Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

cholesterol

Vraag: wat is volgens jullie het beste product om in te bakken als je zo veel mogelijk onverzadigd vet wil gebruiken, maar ook die plastic flesjes wil vermijden voor het milieu?


(Olijf)olie uit glazen fles.

Marianne76 schreef op 23-05-2022 om 18:01:

(Olijf)olie uit glazen fles.

Plus 1

Marianne76 schreef op 23-05-2022 om 18:01:

(Olijf)olie uit glazen fles.

Volgens mij is een glazen fles alleen milieuvriendelijker dan een plastic fles als de fles opnieuw gebruikt wordt. Aangezien dat voor flessen olijfolie niet het geval is, kun je beter een plastic fles kopen.

Daglichtlamp schreef op 24-05-2022 om 15:48:

[..]

Volgens mij is een glazen fles alleen milieuvriendelijker dan een plastic fles als de fles opnieuw gebruikt wordt. Aangezien dat voor flessen olijfolie niet het geval is, kun je beter een plastic fles kopen.

Glas gaat toch in de glasbak? Maar ik gebruik ook net zo gemakkelijk een plastic fles hoor, die gaat bij mij in het PMD. Ik vind het wel heel ingewikkeld allemaal, die afwegingen wat er nou milieuvriendelijker is. Mijn nieuwe elektrische auto is volgens sommigen door de accu net zo milieuvervuilend als mijn oude benzineslurper. Schiet mij maar lek...

Jonagold schreef op 24-05-2022 om 15:54:

[..]

Glas gaat toch in de glasbak? Maar ik gebruik ook net zo gemakkelijk een plastic fles hoor, die gaat bij mij in het PMD. Ik vind het wel heel ingewikkeld allemaal, die afwegingen wat er nou milieuvriendelijker is. Mijn nieuwe elektrische auto is volgens sommigen door de accu net zo milieuvervuilend als mijn oude benzineslurper. Schiet mij maar lek...

Dat kost heel veel energie om er dan nieuw glas van te maken   dus pas als je een glazen fles echt opnieuw gebruikt is het milieuvriendelijker dan plastic.

Bij ons is er op de markt een speciale kraam met olijfolie.
Van de gewone olijfolie (dus zonder speciale smaakjes, kruiden etc) is er een soort vat en word je eigen fles gevuld.

Lotte78 schreef op 24-05-2022 om 18:22:

Bij ons is er op de markt een speciale kraam met olijfolie.
Van de gewone olijfolie (dus zonder speciale smaakjes, kruiden etc) is er een soort vat en word je eigen fles gevuld.

Dat is inderdaad de meest duurzame oplossing volgens mij.

Pippeltje

Pippeltje

24-05-2022 om 19:43 Topicstarter

Maar olijfolie is toch ongeschikt om te verhitten?

Pippeltje schreef op 24-05-2022 om 19:43:

Maar olijfolie is toch ongeschikt om te verhitten?

Dat geldt alleen voor de extra vierge olijfolie. Gewone olijfolie kun je prima verhitten. Maar wellicht als het gaat om het milieu zou je dan ook nog moeten kiezen voor olie die lokaal wordt geproduceerd, en dat is olijfolie natuurlijk niet.

olijfolie, liefste van de eerste persing met olijven uit Italië, als de olijven ergens anders wegkomen is het rommel.

Roomboter is ook een optie

AnoukLiv2 schreef op 24-05-2022 om 21:53:

olijfolie, liefste van de eerste persing met olijven uit Italië, als de olijven ergens anders wegkomen is het rommel.

Roomboter is ook een optie

Heb je de openingspost wel gelezen? 🤣

Bijtje82

Bijtje82

25-05-2022 om 07:49

Dan moet je rijstolie nemen. Kun je op veel hogere temperaturen mee bakken en geeft geen bij smaak zoals olijfolie dat kan doen. En olijfolie kan bitter worden bij verhitting. Daarbij is rijstolie ook erg gezond en behoudt het zijn goede eigenschappen bij verhitting. Je kunt er ook in frituren. Heeft gewoon nagenoeg geen smaak. 

Bijtje82 schreef op 25-05-2022 om 07:49:

Dan moet je rijstolie nemen. Kun je op veel hogere temperaturen mee bakken en geeft geen bij smaak zoals olijfolie dat kan doen. En olijfolie kan bitter worden bij verhitting. Daarbij is rijstolie ook erg gezond en behoudt het zijn goede eigenschappen bij verhitting. Je kunt er ook in frituren. Heeft gewoon nagenoeg geen smaak.

Ik heb nu voor het eerst rijstolie in mijn frituurpan vanwege tekort aan zonnebloemolie bij de supermarkt. Ik vind het geen succes. De frituurpan ruikt naar verbrande rijst. Overigens smaken de patat en snacks gewoon goed, maar die geur krijg ik gewoon niet uit mijn neus.

Bijtje82

Bijtje82

25-05-2022 om 09:02

Daglichtlamp schreef op 25-05-2022 om 08:26:

[..]

Ik heb nu voor het eerst rijstolie in mijn frituurpan vanwege tekort aan zonnebloemolie bij de supermarkt. Ik vind het geen succes. De frituurpan ruikt naar verbrande rijst. Overigens smaken de patat en snacks gewoon goed, maar die geur krijg ik gewoon niet uit mijn neus.

Geen idee hoe jouw frituurpan is. Misschien combi van oude en nieuwe olie(lucht)? 

Ik heb eigenlijk nooit last van luchtjes als ik rijstolie erg verhit. Frituur er zelf niet in, behalve soms in een klein laagje olie in een diepe pan. Als ik bijvoorbeeld kroepoek bak. 

Pippeltje

Pippeltje

25-05-2022 om 09:13 Topicstarter

AnoukLiv2 schreef op 24-05-2022 om 21:53:

olijfolie, liefste van de eerste persing met olijven uit Italië, als de olijven ergens anders wegkomen is het rommel.

Roomboter is ook een optie

Nee joh, roomboter zit vol met cholesterol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.