel wat het is.
Later kregen we een andere huisarts, die kwam met vogeltjes tbc. En dat klopte helemaal, vooral die afwezigheid van ziekte, dat is typisch wat erbij hoort! Toen was het ook tijd om te opereren.
In Amsterdam is Jerome Lindeboom (of zo) gepromoveerd op het onderwerp, hij vergelijkt ook medicamenteuze behandeling met excisie. Resultaten weet ik niet meer zo uit m'n hoofd, maar wie weet weet google het wel.
Wellicht iets om te onderzoeken?

Succes ermee,
Algebra

Mm lijkt me sterk

Ze is niet in de goede leeftijdsgroep (11 jaar) én ze heeft die bult nu al zeker een half jaar zonder dat ie écht veranderd (dus niet rood of onstoken etc.)hoogstens dat ie een beetje veranderd qua grootte. En ze is ingeënt tegen TBC (zijn de meeste nederlandse kinderen niet, maar wij reizen veel naar het buitenland vandaar...) al toen ze 3 of 4 was (ben even kwijt hoe oud ze was) dus al láng voor die bult optrad. (hoewel ik niet weet of het ook daarvoor helpt). Wij hebben geen huisdieren meer (wel gehad maar al zeker 2 jaar dood en begraven) en ook geen vogel. Zelfs niet in de buurt. Alleen een paar honden bij buren.Ze speelt niet meer in de zandbak. Wel veel buiten...
Maar ik kan het eens opperen bij de huisarts...het zou makkelijk aan te tonen zijn (met huidtest) of bij de kinderarts.
Een biopsie kan niet hebben ze al gezegd.Dat hadden ze wél gewild, maar dat had te maken met teveel doorbloeding in die bult.
Wel bedankt voor je reactie. Want het blijft raadselachtig...
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.