Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koos

Koos

31-12-2012 om 19:40

Cavia allergie?

Sinds oktober heb ik 2 cavia's. Sindsdien zijn ze beiden 3-4 keer voor schurft ingeënt en ik moet van de week nog terug met één voor nog een injectie.
Sinds een maand heeft mijn dochter van 6 uitslag. Het begon met wat blaasjes en bultjes in een cirkelvorm, dus dachten we aan ringworm. Een week later ontstond in die cirkel ook irritatie. Volgens de huisarts was het eczeem en kreeg ze een cortizolcreme. Na een week smeren geen verbetering te zien en ben ik gestopt met smeren. Het leek erna wat rustiger te worden en smeerde ik er eenmaal daags Bethanten zalf op. Nu heb ik sinds een dag of 3 ook wat bultjes en rode vlekjes boven op mijn hand. Het jeukt niet echt..... Volgende week is mijn dochter pas weer bij mij en kan ze naar de huisarts. Maar voor de tussentijd mijn vraag of dit allergie door de cavia kan zijn? Ik ben nog nooit ergens allergisch voor geweest en we hebben de beestjes al enige tijd....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

31-12-2012 om 19:57

Schurft!

laat je dochter controleren op schurft! Dochter van mijn vriendin had het ook van de cavia die schurft had

mix

mix

31-12-2012 om 19:58

en jezelf ook uiteraard

toja

toja

31-12-2012 om 20:15

Cavia allergie

Bij zoon uitte de cavia allergie zich in rode ogen, loopneuzen en niesbuien. Hij heeft er nooit uitslag bij gehad.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

mix

mix

31-12-2012 om 20:18

Allergie is niet besmettelijk

dus die kans lijkt me klein. De schurftbesmetting is meestal kortdurend bij de mens, maar desnoods vraag je het je dierenarts als je terugmoet, als ie bij de cavia wat kan afschrapen en onderzoeken kan hij het bij jullie ook

Yvonne

Yvonne

01-01-2013 om 02:43

Rattenbeetziekte?

Google eens op de rattenbeetziekte. Daar gaat het over uitslag aan de handpalmen.

Heb zelf ratjes in huis voor mijn kind en daarom eens gekeken naar de nadelen van het houden ervan.

De rattenbeetziekte kan ook door hamsters worden overgebracht.

Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn. Nou ja, dat je dat ook even kunt meenemen in je overwegingen.

Yvonne

Primavera

Primavera

01-01-2013 om 08:51

Toch een schimmel?

Als het geen schurft is kan het ook zijn dat het toch een schimmel is. Die kunnen ook erg besmettelijk zijn en bovendien hardnekkig.
Bij zoonlief begon het ook als een ring op zijn arm, maar een paar dagen later zat zijn hele bovenlichaam onder de plekken. Deze waren niet meer ringvormig maar onregelmatig, rood en met bultjes erin. Mijn man kreeg ook zo'n uitslagplek op de bovenkant van zijn hand.

Bij mijn man ging het vrij snel weg met een antischimmel zalfje, maar bij zoon was het hardnekkiger. Later bleek dat te komen doordat mijn zoon en de kat elkaar herbesmetten. Pas na 3 weken consequent smeren gingen de plekken weg. Voor de zekerheid moesten we nog een week doorsmeren.
De kat had aanvankelijk helemaal geen symptonen, pas op het laatst had hij een kaal rood plekje wat goed reageerde op de zalf.

Laat voor de zekerheid dus de cavia's daar ook op controleren, want die kunnen het ook krijgen.

Koos

Koos

01-01-2013 om 10:55

Gedoe

Poeh, het kan dus best nog een hele klus worden om erachter te komen wat het exact is... Schimmelcreme had dochter in eerste instantie al geprobeerd, maar het werd alleen maar erger. Ik heb het idee dat uitslag vaak lastig te determineren is tot een soort en daar dan de juiste behandeling voor te starten. Ik smeer er voorlopig maar niets op. Eerst naar de dierenarts, kan ze mij ook ff bekijken en vlg week met dochter naar de huisarts.

Goed idee

Goed idee Koos, om het even de dierenarts en de huisarts te laten bekijken. Voor een leek is het erg lastig om het verschil tussen schimmel en schurft te zien. Waarschijnlijk kan de dierenarts (of huisarts) het met een kweekje wel zien. Hopelijk is het geen schimmel trouwens, want dat is veel lastiger te behandelen dan schurft.
Allergie lijkt me niet zo waarschijnlijk, ook omdat jullie de cavia's al een tijdje hebben. En omdat meerdere gezinsleden ineens vlekjes en bultjes hebben.
n@nny

Koos

Koos

03-01-2013 om 11:57

Geen schurft, toch schimmel

Dierenarts heeft kweekje gemaakt en zag dat het geen schurft was bij de cavia maar schimmel. Grote kans dus dat dochter en ik ook die schimmel hebben, vlgs ervaren assistente iig wel. Ik heb voor het beestje smeerseltje gekregen die ik ook mag gebruiken (niet hardop zeggen Dus hopelijk worden nu de plekjes goed bestreden!

ilsepilse

ilsepilse

04-01-2013 om 13:37

Zoon ook allergisch

voor cavia en kat maar dat uitte zich ook alleen in tranende ogen en niezen geen uitslag, ..

Allergisch en schimmel

Zoon is allergisch voor van alles. Als hij een cavia op schoot neemt, heeft hij acuut huiduitslag (naast niezen en tranen). Het kan dus wel...
En vervelend Koos dat het toch schimmel is. Ik heb het één keer gehad met mijn cavia's en het was een langdurige kwestie... Hopelijk valt het bij jullie mee.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.