Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Even zonder naam.

Even zonder naam.

31-10-2008 om 11:40

Chemo voor een kindje van twee.

Mijn kleine nichtje moet de komende tijd chemotherapie krijgen voor fibromatose in een ledemaat.
Ze gaat vier weken achter elkaar één keer per week een kuur krijgen. Dan twee weken rust en weer vier weken achter elkaar. In totaal krijgt ze vier keer vier weken ( dus 16 keer ) een behandeling.
De oncoloog heeft het wel gehad over de bijwerkingen, maar ik zou ook wel ervaringsverhalen willen lezen ( liever niet natuurlijk, als je begrijpt wat ik bedoel....).
De oncoloog zegt dat ze waarschijnlijk niet kaal zal worden, maar wel dunner van haar, en dat ze spierpijn kan hebben, moeheid en last van haar buikje kan krijgen.
EZN.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

31-10-2008 om 16:57

Hmm

Elke chemokuur heeft zijn eigen bijwerking. Welke middelen gaat ze krijgen?

Krijgt ze een port-a-cath of zoiets?

Brianna F

Brianna F

01-11-2008 om 15:08

Verschillend

Ligt inderdaad aan de chemo. Hier bijwerkingen: wel haaruitval tot kaal, buikpijn, verminderde eetlust,(had sondevoeding nodig) bij andere kuur juist vermeerderde eetlust, veel slapen, verslappen van beenspieren, met daarbij de nodige moeite met lopen. Heeft zelfs een tijdje een rolstoel nodig gehad voor langere afstanden. Dat gaat over als de kuur stopt.
Hyperactief. Ligt er helemaal aan wat het toegediend krijgt.
Ik denk dat je op de oncoloog moet afgaan, wat hij zegt zal het meeste voorkomen bij die medicijnen, hoewel uitzonderingen de regel bevestigen.
Op dit moment krijgt ze chemo zonder daarbij haaruitval

Mayte*

Mayte*

02-11-2008 om 09:05

Dagboekagenda van de vokk

Laat je schoonzus in het ziekenhuis vragen naar de Dagboekagenda van de VOKK. Daarin doet de verpleging ook de pagina's met de specifieke medicijnen die je nichtje zal krijgen. Op die pagina's staat een korte beschrijving en de mogelijke bijwerkingen.
Bijwerkingen bij ons zoontje waren algehele kaalheid, geen eetlust meer, niet meer kunnen lopen door verzwakte spieren. Maar al die verschijnselen verdwijnen ook erg snel weer nadat gestopt wordt met chemo. Bovendien kreeg onze zoon de maximale dosering chemotherapie (erg zware kuren dus).
Mijn zoontje was ook 2 toen hij chemo kreeg. Zulke jonge kinderen begrijpen nog niet echt wat er allemaal gebeurt. Dat hebben wij toch ook wel als een voordeel ervaren. Ons zoontje was niet angstig (zolang wij maar bij hem waren) en voor hem was het ook steeds weer voorbij als het voorbij was. Hij bleef er niet in hangen ofzo. Ik hoop dat je nichtje ook in een kinderoncologisch centrum behandeld wordt. Daar zijn naast de nare dingen, ook veel leuke dingen voor kinderen. Ons zoontje had daar veel aan. (ballenbak en loopautootjes in de wachtkamer bijvoorbeeld en de pedagogische medewerkers waarmee hij het aanprikken van de VAP (port-o-cath) geoefend werd).

Wij hebben het ook als heel belangrijk ervaren om de gewone structuur en opvoedingsregels te handhaven. Verder hebben we ook heel snel de kadootjes-stroom ingedamd. We hebben namelijk ook ongelofelijk ongelukkige kinderen gezien op de afdeling, die nergens meer grenzen ervoeren en daar steeds dwingender naar op zoek gingen.

Veel kracht toegewenst voor jullie allemaal. Het is erg heftig als je kleine kind zulke zware middelen toegediend krijgt.

Groet, Mayte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.