Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chemo

iemand die mij erg dierbaar is moet binnenkort chemo's en bestralingen ondergaan. Ze woont 3 uur rijden hier vandaan, ik zal er regelmatig heen gaan maar dat kan niet al te vaak. ze heeft gelukkig veel mensen om haar heen om te helpen met de dagelijkse dingen.

wie heeft tips over wat te geven, wat te doen, hoe te helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

02-02-2013 om 09:30

Chemo

Kleine dingen zoals kaartjes sturen dat je aan haar denkt als de kuur er weer aankomt.
Mischien een keer mee als ze een kuur heeft.
Ik heb een paar jaar geleden ook chemo gehad en vond het erg fijn als er een vriendin mee ging naar de chemo.

lottie

lottie

03-02-2013 om 14:34

Wat voorbeelden hoe ik het gedaan heb.

Ik weet niet of diegene alleen woont, maar dan zou je hem/haar een paar dagen kunnen vergezellen door in het weekend bijv te blijven slapen. Zodat je wat kunt helpen in de moeilijke dagen.

As je naar hem/haar op bezoek gaat neem wat ingevroren maaltijden mee die je bereidt hebt. let er wel op dat het niet te zwaar voedsel is. verse soepjes zal hij of zij vast ook fijn vinden.

De dag voor de chemo een bos bloemen laten bezorgen met een kaartje eraan.

Kadootjes opsturen met een kaartje of briefje eraan dat je aan hem/haar denkt en heelveel sterkte wenst. Dt hoeft niet groot te zijn, maar iets kleins. Denk aan leuke waxinelichtjes. Licht in de moeilijke tijden.

Ookal zit je ver weg zeg dat je in je hart en gedachten altijd dichtbij hem/ haar bent.

Ik heb zelf net een zelfde situatie gehad. Erg moeilijk, je voelt je machteloos omdat je zover weg zit. Je kunt niet zomaar even langs voor een kopje thee... Mijn vriendin heeft het erg gewaardeerd dat ik haar op deze manier gesteund heb. Ze is voor nu gelukkig genezen.

Ervaring

Zelf heb ik 2 jaar geleden chemo gehad. Ik heb veel steun gehad aan kaartjes telefoontjes en mailtjes, naast natuurlijk bezoekjes. Een kaartje met een mooie tekst of soms alleen maar "ik denk aan je" vond ik heel fijn. Door omstandigheden hadden wij veel "formele" hulp: een ochtende per week huishoudelijke hulp en 1x per week werd er voor een hele week dieprvriesmaaltijden gebracht. Het is fijn als je af en toe dat soort praktische dingen kan overnemen.
Ik heb in die perode vaak wat "kadootjes" gekregen. Sommige heel symbolisch zoals een zilveren armband van mijn collega's. Maar een tijdschrift een luchtig boek een dvd vond ik ook heel prettig. Door de chemo had ik niet altijd even veel smaak en die kon ook nog al eens wisselen. Dus met iets lekkers maakte je mij toen niet blij. Ook met een douchegel of bodymilk maakte je mij niet blij omdat dat in die periode hyperallergeen moest zijn. Bloemen waren wel altijd leuk, steeds een andere aanblik in huis.
Verder vond ik het heel prettig dat er iemand meeging om een pruik uit te zoeken en ook op het moment dat ik overging naar een pruik. Ook met iemand op pad gaan, even een terrasje pakken vond ik heel fijn, want de muren komen toch wel wat op je af. De eerste dagen na een chemo was ik niet aanspreekbaar en dan had ik met niemand contact, daarna was contact weer erg fijn.
En vooral een luisterend oor is heel belangrijk al komt er 30x hetzelfde verhaal.
Ik wens jou en je dierbare heel veel sterkte in de komende periode.

gruffalo

gruffalo

04-02-2013 om 20:16 Topicstarter

Dank

dank voor de tips. kaartjes sturen, dag van te voren een bos bloemen, tijdschriften/boeken en kleine lieve dingetjes. ook wel een goede tip om haar mee te nemen voor een lunch oid. Even uit huis, genieten van iets lekkers. ga ik zeker doen.
een mooie armband oid...is ook wel een erg mooi idee.

ze heeft een man die erg goed kan koken, en veel familie en vrienden in de buurt. wat dat betreft hoef/kan ik weinig te doen.

fijn, dank jullie wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.