Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Carpale tunnel syndroom

Tijdens mijn laatste zwangerschap heb ik het carpale tunnel syndroom gekregen in beide handen. Mij is verteld dat het na enkele weken na de bevalling over zou gaan. Helaas, bijna 7 weken verder en ik heb er nog steeds last van. Was gisteren bij de ha en zij vertelde mij dat ik het nog een maand moet geven. Maar kan het echt zo lang duren voordat het vanzelf overgaat? Ik had begrepen dat het binnen enkele weken na de bevalling toch wel over zou moeten zijn.
Intussen word ik gek van dat getintel in mijn handen en bepaalde handelingen gaan soms wel moeizaam.
Iemand ervaring? Toch nog geduld hebben?.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn ervaring

Na mijn laatste zwangerschap ging het ook niet over, althans, het leek even beter te worden, maar het kwam later terug, erger dan ooit. Omdat ik enorm opzag tegen een evt. operatie, ben ik met instemming van de ha een brace gaan dragen. Na 2 maanden moest ik terugkomen, dan moest het duidelijk minder/over zijn. Dat heb ik ruimer genomen, ik kan me nu niet goed herinneren hoe lang het precies duurde (kreeg nog een ander probleem aan mijn hand erbij en die dingen vloeien wat in elkaar over), maar zeker een halfjaar later werd het pas minder. Inmiddels heb ik er helemaal geen last meer van. Dit geeft je natuurlijk geen enkele garantie dat het bij jou vanzelf overgaat, maar het _kan_ dus wel.
Sterkte ermee, tis een heel vervelende kwaal!

Femke:-)

Femke:-)

02-03-2010 om 09:47

Ik zou

er in ieder geval niet te lang mee doorlopen!

Mijn schoonzusje heeft dat wel gedaan. Heeft er jaren mee gelopen en uiteindelijk geopereerd. Maar volgens de arts te laat. De klachten zijn nu wel minder maar niet weg. Dat had voorkomen kunnen worden door eerder aan de bel te trekken.

Groetjes Femke

margje van dijk

margje van dijk

02-03-2010 om 11:38

Toch

7 weken lijkt me wel erg kort voor een aandoening die met je zenuwen te maken heeft, of heb ik het mis.

Ze zeggen altijd dat beschadigde zenuwen (en dat zijn het toch: de zenuwen hebben in de knel gezeten) slechts héél langzaam herstellen, dat je dan zeker in termen van een half jaar tot een jaar moet denken.

Maar goed, de dokter weet dat het beste, lijkt mij.

Margje

Bellefleur

Bellefleur

02-03-2010 om 12:31

Vocht

Hou je veel vocht vast?

Sharon*

Sharon*

02-03-2010 om 12:46 Topicstarter

Langzaam herstel

Hmmm, misschien ben ik ongeduldig maar ik lees wel dit op een site:

'De zenuw kan zich dan weer herstellen waardoor de verschijnselen van het carpaal-tunnelsyndroom kunnen verdwijnen. Zenuwen herstellen zich langzaam; het herstel kan dan ook enkele weken duren.'

Dus enkele weken en niet maanden.
Bellefleur, ik hield vocht vast, maar dat is nu weg.
Nou ik zie het nog even aan, maar als ik straks weer ga werken, wil ik wel graag dat het over is...

Bastet

Bastet

02-03-2010 om 12:51

Ervaring

Ik had elke zwangerschap last van CPS.Sterker nog,daaraan merkte ik vaak als eerste dat ik weer zwanger was..) Maar bij mij was het een paar weken na de bevalling wel weg.Elk mens is anders,je kunt het nog wel even aankijken denk ik.Een operatie is ook niet zaligmakend,overigens.
Het blijft vaak toch wel een zwakke plek.
Groetjes,Bastet

mama 32

mama 32

02-03-2010 om 16:47

Niet zwanger

Ik heb CTS gahad toen ik helemaal niet zwanger was! Het kwam door een overbelasting van de werkzaamheden die ik toen verrichtte.
Maandenlang van alles geprobeerd. Brace, spuiten,rust etc. Het hielp allemaal niets.
Een operatie heeft me uiteindelijk van de klachten afgeholpen.
Bij mij ging het dus niet vanzelf over, maar ja, dat geld dus niet voor iedereen.
mama32

Sharon

Gefeliciteerd met je moederschap om te beginnen.

