Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bult onder kaakrand

Hoi allemaal,

Sinds een poosje heb ik een zacht bultje onder mijn kaakrand. Ik dacht aan een opgezette lymfeklier of een ontstoken speekselkliertje oid. Het zit er nu een week of drie en ik had er helemaal geen last van dus wilde even afwachten of het vanzelf zou verdwijnen. Dat leek ook zo afgelopen weekend; ik had het gevoel dat het ietsje minder werd. Helaas heb ik me vergist want sinds woensdag is het hard geworden, lijkt het groter te worden en heb ik er last van. Het is gevoelig, drukt op mijn mondbodem, ik voel het de hele tijd en vooral met eten. Het lijkt me nu ook iets te veel naar mijn kaak 'verhuisd' om een lymfeklier te kunnen zijn. Zelf denk ik nu steeds meer aan een ontstoken speekselklier. Overigens heb ik geen koorts en ben ik er niet beroerd van oid. Het enige wat opvalend veranderd is afgelopen week is dat ik een soort drukgevoel op mijn oren heb.
Heeft iemand van jullie wel eens een ontstoken speekselkliertje gehad? Verdween dat vanzelf of was er een behandeling voor nodig? En hoe lang duurde het voordat het weg was?
Overigens ben ik nog niet naar de huisarts geweest. De praktijk was dicht, maar maandag zal ik meteen voor een afspraak bellen.

groet, heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

12-12-2008 om 11:09

Huisartsenpost?

Ik zou hier het weekend niet mee in willen gaan, wil je niet de huisartsenpost (ik bedoel die voor avond en weekend) bellen?

Een vriendin heeft een tijdje geleden een bobbel gehad, wel lager dan jij beschrijft, en dat is heel goed onderzocht, maar niets gevonden. Het ging vanzelf weg, was waarschijnlijk idd een ontsteking van een klier.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-12-2008 om 12:31

Vetbultje?

Ik heb zelf vaak van de kleine 'knikkertjes' in mijn wang, dat schijnen vetbultjes te zijn. Geen idee of dat hetzelfde is wat jij hebt natuurlijk. Hopelijk weet de huisarts raad.

Laten nakijken

omdat als het fout is ook echt fout kan zijn.

ik heb er 1 die zit er al jaren, de tandartsen (heb er nogal wat versleten) hebben allemaal gezegd dat het ok was, ingekapseld dingetje inderdaad wat stabiel is.

heli

heli

12-12-2008 om 21:35 Topicstarter

Reactie

Manda, ik heb even gegoogled (nooit doen...) en inderdaad wat ik al van plan was, maar nu weet ik het zeker; ik laat het nakijken.
Het is in de loop van de dag niet verminderd maar ook niet erger geworden. Of het een vetbultje is; ik weet niet, heb ik nog nooit gehad. Kan dat zomaar ineens op komen zetten en dan na een aantal weken van structuur veranderen?
Mamvantwee, ik vind dit niet iets voor de huisartsenpost; dat vind ik echt iets voor spoed en dat is dit niet. Ik loop er al een aantal weken mee, alleen heb ik er nu pas last van. Nee, ik hou het nog wel even uit zo. Als er niets verandert natuurlijk

Niemand wel eens een ontstoken/afgesloten speekselklier gehad?

Groet, heli

heli

heli

12-12-2008 om 21:39 Topicstarter

Roosje en manda

nog even... Roosje, hoe groot is zo'n vetbultje? En Manda, wat heb jij dan onder je kin/kaak? Is dat ook een vetbultje ofzo?
Als ik zo voel dan is het bij mij nu toch wel minimaal zo'n centimeter in doorsnee... lijkt me toch wel een beetje groot voor een vetbultje of heb ik dat mis?

heli

Vetbultje

Ik heb ergens (anders) een vetbultje en dat is wel ongeveer een cm in doorsnee. Dus dat _kan_ wel. Maar dat zegt natuurlijk niks over jouw bultje.
Ik zou het even laten bekijken.
Sterkte!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-12-2008 om 13:02

Heli

Zo'n vetbultje bij mij is nu iets kleiner, maar een cm klinkt mij niet raar in de oren. Het voelt als een soort knikkertje ingekapseld in vet, wat wegspringt als je er op drukt. Het doet geen pijn overigens. Maar laat eea vooral even checken, want als je zegt dat je er last van hebt dan is het wellicht iets anders.