CTS... ja, das dan iets wat je er niet bij had bedacht
Vervelend gevoel he?!
ik heb het ook in mijn laatste zwangerschap ontwikkeld. Nu, inmiddels is mijn dochtertje 2 jaar, heb ik nog steeds last. T is gelukkig lang niet zo erg, ik wordt er bijvoorbeeld niet wakker van, maar het is continue voelbaar. Ik heb ook niet de kracht in mijn handen die ik ooit had (te merken aan het open maken van potjes) ed en laat verder vaak dingen vallen.
Ik had begrepen dat het over het algemeen weg trekt, maar bij sommige vrouwen dus blijft. Zo'n site waarop staat dat het binnen ene paar weken weg moet zijn, geeft dus zeer onvolledige informatie.
Ik ben nu opnieuw zwanger en hou een beetje mijn hart vast. Heb in ieder geval begrepen dat het heel belangrijk is veel te drinken, vooral als je vocht vast houdt.
Ik hoop dat het bij jou gewoon weg trekt!
Groetjes,
lunamaya

Járen

Na de eerste zwangerschap had ik aan beide handen last van CPS. Beiden werd wel beter na een jaartje ofzo (brace 's gekregen) maar écht over ging het niet. Toen 2de zwangerschap...rechts werd na een jaartje of 2 iets beter, maar links werd ik er gek van. Zelfs overdag had ik contine een tintelend gevoel. Ik heb ook nog fysio gehad en ook dat hielp niet. Links geopereerd toen dochter 3 was. Dát was een opluchting. Maar rechts deed nog wel vervelend. Elke ochtend werd ik wakker met een tintelende hand/arm en mijn kracht was ook zeer beneden de maat. Toen werd ik zwanger van jongste. En toen werd rechts dramatisch. Links hield het goed, maar de brace ben ik wel weer gaan dragen. Na de bevalling werd rechts amper beter dus ben ik ook daar aan geopereerd na een jaartje of 1,5. Nu heb ik het nooit meer. Maar wel dankzij die operaties.
groeten albana

mar

mar

03-03-2010 om 09:23

Fysio

Fysio kan helpen bij CTS.
Tevens hebben sommige fysio's een apparaat http://www.cont-ex.nl/New/N-behandelingcts.htm hiervoor.
Het apparaat hoeft niet per sé beter te zijn dan de behandeling van de fysio zelf.
Ik heb verscheidene mensen meegemaak die als laatste wanhoopsdaad nog het apparaat probeerden en die niet geopereerd hoefden te worden.

kaatje1972

kaatje1972

03-03-2010 om 10:22

Tens apparaat

Ik heb ook CTS gehad tijdens mijn zwangerschap en het was op een gegeven moment zo erg dat ik gewoon niet meer sliep. Overdags was het nog een beetje te doen (tintelingen, verminderde kracht en een doof gevoel in mijn handpalmen) maar 's nachts werd ik letterlijk gek van de pijn (soort krampende pijn waar ik gewoon wakker van werd). Bij de huisarts geweest en toen doorverwezen naar het ziekenhuis. Omdat ik een operatie niet zag zitten op dat moment stelden ze voor om me een injectie te geven (met cortison volgens mij) in mijn pols maar dat bleek later toch niet te kunnen in verband met mijn medicijn allergie tegen medicijnen uit die betreffende groep. Heb daarna ook nog een brace gedragen maar dat hielp helaas ook voor geen meter. Daarna toch maar fysio geprobeerd en dat haalde ook niet veel uit MAAR ze hadden daar wel een apparaat met stroomstootjes wat echt heel erg verlichting gaf. Helaas duurde dat maar een uurtje ofzo en dan kwam de pijn gewoon weer terug. Omdat ik op een gegeven moment gewoon bijna helemaal niet meer sliep heeft de huisarts in samenwerking met de fysio zo'n stroomapparaatje in het klein aangevraagd bij het ziekenfonds. Een "Tens-apparaat" heette dat.( http://www.olvg.nl/afdelingen_en_voorzieningen/medische_afdelingen/fysiotherapie/folders/tens_behandeling#tens ) En dat hielp !!!

Overdags gebruikte ik hem bijna nooit maar 's nachts gebruikte ik hem altijd. Ik zette hem gewoon aan als ik wilde gaan slapen en liet hem dan gewoon aanstaan tot de batterij op was en het apparaat vanzelf uitging

In het ziekenhuis zeiden ze trouwens dat het hoogstwaarschijnlijk niet meer over zou gaan na mijn zwangerschap en dat een operatie op de lange termijn onvermijdelijk zou zijn maar de huisarts zei weer dat het wel over zou gaan als ik niet meer zwanger zou zijn.

En inderdaad is het binnen een paar weken na mijn bevalling spontaan overgegaan

groetjes Karin

Tense is fijn (behoorlijk o.t.)

vooral tijdens de bevalling. Ik kon het niet laten om dat even hier te melden. Heeft mij echt reuzegoed door de ontsluitingsweëen geholpen.

Maar sorry, heb geen ervaring met CTS, dus geen tips hier.

Fysio

Nou ik ben ook behandeld door de fysio en het gaf mij geen fluit verlichting. Ik kon net zo goed niet gaan...zonde van de tijd.
groeten albana

Bastet

Bastet

05-03-2010 om 13:28

Hier ook

Fysio gaf geen verlichting!
Bastet

Bellefleur

Bellefleur

05-03-2010 om 15:34

Kaatje,

Ik zit hier een potje te janken. Bij de eerste zwangerschap heb ik heel erg last van CTS gehad. Als eerste weigerde de vroedvrouw het zo te noemen. Ze zei letterlijk 'als het CTS is, heb je het nog wel een graadje erger'. Het was zo erg dat ik 's nachts niet meer sliep. Als ik in slaap viel werd ik binnen het kwartier wakker van de pijn. Ik kon ook overdag mijn arm niet langer stil laten liggen dan een kwartier. Dat had tot gevolg dat ik volledig uitgeput ben begonnen aan de bevalling. Niet meer geinteresseerd in wat dan ook, al helemaal niet in het kind. En nu hoor ik zoveel jaren later, dat er een middeltje was geweest om het te verlichten. Wat verdrietig, het had zo anders kunnen beginnen. En wat een geluk dat jij wél een middel(tje) had.

kaatje1972

kaatje1972

05-03-2010 om 18:15

Bellefleur

Hoi Bellefleur,

wat ontzettend verdrietig voor je dat het zo is gelopen allemaal zeg! Ik weet helemaal wat je doorgemaakt moet hebben want ik werd echt letterlijk gek van de pijn en werd 's nachts gewoon gillend van de pijn wakker en dat dan meerdere malen per nacht .... en bij jou was het blijkbaar overdags ook al zo erg, dat had ik dan weer iets minder. Echt heel jammer dat niemand je serieus heeft genomen en dat er niet aan een oplossing is gedacht, die er dus blijkbaar wel was

Ik heb denk ik het geluk gehad dat ik een fysiotherapeute had die gewoon heel erg met me meeleefde en toen ze in de gaten kreeg dat ik 's nachts niet meer sliep heeft zij zelf contact opgenomen met mijn huisarts (met mijn toestemming uiteraard) en hebben ze samen besloten dat het niet goed was voor mij en ook niet voor de baby (die zou een groeiachterstand kunnen krijgen?) dat ik zo weinig sliep. Samen hebben ze overlegd over de te nemen stappen en toen mijn fysio zo'n Tens apparaat opperde vond mijn ha dat een goed idee en heeft een aanvraag ingediend bij de verzekering. Ik heb de Tens dan weer niet gebruikt tijdens mijn bevalling want ik wist helemaal niet dat ik hem dan ook had kunnen gebruiken. Gelukkig heb ik een supersnelle en niet echt pijnlijke bevalling gehad dus dat is weer een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen

groetjes Kaatje1972

Sharon*

Sharon*

06-03-2010 om 11:51 Topicstarter

Fysio

Wat een verschillende ervaringen allemaal!
Voor degene die er mee zijn blijven doorlopen: hebben jullie dan geen last er mee als je werkt? ik merk dat tiepen op zich wel gaat, als ik maar niet te veel tiep, en schrijven is een ramp. Kan mijn eigen handschrift niet meer lezen! 's Nachts heb ik ook meeste last, krampen enz enz.

Fysio lijkt me niks. Heb er ook geen tijd voor, moet dan oppas regelen enz enz en ik moet binnenkort voor iets anders naar fysio.
Operatie zou nu ook lastig zijn, niet handig als ik mijn handen een tijdje niet kan gebruiken met een jonge baby.
Ik wacht dus nu even af hoe het zich ontwikkeld. Hopelijk gaat het toch vanzelf over.