Ik heb

er 1 in de linkerkant, tussen wang en kiezen zeg maar. het is klein, ik denk zo groot als zo'n rond speldenkopje. Het zit vast in het weefsel en zit er echt al jaren. Omdat het niet groter wordt en dus al jaren zo zit is het niet iets engs. Het kan een vetbultje zijn maar eerder een ingekapseld weefseltje, een speekselkliertje die dichtgeslipt is oid.

mama 78

mama 78

13-12-2008 om 13:44

Speekselkliertje

Ik heb zo af en toe ook last van een speekselkliertje onder mijn kaak. Als ik er aan voel, doet het szeer.
Ben er ook weleens voor naar de tandarts geweest omdat ik dacht dat het met ontstoken zenuwen te maken had. Gelukkig had ik geen behandeling nodig, het bleek gewoon om een speekselkliertje te gaan. De pijn verdween ook weer na een paar dagen.
Heel soms zet het weer op, ik weet niet waarom, maar echt erg wordt het niet.
bij een ander heb ik weleens meegemaakt dat het heel erg ontstoken raakte. Die is naarde HA geweest, heeft antibiotica gegeven, want hij kreeg een enorme wang. De HA zei als dat niet hielp dat hij dan een sneetje erin zou maken. Gelukkig is dat niet gebeurd, de antibiotica bleek afdoende. Maar je kan er goed ziek van zijn...

heli

heli

13-12-2008 om 18:32 Topicstarter

Ik denk toch geen vetbultje

ook om de reden die Roosje zegt; ik heb er nu last van. Het voelt ook niet als een knikkertje dat wegschiet trouwens. Zoiets heb ik wel in mijn mond, meer onder mijn tong. Zeker al vijftien jaar; die schiet inderdaad weg. Is misschien een milimeter of drie, vier groot.

Mama78, als ik er aan voel doet het ook zeer. Maar ik heb er nu ook met eten last van. Helemaal vanmorgen; in de loop van de dag is het wat minder geworden. Net of de boel heel stijf was vanmorgen. Overigens heb ik nu ook een dikke lymeklier aan de andere kant van mijn hals; er is dus wel degelijk iets gaande.
Maandag meteen maar even een afspraak maken bij de ha.

Groet, heli

Oudste zoon heeft dit gehad.

Resulteerde in twee operaties om het abces voldoende te draineren dat de ontsteking was verwijderd.

Overigens was hij wel erg ziek, met hoge koorts.

Bij kinderen komt dit niet zo vaak voor, volwassenen hebben dit vaker maar meestal gaat het weer over.

Linda

p.s. wil je nog meer weten? (

heli

heli

14-12-2008 om 20:48 Topicstarter

Linda

Oh wat naar voor jullie zoontje! Volgens mij heb je er toen indertijd ook wel over geschreven hier of niet? Het komt me zo bekend voor. Ik heb inderdaad ook wel van deze verhalen gelezen tijdens het googlen. Brrr! Is het bij jouw zoontje helemaal goed gekomen? En hoe ontstaat zoiets?
Morgen ga ik bellen. Het is niet minder geworden. Ook niet erger. Wel ben ik blij vlagen heel erg misselijk. Maar of dat daar mee te maken heeft weet ik eigenlijk niet.
Ik laat het nog wel weten wat de huisarts ervan vond.
groet,
heli

Heli

Ik heb destijds inderdaad hierover iets op het forum gezet. Nu gaat alles weer goed met hem, hoor. Hij weet er niets meer van. Hij was toen 2,5 en is nu 4,5. Helaas herinneren twee operatielittekens er ons nog wel dagelijks aan....

Vaak is de oorzaak een voedselrestje dat is blijven zitten in de speekselklier. Bij kinderen komt dit alleen niet zo vaak voor. Bij volwassenen verdwijnt het meestal vanzelf.

Succes bij de dokter.

Groet,
Linda

heli

heli

16-12-2008 om 14:24 Topicstarter

Toch een lymfeklier

Kom net bij de huisarts vandaan.Het is toch een opgezette lymfeklier.Voor een speekselklier zat het op de verkeerde plek.
Ik heb volgens mij geen ontsteking of ieder dergelijks gehad dus een opgezette lymfeklier in deze mate is wel een beetje raar. (Hoewel ik wel vaker opgezette klieren heb, maar niet in deze mate.) Ik moet over twee weken terugkomen als er niets verandert is of als het groter is geworden. Mocht dat zo zijn dan word ik doorgestuurd voor een punctie. Brrr...
Nog dank voor het meedenken,
heli

heli

heli

17-12-2008 om 09:24 Topicstarter

Google is niet je vriend...

bij dit soort situaties... he bah, al die dingen die ik vorige week las zijn me vannacht tijdens wat wakkere uurtjes voor bij geschoten. Ben me opeens heel bewust van alle pijntjes, vermoeidheid en andere ongemakken...

ishtar

ishtar

17-12-2008 om 09:33

heli

zo'n punctie valt reuze mee! Klinkt enger dan het is. (spreekt uit ervaring...)
Ik hoop dat het niet nodig is.

heli

heli

17-12-2008 om 09:53 Topicstarter

Ishtar

he, dank je! Dat had ik net even nodig!
Ik hoop dat wel dat de uitslag goed voor je was!

Heli

ishtar

ishtar

17-12-2008 om 11:08

Heli

het is lang geleden, en het was sarcoidose.
Een infectie was (volgens mijn internist) de meest voorkomende oorzaak van vergrote lymfeklieren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.