Maar sharon*

Als je besluit het een tijdje aan te kijken (wat ik ook heb gedaan), waarom zou je dan niet een brace proberen? Die draag je 's nachts (hielp bij mij heel goed), en overdag zodra het kan en bij handelingen waarbij je anders veel last zou hebben (bij mij autorijden, lopen met de buggy etc.). Typen lukte mij ook niet goed met dan ding hoor, dat was gewoon ff afzien.
Maar vooral voor de nachten lijkt het me fijn, aangezien je dan ook veel last hebt.

Sharon*

Sharon*

06-03-2010 om 13:58 Topicstarter

Anneque

Dat ben ik helemaal vergeten te vermelden. ik draag dus al braces 's nachts. Het helpt wel iets maar niet genoeg.

Jeetje

Da's balen. Dan heb ik ook ff geen tips meer, ik hoop dat het toch beter wordt, sterkte!

Sharon*

Sharon*

06-03-2010 om 17:32 Topicstarter

Ach

Ach weet je Anneque, zo lang ik een drinkmonstertje heb wat bij mij in bed of op of naast me ligt, slaap ik toch slecht Als ik kon kiezen tussen een beter slapende baby of normale handen, wist ik het wel!

Ow sharon (ot)

Dat ken ik óók.....niet-doorslapende baby's op zekere leeftijd. Wat zwaar....hebben we daar al niet eerder eens in een draadje over van ervaring gewisseld? Hoe oud is hij/zij nu?

Sharon*

Sharon*

07-03-2010 om 09:13 Topicstarter

Anneque (ot)

Volgens mij hebben we het inderdaad ooit over gehad in een draadje. Was jij niet degene die door slaapgebrek op een gegeven moment beestjes zag??
maar goed, ook dit gaat vanzelf over is mijn ervaring.
Als je maar lang genoeg wacht gaan veel dingen vanzelf over

Hij is nu 7 weken.

Beestjes (ot)

Haha, ja dat was ik. O.m. een neushoorn langs de snelweg....nou ja ZOU kunnen nietwaar?
Zeven weken, dan is niet doorslapen ook nog volkomen normaal idd.....wat heerlijk zeg, nog zo'n klein frummeltje. En idd, het gáát over!

Sharon*

Sharon*

07-03-2010 om 09:38 Topicstarter

Neushoorn

Jaha, ZOU kunnen, in Afrika...

Nee, 7 weken en doorslapen verwacht ik ook niet hoor. Maar een beetje slaap zou wel fijn zijn Hoewel het vannacht weer wat beter ging. En het is inderdaad weer heerlijk zo'n klein frummeltje.

Bastet

Bastet

07-03-2010 om 13:14

En toch sharon

Mijn jongste is alweer tien jaar,ik bewaar goeie herinneringen aan kleine frummels in mijn bed..
Bastet

Guinevere

Guinevere

07-03-2010 om 13:26

Beestjes

Ja, ik kan me de tijd dat we gezamenlijk beestjes zagen nog goed herinneren. Het draadje heette iets als "help, een nachtspook" oid.
Gelukkig is jouw jongste pas 7 weken, het kan nog bijdraaien! Tenslotte is mijn jongste indertijd ook bijgedraaid (na een maandje of 14...... .

Sharon*

Sharon*

07-03-2010 om 13:31 Topicstarter

14 maanden

Ooooh, nog maar 14 maanden. Waar maak ik me druk om )
Jongste heeft nu ook besloten dat hij overdag alleen in mijn armen wil slapen. Als ik hem in zijn bed leg, wordt hij na 5 minuten wakker...

Bastet, het is ook heerlijk zo'n frummel!

Bastet

Bastet

07-03-2010 om 16:44

Sharon

Mijn oudste was ook zo,ik deed mijn halve huishouden met een baby in mijn nek.....
Bastet

Sharon*

Sharon*

07-03-2010 om 20:43 Topicstarter

Bastet

Huishouden?? wat is dat ) Dat staat bij mij nu op een heel laag pitje.
maar inderdaad ik ken het wel, van alles doen met een baby in je armen.
Overigens het lijkt wel of sinds ik dit draadje heb gestart mijn CTS klachten minder worden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.